10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Jag började tömköra min när han var ganska exakt ett år, med "sidepull" (grimma med extra läderrem över nosen). Longering gillar jag inte så det har vi aldrig testat. Tränar hellre på förflyttningar och är han busig får han löshoppa lite och springa av sig :)

Här har vi tömkörningsgrimman på
DSC_2157.JPG

Vilken sötnos! :love:

Okey, då förstår jag.
Ja jag har aldrig varit mycket för longering heller MEN det är nog en bra grund till ljudeffekter osv. Alltså lära in kommandon osv, många är duktiga på longering och nu vet inte jag hur alla longerar, om dom har longerlina eller kör på töm.

Jag vill bara få allt så bra som möjligt liksom :)

Självklart vill man det, det är ju ändå i framtiden man vill att det ska fungera. Men kommandon som kunde lärt genom longering har vi i stället tagit genom tömkörningen och när han gått med som handhäst. Genom tömkörningen har vi ju också redan styrningen och bromsen.

För att få lite mer fart i tråden så kör jag lite frågor.

Vilken månad är din häst född och när beräknar du börja med inridningen?
Hur är tanken att lägga upp det?

Bilder, tankar, funderingar, första sadel?

:D

Min är född femte maj, han har haft sadel två korta snuttar hittills vilket inte är nåt bekymmer alls. Kommer köra på med tömkörning nu fram till sommaren plus att han kommer få följa med som handhäst. Tyvärr är inte min finka besiktad och fixad, annars hade jag gärna åkt på nån löshoppning i vår också.
Planerar att börja med insittningen efter betet nån gång i september/oktober. Då blir det bara att sitta på i skritt nåt varv på gården. Sen kör jag nog på med tömkörning och löshoppning fram till november. Sen vila till i början/mitten av januari kanske (jag brukar jobba så mkt kring jul och nyår också så det blir bra tidsmässigt).
Sen börja med löshoppning och tömkörning igen samt även inridning, dvs rida i alla gångarter både ute och på plan. När det funkar släpper jag ridningen och låter fokus vara på löshoppning, plus att han kommer få följa med ut som handhäst mer. Han får vila från ridning och tömkörning fram till några veckor innan treårs (fast jag kommer fortsätta åka på löshoppningar).

Jag tror iaf att det blir nåt sånt! :p Men det kan ju ändra sig! ;)

KL
Sådääär ja! Nu är lillskiten DYYYYR! :love:

Första riktiga tömkörningen utan grimma, bara med träns och tömmar och gjord!
Började med att gå framme vid huvudet men han var så himla pigg och framåt så jag gick bakom honom redan halvvägs ut till vägen (300 m. uppfart). Han lyssnade KANON på kommandon för halt och skritt, och det var knappt ens behövligt att ta nåt i tömmarna! Jag tog dock stöd i dem inför varje halt för att visa vad det betydde, och efter typ fyra halter med kommando gjorde vi resten enbart för tömmarna, vilket funkade skitbra! I början hade jag tömmarna lösa, bara från bett till hand. Senare kopplade jag om så att de gick genom ringarna på gjorden också, funkade lika bra vilket som! :laugh:
Men precis när jag höll på att spänna om tömmarna kom självklart en bil... Jag tittade upp och såg att hundarna stuckit typ 150 meter bort (självklart så fort man tittar åt ett annat håll...), och står med tummen i bettringen för att försöka hålla honom på plats. Som TUR är verkar det bara vara bra folk som kör på den här vägen, för tjejen bakom ratten stannade helt tills jag fått ordning på tömmar och häst. Hundarna var döva och lyssnade inte på nånting... :cool: SISTA gången de följer med ut nånsin kan jag lova!
Hur som helst så var hon som sagt jättesnäll och krööööp fram, jag och Kaptenen gick förbi åt motsatt håll och han var så duktig! :love: Nu har han mött tre bilar och nu har han börjat fatta att de inte är så farliga! Han trippade bara lite åt sidan! :D
Vi fortsatte en bit till och sen vände vi hemåt. Han var så himla pigg och lycklig och ville trava flera gånger, men det var lite för halt för mig för det. :grin: Vi fick även träna på att svänga då han inte alls ville gå hem utan fortsatte nästan förbi infarten, så nu han har svängt för töm också! :D

Väl hemma ville han absolut inte gå in i stallet och lyckades få bettet under tungan mitt i sina protester, då såg han jätteförvånad ut. :grin: Så nu blir det till att hitta en nosgrimma åt herrn så att det inte upprepas.

Idag var han heller inte ett dugg bråkig med bettet medan vi var ute, han tuggade och smaskade en hel del men inte av obehag, det rann en massa dregel ner på bringan så det såg ut som om han jobbat i flera timmar efteråt! :D

GLAD OCH STOLT MATTE! :bump:

Iof helt sant, tömkörde inte min 4åring innan tömkörningen, är mest nu under förra året som jag började mer med det :o Dock bara korta stunder!

Nej men då kör jag på som jag gjorde med min andra unghäst, det funkade ju kanon så :)

Ska börja med lillfisen när jag ställer min andra madame på lite vintervila :) Tyckte det var ett väldigt smart.

Här ville jag trycka på GILLA-knappen :banana::banana: Jösses vad roligt att det gick så bra, det är nästan så man får lite prestationsångest för mina har bara gått på promenad typ tre gånger var och då bara i grimma och snöre. Tror jag måste ta ett tag med en av dom i morgon (eller båda om min kropp vill vara lite sams med mig.)

Ja det är nästan så man saknar den lite den där rackarns knappen! ;)

Det verkar som om båda våra Highcruiser-bebisar är dyra för tillfället! :D Jag ska försöka få min att bli lika sams med transporten som din, men jag har mina planer för det... ;) Kaptenen är nämligen hemligt förälskad i foderhinken (speciellt om den bjuder på innehåll... :angel:) så i sommar kommer grabbarna få sina mineraler (med betfor) inne i transporten så många dagar det bara går! Hade gärna fått tag i en skruttbil som kunde stå med finkan påkopplad hela tiden, men det är väl inte det lättaste... :grin: Jag kan riktigt se Kaptenen framför mig! :D "Oooh! Matte har hämtat mat! Men, vad gör hon!? In DIT?? Öhh...." :rofl:

Om jag får till det som jag vill tror jag dock att jag kommer ha två lättlastade plutthästar till hösten... :grin:

Här ville jag trycka på GILLA-knappen :banana::banana: Jösses vad roligt att det gick så bra, det är nästan så man får lite prestationsångest för mina har bara gått på promenad typ tre gånger var och då bara i grimma och snöre. Tror jag måste ta ett tag med en av dom i morgon (eller båda om min kropp vill vara lite sams med mig.)

Jag kan bara hålla med!

:laugh:

KL
Idag upprepade vi gårdagen! Dock utan hundar på släp...
Började direkt med tömmarna på plats genom det lägsta paret ringar i gjorden, plus att han fick på sig en nosgrimma för första gången. Han såg inte det minsta brydd ut. Uppförde sig dessutom med mycket väl godkänt betyg i stallet, stod helt stilla och flyttade undan super!

I stallet innan vi gick ut, charmigaste tillfället!
STH79958.jpg

Sen gick vi iväg, idag fick han för sig att det var jättedumt att gå från gården och vi tjafsade en stund innan han insåg att det gick bra. Jag TROR att han tyckte det var äckligt att gå när det var oplogat, hittills har det alltid varit plogat varje gång vi gått. Nu var det ca en dm nysnö. Hur som helst, det tog inte mer än nån minut att övertala honom.
Sen på vägen fick vi hur bra träning som helst! Två bilar och en traktor! YES! Jag vill återigen ge jordens största guldstjärna till alla som kör bil häromkring! :bow: ALLA saktar in och krypkör förbi, och han stannade till och med traktorn så att vi fick gå förbi, plus att han väntade så att vi kom en bit bort innan han körde vidare! :love: Alltså aww! Jag blir så GLAD över folk som fattar!!!

Det blir ju HUR BRA träning som helst när det går så lugnt till! Första bilen var lite läskig, men bara så att han trippade lite åt sidan och hade klotögon. Sen kom traktorn bakifrån så vi vände och gick förbi den som sagt. Sen kom sista bilen på hemvägen, och då brydde sig inte Kaptenen ett smack! :love: Han bara gick på helt vanligt!!! Åh vad jag blev stolt! :bump:

Jag tömkörde nästan hela vägen, gick fram inför varje möte såklart plus att det var nåt ställe som var lite läskigt där jag visade vägen. I övrigt är han fortsatt jätterolig att jobba med, man får verkligen motion med honom för han pinnar på av bara katten! :D

En bild lyckades jag ta när vi var ute också...
STH79959.jpg

Nu får killen vila i helgen så kanske vi gör nåt till veckan igen! :laugh:

Du, nu får du snart sluta imponera, jag blir avundsjuk :D

Tänk vad dom har växt, läängtar till hösten när jag ska börja tömköra min!

Senast ändrad:

KL*

Oj, har inte varit aktiv i tråden (förra tråden) på jag vet inte hur länge. Men har hänt en hel del i alla fall. För det första så har jag sålt min tornesch-tjej så har bara jeopardyn kvar. Och hon har haft en otrolig otur hela sommaren och hösten. började med att hon fick erlichias på sommarbetet. Skulle då transporteras hem och lyckades på nåt sätt skära upp båda framkotor i transporten så hon fick sys akut.
boxvila på det och nån vecka efter att hon fick gå ut i hagen igen så fick hon en gren rakt upp i ena bakknäet. Som tur var inte in i leden men ändå inte kul.
När hon blev bra från det så fick hon först en hovböld och sedan en till. Utvecklade dessutom nåt som kallas dubbelsula..suck.....har varit lite less kan man säga. Men nu verkar det faktiskt som att hon börjar komma på fötter igen. Som ni förstår har jag med andra ord inte kunna börja göra nåt särskilt med henne utan nu får hon bara vara. Har inga planer på att göra nåt med henne förrän till våren.
I helgen blev det lite fotografering men tyvärr dog kameran efter två bilder. Men bjuder på dom i alla fall.
1-30.jpg

2-24.jpg

Oj,dig har jag missat! (kom in sent i förrra tråden)

Vad fin hon var,men hon blir stooooor va? Hur hög är hon nu cirkus?

Sicken liten tunnis! Eller är det bilden som luras? :) Inte konstigt att man är tunn med den brokiga hösten i bagaget! Stackars liten, hoppas allt vänder och får gå bra nu framöver! :laugh:

Bellabus: Haha! :D Det är så himla roligt när allt går bra! Nu hoppas jag att vi kan ploga upp en liten bana här hemma så att jag kan träna lite mer på svängar och sånt. Hade tänkt försöka befästa tygeltagen innan vi lägger ner tömkörningen för den här gången. Sen ska jag lägga massor med krut på lastning! ;)

Oj vad det går undan! :D Så himla duktig han är! :bow:

Jag hör också till skaran som är lite avis! :p Men som sagt så krånglar ju min med gjorden,men ska t atag i det till sommaren/hösten då jag kommer vara där dagligen då.

Har btw nu bokat en helgkurs av den där tjejen jag visade förut vet ni? Sker i slutet av April,och vi är ca 5-6 stycken i stallet som ska vara med,man får en timme privat på Lördag,och en timme privat på Söndag,sen blir det lite lastträning,och lunch och fika,och såklart så kikar man på sina stallkompisar,så även fast det bara är två timmar privat allt som allt över helgen,så blir det ju endå två heldagar med råd,tips osv. Längtar jättemycket! Kommer bli mycket kul och lärorikt! :bump:

hon blir stoooor som ett hus...är runt 160 nu...:)

Maja_Kandi: ja bilden luras lite men skulle önska att hon lade på sig lite mer. föll ur riktigt ordentligt under hösten då hon inte riktigt trivdes med boxvilan i kombination med att hon växte mycket. men börjar nu sakta men säkert lägga på sig...:)

Åh vad kul det lät med en sån helg! :laugh: Det blir JAG lite avis på! :D

Baddy96: Ja som sagt, inte konstigt med tanke på den jobbiga hösten hon hade! :) Jisses vad stor hon var! :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 822
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 921
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar