10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Tränade lite show med Ove idag :D Han börjar lära sig men frambenen sitter inte riktigt där än :p

32897183.jpg

32897196.jpg

Här ser man hur liten han är XD (ungen är 1 år & 2 lr 3 månader :p)
32897194.jpg

Var o kollade på gård igår. Som hyrs ut. Nu måste jag lösa allt så jag kan flytta dit. Jag blev heltförtjust! Inte kanske stallet i sig men hagarna! Omgivningarna!! O den nya terrängbanan som ligger 150 m från stallet där det finns 40 hinder och fler byggs!! O 20 min från stallet, skrittväg, en anläggning med landslagsryttare och landslagstränare.

Grattis!

Jag brukar bara slänga ut pälsen på gödselstacken. Det blir enorma mängder eftersom ingen av mina är klippta.

*kl*

Idag var vi då på miljöträningen. Presenningar, parasoll, flaggor, bollar och eld. Flaggan var inga som helst problem, vi har testat en del hemma fast med plastpåse fastsatt på ett spö. Parasollet var inte heller något läskigt, det verkade däremot som att smakade väldigt gott för Nixon kunde inte låta bli att tugga lite på det :p Först låg det en vit presenning på marken, den var lite jobbig, men när vi väl kommer över den så gick det fint sedan. Efter några gånger över den vita så la vi till en grön som prasslade lite fint och det var betydligt bättre än den vita! Den var välanvänd så det hade gått hål på några ställen, självklart så skulle Nixon trampa ner rakt i hålet så han fastnade! Det var lite jobbigt så då blev det en rejäl spark bakut och sen var allt lugnt igen. Sen testade vi att gå genom ett tält av presenning och under en som hängde från taket. Elden var rolig! Nixon var den enda som inte reagerade alls, han är så duktig min lille pojk! Till slut blev det dags för det allra bästa, bollarna! Jag tror nog att jag får köpa en större som vi kan leka lite med hemma :D

Kort och gott: Nixon var klart yngst i gänget och den som var absolut modigast! :love: Han fick gå före när de andra hästarna tyckte att elden var jobbig och var först med att gå under den takhängda presenningen utan hjälp! Och dessa bollar, Nixon jagade runt med dem i hela ridhuset medan de andra knappt vågade titta på dem först :p På slutet blev han ganska trött, men det får han bli, han är ju ändå knappt två år och hade tålamodet kvar i över två timmar!

http://www.youtube.com/watch?v=6W-GTuN94IQ&feature=g-upl&context=G28dffd1AUAAAAAAAAAA

häftigt :bump:

Uppfödaren skrev t mig att mitt lilla spöke lärt sig två nya saker igår. Det ena var att hon lyckas haka loss ett löstagbart galler i boxdörren (det är ingen öppning i dörren utan helgaller så att säga) och sedan löshoppade de henne lite och hon fattade direkt och kunde tom hoppa oxer!
Min duktiga häst!

Hahaha, vad jag känner igen mig själv i ditt inlägg.
Jag skulle i vanlig ordning ut och gå med Astro igår kväll eftersom han fortfarande är lite svullen i skapet efter kastrationen. Det började med att han vägrade gå ut ur hagen, jag la ifrån mig grinden och stod och puttade honom i rumpan, drog i grimskaftet, försökte backa ut INGET GICK!!! slutade med att jag fick ta in nordisen och sedan hämta Astro, efter många om och men gick han ut. Sen skulle vi gå den vanliga rundan, han gick 20 meter sedan vägrade han röra sig ut fläcken, jo förresten han började backa för full maskin nästan ända tillbaka till stallet, fick tillslut stopp på honom och vände så jag kunde gå rundan åt fel håll, då ÄNTLIGEN bestämde han sig för att gå. Nästan hemma igen fick han lite för hög fart så jag tänkte bromsa lite men se det skulle inte Astro. Slutade med att han drog mig hela vägen tillbaka till stallet medan jag åkte på isen som värsta skridskoprinsessan. DÖD ÅT 2-ÅRINGEN kände jag då :devil::devil:. Idag är han söt igen men jag tänker inte riskera samma missöde idag så jag ger honom en vilodag, men imorgon då :devil:..... :D:D

GRATTIS fibusen, vad härligt att er dag blev så underbar :laugh:

:rofl: Dom kanske har kommit in i något test/trots nu då, eller så är dom bara otroligt jäkla dryga mot oss.

Finns ju ingenting man kan göra om dom bestämmer sig för en annan väg än vad en annan tänkt sig och det är halt ute :eek: Då glider man bara med och sådant om något är störande tycker jag!

Jag tänkte faktiskt prova på en promenad imorgon med får se hur hon sköter sig då. Hon är en jäkel i hagen iaf, får tokryck och springer runt och bockar och har sig :rofl: LIIIIIITE pigg kanske???

Haha! :D

Här fick nordisen skor i lördags, och han som varit himla snäll och tillbakadragen insåg plötsligt sitt övertag och har både sparkat lillen och bitit Kaptenen. :crazy: Fortsätter han så så ryker skorna igen! :mad:

Kaptenen fick iaf komma in en sväng idag, han blir så ledsen när jag pysslar med de andra två och han blir kvar i hagen. Dessutom hade han ju som sagt blivit biten och hade en stor hårlös fläck som blödde lite, så han fick komma in och bli lite bortskämd. :grin: Han sköter sig som alltid kanonbra, står helt stilla på gången och bara njuuuuter när matte pysslar! :D Hoppas att det blir bättre underlag här snart så man kan göra nånting igen. Bara snön sjunker undan lite ska jag tömköra mer också ska han få gå med som handhäst med nyblivna "draken". :)

Åååh vad kul det lät! :laugh: Och härlig film! :bump: Vore skoj om det fanns nåt liknande häromkring, men har aldrig hört talas om det...

Var och hälsade på Rigel igår. Tog in de andra hästarna först och sen stog Rigel utanför stalldörren och undrade varför han skulle behöva vänta :D Busen hade gått över tråden. Hade lagt ner ena bommen och satt tråden längre ner sålänge och det ska jag inte göra om igen..

Sen blev det makeover. Fram med pälsskrapan och halva hästen var borta. Sen blev det utredning av man och svans där han även fick en tjusig fläta i svansen och pannluggen, lite töntvarning på honom efteråt men är så rädd om hans fina tagel :love:

Du kan ju inte göra makeover utan att visa bildbevis fattaruväl! :mad: :D

KL
Kaptenen såg inte alls fräsch ut i bakkärran idag. Stel som fanken och lite halt. Jag gissar att han antingen gått omkull eller halkat, alternativt att elvan bankat lite för hårt på hans stackars rygg (vilket ju hände i somras). Jag drog med handen över ryggen och mycket riktigt var han jätteöm över ländryggen, främst på höger sida (samma ställe som i somras dessutom), stackars plutt! Det verkade dock inte vara så jättefarligt för han lekte en sväng med lillebror sen ändå, skönt det! Han hade dessutom fått ett nytt fint bitmärke av herr nordis, men inte så farligt. Så pja, jag håller tummarna för att vårvädret håller i sig så att det får bli barmark snabbt!

Imorrn kommer hovis hit och slipar lite kanter, jag är inte hemma men det fixar hon ändå. ;)

Förlåt :o:D

Stackars Kapten, hoppas han kryar på sig snabbt! Inte lätt att stå still nu med vårkänsla i luften ;)

Usch, dessa tider med halt i hagen och riktigt busiga hästar pga vårkänslor är inte kul!

Miraz försöker busa med ALLA inkl mig, vilket hon vet att hon inte får men försöka tycker hon man ska göra tydligen.
Nästan varje dag nu som hon for runt bådde inne i ligghallen och i hagen och rätt som det är kan man ha något hoppandes ponny bakom sig med huvudet flängandes högt för att hon trooooor JAG vill leka med henne!

Tror dom andra två hästarna inte riktigt känner för att busa lika mycket som hon vill, så hon försöker väl med alla som kommer och går ;) haha

Jag är väldigt rädd för att dom ska gå omkull också, det är snorhalt i hagen..

Det är lite tråkigt när de andra hästarna inte vill ställa upp och busa så mycket som småungarna vill. Min andra häst är 25 år gammal, hon tycker att hon har lekt av sig nu och vill inte alls springa runt. Nu går lillan för tillfället med sin syster, som visserligen är tio år, men djupt understimulerad just för tillfället då hon inte rids, och de busar rätt bra. Skönt för mig som får in en häst som fått busa av sig redan ute i hagen. :angel:

Ja det är lite trist, dock brukar min 4åring vara ganska bra på att busa så dom kan hålla på.

Men hon vet även att hon har inga dojjor bak = hon halkar med bakfossingarna så hon tar det lugnt.
Lillan å andra sidan försöker med allt även om det är halt i hagen :/ Mindre bra!

Men efter att hon gick omkull utanför stalldörren så trodde jag hon hade lärt sig men det var nog bara för stunden verkar det!

Igår eller om det var idag så hade båda levt jävulen tydligen, mer i luften än på marken så det var skönt och höra ;)

Men fy så söt! :love:

Idag var det lite action i hagen,grannens ungtjurar hade smitit,så dom gick alldeles längst staketet till lösdriften,och Orvar tyckte det var jättespännande och var påväg dit,sen vart en annan häst rädd och ryckte till,så då drog Orvar en liten repa också,höga luftiga travsteg,sen svansen rakt upp i luften,haha!

Såg ut som ögona skulle trilla ur huvudet på varenda pålle när tjurarna kom och gick och muade! :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård