10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Jag lär inte skriva så mycket mer här innan jag gör något med hästen, och jag lär börja vänja henne vid saker efter sommarbetet.
Nu går hon ju bara ute, äter och springer ibland o leker i ridhuset. Så jag lär inte vara frekvent som innan.

Ja verkligen :) Den där flickan bara äääälskar att få all uppmärksamhet, tror hon blir lätt och jobba med precis som min 08:a.

Ska sätta tyglar i grimman någon dag och gå bredvid och prova styrmomenten sen tror jag faktiskt att vi provar att gå ut i skogen med tömmar.
Kör inget träns eller bett ännu, jag avvaktar med det tills i vår tänkte jag. Ingen brådska liksom :)

Min karl har sagt att han vill "rida in" snuttan, och det där dras jag och mina vänner med för han sa det på fyllan. Så jag jävlas numera med att säga att ska du göra det så lär du ju lära känna henne, följa med på promenad och tömköra henne. Och så säger han, "och så lär jag nog fjäska lite med godis" :rofl:

Tycker detta är kul för han törs/vill inte prova rida mina andra två men denna som jag tror kommer vara liiite vild (kanske?!) vid inridningen den vill han sitta/rida på :angel:

haha vad roligt! Vem vet, han kanske blir en riktig ryttare framöver!

Jag tömkörde Räkan ute på en tur idag, helt själva var vi och när vi kommit igenom en snårig bit så kopplade jag på tömmarna.. Hon var superduktig, stannade ibland och ville inte alltid stanna när jag ville men allt som allt så gick det riktigt bra, gick en promenad på en 20 minuter ungefär, lyckades till och med styra igenom grindhålet till en av sommarhagarna vi promenerade igenom.

Och så fick jag köpa en gammal sele och en rockard av en bekant för endast 2000, så nu är selen hemma för en rejäl putsomgång:

32862719.jpg

Haha ja men eller hur?

Jag tänker inte släppa det där ;) Och det känns som han faktiskt vill, för han frågade häromdagen om när han får börja rida då. Min gosepojke då :love: Haha

Det var inte alls ett dumt pris det! Vad kul, smörj på du!

okej lite inlägg då :D

Idag skulle alla hästar löshoppas så Annie fick också prova. Eller ja, inga hinder med bommar på marken. Men vi släppte henne och hon fick lära sig att springa runt och springa över bommarna. Hon fattade direkt. Och det kommer ju inte bli några motorstopp där inte, hon var som en formel-1 bil :D

*kl*
Fick med en kompis med kamera upp till hästarna idag så blev lite bilder idag :ange: Ove ville dock inte springa med de andra ponnyerna men han gick så fint fot brevid mig istället :p Har även fått Oves färgtest nu så han är brun sabino :)

Ove! <3 Han är verkligen för sööt. Min sambo har nog börjat tröttna på när jag gör mina "naaaw" utrop framför datorn och säger att han måste komma och titta på världens sötaste lilla häst.. Han till och med frågar om det är Ove nu igen :P

Gulliga Ove! :love:

Här händer det inte så mycket just nu.. Varit kallt och jävligt,och haft fullt upp med både det ena och det andra.

Dock har ju sambon köpt en häst nu också som anländer på Onsdag,han är körd mycket,vilket innebär att vi kommer köra en del,och således ha Orvar med på släp bakom,så då får han chansen att komma ut i naturen också,och se hur man ska bete sig i trafik osv. Har visserligen aldrig haft nått problem med det heller,har mött bilar+transporter utan att han ens vridit på öronen,traktorer och stora grävmaskiner har vi ju tränat på hemma på stallplanen,så det ska nog gå bra! Kommer bli skitperfekt att kunna ta korven på släp när vi är ute och kör! :bow:

Ser även ut som om Orvar kommer bli installad tidigare än vad som var tänkt. Blir två ledig stallplatser i stallet vi ska stå i i slutet av februari/början av Mars. Sambon ska då flytta ner dit då med sin häst (kommer få stå i stallägarens privatstall tills dess) och sen stog det nån på kö till lösdriften om jag inte minns fel,och eftersom jag tar upp två platser där igentligen nu när orvar är äldre än 12 månader så underlättar det om jag kan flytta in i stallet när orvars box blir ledig,för annars så tar jag upp två platser på lösdriften som det är kö till,PLUS att hon ska stå med en tom box och vänta med den tills jag ska ha den till hösten. Och eftersom sambon ska dit med en häst så kommer vi endå vara där varje dag,så då kommer även Orvar få gå in. Delade meningar,lite tråkigt att bli av med kompisarna och att kunna röra sig dygnet runt,men samtidigt lite mysigt att få in han på stall.

Han har ju gått på lösdrift med jämnåriga så gott som hela hans liv,och det är ju mer än vad många andra gjort,så jag får väll tänka lite så...Förhoppningsvis har han kunnat leka av sig! :D

Men han lär väl ändå ha tid att leka dagtid ute i hagen? :)

KL
Idag har vi tränat lite på hur man egentligen ska uppföra sig när man går i grimskaft. :grin: Kaptenen har alltid varit jätteduktig på det, men igår fick han gå som handhäst en liten bit och på väg fram till nordisen höll han banne mig på att ramma omkull mig! :mad: Så idag fick han lite hjärngympa.
Hade långa grimskaftet (hittar inte igen longerlinan...) och tog med mig körpisken. Är sjukligt inspirerad i allt vad frihetsdressyr innbär och rider lite på den vågen för tillfället. Kaptenen var uppe i det blå i början och sket fullständigt i mig, energin bara sprudlade om honom! Efter ett tag fattade han dock att han inte fick springa på mig. Han hade aldrig någonsin sett ett spö förut så jag passade på att vänja honom vid det ordentligt. Klappa över hela kroppen, vifta så att det "ven", både på sidan och ovanför honom, och sen smälla med det i backen och allt sånt. Han tyckte det var lite konstigt och läskigt i början, men det gick över VÄLDIGT fort. Han bara spände sig och sen så fort jag såg att han började slappna av slutade jag. Efter ett par gånger stod han och vilade ett bakben och sket fullständigt i pisken. :grin:
Sen använde jag den för att flytta honom bakåt och åt sidan, bakåt funkade kanon, åt sidan var han mer trögtänkt så där fick jag hjälpa till lite med grimman också och leda lite åt sidan. :p

Gick förbi lite såna saker som kan tänkas va farliga, typ transporten och carporten, men när jag "jobbat" honom lite där stod han lika avslappnat där.

Nu har jag ju inte nån kläm alls i princip på hur sånt där egentligen funkar, men det jag ville uppnå gjorde jag! I slutet gick han strax bakom mig och stannade när jag stannade och han var kanonduktig!
Efteråt stod vi och myste så som bara Kaptenen kan mysa, smått avbrutna av lillebror som gärna ville gå emellan. :p

Ja,precis,men dom går ju "bara" ute typ 07.30-19.30 beroende på vilket stall stallägaren börjar i,blir en del timmar på box endå när han är van att vara ute dygnet runt,men det blir nog bra.

vad roligt att det gick så bra!

Räkan har börjat reagera lite på gjorden, hon spänner till när jag ska lägga på den. Funderar på att ta henne i boxen några gånger och bara lägga på och ta av den tills hon slutar spänna sig.. Annars har hon blivit jätteduktig på töm! vi provade att trava lite för första gången igår och det gick jättebra, hon fick gå på volt för att jag inte litar på hur mjuk hand jag kan ha när jag joggar och hon var superduktig i höger varv men hade lite svårt att svänga i vänster varv. (gick två varv åt varje håll typ) Har märkt annars att hon inte svänger lika gärna åt vänster... Funderar på om det är den vanliga oliksidigheten som alla har eller om hon kan ha någon låsning någonstans.. Vill inte att hon ska gå med något onödigt som man kan rätta till samtidigt som jag inte vet hur vettigt det är att ta ut en kiropraktor till en 2-åring? (tänk de är faktiskt 2 nu!! )

*kl*

Skitkass bild, men det här gjorde iaf vi idag! En liten impuls matte fick. Han har redan haft westernsadel på ryggen en gång, en kort minut bara. Idag fick han full mundering. Han kunde inte bry sig mindre ^^
432112_2879031866674_1586366314_2548525_526696518_n.jpg

Men så fin! :love:

I dag anlände nya pållen,men han hör inte hemma riktigt i denna tråd,då han är typ 15 år äldre än vad denna tråd tillåter,men vill iallafall säga att det var en mycket fin farbror som klev av transporten här hemma,lugn och fin,lite sur i boxen,men gör inget mer än att SE sur ut.

Snacka om att jag är rid/körsugen nu då! :eek::D Men nu ska han få bo in sig ett tag,så tar vi tag i det i helgen/nästa vecka. Ska ju vara ett riktigt skitväder och IIIISkallt,så det gör inget att han får stå,han är ju van att lunka runt ett par dagar i veckan bara så tror inte han dör av det!

Åter till det som tråden handlar om:

Hälsade såklart på korven också,han var ju måttligt intresserad.. Matte var inte ett dugg intressant i dag! Stallägarna hade varit in i hagen med traktorn och lassat i en stor skopa spån i ligghallen i dag,och det hade ju varit skitkul,så dom hade smyyygit fram,sen bara rejsat iväg,sen smyygit fram igen,sen iväg i 120,och dom hade bockat och nosborrarna hade varit som fotbollar! :D I morgon får han nog komma in på en liten rykt iallafall,sen blir det nog inte så mycket mer med han den här veckan i allafall.

Längtar tills vi får ta boxarna i rätta stallet,står ju i stallägaren stall nu med nya pållen,har ett litet hörn vi fått plats i för att ha grejerna (världens goaste stallägare som fixade det! :love: ) men det blir endå en hel del rännande mellan stall,ska bli skönt att få allt i ordning sen...

Vill ha vår nu så det kan börja bli behagligt att vara ute igen.

Min häst visar lite för mycket hingst-fasoner (det har även min gamla hovis sagt), är det något som växer bort? O ja, det är ett sto (jag tittar väldigt ofta om jag inte missat något väsentligt där nere ;) )

Vad vuxen han såg ut i sadeln :D

Delvis kl..

Även jag fick ett litet småryck igår, eftersom förra promenaden gick så otroligt strålande bra med alla saker på så bestämde jag mig för att ta tömmarna igår.

Min medis red först på min ena häst och vi gick en liten vända i skogen bara, där Miraz gått massor med ggr.

Det gick verkligen KANON! Hon lyssnar som tusan på styrning (och jag har grimma) samt stanna.
I början försökte hon springa ikapp vilket hon alltid gjort när hon varit med oss löst men nu tog det liksom stopp så hon skakade lite på huvudet några ggr då eftersom hon faktiskt ville fram!

Men hon gav sig väldigt snabbt faktiskt och lyssnade kanon, jag är riktigt stolt!

Sen ett ställe speciellt, öppet fält innan man går in i andra delen av skogen (går eljospår runt om i skogen) och där iaf så brukar ju HON få riktigt totalfnatt och flyga runt som en tok i alla olika språng :angel:

Jag var berädd med att detta även skulle hända nu och mycket riktigt det gjorde det. Men bara 3 bocksprång för när jag tog tag och vad henne sluta så slutade hon.
Skönt att man kan känna på sig sådana här saker alltså, för då kan man förhindra ev olyckor. Jag höjde tex tömmarna och höll mig lite extra långt bakom.

Hon såg ut att tycka det var kanon kul, hon fick även prova på att gå först sista biten hem (ovanför hagen) vilket faktiskt gick bra när hon väl förstod att HON skulle gå först, då kunde vi stanna och sedan fortsätta igen....

Gud vad kul detta var alltså, men jag måste erkänna en sak. Det var lite svårare än vad jag mindes. Jag menar nu hade jag draghjälp vilket funka kanon men när vi skulle gå sista biten först så tog det ett tag innan hon fatta finken.

HUR klarade jag av att få min 08a att gå framåt SJÄLV?? :angel:
Jag gjorde iof precis allt själv med henne och hon var verkligen suverän och lättlärd men det verkar även Miraz vara så :love:

Vi får se när nästa tömkörning blir av!
Jag är riktigt taggad! Tror jag ev kommer ta hjälp av en person som går framme vid henne och jag bakom och ut lite själva så hon får prova på även det.

En bild!
32867942.jpg

Nått är fel med Orvar! :cry:

Hämtade som vanligt i hagen,sätter på han grimman och leder in honom,ställer han i stallgången mitt emot den nya hästen,öronen bakåt,vilket jag ALDRIG har sett han ha! Trodde ju att han var sur på nya hästen,så jag stog och "gullade" och sa " men vad mattes korv är suuuur" osv. När det inte ger sig,utan örona är bakåt HELA tiden så funderar jag på om det är snön han har på ryggen som irriterar,borstar snabbt av det,torr och fin under,men öronen ligger fortfarande bakåt.

Efter ett tag så inser jag att det verkar som om han inte riktigt KAN ta fram ena örat! :eek: Han tog fram öronen jättesnabbisar bara,sen bak med dom igen,inte nöjt åt sidorna,utan verkligen bakåt.

Känner och klämmer,och kollar i örat,inget ser konstigt ut,eller känns konstigt. Efter att jag klämmt och dragit så ser han lite nöjdare ut,men är fortfarande lite irriterad och ruskar på huvudet ett par gånger,"kamelmulen" kommer fram så fort jag petade i eller runt örat,så det verkar ju klia.. I fall han har öronen lite bakåt i vanliga fall så åker dom fram så fort man pratar med han,eller tar han bakom öronen,nu kändes det som han spände bak örat hela tiden när man tog bakom.

Tog ut han ur stallet igen och då vart allt så spännande så då åkte örat fram igen,sen när jag tog av grimma så verkade det vara helt ok,men han stog kvar extra länge och myste,annars brukar han nöjt traska iväg till maten på en gång. Dom har inge grimmor i hagen,så han kan inte ha fastnat i den och skadat sig av det iallafall. Ömmade inte heller i nacke osv,och inga synliga skador eller svullnader.

Skitorolig är jag nu! :crazy: Jätterädd att han skadat nån nerv eller fått nån spark eller liknande som skadat nått?

Kan hästar ha öroninflamation? Har i dag avslutat en kur mot öroninflamation på gammelvovven... :cool:

Han har även börjat fälla rejält,om det kan ha nått med saken att göra,kanske inte alls är örat igentligen,utan bara det att det kliar på hela kroppen?

Det var liksom den här stilen mest hela tiden på örat:

418285_2898655979707_1059624479_32899316_196565896_n.jpg

Kunde även få fram det också,men det var bara nån sekund åt gången,men han har ju ALLTID öronen frammåt:

427330_2898642059359_1059624479_32899313_1337744492_n.jpg

Jag kanske är övernojig,men nått står iallafall inte rätt till! I fall det är lika i morgon så ringer jag veterinären!

Nån som varit med om liknande? Eller nån som vet om hästar kan få typ öroninflamation?

Jag tror inte du ska oroa dig. Han kanske bara var på dåligt humör.
Öroninflammation är super ovanligt. Luktar det? Sånt luktar jättemycket och så brukar det vara svart gegg och att de hela tiden ruskar på huvudet.

Har du haft ute vet?

Usch då! Han kanske har enorm växtvärk och är lite allmänt seg och sur? Har aldrig hört talas om öroninflammation på häst...

KL
Här är det riktig vinter nu! Vi hade -28,9 inatt och när jag kom hem på fm var det -23 i solen! :D Hästarna har bott i balen och njutit i solen om vart annat, men på fm innan solen riktigt kommit upp såg herr Kapten lite besvärad ut av kylan. Han har inte alls lika bra päls som de andra två! Tror han får täcke på sig till em när solen försvinner och graderna kryper neråt igen. :) Stackars lillen hade isbitar fulla näsan! :p

015.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar