Sv: 10rna del 3
Nått är fel med Orvar!
Hämtade som vanligt i hagen,sätter på han grimman och leder in honom,ställer han i stallgången mitt emot den nya hästen,öronen bakåt,vilket jag ALDRIG har sett han ha! Trodde ju att han var sur på nya hästen,så jag stog och "gullade" och sa " men vad mattes korv är suuuur" osv. När det inte ger sig,utan örona är bakåt HELA tiden så funderar jag på om det är snön han har på ryggen som irriterar,borstar snabbt av det,torr och fin under,men öronen ligger fortfarande bakåt.
Efter ett tag så inser jag att det verkar som om han inte riktigt KAN ta fram ena örat!
Han tog fram öronen jättesnabbisar bara,sen bak med dom igen,inte nöjt åt sidorna,utan verkligen bakåt.
Känner och klämmer,och kollar i örat,inget ser konstigt ut,eller känns konstigt. Efter att jag klämmt och dragit så ser han lite nöjdare ut,men är fortfarande lite irriterad och ruskar på huvudet ett par gånger,"kamelmulen" kommer fram så fort jag petade i eller runt örat,så det verkar ju klia.. I fall han har öronen lite bakåt i vanliga fall så åker dom fram så fort man pratar med han,eller tar han bakom öronen,nu kändes det som han spände bak örat hela tiden när man tog bakom.
Tog ut han ur stallet igen och då vart allt så spännande så då åkte örat fram igen,sen när jag tog av grimma så verkade det vara helt ok,men han stog kvar extra länge och myste,annars brukar han nöjt traska iväg till maten på en gång. Dom har inge grimmor i hagen,så han kan inte ha fastnat i den och skadat sig av det iallafall. Ömmade inte heller i nacke osv,och inga synliga skador eller svullnader.
Skitorolig är jag nu!
Jätterädd att han skadat nån nerv eller fått nån spark eller liknande som skadat nått?
Kan hästar ha öroninflamation? Har i dag avslutat en kur mot öroninflamation på gammelvovven...
Han har även börjat fälla
rejält,om det kan ha nått med saken att göra,kanske inte alls är örat igentligen,utan bara det att det kliar på hela kroppen?
Det var liksom den här stilen mest hela tiden på örat:
Kunde även få fram det också,men det var bara nån sekund åt gången,men han har ju ALLTID öronen frammåt:
Jag kanske är övernojig,men nått står iallafall inte rätt till! I fall det är lika i morgon så ringer jag veterinären!
Nån som varit med om liknande? Eller nån som vet om hästar kan få typ öroninflamation?