10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

KL

Idag var Orvar väääldigt billig först,sen vart han snordyr igen! :D

Skulle ha med han på släp när jag och sambon körde hans häst,jag började med att gå med Orvar bakom så han fick titta lite och fortfarande ha tryggheten som vanligt att jag går brevid. Innan vi ens kom av stallplanen så var han heeelt galen,skrek efter sin akompisar i hagen,trippade på tårna,svansen rakt upp,och frustade,och kastade med huvudet. När han nästan springer över mig så klatschar jag till med grimskaftet på bogen så han får tillbaka uppmärksamheten på mig,då lugnade han sig på en gång,tills han kom på det nya sättet för att förhoppningsvis få gå hem....

Nämligen att tvärnita,och VÄGRA att gå...*suck*
Fick gunga han fram och tillbaka,dra,hålla tryck,osv,men nej,han vägrade. Bad sambon köra i väg med sin häst då så kunde Orvar kanske gå frammåt när han vart "ensam" i skogen,men nej,han vägrade...

Efter många om och men,jag var skitförbannad så det kändes som om hjärnblödningen var nära,varm och svettig hade jag blivit av att först försöka hålla en "galen" häst,sen pulsa på i snön,sen försöka få fram X antal 100 kilo som vägrade röra på sig...
Tillslut så bestämde jag mig för att bara vänta med ett jämt tryck i grimskaftet,väntade och väntade,sen,TILLSLUT började han röra på sig,och då gick han på hela vägen,och jag kunde sätta mig på vagnen så jag fick vila! :D
Han var kanonduktig att gå på bakom vagnen,han tyckte inte alls den var konstig/läskig.
Mötte en fyrhjuling utan problem,Orvar kollar inte ens åt sånt.

När vi kom tillbaka till stallet så fick vi vänta lite på hovslagaren,och Orvar stog så snällt på gången. Han var väll rejält trött efter allt bråk! :D

Skötte sig så gott som exemprariskt med hovslagaren också för första gången,vart inget bråk alls,så nu är korven dyr igen! :p :love:

Haha, trots kanske? ;) Jag skulle tro att det var väldigt psykisk trötthet som spelade in där efteråt!

KL
Idag var min lille plutt också DYYYYYR! :love:
Hade en kompis ute och vi tolkade efter nordisen, sen var jag sååå motiverad och peppad, också låg ju grejerna framme... Pratade med min hovis alias låtsasmamma alias "husgud" :D som kört in massor av hästar genom åren, och hörde om hon inte hade nån vanlig bröstsele som bara hängde nånstans. Men hon svarade att jag skulle prova hänga på lokselen, för den var bäst att dra med (den är också hennes...) och sa att om han accepterar den så accepterar han "vad som helst" på ryggen med allt det skramlet och flaxet som blir, och gick det inte skulle hon komma med en bröstsele. Sagt och gjort!

Kaptenen togs in och klappades om och borstades. Han spratt till en gång när det small till på höloftet (katten...) men lugnade sig snabbt. Sen drog vi lokputan över huvudet och han typ blinkade inte ens. Själva selen är TUNG, så den är krånglig att få upp, men han stod bara och vilade ett bakben och undrade vad i hela friden jag höll på med! :p Så selen knäpptes på plats och han hade inte rört sig ur fläcken! DUKTIG!!!
Så tog vi oss en liten promenad för att han skulle få känna på ljud och rassel. Selen är ju alldeles för stort inställd (för nordisen) så det blev ju KANONTRÄNING när det "bankade" i sidan med draglädret och sånt som ju inte var spänt som det skulle (dock inte så löst att det fanns risk att den skulle åka av). Men han brydde sig ingenting! :love: Min älskade pluttehäst!

sele005.jpg

Nosar på grejerna som vi tolkat/kört med, jättegott att äta på!
sele007.jpg

På promenad!
sele011.jpg

Sen efter promenaden kollade jag min telefon, och GISSES AMALIA! Min hovis hade fixat en rockard åt mig! :bump: Den anländer på fredag! Sen jäääklar ska här köras! :banana:

Efter alltihopa mätte vi honom också, och han är 153 i manken, känns som om jag kanske vågar pusta ut lite i fråga om höjd... Jippiiiie!

Vad duktiga ni är:bow: och lillkillen är förståss lika fin som alltid, han kunde allt bar få flytta hem till oss:d

KL:
Tur för våran lillgrabb är söt, för han är en riktig gangster för tillfället..

Hrm, ja min verkar bara bestå av en mun just nu...
Allt ska han smaka på, bara lite men det där med att få på grimman på morgonen har jag gett upp, han får ta den som den kommer vilket innebär att han oftast går de 10 metrarna ut till hagen med underdelen av nosgrimman på grimman i munnen istället för under hakan. I morse insåg han efter ca 1 v att han slapp det och höll käften stängd :bow:

Jag gör ingenting med min mer än att emellanåt traska 500 m med honom ensam till närmaste ridhus för lösgalopp eller för att prova på lite löshoppning. Han växer så det knakar och verkar ha fullt upp med sin kropp. Är fortfarande hingst (sent född så han är bara drygt 1.5 år) och får vara så över sommaren tror jag. Om han ska tillbaka hit i höst för inridning så får det nog bli valack av honom.

hoppas på fint väder i morgon så kanske han fastnar på bild :angel:

Jaaa se till att du kan bjuda på massor av bilder:)

Pirayan lever för tillfället upp till sitt smeknamn riktigt bra.. Han tror nog att han är en Piraya.. Man riktigt ser hur det lyser i hans ögon när han ser något han skulle ha lust att bita i.. Sen är han ju inte elak eller så.. men han skulle väldigt gärna provsmaka matte oxå bara han fick..
I hagen försöker han oxå provsmaka på de flesta hästar..
Vi ska hoppas att han kommer tillbaka till sitt gamla mysiga jag snart :)

Åh tack vad kul! :laugh: Fast jag tror jag blir lite ledsen om han försvinner hemifrån... :D

Alla mina bröder har alltid varit lika "orala" och ätit och smakat och tuggat på allt! Kaptenen var blyg som liten men nu är han först fram och vill vara med överallt, och SMAKA! :D Men ingen piraya, bara nyfiket smaka. :p

Vad duktig han är! Och han ligger i samma höjd som Orvar ungefär,ska bli kul att se vad dom slutar på! :D

Jasså det är fler som har detta lilla "problem" med glada munnar alltså? :angel:
Även min har blivit så hon ska vara och tugga/känna på ALLT, även knäppningen på min reflexjacka (hänger saker i dragkedjan).

Men lite lugnare har hon blivit faktiskt, en tid var hon hemsk.. Vägrade sluta hur mycket man än mota bort henne osv.

På onsdag ska jag ta en liten promenad med henne vid vägen typ, hoppas man kan få trampa på åkerkanten lite för jag känner hellre för att gå där än öppe på trånga vägen där dom kör som svin när jag vet att hon faktiskt blir livrädd för fordon.

Lika bra att börja en bit ifrån då :)
Annars får väl ex stallägare skälla på mig (han som äger den åkerplätten). Men jag vet många som går efter kanten på den så det borde vara lugnt.

Tycker dom börjar bli så stora våra bebisar!
Snart är dom 2år gamla :eek:

Så fort det blir lite varmare så ska vet komma ut och kolla tänder på lillan och min 10åring, hon kunde inte göra det sist för det var så himla kallt då. Men hon kollade lite och sa att det var absolut ingen fara, dom äter normalt och allt också så. :)

Duktiga killen!! :bump:

Dina hästar är så himla fina och lugna vid allt!

Delvis kl.

Miraz hon är inte riktigt som Sakura varit men det är nog mest för att hon inte är lika mycket hanterad kanske under sin tid.

Men tanken är att få henne helt van vid tömkörningen, det tror jag faktiskt kommer ta lite tid. Men det går framåt och bra, men det dröjer nog innan vi går ut helt ensamma faktiskt.

Ska kolla efter bett idag och prova det på onsdag faktiskt, spännande måste jag säga ;) Är lite nervös :o

Sen blir det nog promenad med det på och grimma utanpå!

Tanken är att ev hinna med och få någon åka bakom henne på tefat också innan snön försvinner inför inkörningen i vår.
Så hon får känna på att det tar "stopp" och att hon får jobba lite framåt mer än vanligt plus att något åker bakom henne.

Jag har däremot börjat låta en del bakom henne, sista gången vi tömkörde och hon brydde sig inte alls. Kollade en gång vad skjutton jag höll på mig men sen var det ingenting. Jag stampade och skrapade fötterna i asfalt/gruset osv...

Så jag hoppas det går bra!

Vilken rolig tråd! Den yhar jag totalt missat.. NU har jag lusläst samtliga delar och tänkte slå följe med er.

Jag har en 10:a som har varit i min ägo sedan i slutet av november förra året. Ett quartersto som förhoppningsvis kommer bli min framtida partner på tävlingsbanorna.

Goldies Beauty Alice aka Alice, fröken, lillstrumpa och lilla gul bland annat. Hon har bott tillsammans med min valack sedan i jul och sedan dess har hon blivit mer och mer jobbad.

pic-145_182284602.jpg
pic-543_190168919.jpg

pic-186_186738596.jpg
pic-088_187728681.jpg

Just nu har hon hamnat i en växtfas och rumpan har skjutit i vädret, så hon ser lite rolig ut. Förhoppningsvis så kommer den stödfodringen som hon fåt att hjälpa henne åt rätt håll.

Fin hon är :)

Idag har Fendi för första gången haft träns på sig. Fick spänna in så långt det gick på mammans träns, plus göra ett par extra hål. Ingen risk att hon växer i mammans utrustning :grin:

Hon hade även tömkörningsgjorden på sig och vojlock och så gick vi några varv i paddocken. Förutom lastträning är detta det enda vi har gjort hittills. Hon var lugn och sansad hela tiden.

Saxar in vad jag skrev i islandsforumet

Igår flyttade jag Rigel till nytt stall. Det blev impulsivt och jag hade bestämt mig för att "stå ut" med lösdriften fram till 12 Maj då han ändå ska till Båstad. Men efter att ha varit där i lördags fick jag nog. Allt är bara fel och nä jag är ansvarig för att min häst har det bra så tack och lov har min vän ett supermysigt stall inte allt långt ifrån som jag haft som lösning om det skulle bli värre.

Så nu står han på box några timmar om dygnet vilket inte känns helt ok heller men samtidigt vet jag att han får maten och vattnet och uppsynen han behöver.
Hagarna är superfina med ligghall och han har redan fått en ny bästis.

Han har stått på box tidigare så han är van och verkade inte ha något emot det.

Nu längtar jag till Maj så han kan få leva unghästliv igen men jag känner mig väldigt lättad och glad över mitt beslut. Tur han är så underbar som han är!

Vi promenerade upp till nya stället och han gick på med spetsade öron hela vägen Han är helt orädd för allt verkligen!

KL
O jag gör fortfarande ingenting med min, alls :D Men jag är inte stressad, vanligtvis tar det 10 min om ens det att lära henne något nytt. Hon ser fortfarande ut som en skogsponny med lång man.

Ni vet ju att min häst var sååååå skarp i fd stallägarnas ögon, såå skarp och energisk. Igår, i stallet där hon står nu, hos uppfödaren, sa de "hon är ju så cool så du borde kunna sälja henne som ridskolehäst".

Upprinnelsen till det påståendet var att det finns en ventilationstrumma i hennes box, i taket som stängs av när hästarna är ute o sätts på när de kommer in. Men den sattes aldrig på och de var tvugna att gå in i hennes box när hon var inne med ett järnspett och banka på trumman i taket. Hon lyfte inte ett ögonbryn. "Hon är ju coolare än våra hästar".
Helt sjukt egentligen, jag har ju hanterat henne minimalt men antar att det jag gjort har varit rätt och då behövs inte så mycket.

Energisk är hon, de andra hästarna har aldrig sprungit så mycket i hagen som de gör nu när hon sätter fart på de ;)

Säger som dom andra, ni är så duktiga :love:

Kaptenen verkar vara en sån häst som man vill ta med sig in i huset och bara mysa med! Han skulle säkert gillat det med! :D

Hon trivs ju! Åh så skönt att höra :)

Nästan så man vill göra en liten hälsning till gamla stället ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V