10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

*kl*

Lite nya bilder på lillfisen idag!
fs_501144886_18872_1327227732.jpg

fs_501144907_13690_1327227757.jpg

Buse.jpg

Det har hänt lite på ett år :bump:
Nella_overvakar.jpg

Det borde vara förbjudet att vara så där söt! :eek::love:

Passade verkligen i den där färgen på grimman!

Jag hade funderat mycket på typ äppelgrönt till korven,men sen såg jag en sm hade ljust turkost på sin isabell,och gud vad snyggt det var! Orvar fick en blågrå grimma igår,den var han också snygg i!

Heltokigt söt... Jag kan bli sittandes i timmar och bara titta på bilder och inte riktigt fatta att han finns på riktigt och JAG äger honom! (Stå i hagen kan man inte göra, då blir man uppäten)

Vi har testat lite olika färger och kommit fram till att ljust blått är hans färg! Bra för mig, min gammelman har grönt och orange så jag får köpa en massa nya saker! Wohoo! :d

Håller med, hur söt kan man vara?
Den där krabaten kan få flytta hem till mig :love:

Och precis som en annan kommentera, den där ljusa blåa färgen passade hon perfekt!

Ja dom morganhästar jag sett (aldrig sett en irl dock) men på bilder/bilder har då varit riktigt snygga!

Din är verkligen den sötaste av alla jag sett!
Förstår dig, den där håller man nog hårt i ;)

kl. Idag är Räkan dyyyyr!

Gick på promenad med sällskap igår och kopplade på tömmarna på hemvägen och i morse så tömkörde jag helt själv för första gången, vi höll oss i ridhuset och hon var superduktig! Svängde och stannade precis som hon skulle. Ville inte riktigt svänga åt vänster ibland men det var inte mkt tjaffs eller nåt,, hon bara stannade, ruskade på huvudet och svängde sen =)Efteråt passade jag på att släppa henne i ridhuset så hon fick springa av sig vilket hon gjorde med besked: http://www.youtube.com/watch?v=V-c6rdu37DQ , väldigt suddigt, jag filmade med mobilkameran men man kan ju se att hon baskulerar fint i bocksprången, kommer bli en dans att rosor att sitta på :D

Sen fick hon stå i skötspiltan rätt länge medan jag mockade boxen hon fick låna i natt. (matte var lat å hade henne inne eftersom jag skulle upp tidigt på morgonen) Mockningen tog rätt bra tid eftersom hon hade röjt runt allt hö i torven rätt ordentligt men hon stod som ett ljus i skötplatsen =) En riktigt dyr häst var det som jag släppte ut i hagen sen :D

Yiiiiiihaaaaa! :D Haha!

Vad KUL att hon var så duktig! :bump: Det märks så väl när poletten trillat ner!

KL
Kaptenen vilar vidare tills jag har en plan att jobba på. Han har ju redan fattat stopp och framåt och att svänga in på vägar som matte säger, så jag ser ingen mening i att tjata. :grin: Men så fort jag har en plan så att jag kan öva mer svängar blir det mera träning! :laugh:

Men är det nån som har tips på hur man får dom att sluta lägga tungan över bettet!? :confused: Han är en liten jäkel på det! Även fast han har remontnosgrimma så har han lyckats. Funderar på om jag kanske har satt bettet för långt ner? Vad annat kan jag prova?

Första gångerna man lägger in bettet i munnen på hästen ska man alltid ha det ett snäpp högre upp än normalt. Detta pga dom inte ska få ovanan att lägga över tungan.

Vet dock inte om det funkar såhär i efterhand.

Personligen skulle jag inte hålla på att testa olika bett nu när han inte ens är inriden. Kör på vanligt rakt/delat och testa att höj ett steg extra i början.

Jo jag vet, han hade det ju ganska "hårt" i början, men sen tyckte jag ju att han vuxit åt alla håll å kanter så då spände jag ner bettet igen. Dumt tydligen.

Han går på tvådelat tränsbett med fasta ringar, han är ju inte "ovän" med bettet, han har inga problem med det alls utom just att han lägger tungan över nån gång ibland... Det har varit när han sätter upp huvudet och ska protestera mot nånting jag gör som han gjort det (typ när han inte ville gå tillbaka in i stallet, eller när han inte ville gå från gården - då jag försökte leda honom), i övrigt har han det rätt vad jag har sett.

KL
Här kommer iaf lite bilder på honom från idag! :) Han hade riktigt tokrace med lillebrorsan! Den lille ligisten är som ett plåster på honom!

076-1.jpg

088.jpg

099.jpg

137.jpg

För att visa hans sjukt breda rygg! Vattnet rinner inte av den så det blir alldeles krusigt i mitten! Längtar tills man får sitta där uppe! :love:
123.jpg

Ok,då har han redan ett med fasta ringar alltså,för antingen det eller tredelat var det som jag skulle testat annars,min förra unghäst lade tungan över bettet hela tiden,men efter att ha satt i ett tredelat sötmalmsbett så slutade han på en gång,vet inte om det är svårare att få över tungan om det är tredelat,eller om han helt enkalet trivdes bättre med det?

Senast ändrad:

Personligen skulle jag inte hålla på att testa olika bett nu när han inte ens är inriden. Kör på vanligt rakt/delat och testa att höj ett steg extra i början.

När jag har kört på 3-delat har jag aldrig haft några problem,stoppade in 3-delat på Orvar på en gång,och han har inte ens försökt att lägga över tungan,och då har jag inte ens nån nosgrimma på,så att testa massa olika bett är inget som ska göras,men jag skulle iallafall ha testat med fasta ringar,eller tredelat,då jag tycker att dom ligger bättre i munnen,men nu hade hon ju redan fasta ringar.

Några "värre" bett än så var ju inte tanken,men jag själv testar gärna mellan dessa två för att se vad som funkar bäst.

KL.

Imorgon kommer veterinären och ska vaccinera lite hästar hos mig, skulle ha kikat lite munnar också men då vi står i riktigt kallstall och inget varmvatten förutom ifrån husägaren så ville vet vänta lite med det eftersom det inte är någon panik. (Dom äter och tuggar utan problem).

Men vaccinering står på schemat, lillan ska ju ha en influensaspruta var 6:e månad för att få vara med på utställning inom arabutställningar så nu är det dax för det.

Och då ska dom inte anstränga sig något på en vecka ca så jag tänkte väl mer eller mindre bekanta henne med schabrak och tömkörningsgjord.
Nu har jag en mjuk gjord med ludd och ingen sådan där däckeltömkörningsgjord så det ska nog gå bra :)

Hon är ju van med täckesgjordar eftersom fleecetäcket behöver sådana om magen :)

Sen efter helgen kanske vi tar en tur med tömmar och hela paketet, då med draghjälp hade jag hoppats på. Ska kolla det!
Eftersom vi inte har tillgång till paddock längre så får man göra det bästa av det :)

Min 3åring tömkörde jag rakt ut i skogen efter stigar helt själv, kanske ska göra detsamma med lillan... :idea:

Jaja, lovar uppdatera med bilder och hur hon tar det!

Min snutta <3 (Bild jag visat men ääh)
32853013.jpg

Senast ändrad:

Ja du det där med sprutor och när det ska tas tycker jag är ett halv vetenskap. Nu när jag gått över till islandshäst är det nya regler som gäller.

Tur man har trevliga veterinärer att ringa när man är för dum själv :D

Haha ja men eller hur.

Jag har hittat en toppen veterinär här också, aldrig haft en och samma när jag bott här och jag har inte alls hittat en som jag klickar med osv. Men den jag hitta i somras är jag SÅ nöjd med!

Sprutorna gick toppen, ingen som brydde sig om det :)
Småkika på munnen och det kunde gott och väl vänta också så det känns skönt.

Imorgon ska lillan få schabrak och tömgjord på sig, och så gå en liten promenad med sakerna på. Jag sa att jag skulle vänja henne vid sakerna först med kom på att hon har haft täcken på, täckesgjordar på och handukar osv osv så det går nog bra, skulle hon reagera helt annat ja då blir det ingen promenix med någe saker på...

Då ska man kanske kika in där då, farligt men kul :bump:

Delvis kl.

Idag fick stora tjejen vara med om saker minsann ;)
Schabrak, tömkörningsgjord, reflextäcke och benreflex och hon brydde sig inte för 5 öre!

Min duktiga kicka :love: Hon stod snällt på gången och halvsov, aldrig haft något utav dessa saker och så det var kul. Ok täcke har hon haft så schabrak och reflextäcket är väl snarlika. Men det var iaf kul!

Det fick bli en liten promenix också tillsammans med min medis och Pillan, Sakura fick stanna hemma i hagen första gången ensam sen Miraz anlände och hon skötte sig också ;)

Promenaden i sig gick STRÅLANDE, pigg och framåt liten tjej. Väldigt nyfiken! Fick för första gången gå över räls också vilket också gick bra även om det var liiiite läskigt första gången.

Sen har vi gått över en bro som går ovanför rälsen, förbi en kyrka och människor :p

Jag kan inte säga annat än att jag är en stolt matte :bump::bump:

En halvdålig bild på innan vi gav oss ut...
404578_10150626282367177_741867176_11448227_1906365072_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 822
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 957
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar