10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Precis,det är till hundarna! :p Är det enda som håller någorlunda även här hemma,herrarna ska ju bita ALLT i småbitar,men har jag tur håller dom iaf i 20 minuter! :D

Dom blir väldigt besvikna när matte öppnar paket,och dom inte får något,så för en gångs skull ska dom få något också! :love: Mina små-grisar! :love:

nä inte stressa :D min har absolut inte haft bett o så, inte tänkt att ha det på länge heller. Finns ju inget man inte kan göra utan bett :D

2,5 åringen jag pysslade med i höstas fick bett i munnen för första gången i hela hans liv, två veckor innan han skulle åka på inridning.

Sadetämjning, träns, gjord, täcken etc. inga problem. Efter att inridaren suttit på honom ett par gånger i ridhuset så red dom ut. Inga problem.
Han hade aldrig varit ute på någon promenad. Första gången jag red så satt jag upp på stallbacken och red rakt ut i skogen. :)

Inte behöver man stressa inte. Det tenderar till att fungera i alla fall. :)

Instämmer!
Jag kommer inte vänja Loppan vid varken bett eller sadel förrän i höst och jag har aldrig förut börjat med en unghäst tidigare än så, snarare tvärtom. Jag tror att det mesta man gör fram till hösten när de är 2,5 är för ens egen skull (bortsett från vanlig hantering) och att de flesta hästarna kan gå från råa till inridna på ca 4-8 veckor utan problem om man vet vad man gör. Att jag börjat med elastisk gjord är bara för att jag tycker det är roligt att tömköra och tänkt börja lite med det (i hennes takt) i vår, men hade jag inte haft tid eller tillgång till medhjälpare hade jag inte gjort något alls förutom att gosa :-)

Ja, när vi hämtade hem honom efter fyra veckor så gick det att styra runt, flaxa runt med armar
och ben, röra på sig hur man än ville och ja rida ut så klart i skritt och trav. :)

Helvete!

Vad skulle ni ha gjort? Hästen går alltså ute 7.30 till 13.00 oavsett väder. Det är ohållbart tycker jag. Jag klarar inte det.

Jag kan ha henne hos uppfödaren som har bättre hagar, fler kompisar och längre utevistelse. Men då har jag en bit dit, men ändå så nära att jag kan åka dit på ngn helg för min pappa bor typ 3 mil däriftån.

Skulle ni ha bitit ihop och låtit hästen vara kvar eller flyttat den t uppfödaren nu året ut? Är det bra för henne att flytta igen?

Jag mår extremt dåligt över detta o hästen lär känna det.

Kort o gott -Flytta henne till uppfödaren direkt.
Jag tänker hållbarhet, lycka ( hennes välbefinnande), hälsa som genomsyras av båda men också luftvägar, matsmältning, risken för olater pga tristess.
Listan kan göras lång, bättre att hon flyttar en gång till än att hon står kvar under sådana premisser.

Så känner jag med. Men då blir det ju en flytt senare i vinter igen men det kanske inte gör något då? Då har jag iaf lite tid tills dess att kolla stallen, nu är jag så stressad av det här.

Hon har redan börjat bita i boxen o när vi promenerar exploderar hon nästan av energi.

Vilken skit det blev av detta.

Alla gör vi olika!

KL
Idag blev jag så arg på mig själv... Jag ställde tillsammans med sambon i ordning transporten och tänkte lastträna. Lilla Kaptenen var mycket skeptisk till en början och var ganska stirrig. Men han lugnade sig efter ett tag.
Han gick på rampen utan problem och efter lite mutor gick han in helt och hållet utan bekymmer! Duktig kille! :) Sen fick han stå inne där ett tag och mumsa havre medan jag klappade och berömde, sen backade han ut igen och såg sig omkring en stund innan jag provade igen. Samma igen, lite tveksam men det tog inte alls lång tid innan han klev in helt och fick godis och klappar! Men den andra gången han skulle backa ut råkade han komma åt mellanväggen (som jag ställt upp på sidan så att det var bredare) och då skakade det ju i transporten vilket blev jätteäckligt! Så då blev han lite rädd och skulle skynda sig ut, rampen blev lite halkig av snön så han halkade lite också. Sen var han lite orolig, men vi stod kvar och tittade en stund tills han lugnat sig.
Då tog jag honom ett varv runt skogsdungen och tänkte sedan att jag skulle lasta honom en gång till innan jag slutade. Då var han fortfarande skeptisk och upptäckte plötsligt att man kunde smita förbi rampen på ena sidan (andra sidan var det en hög snökant som ramade in) vilket han ju utnyttjade till max i början. Sen upptäckte han att om han lekte giraff och satte näsan i vädret kunde jag inte lirka honom framåt, så vi hade en liten dispyt ett tag om vem det var som skulle ha respekt för vem. :grin: Men när han försökt gå på sidan i flera minuter kom han på att jag fortfarande hade havre och gick lugnt upp på rampen med frambenen, så långt det bara gick. Efter ett par försök kom även bakbenen upp och huvudet var inne i släpet, sen backade han ut igen. Jag nöjde mig när han sista gången stod helt avslappnad med frambenen långt upp på rampen och käkade havre. Då kliade jag honom lite och backade sedan ner honom och gick tillbaka till hagen.

Men jag slutade helt enkelt inte i tid... Jag skulle ha låtit det vara efter att han lugnat sig efter andra gången, men ja, lätt att vara efterklok! Känns ändå som om han tar med sig en bra upplevelse med tanke på att vi slutade i bra sinnesstämning, så jag hoppas att det verkligen är så!

Efteråt tog sambon ett par kort på storkillen!

Kaptain Highjack
e. Highcruiser - Antares - Ostwind

STH79916.jpg

STH79923.jpg

STH79927.jpg

Litet bevis på första försöket i transportträningen...
STH79914.jpg

Senast ändrad:

Jag tycker ändå du gjorde rätt som inte krävde att han skulle gå ända i sista gången utan nöjde dig med att han lugn och fin stod med benen på rampen.

Det är ju lätt att säg efteråt att man skulle slutat i tid...

Jag har också tränat lastning med Fendi och hon har gått ända in och ätit lite havre, någon gång har hon bara gått halvvägs men jag har då inte tvingat henne utan försökt få henne lugn och avslappnad i transporten. Jag vill att hästen blir på gott humör och så avslappnad som möjligt i samband med lastning, den ska inte bli nervös och känna sig pressad.

Men jag är i of ingen lastningsexpert, jag tänker mer att jag alltid lastar ensam så det måste gå med bara en person helt enkelt.

Exakt så jag tänker! Att det ska vara en situation som inger lugn och positiva tankar istället för stress och press. Så jag insåg helt enkelt att jag skulle sänka ingångskravet ett par grader... Hoppas det första och det sista sitter i till nästa gång så att han raderar det där i mitten... :grin:

Pjuuuh! Då vet jag att det är fler än jag som inte kommit så långt iaf, känns lite tryggare. Kan ju medge att även jag har lasttränat en gång, ingen direkt framgång där - han står bara kvar om han inte har lust med någonting. Spelar ingen roll om man lockar med mat eller gottis, flaxar med armar och plastpåsar, puttar med sopkvast etc.. Han står nästan och ler lite för sig själv :mad: Han tror väl att jag ska skicka honom tillbaka den låååånga vägen ner till Bremen. Drömm och glöm säger jag, honom släpper jag aldrig :)

För övrigt kom en ny shettis till lösdriften idag. Hur det ska gå för den lille med sin stora mage vet jag inte, både Hugo och de andra tre behöver äta en del :confused: Hur som helst, Hugo håller sig gärna på behörigt avstånd från de andra hästarna när de ska visa vem det är som bestämmer. När han sedan stod och åt en bit ifrån de andra hästarna som "gjorde upp" smet shettisen iväg till honom. Vet ni vad han gjorde då? Jo, han vände bak öronen lite snabbt!! Aldrig tidigare har han visat en sur min, det var ju kul att se att han faktiskt inte är SÅ mesig! Jag och stallvärden riktigt tjööt av förtjusning när han vände bak öronen :rofl:

Jag hade honom också inne en stund, han fick lufta pälsen från täcket och äta lite mer hösilage. När han sedan skulle ut igen vägrade han, helt fastfrusen stod han i boxen :eek: Lirkade, provade med sopkvastar (långa armar) , mutade med mat, försökte med "våld" dvs kedja och sedan repgrimma. INGENTING hjälpte!! Snacka om att han får mig att känna mig värdelös :( Efter ca 1 timme ringde jag stallvärden som skrattande kom och hjälpte mig att få ut honom.. Skitkul! :cool:

Nu har jag tjuvläst lite... Vi vill också vara med!

Escania's Phoenix Gold är en morganhäst, min lille guldklimp.
Fin.jpg

Lillhjartat.jpg

Nixon mäter nu 144/147 cm och än så länge har han fått vara med på uteritterna som handhäst, tränsvan, löshoppad och tömkörd. Han var yngsta deltagaren i tömkörning på morganriks förra året och fick funktionärernas pris för "charmtroll" vid löshoppningen. Min underbaring :love:

Kod:
*kl*
Idag har jag "suttit" på Ove XD Testade ställa mig över honom och inte en reaktion :p Efter en stund tröttnade han så då sänkte han bara huvudet och backade ut. Vilket fick mig att testa om han kan gå under med vilket han gorde om man mutade honom :rofl:

Jag skulle flyttat direkt,aldrig att jag skulle gå med på att hästarna togs in redan kl 13,då har våra inte ens fått lunch!

Våra ska vara ute SENAST kl 8,sen ska dom in TIDIGAST kl 19 på vintern. Lunch mellan 13-14.

Många börjar lämna dom ute tidigt,redan i april/maj på nätterna (om det är väder för det) Sen går dom ute tills i september nån gång. Endå är jag lite orolig att Orvar ska bli bråkig när han börjar stå på box!

regnskållornna har hållt sig väldigt få och små så jag har borstat och punktbehandlat med utspädd jodoxpax men mest låtit det vara på vet's inrådan. Och så har jag lånat en box att låta henne torka upp i när det har regnat mkt. Så länge det var lite så sa min vet att jag mest skulle låta det vara så det har jag gjort.

haha latexgrisar.. jag trodde det var ngt konstigt slang-ord för ja.. jag vet inte vad men något till stallet eller så.. märks att jag inte har en hund :P

longerar Räkan gör jag några varv innan jag tömkör, har märkt att hon koncentrerar sig bättre på uppgiften då. Hon kan stanna skritt och trav på kommando utan problem. När hon vill så är hon jätteduktig! Så egentligen behövs nog inte en medhjälpare för kommunikationens skull, men jag behöver nog befästa alla kommandon lite bättre så hon lyssnar fast hon inte är supermotiverad. Det är nog mest jag som är rädd för att hamna i en situation så jag råkar dra henne i munnen eller nåt.

Vi gör ju alla olika med hur mycket vi hanterar dem och jag kan ju ärligt säga att jag pysslar bara för mitt eget höga nöjes skull. Tror inte alls det skulle göra något om jag väntade med allt tills det var dags för inridning, men jag har ju bara Räkan och så några medryttarhästar men Räkan är ju min <3 så jag har all tid i världen för henne. Jag håller mig snarare i skinnet för att inte göra för mkt. Hon ska ju få vara unghäst också men det får hon vara utanför de kanske totalt 1-3 timmarna i veckan som går åt till borstning, gos, hovar, promenader och tömkörning.

Som jag är i din ;)

Japp, han är ljus isabell! Hoppas han blir lite mörkare, nu är han lite för nära vit ;)

Här är pappa Justin Isterics
bathboyen600.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 822
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 921
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar