10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Tack allihopa, vad kul med många positiva röster!

Härligt med en massa solhästar. Det verkar vara gulingarnas årgång här på forumet, många som skaffat sig en liten fining :love:

Hon är beräknad att hamna runt 150 som slutmätt. I dagsläget ligger hon på 143 i manken och 148 bak. Både mamma och pappa ligger i de krokarna och är båda ganska breda.

Hon växer så det knakar den lilla damen. Innan jul hade hon ynkliga 115 i täcke medans hon nu fyller ut ett 125 täcke gott och väl. Köpte ett 130 täcke senast som passar bra när det kommer till kroppen, även om det är lite för stort i bogen.

Skönt att höra att andra också har hästar som läppjar på saker. Alice har tydligen lärt sig hur man får upp en vanlig knut, så nu gäller det att hålla koll på damen.

*kl*
Wohoo! Nu har vi anmält oss till en liten miljöträningskurs! Det är ett gäng som tränar på samma sätt som polishästarna tränas och de ska hålla en liten kurs om två veckor så då får Nixon följa med =)

Ooh vilken söting! Kul med en till gul!

Fibusen: Ja det ska bli spännande att se vart de landar! Jag hoppas på strax över 160!

Starforskaren: Låter jättekul med en sån kurs, säkert väldigt nyttigt!

KL
Idag var min kille en riktig guldklimp igen! :love:
Han blev tömkörd för typ femte gången nånsin (tror jag det blir), och för första gången med loksele! Idag hade jag ingen hjälp så det var bara till att kränga på grejerna bäst jag kunde, det väger ju bly! Men han sänkte huvudet när lokputan skulle på och stod helt stilla medan jag fumlade med selen - inga problem nånstans. :laugh:

Sen gick jag med honom vid hand ut till vägen (300 meter) och efter det kunde jag tömköra hela tiden. :laugh: Hittills har han ju alltid försökt vända och inte velat gå riktigt när jag "försvunnit" bakåt, men idag knallade han glatt vidare! Kom ner till de där farliga monsterhästarna och idag var de visst kompisar och inga monster, men akta er vad farliga hundarna uppe på gården var! Han är annars väldigt hundvan, vår rottis brukar hoppa omkring i hagen om man inte passar henne vilket hästarna tycker är jättelattjo. Men idag frös han fast och råstirrade på hundarna och jag kunde till och med HÖRA hjärtat slå! :D Lilla plutten, haha! Fick honom framåt och knallade förbi korsningen med skyltar och brevlådor och grejer (vid hand) och sen vände vi hemåt. Tömkörde nästan direkt (bara vi tog oss förbi vovvarna) och han var såååå duktig! Mötte sopbilen och gick in på en infart men han brydde sig inte ett skit, och sopgubben saktade ner jättemycket även fast vi stod en bit på sidan! :bow: ALLA som kör bil här omkring är suuuuper kring hästarna, kan inte säga det nog många gånger!
Efter det tömkörde jag hela vägen hem, mötte en personbil också och han fick faktiskt gå först den här gången, annars har jag gjort halt, gått fram och lett honom, men nu fick han alltså ha täten! DUKTIGA mattegrisen trippade bara lite åt sidan men annars var det noll reaktion! :love:
Hemma på vår infart igen (dvs borta från den ganska hala vägen) tränade jag på att gå lite slalom mellan hjulspåren, vilket vi aldrig heller gjort förut, och det funkade KANON det också!!!

Jag är SÅHÄÄÄÄÄR stolt och superduperjättemegaglad över min kille nu! :bump:

Bild på underverket!
STH70011.jpg

STH70012.jpg

Haha! :D Ja den är inte helt fel! Den där ladan som är längst bort till höger om vägen är hem för monsterhästarna, det var typ dit vi gick plus kanske femtio meter till. :) Ska försöka få nån bild så man ser vart vi bor också. ;)

Vi ska vara strax utanför Emmaboda, men tränarna kommer från blekinge så det är inte så långt bort! Nu ska vi bara komma på om vi ska leda eller tömköra!

Kul att det går så bra! Håller med om att du har en väldigt vacker omgivning. Ett sådant vinterlandskap!

Här är det barmark och regn o blåst igen.

Tänkte faktiskt passa på att träna min lite nu när han kommer stå i stall i 3 månader.

Blir väl lite lek i paddocken, flytta för tryck och ha filt på ryggen mm.
Sen ska ha få lära sig sitt namn ordentligt också :)

Det här kan ju bli kul :D

Gaaah, han är så jädrans snygg :love: Han vill jag ha på min gård ;)

Delvis kl.

Idag tog jag fram Sakuras gamla träns och bett, ett vinrött träns samt ett rakt bett. Ställde in det och provade sedan det på Miraz, inga problem med det tyckte Miraz. Tugga lite men inte så mycket annat.

Bildbevis!
Sorry för skum bild, men jag snubbla bakåt så jag är förvånad över hur "bra" det ändå blev.
32883640.jpg

32883641.jpg

Ska ta en liten promenad med det på imorgon, så får vi se vad hon säger om det! Givetvis med grimma utanpå och ledandet i det. Vill att hon vänjer sig med bettet innan jag börjar ta i det :)

KL*

Igår fick lillan på sig sadel och gjord för första gången. Hon kunde inte ha brytt sig mindre. tror inte ens och märkte att hon hade nåt på ryggen. Vi traskade runt lite i ridhuset utan problem.
1-31.jpg

2-26.jpg

Rigel22Februari.jpg

Min lille hingst verkar trivas jättebra på nya stället :)
Hade en genomborstning igår, första "riktiga" då det varit svårt att stå uppbunden vid träd vid lösdriften tidigare.
Svansen nuddar marken nu så måste nog snart toppa den pyttelite.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar