10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Ja,han såg väldigt ljus ut,men ack så vacker! :love:

Orvar var ju jättemörk isabell när han hade släppt vinterpälsen förra året:

http://www.youtube.com/watch?v=3YGU7WphXCQ (inte min ägo då,så jag har inte sett det irl)

Sen höll han sig fin isabell under sommaren,sen vart han jätteljus när vinterpälsen kom,sen nu är han ganska mörk igen,längtar tills pälsen försvinner så man ser vad som finns! :D Orvars pappa var ju väldigt mörk:

Bild lånad från google

dsc_0335red.jpg

Fick ett plötsligt sug av att skaffa mig en isabell -skit i hästen sålänge färgen är rätt :D:love:

Vilka snyggingar till släktingar era hästar har!

Jag har ju ALLTID drömt om en isabell! När kompisarna målade sina hästar svarta och bruna när vi var små,så målade jag alltid mina gula! :D

I dag var nog bästa passet jag och Orvar gjort nånsin! Jag är så löjligt glad,sitter och ler hela tiden! :D

Jag tog in och han stog helt stilla på stallgången,helt löst,behövde inte ens tillrättavisa han en enda gång,han var sååååå duktig! Gick ut på ridbanan och gjorde lite förflyttningar,funkade så himla bra så jag släppte loss han helt,funkade fortfarande lika bra! Backen sitter så pass bra nu att jag behöver knappt visa,utan han börjar backa när jag säger "backa",men han är fortfarande lite osäker när jag inte visar med fingret,så jag är med och visar lite endå för att ge han lite stöd.

Vart så löjligt glad och stolt så jag vart nästan tårögd! :o Han var verkligen helt enkelt bäst i dag! Om han hade varit lite äldre och sadelvan så hade det varit i dag jag hade hoppat upp första gången,för han var såååå lyhörd,följsam,och lugn! Åhh vad jag älskar min lilla kille! :love:

Hoppas ni inte lessnar ur på mina bilder,för här kommer en liten bildbomb!

380878_2784142636945_1059624479_32858401_2069209600_n.jpg

378456_2784144156983_1059624479_32858405_847435928_n.jpg

401109_2784147077056_1059624479_32858408_1531594837_n.jpg

405183_2784153117207_1059624479_32858412_1486558238_n.jpg

400194_2784166157533_1059624479_32858421_643362184_n.jpg

395079_2784170877651_1059624479_32858425_368666701_n.jpg

så fin!! :love:

Nu har jag nog bestämt mig för att flytta henne igen. Hon blir berest dam :D Ganska skönt för då blir det nog mindre problem i framtiden, det blir normalt att gå in i ny box när vi ska ut o tävla ;)

Men jag tror jag åker med henne till uppfödaren så hon får vara där året ut. Inridning skulle uppfödaren också kunna göra så allt blir rätt direkt. Men det får jag ta då isf. Man gör ju ändå inget med dem förrän i senhöst efter betet.
Jag är fortfarande osäker men vill inte ha henne där jag har henne idag. Jag kan åka till uppfödaren 1/2 om jag vill för då finns det plats.
Undra vad annies mamma säger om att få dit lill-apa igen (hennes mamma kallas apa). Hahahaha, då har hon 2 lill-apor (fölade ju förra året) och Annie ska få en helsyster i sommar, lill-apa 3 får den väl heta då. Jag kanske kommer hem med många fler hästar efter ha haft Annie där ;)

Träffar inte henne varje dag isåfall men det gör jag ju inte ändå, jag vill inte tära på vårt partnership. Som en sa, jag lär ju åka dit oftare där hon är nu för att jag har dåligt samvete, antagligen oftare än Annie vill ha mig där :rofl: O det är nog jäkligt sant!.

Så två veckor till i detta stall då.

Ja,han var riktigt ful där! :rofl: Sen står han så brett med frambenen också,som om han är skitfull och försöker hålla balansen! :rofl:

6709123117_754f88df87_m.jpg

6709122933_d4f3d8d435_m.jpg

6709122711_e7a1cf15a1_m.jpg

Såhär ser vår hingst ut nu. :) Har skoj i hagen med sina två kompisar

Idag högg min häst mig i ansiktet. Det var inte bra. Hon hugger mot sin kompis i boxen hela tiden också. Stegrar i boxen. O idag högg hon mig i ansiktet. Jag blev sur såklart, hon gick och skämdes (som hon gör när hon blir tillsagd). Nu får det vara nog.

inga problem :D Jag hade mössa på mig med sådana där långa öronlappar så hon fick bara tag i en sån.
Men beteendet är inte ok och jag har bestämt mig att hon åker 1 feb nu. Såhär kan vi ju inte ha det.

Nä fy så ska ni verkligen inte behöva ha det!

Rätt beslut att skicka henne på lösdrift (eller med mer utevistelse?)
Hon verkar visa tydligt att hon vill ha mer frihet, och en uppfostran av andra hästar. Vad är det tänkt att hon ska gå med?

Tråkigt att hon hamnar längre ifrån men du kommer få igen det så mycket när hon blir äldre! :)

Hon får gå med andra unghästar och säkert med sin mamma också och de andra avelsstona. Hon är ju ganska tuff och jag har sagt 100 gånger att hon måste ha en surmärr i hagen som sätter henne på plats, hon har haft några sådana innan och det har funkat super. Nu går hon med en mjäkig 2åring som inte säger flaska när min hoppar på, och en 3åring som är minst lika snäll.

Så hon får komma till mer utvistelse (inte lösdrift) och leka. Tror dock inte det finns fler 2åringar där, isåfall bara hingstar. Men hon väljer ju att alltid leka med fölen/1åringarna när hon får chansen så det verkar ge henne mest just nu. Till och med hingståringarna tycker hon är jobbig :angel: som hon gick med innan flytt.

Undra vad mammahäst säger, innan vi skiljde dem åt så var hennes mamma skittrött på terroristhästen :D

Hennes mamma lär nog sätta henne på plats nu då ;)
Du gör helt rätt och tänker väldigt oegoistiskt.

Jag skulle stallat in min igår om jag skulle göra som jag ville också, men tänker gott (suck) vänta minst 1,5 år till...

Tänk vilka härliga individer vi kommer ha resten av livet sen :love:

Fy vad segt att det blev så för dig! Men jag tycker verkligen att du gör rätt som flyttar henne!

KL
Idag hade jag en kompis ute som hjälpte mig att mäta Kaptenen igen, jag måste ju ha varit sned själv förra gången, plus att han kanske spände sig en massa då, för nu hade han "krympt" fyra centimeter igen! :D Jag blev lite lugnare med hans 152 cm istället för 156! :D Då blir han kanske lagom ändå!

Passade på att kika lite på kompisens bil (som var farlig!), plus att få ordentliga bildbevis på sadelinvänjningen!

079.jpg

Ja, också var han ju ungefär lika überbusig som alltid! :D
045.jpg

Imorrn planerar jag lite tömkörning!

Gud vad han är vacker! :love:

Han ser så himla vuxen ut i sadeln,undrar vart bebisarna tog vägen...? :crazy:

Ibland går det lite väääääääääääl snabbt,snart sitter vi uppe på ryggarna på dom. :eek:

Lekte lite med gårdagens bilder i dag,och fick en helt klar favorit! :love:

400487_2791204773494_1059624479_32860691_1338009073_n.jpg

Han är som alltid superfin och vad vuxen han såg ut med lite kläder på :love:
Astro ser ut som världens benrangel om man jämför med Kaptenen men så är han ju lite högre så det kanske är därför.

Fibusen: Din guling är verkligen söt, han ser så otroligt snäll ut :love:

*kl*
Idag har jag hanterat mina för ovanlighetens skull. Började med att ta Sorexa på en promenad och hon gjorde som vanligt inte ett smack förutom lite kuckelimuck på hemvägen när vi gick jämte Astro som har sin hage jäms vägen, då skulle hon hälsa på honom men det tyckte INTE jag så det blev lite diskussioner om vem av oss som egentligen bestämde, slutade 1-0 till mig :D

Sedan tog jag ut Astro för att gå och nosa lite på transporten som han aldrig varit i närheten av. Hade fällt ner både bak och framluckan så han skulle få kolla runt lite på de olika delarna. Han gick förvånande nog rätt in i släpet vilket jag inte var riktigt beredd på så det blev lite trångt när vi båda skulle in, jag är inte världssnabb eftersom jag är lite paj i kroppen men det hela slutade lyckligt i alla fall, han fick stå och smaska godis i en hink en stund och sedan gick vi ut. Tyvärr hade jag inte bilen påkopplad så det blev lite svajjigt när vi gick ut på framluckan man han tog även det med ro. Idag är han dyyyyyr :love::love:

Vad kul och höra en uppdatering ifrån dig :D
Dina bebisar är riktigt fina och som alltid kul att följa dig!

Delvis kl.

Jag har inte gjort ett smack med Miraz, ja mer än att hon fått följa med löst vid ridning och 3 promenader vid hand ensam.

Jag ska inte påbörja inridningen (som det ser ut) förens året hon blir 4 eftersom tanken är att betäcka henne nästa år och vänta in henne. Araber, som jag hört är lite senare än andra så därför ingen brådska.

Men jag funderar på att ev om hon känns OK att hänga/sitta in henne i höst/vinter för att se hur hon tar det men sen blir det inget mer som sagt. Men detta händer säkert inte iaf!

Mina mål är att börja med tömkörning och longering, när är det OK? Jag började rätt tidigt med min 4åring, hon var ca 1½ när jag börja tömköra henne. Detta för att hon var så otroligt rastlös och för att få lite mer band mellan oss (lämna iväg henne 6mån på avvänjning).

Så låt höra, jag har läst att många gjort både det ena och det andra med sina och det jag vill är att kunna börja med inkörning av henne i vår kanske om det känns bra. För då borde det väl vara ok? Eller är det dumt? :o

Annars är det väl mer utställning som gäller, hon ska på Arab Riksen i augusti så hon kommer lämnas iväg en månad innan för träning utav det, mycket spännande!

Sen ja jag vet inte? Sommarlov hela sommaren iaf sen kanske körning där till hösten och vintern lite om det är ok.

Låter detta dumt så skrik till, rasen är NY för mig och jag läser i alla arabtrådar här (tror jag) och har en mycket god vän (gammal arabuppfödare) som hjälper mig med massa dumma frågor också :angel:

Jag vill inte göra något för tidigt eller sådant.. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 822
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 937
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar