Sv: 10rna del 3
Bushästen! Kul med vårvärme!
KL
Varning för skryt!!!
Men idag har min lilla kille varit helt fantastisk underbart jättesuperdupermegaduktig!
Jag tog hjälp av sambon och tränade Kaptenen med lite skaklar! På med selen i stallet, men hade honom bara i grimma och grimskaft. Först fick han kliva i och ur skaklarna ett par gånger från alla håll tills han inte brydde sig. Då släpade sambon på skaklarna medan jag ledde Kaptenen bredvid. Det var lite läskigt i början, men det tog inte alls lång tid innan han struntade i dem fullständigt. Då övergick vi till att släpa skaklarna en bit bakom honom - noll reaktion. Då ställde sig sambon på ena sidan och jag på andra och jag ledde duktiga hästen samtidigt som vi drog skaklarna bakom honom - de satt alltså inte fast i honom alls. Han brydde sig inte alls - bara traskade på.
Då stannade vi och drog balsnören genom hålen på skaklarna och sen genom fästena på selen, också höll vi fortfarande i balsnörena så om han blev rädd eller så var det bara att släppa balsnöret så skulle han vara helt lös.
Sen gick vi! Kaptenen blev lite konfunderad när det tog emot lite - men tänk att han drog som om han aldrig gjort annat!
Vi stannade och startade ett par gånger, och det märktes på honom att han fattade efter några gånger för sen syntes det hur han tog i för att rubba dom!
Sen kom ju såklart ett litet bakslag - det var lite för intressant på sidan vid ett träd så han hoppade till - slog i ena skakeln och blev skraj.
Det var bara att lugna honom och börja om lite, gå i och ur skaklarna och stanna och sen provade vi släpa dom igen. Gick bra igen! Sen blev det så att han gick närmare och närmare mig, och tryckte ut mig i en snödriva, så då blev vi tvungna att släppa skaklarna för att inte jag skulle ramla, och jag tror att han fick den ena på bakbenet för han hoppade till igen.
Efter det var han lite mer skeptisk och vi började om helt från början med att sambon drog dem och vi gick bredvid. Provade efter ett tag att kliva i skaklarna igen och dra dom åt honom, bara att han hade dom runt sig utan att dra dom - då blev han lite testig och försökte dra iväg mig ett par gånger (det märktes så väl att han INTE var rädd - bara trotsig) - jag blev arg och sa till på skarpen - sen var han som ett lamm!
Det gick jättebra! Lite skeptisk i början en sväng men sen när han slappnade av slutade vi för dagen!
Sambon drog hem skaklarna och vi gick bredvid och bakom och kikade - han brydde sig inte alls! Som avslutning fick han ställa sig på plats igen och stå stilla där medan vi lyfte och lade ner skaklarna. Han stod heeeeelt stilla och bara suckade.
Sen slutade vi och han fick MASSOR med morötter och gooos!
Synd att det blev litet bakslag när det började så bra, men jag tror ändå att han tar med sig en positiv upplevelse av dagen eftersom att det avslutades så lugnt!
Vi kunde inte fixa bildbevis, men ni får en bonus från hagen efteråt!