Sv: 10rna del 3
Segt med en rymmare! Det har jag haft nog av... Prova att ge henne en smäll med tråden (smäll = stöt) under kontrollerade former. Jag hade en fjording som bara rymde hela tiden. Tillslut blötte vi henne på bogen och lade tråden emot så att hon fick en ordentlig kyss, efter det höll hon sig inne!
Samma med Kaptenen när han var liten, han smet under när jag tog ut mammahästen, men sen provade jag lägga tråden emot bogen en gång tills det small (han brydde sig inte alls om att jag viftade med tråden framför näsan så han hade helt enkelt inte fattat vad tråden betydde), och efter det höll han sig undan!
KL
Idag har jag aktiverat herrn lite! Först tog jag mig en tur med herr Nordis, vilket var supermysigt i underbart väder! Hittade då en kanonbra grusväg som kommer funka skitbra att rida på med handhäst! Det var typ ett enda hus längs vägen, sen ledde den bara upp till avverkningar - suuuuper! Så det blir kanoners, ska bara försöka få till själva grejen att ha handhäst också...
Lillebror blir ju alldeles själv hemma vilket man ju aldrig vet hur det går, så det får gärna vara nån hemma medan jag är ute, alltså blir det till att vänta på helg.
Men hur som!
Kaptenen fick komma in och bli ompysslad. Tyckte mig då se att hans "hjärtrumpa" gått ner lite, jag har dragit ner lite på havren för han blev ju så himla rund så jag började undra om det var det, men sen mätte jag honom - då fattade jag varför!
Han har vuxit sju cm i manken och fem över rumpan på 2,5 månader!
Shiet! Han får inte bli nån jättehäst!
(156 både fram och bak nu, drygt 20 mån gammal.)
Jaja, han var lite otålig inne och behövde bli påmind ett par gånger om att man ska stå stilla på gången. Sen fick han på sig schabrak, tömkörningsgjord och träns innan vi gick ut!
Jag tog ett par tyglar med snabbknäppe istället för grimskaft, och bortåt hade jag dem knäppta i ringen på grimman, sen på hemvägen satte jag dem på plats i bettet och "tygelkörde". MYCKET piggelin herre som nog gärna hade sprungit en km istället för att öva start och stopp med matte.
I början kom han inte alls ihåg vad "gör halt" och "skritta" betydde, men det gick bättre och bättre!
Idag gick vi längre än vi brukar och fortsatte en bit på grusvägen, mötte då postbilen vilket ju blev kanonträning! Platsade hunden i en snödriva och koncentrerade mig på krutpaketet bredvid. Han skrittade så snällt ända tills postbilen var nästan förbi, då kröp han ihop och laddade och hoppade framåt, men inte alls så farligt som jag trodde! Så det blev mycket bra träning!
Strax efter det vände vi och kopplade om tyglarna. Det tyckte han var jättejobbigt och gick och tjafsade en hel del i början. Han nästan reste sig ett par gånger i protest först, men sen fattade han att det inte var så hemskt och fortsatte framåt, blev lugnare och lugnare i munnen hela tiden. Fortsatte öva start och stopp, och efter ett par gånger fattade han precis vad matte ville! Han stannade två gånger enbart för tyglarna också - duktig! Berömde massor såklart.
Väl hemma var han typ helt slut i huvudet och stod blickstilla på gången och slickade sig runt munnen. Vi var kanske ute 15 minuter...
Han var lite stor att gå bredvid med tyglar, så nästa gång blir det kanske gramantyglarna eller ett par korta tömmar! Jag är ju inte så lång heller (ca 165) så jag nådde inte så bra över manken på honom, blev jobbigt att gå så efter en stund...
Blev nån bild också!
Innan i hagen när jag tagit in nordisen
Innan vi vände
Hemma!