10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Jag ska dit nu,varit orolig hela natten och dagen,jag hoppas på ett öra som står rakt fram igen! Är så svårt att beskriva hur det var,för när jag läser det själv så låter det som om han bara skulle ha varit lite sur och att jag har nojja för det,men så var det inte,tex när det kom en till stallet och dörren öppnades så vaknade han till och kollade upp,med ena örat fram,och det andra bak.... Det ville liksom inte! :cry:

Stallägaren har då inte hört av sig,så det har då inte hänt nått värre iallafall.

Det kändes torrt,och ingen konstig lukt,och jag har heller aldrig hört att hästar fått öroninflamation.

11: orna som går på andra sidan tråden har varit hostiga,och en varit lite snorig,men veterinären var ut och det var bara en vanlig liten förkylning,dom fick dock slemlösande för att hostan skulle släppa. Orvar har inte hostat/snorat nått...

Uppdaterar om nån timme!

Hur går det med örat?

(Gud vad roligt med en till häst btw!) Nu kan ju din sambo rida med som tryggt sällskap när du och Orvar ska ut i framtiden! (något jag dagdrömmer om att min sambo ska kunna göra och håller på att sår fröet att vi ska ha en till häst när vi båda pluggat klart och fått jobb)

Äntligen var min hovis på plats.. Han har varit borta från jordens yta i en 4 v. Och han försvann nästan exakt 6 v. från senaste verkningen.. I efterhand så vet jag att han hade bra skäl att inte vara så tillgänglig och som han hostade och lät när han verkade Räkan i torsdags så var jag förvånad över att han faktiskt tog sig tid och ork.. Hovarna var tydligen inte så farliga, jag fick g på min raspning men med en kommentar om att ena bak är lite snedbelastad och behöver lite korrigering igen om ett par v. Jag blir så attans nojjig när hon har belastat snett hit eller dit.. Men så tittar jag på någon av de hästarna jag rider ftf som alla är friska och krya och deras ben och hovar ser ju faktiskt skevare ut än Räkans.. någon är parallellförskjuten, någon innåttåad etc.. Då känns det inte så farligt i typ 10 min sen nojjar jag igen :P
Och Räkan alltså! Jädra Huligan! Hon har varit ett riktigt a-barn nu i flera veckor och så väljer hon dagen då hovis ska komma till att trassla!. Redan när jag tar in henne från hagen så gnäggar hon hela vägen (kanske för att några andra kompisar redan var inne? ) sen härjar hon runt i boxen och är näst intill okontaktbar, hon blir som att hon låser sig och tar inte in några instruktioner... Nåja jag borstar av henne snön och lämnar henne med en tuss hö för att då brukar hon komma till ro lättast. Jag går och mockar en box och när jag tjuvkikar på henne så står hon å skrapar, springer runt och hela hon ångar. Hovis kommer å börjar på en annan häst och jag inser att det här kommer inte gå bra så jag tar ut och promenerar och longerar för att hon brukar lugna sig då. Vid longeringen är hon seg men med lite promenad och en massa halter så blir hon mer kommunikativ. Men hovis får ändå drämma till henne med raspen en gång för hon försökte bara mangla över oss båda. (nu är jag inte för att slå hästar men jag står helt bakom hans handlande, han varnade och varnade och sen efter ett antal gånger fick hon en dunk i magen) Sen skötte hon sig men jag tycker det är så himla pinsamt när man kommer med en "ohängd huligan" när man ska träffa hovis eller vet. eller liknande. Nu vet jag ju att hon bara är 2 å man kan inte förvänta sig att de uppför sig felfritt alla gånger. Hade bara önskat att han skulle få se hur duktigt hon har lärt sig att stå stilla som ett ljus när man filar på fötterna.

Så börjar Hovis fråga när jag tänkt sätta henne framför vagn och jag säger hmm. mjaa eeehmm... hon är ju inte helt hundra på tömmen ännu.. hon vet vad jag menar men kan trampa runt lite ibland om vi ska stanna om hon inte riktigt vill.. hovis; jaa, det blir ju sådär när de börjar känna sig duktiga och tycker att de kan allt.. då får man höja ribban,, vad har du för vagn?

Jag berättar om rockarden men att jag dels måste skaffa en ny bukgjord, dels gärna vill att det ska vara bra underlag typ barmark innan vi provar.. Hovis säger att hm.. mjoo. .fan jag tror jag har en speedcart hemma.. skulle ju vara bra om man kunde få hit den å sätta för... sen är det bara bra om det är liiite halt.. inte så att de fläker sig men så de inte känner sig allt för morska å bara drar iväg. Jag kan ju vara med första gången du spänner för om du vill.. Förresten så har jag en gjord i bilen du kan få låna så du kan få på selen i alla fall..

så mja.. vem vet! snart kanske det blir dags för en första åktur!

Grannen höll på att såga bort nedfallna träd i hans tjurhage,så tjurarna sprang för fulla muggar,vilket Orvar fann mycket intressant,så öronen var frammåt hela tiden!

Han måste ha fått nått tillfälligt i örat som kliade bara. SKÖNT!

I dag har vi minus 23 grader.... :crazy:

Ja,det känns helt kanon faktist,antingen får han köra framför,då blir det ju lite blockering av vägen,eller rida om man vill in i skogen.

Dom är redan kompisar sambon och manne! :D

405692_2904108636020_1059624479_32900889_1488181141_n.jpg

Åh vad mysigt, hans alldeles egna häst :D

Skönt att höra Orvar känns gladare idag, ibland blir man lite väl mammig om sina bäbisar :love:

kl

Prada SK (Calido-Orlando-Landlord)
429421_10150626657445091_572305090_11199676_1905707014_n.jpg

421436_10150626657715091_572305090_11199680_289846554_n.jpg

425162_10150626648985091_572305090_11199649_1075388653_n.jpg

ca -25grader
429851_10150626643270091_572305090_11199627_393827025_n.jpg

halvblodet, islands hästar och kallblod men man ser knappt skillnaden!

Senast ändrad:

Några bilder då pirayan busar med sina kompisar i hagen. Orkar sällan skriva och uppdatera här men försöker med jämna mellanrum kika in och läsa vad ni håller på med era unghästar :)

Mysig med snö. Här är det bara hårt i marken så hästarna rör sig inte mycket, -4 grader och sol.

Min 10 a, Skye e. Stalypso-Turban Rose

scaled.php

Vad kul det är med bilder på era små! :laugh: Så fina alla våra tvååringar börjar bli!

Kaptenen blev verkad i lördags, vilken helt galet stor skillnad det är på hans fötter nu! Det syns inte att det är samma som satt där i höstas... Galet! Man ser en väldigt tydlig rand som kan härledas till när han började äta mineraler. Jag älskar dessa mineraler! Lillebror får också av dom och samma sak där, tydlig rand med bättre horn typ tre-fyra cm ner från kronranden! Underbart!
Kaptenen skötte sig hur som helst jättebra. Såklart är det ju dötråkigt att stå och titta på ingenting när man balanserar på tre ben, men det går ju! ;)

Igår var jag på hööks! Åh vad det är farligt... :p Jag kom hem med ett dressyrspö, ett longerspö och en massa grejer för att fläta och göra knoppar! :laugh: Hittade bruna snoddar som kanske ser bättre ut i röd man, det återstår att se! Provsatt dessutom olika sadlar och kärade ner mig i en hopp och framför allt en dressyr som var helt galet skön! Men det kanske får vänta... :angel: Hittade dessutom ett par ridstövlar som jag bara älskade! Men samma där, det får nog vänta in lite bättre ekonomi... :D

Så nu ska det bara bli varmare så jag får riva bort manen och prova knoppa! :D

Nu har stallägarens fru flyttat min häst 3 gånger på en månad. Alltså bytt box. Hon tycker fortfarande min häst är såå skarp så nu får hon stå i en box utan sällskap på sidorna. Såklart är det ok så hon inte skadar sin kompis men kanske de borde säga något att de bytt plats så jag slipper leta var hon finns?

Annie är som vanligt, en energisk unghäst, inte skarp någonstans. Tycker jag.

Jaja, i helgen åker hon till uppfödaren och får leva ett hästliv!

O jag funderar verkligen på om jag inte skulle skaffa en kompis till Annie ;)

kl

Har inte hänt så mycket här på Orvarfronten,örat vart iallafall bra,phuu!

Jag trodde jag skulle ha lite tid att gosa varje dag nu när vi endå är ut varje dag till sambons häst,men efter helgens 24 minusgrader så har man varit en isbit när man mockat klart,så jag har inte gjort ett dugg med Orvar.. Han klarade då kylan bra,vilket var skönt,va ju lite orolig då vi har haft ca 10 minus som mest,sen bara pang tjoff vart det 24... Får de hur länge det dröjer innan han får komma in på box,har inte hört nått mer än att det blir i början av Mars nån gång,så då blir det ju lite mer gos.

Är dock såååå nöjd över min korv,jag har aldrig varit dum,höjt rösten eller något alls mot honom,utan bara varit lugn och bestämd,vi har heller inte nött något,ej heller tränat dag ut och dag in,men när han kom så bara trampade han runt på gången,kunde inte vara själv i stallet,knappt ens utanför hagen,han skrek och gnäggade och tossade runt,men nu står han som ett ljus på gången,säger inte ett ord,fast sambons häst stog och grejade fram och tillbaka,skrapade med hovarna i golvet,och skrek och skrek,Orvar bara stog helt stilla och halvsov och stirrade på Manne och undrade vad sjutton han höll på med! Är så himla nöjd över att det lilla arbetet jag lagt ner har gjort en sån stor skillnad,på sån kort tid. Han stressar ALDRIG upp sig,han är så himla lugn och cool nu alltså!

Nu ser det dock ut som jag får börja om lite på Manne (sambons häst)också,grejade lite med han igår på gången,vilket gav ganska bra resultat på en gång,han är ju så ny än,så det är nog mycket oro än så länge bara,men han lyssnade då iallafall och började tugga lite och slappna av i halsen.

Sambon sa sen i bilen efter en lång tystnad: Tänk vilken känsla man lär ha med hästar igentligen... Jag: Vadådå? Han: Ja,som det du gjorde med Manne på gången,han var ju helt stirrig,sen plockade du endast LIIITE med han,tryckte och hade dig,sen vart han from som ett lamm,och man såg att han verkligen lyssnade på dig. Och lika Orvar som var helt galen när han kom,han följer dig ju som en hund nu!

Det var jättekul att höra,att faktist få beröm från en som kanske inte är riktigt insatt än! Dock kunde jag inte hålla med om att Manne var HELT stirrig eller att Orvar var galen! För sååå illa var det ju inte..:p

Längtar till våren nu,vill kunna vara där och greja och träna,och mysa,och bara ha det bra! ;) Längtar speciellt mycket till slutet av April då det blir träningshelg för oss! Ska bli så jäkla kul! :bump:

*kl*
Ove har fått gå och bara vara häst ett tag nu, har tänkt börja sätta igång honom i Mars med promenader, följa med som handhäst och träna inför utställningarna i sommar. Har däremot varit i kontakt med ett stuteri så till sommaren får Ove troligen en "lillebror" :D

IMG_7800.jpg

IMG_7818.jpg

IMG_7841.jpg

Han är så söööööööt! :love:

KL
Idag var en kompis här och hjälpte mig med Kaptenens otursdrabbade lillebror, och hon hade med sig ett träns (strl full) som är på tok för litet för hennes unghäst, men som passade preciiiis på Kaptenen på innersta hålen överallt! ;) :laugh: Snacka om olika typer av hästar! Därför bytte vi rätt och slätt träns då det jag hade ändå var på tok för stort för mina som har så nätta huvuden allihopa (jag har använt lånat cob-träns hittills).
Försökte få kort på herrn, men han var inte alls på humör för att leka fotomodell...

Namnls.png

Ser ut som om nosgrimman sitter jättesnett men jag skyller på vinkeln! ;)

Sötisen :love: Vad duktig och snäll han ser ut att vara när du håller på med honom, önskar jag hade lika mycket pli på mina odågor men får väl skylla mig själv eftersom jag inte aktiverar dom öht förutom lite fotvård och ledövningar.

Funderar på att börja träns-vänja Astro lite försiktigt, måste bara leta upp ett bett och träns som passar.

Lite bilder på kaptenens halvbror som jag tog härom dagen. -25 grader och väldigt varierande väder sol/snö om vartannat.

astro3-1.jpg

astro1-1.jpg

astro2-2.jpg

astro-2.jpg

Mysnäsa! :love: Här är så fin din astronaut! :laugh:
Kaptenen har ju bara stått i hagen och gjort ingenting i flera veckor, idag fick han bara komma in för att prova tränset, myskillen var lika snäll som vanligt! :love: Jag väntar ju (o)tåligt på att få en plan upp-plogad åt mig, men antingen var nåt trasigt på traktorn eller så var det -30... :grin: Så jag hoppas att helgen visar nåd så att jag får sambon samarbetsvillig... :angel:
Känns så onödigt att traggla med tömkörning rakt fram när han ju redan kan det utan problem, så när jag äntligen får min plan kommer jag först prova longera och sen tömköra lite mer avancerat. ;) (Dvs i alla gångarter, mer kommandon, svänga - typ slalom - och lite sånt. Inget jättekrävande men svårare än start och stopp på rakt spår.)

KL.

Idag fick jag två väldigt glada unghästar när jag äntligen tog orken till att fixa till utbygget av hagen. Denna lilla del hade jag öppet i somras men sen tog jag bort den för jag skulle slå ner trästolp (innan var det plast).

Så idag fixade jag det, skulle egentligen fixat till resterande stolpar också för att senare byta ut ALL tråd då det är skarvat lite här och där och det sitter dumt. Huvudsaken dom står innanför iaf

Här kommer några bilder iaf!
32871990.jpg

32871991.jpg

32871993.jpg

32871994.jpg

32871995.jpg

32871996.jpg

Vet inte vad hon försöker likna här men ja
32871998.jpg

Forts i nästa :o

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar