Sv: 10rna del 3
Det låter ju dumt om om ägarna inte vill lämna kvar en som sällskap till din när hon tar sin andra, för visst fatta jag det rätt att hon tar in den andra för att stå inne och vänta?
Kan inte din få följa med in isåfall också?
Detta kanske låter grymt men, har ni gett henne en rejäl stöt i samband med när hon försökt ta sig ur hagen?
Om inte så gör det, det brukar funka faktiskt!
När jag fick hem gangster så hade hon INTE respekt för tråden alls, hon hoppa över och drog med hela grindöppningen en gång i beteshagen(då stod alla hästar i hagen förut 1 som jag tog), då gjorde vi detta men minns ej om hon fick sig en rejäl stöt men vet att hon kommit åt tråden av misstag förut och då har det smält.
Nu för tiden har hon bra respekt för tråden faktiskt, nu har jag högre staket i vinterhagen än beteshagarna men hör hon att strömmen är på så är hon väldigt försiktig och har aldrig ens försökt att ta sig ut heller.
Vi ska börja nu att träna ensamträning i hagen snart för att slippa ta in henne i stallet dom ggr vi rider dom andra två samtidigt.
I stallet funkar det bra faktiskt.
Jag tror att det kommer gå bra när vi börjar med ensamträningen, vi gör ju så att en tar dom andra två och en stannar kvar detta i små små stunder sedan när man ser att hon accepterar att det bara är JAG där så kommer jag gömma mig medans dom andra går iväg men ändå hålla koll på henne ifall att, sen ökar man bara tiden.
Detta gjorde vi med min 08a och det funkade verkligen KANON!
Hon försökte inte alls att ta sig ut vilket var väldigt skönt, däremot sprang hon lite och skrek vilket hon börjat göra nu igen fast hon har sällskap eller är själv. Men hon stannar innanför och skriker inte som en toka utan bara ibland.
Usch har en känsla av att allt detta skrivande blev massa kladd men du får prata med ägarna och går hon inte med på att lämna eller ta in din eller ta dit en till för att fylla den som flyttars plats så fråga om hon vill hjälpa dig att få din att få respekt för tråden.
Jag vet en person som jag känner, hon hade en isis som hade noll respekt för tråden, på henne satte dom elband runt om grimman och så, så när hon kom åt tråden så skulle detta ge ifrån sig en lite kraftigare smäll, det funkade till en början men sen tog hon sig ut iaf
Detta sättet tycker jag inte man ska ta i första hand helt ärligt men ibland lär man kanske ta till även dessa sätt.