10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

KL.

Dax igen :o
Bildbomb....

32874586.jpg

Jippi springa!
32874593.jpg

32874594.jpg

32874598.jpg

32874599.jpg

32874600.jpg

32874601.jpg

32874604.jpg

Mer i nästa...

Pussas, ja det kan hon :eek:
32874605.jpg

Man kan försöka med tungan också :rofl:
32874606.jpg

32874587.jpg

Vad tror ni, när hon fäller vinterpälsen kommer hon bli mörk/grå??
Tycker hon ser så himla mörk ut under pälsen tillsammans med ALLA vita strån som blir mer och mer för var vecka...
När jag fick hem henne förra året så var hon typ gulbrun aktig, väldigt ljus ju.

Hon e så söt! :love: Det där med färg är kul! Kaptenens mamma var alltid jätteljus brun på sommaren och nästan svart på vintern. Såg jättekul ut på våren när hon fällde! :p

KL
Här är det underbart väder idag! Blev lite bilder på grabbarna bus i hagen på fm. :)

Sparade en massa smala pinnar av asp från i höstas, passar bra nu, hästarna älskar att tugga på dem!
Solpojkar009.jpg

Solpojkar024.jpg

Solpojkar030.jpg

Solpojkar038.jpg

Solpojkar056.jpg

Solpojkar061.jpg

Mitt lilla troll! <3 Han har äntligen börjat bli riktigt lurvig! Det dröjde bara tills vårvärmen kom... :grin:

Tog förresten lite bilder på hans hovar också, det är sån OTROLIG skillnad på fötterna nu från i somras! Vet inte om ni kommer ihåg hur han såg ut, men det var ju i princip inget som kunde kallas hovar... Nu syns det en rejäl skillnad från när han började få mineraler i höstas, det är helt sjukt!

Vänster fram:
Solpojkar012.jpg

Höger fram:
Solpojkar013.jpg

Höger bak:
Solpojkar016.jpg

Vänster bak:
Solpojkar017.jpg

Alla som har problem med kvalitén på hovarna rekommenderar jag varmt att prova steel-joints mineraler!

KL

Idag har vi tömkört :) Övade på halter och igångsättningar. Tänkte att Uri ska få dra en pulka med en stallkompis innan snön försvinner. Man får ju passa på!

Gör ni något med era 10:or?

Jag hade tänkt tömköra en hel del nu men det spolierades lite när sambon plötsligt tvärvägrade ploga upp min efterlängtade plan... :( Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra...

Ja,nu längtar man verkligen tills dom fäller så man får se vad som finns där under! :D

Din ser ju väldigt mörk ut under vinterkappan.

Hänger på din bildbomb:

424014_2961971722561_1059624479_32921358_795537612_n.jpg

398430_2961975362652_1059624479_32921361_2130997640_n.jpg

422450_2961978562732_1059624479_32921363_947445575_n.jpg

395423_2961966002418_1059624479_32921349_845279878_n.jpg

Mina planer var att ligga i med tömkörningen utav min nu när min 08a stått på vila.

Men jag har tömkört 1 gång :eek: Jag måste skärpa till mig alltså, så på onsdag tror jag att jag ska tömköra igen.

Min tanke var faktiskt också lite att hinna med att ev få dra någon på pulka/tefat som avslut inför lite värdig vila.
Men eftersom det gått så segt med allt annat nu så tror inte jag det blir av. Men man ska aldrig säga aldrig ;)

Hon är väldigt lättlärd iaf så vem vet, det kanske går :)
Tanken är ju att kunna sätta vagn på henne innan sommarbetet för då tänkte jag låta henne stå helt förutom den månad hon skickas iväg på utställningsträning (förmodligen juli månad).

Annars får det bli vagn till hösten :)

Skönt att hon fick åka tillbaka! Hoppas hon inte mobbar ut mammsen... ;) Hur gick det med lastning och åkande? :)

:cool::cool: Istället för 2 timmar tog det 20 min att lasta. Hon gör sina hopp, dvs från stillastående hoppar hon 2 meter upp i luften oavsett vem/vad som finns i närheten. Jag släppte henne och hon sprang iväg, jag hämtade henne, samma sak igen.
Sen körde vi in transporten i stallet och pallade upp med halmbalar längs sidorna, hon hoppade in i halmbalarna utan problem. Men sen gick det, lite mat och så gick hon på.

Hon stod helt stilla, åt och svettades ingenting när vi kom fram.

Framme gick hon in i sin box och åt.

Hon har aldrig haft vattenkopp men drack ur den utan problem.

Ut i hagen dagen efter med två kompisar, i en kuperad härlig hage med träd och hon var så glad! Ledaren i hagen sa till henne att här kommer du inte och kaxar (skulle väl aldrig Annie göra :angel:) och sen var det bra och de går nu tillsammans. Nr 2 är lite sur på Annie, hon gillar inte när Annie och nr 1 går tillsammans och vill störa. Men inget oroväckande. Så hon sprang där och bockade, sprang med pinnar i munnen osv.

Men hon går inte med sin mamma utan två unghästar. Hon har också fått se sina barndomskamrater, två hingstar, som går på andra sidan vägen. Den ena hingsten följer hon med blicken konstant....så det är nog en potientiell pojkvän :angel:

Så det känns jättebra! Och så har hon inte en box hon kan hoppa ut ifrån om hon nu skulle vilja det. Blir super detta!

Skönt att det gått bra! Måste kännas avslappnande för dig nu när du ser att hon mår bra igen.. Det ska aldrig vara lätt, får lära dom att snacka :D

Nya bilder vill jag se på hoppetossan ;) Tror hon kommer vara skitrolig att rida med all sin energi! (efter liiite arbete :D) Ska du rida in själv?

Sätt sen gärna in en extra hink vatten i hennes box om du inte redan gjort det, de får oftast inte i sig tillräckligt med vatten från vattenkoppen.

Blev en promenad med Rigel förra helgen :)
Tränade på stanna och gå fram, i löst grimskaft. Gick kanon men gillade inte att stå still, unghästbufflig och uttråkad. han tyckte det var så kul att få komma ut och lyfta på hovarna i skogen lite. Visade han även hjälperna för att gå runt mig i cirkel vilket han förstog direkt.

Gillar hur han är i lösdriften, kommer fram och "frågar" om han får kela och hälsa. Han har aldrig matas ur handen och känner att han är precis var jag vill ha honom i dagsläget, mycket nöjd med honom :) Just nu har jag hans mamma hemma för inridning och sen blir det en till efter sommaren. Så har och göra fram tills det är dax för honom så han får leva unghästliv ett bra tag till.

Min vän med Rigel
IMG_3360.jpg

jag och Rigel
IMG_3299.jpg

IMG_3285.jpg

Jag vill också ha sommarpälsen nu så man får se vad som gömmer sig därunder! :D
Tyvärr drabbades han av pälsätare, men det är under kontroll nu! Ush vad jag avskyr pälsätare..

Senast ändrad:

Han är bara 150,5. Så han är riktigt liten faktist. Har jämt fått höra att han är så stor,den där kommer bli stooor,osv,och jag har även själv tyckt att han är jättestor,och trodde att han nästan skulle bli fööör stor,men enligt måttet så är han som sagt "bara" 150,5... Vet inte vad det är som förvirrar mig och andra med hans storlek! Han har långa ben,kan det vara det kanske?

Jag hade ju hoppats att han skulle landa på ca 160-163,men var orolig i början att han skulle bli uppemot 170,då pappa var 165,mamma 164 om jag inte minns galet,men hon lämnade ALLTID mycket större föl.

Ska bli spännande att se vad han stannar på,sista ordentliga växtperioden blir väll till våren/sommaren,iallafall dom flesta unghästar jag känner till drog i väg en hel del då när dom var 2 år,sen har det bara blivit nån fjuttig cm sen efter det.

Jag har ju fortfarande förhoppningar om att han iaf ska bli runt 160.. Han är rejält högre i baken nu igen,så jusst nu håller han väll på att växa för fullt!

Hade premiärturen med sambons häst i går,dock var inte Orvar med på släp,för vi ville först se hur Manne reagerade ute i skogen,men han var så himla lugn och snäll att köra så! Så när Orvar jämnat till sig i kroppen igen får han följa med på släp! :banana: Kanonbra övning!

Senast ändrad:

Åh han är så himla fin! :love:

Hur stor kommer han bli ungefär? Tycker han ser ganska stor ut för att vara islänning? Rejäl vinterpäls hade han då iallafall,blir kul när han börjar fälla ordentligt!

Ja det är nog benen som lurar, en långbent prins får du iaf :love:
Hur är det på föräldrarnas sida, växer sent?

Han drar kanske iväg på sommarbetet med all näring dom får i sig, ska bli spännande att följa er.

Men med den färgen och utstrålningen kommer han synas oavsett höjd!

Ja han har en del att fälla ;) kommer dock se helt flammig ut tack vare dom dumma pälsätarna, men blir väl tuggad ändå på hingstbetet.

Han är väldigt smäcker för att vara islandshäst, precis min typ då jag själv inte är särskillt stor. Hoppas han blir mer högrest med tiden, han har grymt snygg kropp. Redan fått förfrågan om att ta föl efter honom, får hoppas hans andra kula ramlar ner bara. Sen ska han visas och bevisas först, ingen buskavel här inte :) Men ja, jag tror stenhårt på honom. Han har verkligen "det" och det mest fantastiska psyke efter sin underbara mamma.

Han är runt 1,30 nu men ska mäta han i helgen.

Han kommer nog landa på 1,35 vilket blir perfekt för mig. Han mamma är bara runt 1,32 och pappan uppemot 1,40.

Eftersom han ska behållas som hingst så kommer han inte få de där extra centimetrarna som valack, men det gör inget för jag gillar att inte ha så långt att falla :D man får det det possitvit..

Här är han glansig och snygg förra sommaren, gud vad tiden går fort!

DSC02539kop.jpg

DSC02514kop.jpg

Och en liten bonusbild som liten. Inte konstigt man råka köpa ett föl :love:

rigel1.jpg

Lånad från uppfödaren.

Här kan vi vara med!

Har precis köpt en new forest född 100515, ett litet sto efter Rodlease Dancing Gold och med Casimirsborgs Avocado som morfar. Hon är lite drygt 1,40 nu, mamman är 1,48 och systern 1,46 så jag hoppas hon blir något åt det hållet.

Hon är mycket lite hanterad innan, men jag har haft henne "på prov" sen innan jul, och hon har mognat mycket på den korta tiden. Nu står hon någorlunda stilla när jag borstar, framhovarna lyfter hon snällt och efter lite övertalning brukar bak fungera också. Hon går snällt med i longerlinan, vi är ute på promenader så ofta som det går, och det funkar jättebra både att gå ensam och tillsammans med någon. Bilar är inte det bästa hon vet, men det börjar gå bättre. Det är en tuff tjej, det är inte mycket som skrämmer henne.

Planen är att fortsätta på den här banan med långa promenader och låta henne vänja sig vid olika miljöer, börja gå över bommar och så småningom börja löshoppa i vår. Hon bryr sig inte om hon har något på ryggen, har provat med ett schabrak och en täckgjord, så nästa steg blir longergjorden. Ska börja longera henne om någon månad tänkte jag, även testa tömkörning. Enda problemet är att uppfödaren inte lastat henne en enda gång. Är det någon av er som börjat med lastning med en häst som är så pass stor som två år? För det känns som något som måste börjas med så fort som möjligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar