10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Sötnöten! :love:

KL
Idag har jag gjort vad jag planerade igår (coolt!). Dvs dels gått på promenad och dels tränat på rockarden.

Haha, min knäppstare... Jag ställde rockarden mot förrådet för att han skulle få kliva över skalmarna ett par gånger. Tror ni han tänkte samma sak? Eh, nja. Jag fick backa rockarden så det var typ en meter mellan den och väggen - då kunde herr vresig kliva emellan flera gånger! Drog den lite närmare, han kunde gå igen utan bekymmer, drog den så den stod emot och han gick över en gång utan problem. Men sen insåg han vad jag hade gjort och tvärvägrade igen... :grin:
Sen stod han mest och surade eller försökte se söt ut (vilket han är alldeles för bra på) tills jag kom på knepet som funkade! Jag hade med mig massor med små morotsbitar som han fick när han gick över, men det funkade inte när han väl inte ville. Då blev han mest långhals. Typ såhär:

002.jpg

MEN! När jag satte mig på huk och tuggade på en morotsbit åkte öronen i taket och han stirrade på mig typ en hel minut (kortet nedan är taget typ precis då), sen klev han jääääättelåååångsaaaamt över skalmarna och fram till mig för att få godis. Hahahaha! Typ: "Alltså matte vad göööör du!? Äter du MITT godis!?" :p

006.jpg

Sen gick vi på en liten promenad. Klev över en stock i skogen (fick morot!) och sen knallade vi på, han har sån sjuk bjudning ute så jag har svårt att hänga med! När jag började jogga för att komma ikapp honom hakade han genast på och ville sen inte sluta springa... :D

Tillbaka hemma klev han över skalmarna en gång till och sen beröm och ut i hagen igen. Tokhästen!

Sen tillverkade jag ett par egna inkörningsskacklar som jag fått inspiration till från en hemsida jag hittade. Ett par enkla små träd som sitter ihop baktill med en planka, dem ska jag testa senare när jag har hjälp! :laugh:

Vad duktiga alla är! O våra hästar börjar ju bli vuxna nu!!

Vad har ni för storlek på bett som ni använder?

Han är såååååå fin! Och det ska du verkligen ta åt dig av,för jag är igentligen inte särskillt förtjust i islänningar... :o:p Visst har jag tyckt dom är söta och så,men jag har aldrig fått nån "wow-känsla" innan jag sett Rigel,nu har jag det! Han är verkligen VACKER! :love: Han är så underbar så jag skulle kunna hästnappa han! :D

Ser fram emot att följa er genom livet! :bump:

Gud vad glad du gjorde mig nu! :) Riktigt roligt att läsa, blir varm ända in i själen.

Speciellt då jag var i valet och kvalet om jag verkligen skulle köpa mig en islandshäst eller welsh cob som jag är väldigt förtjusta i också!

Men när jag såg han så var det bara klick! :love: En liten lurvig knappt 1 åring som stack upp huvuden över boxdörren och tittade på mig första gången som han kände igen mig!

Dessa underbara hästar :love:

Vet inte om jag sagt det tidigare men har iallafall hittat DEN perfekta stallplatsen!

Kommer flytta tillbaka till min hemstad där jag också jobbar så jag kan cykla till jobb och stall.

Stora kuperade hagar där dom är ute 15 timmar/dag, hingstkompis (!) och jättefina öppna nybyggda boxar. Sen nära till ridhus och islandsvänner :)

Dit flyttar vi till hösten om det finns plats efter sommarbetet :)

Gud vad kul! Hoppas det finns platser kvar,lät ju helt underbart! :)

Nu ska jag ta och sticka i väg till korven med kameran i högsta hugg,så det blir nog kanske bildbomb när jag kommer hem! :o

Haha han är för cool din häst!

Nästan lite väl lättlärd, kan han ens tänka "nä, jag vill inte idag"? :D

Ni har kommit långt med inkörningen. Följer er lite i smyg på körforumet :)

Har bestämt att jag ska börja tömköra min i höst istället efter sommarbetet så jag också kommit till ro med allt runtomkring.

Där han går på sommarbete nu erbjuder dom även inkörning så tänkte börja lite med tömkörning själv där, sen köpa mig fri (:angel:) från själva inkörningen då jag inte kan något om inkörning alls tyvärr, men vill vara med och lära mig :) Sen får vi se när en boxplats blir ledig i vårat drömstall så tar jag hem honom efteråt.

Längtar sååå efter hösten! Det är då allt riktigt roligt börjar :)

Fast längtar även till sommar roadtriperna till Båstad för att se utvecklingen av min bebis :love: Så mycket kuuuul att se fram emot :D

563199_3251825008712_1059624479_33053199_671375265_n.jpg

545818_3251825768731_1059624479_33053201_221964450_n.jpg

549030_3251827128765_1059624479_33053204_313005475_n.jpg

Och nej,knopparna är inte seriösa! :D Jag flätade ner manen för den har börjat spreta åt alla håll,men då vart det så ful så jag vek in dom och satte en snodd,så jag har inte stått och kämpat och försökt få till en snygg knoppning,därför ser det ut som hej kom och hjälp mig! :D

Han är så fiiiiiiin! :love: Jag ska kapa Kaptenens man också snart har jag tänkt, inväntar min kompis som ska få ta före- och efterbilder. Hon är i Turkiet ett par veckor till, men sen så! :bump: Ska bli spännande att se honom i lite mer anständig frisyr! ;)

KL
Idag borstade jag av hästarna med svettskrapan i hagen, två sekunder senare låg allihop och rullade sig mer än grundligt... :grin:

012-1.jpg

Ikväll när hovslagaren var här och kikade på lillebror passade jag på att ta in allihopa för att sambon och svärfar skulle få rensa lite stormfällda träd utanför hagen. Därifrån fick hästarna lite gran- och tallris samt ett par aspar att gnaga på. Glada pojkar!

563199_3251825008712_1059624479_33053199_671375265_n.jpg

545818_3251825768731_1059624479_33053201_221964450_n.jpg

549030_3251827128765_1059624479_33053204_313005475_n.jpg

Och nej,knopparna är inte seriösa! :D Jag flätade ner manen för den har börjat spreta åt alla håll,men då vart det så ful så jag vek in dom och satte en snodd,så jag har inte stått och kämpat och försökt få till en snygg knoppning,därför ser det ut som hej kom och hjälp mig! :D

Vilken fining!

Fräck fråga, men har du ägt honom länge? Han påminner mycket om en unghäst som låg på Hästnet förra året, kan det vara han?
Jag tyckte han var så fin, försökte bearbeta sambon att vi behövde en häst till men han blåvägrade - karlar *muttrar* ;)

Fin häst!

Jag köpte han förra året,bestämde mig 17 Maj,och hämtade 11 Juni,så han låg väll ute på annons där i början av Maj kanske.

Annonsvideon kanske du känner igen? http://www.youtube.com/watch?v=3YGU7WphXCQ

Vilken tur för mig att din karl blåvägrade! :D Den här pållen är verkligen min största kärlek! :love:

Förstår att du blev kär för det blev jag nu med :love: Vilken underbar långbent kille! Helt sjukt vad dom förändras på ett år, nu ser han nästan vuxen och färdig ut, dom växer upp så snabbt!

Nu måste du även bevisa att du kan göra rediga knoppar ju! Ska du ta så tjusiga bilder ska hela kitten vara med :D Ta kroppsbilder! Grymt kul att ha sen för att jämföra när han är inriden samt välmusklad och färdig:d Åh vad jag längtar till att få se hästarna i denna tråd under ryttare, kommer kännas som man fått "vara med" hela vägen.

bild1-4.jpg

Denna söta tonåring(!) börjar bli kaxig. Avundsjuk när uppmärksamheten ändrar riktning, ska aalltid vara med och kändes som måsarna i Hitta Nemo efter en idag.

Kraften han börjat få ger nog en aning mer energi än han är van vid ;) Men ja, det behövs så som han växer. Han är fortfarande gudomligt trevlig och ödmjuk i sin personlighet så jag förstår att hormonerna börjar styra lite nu.

Ja,jag får ta och fixa det nån dag,lite svårt när man är helt själv att ta helkroppsbilder. :p

Var ju inte alls meningen att vi skulle "tjusa till oss",skulle bara fläta ner manen (som jag råkat klippa lite för kort så det spretar omkring :o) och sen på med tränset och fota och ha som minne,men han såg ju helt mupp ut med bara flätor,så då vek jag bara ihop och snodde ihop,inte så lätt med en för kort och pälsglansig man att få det snyggt! ;)

Rigel är ju bara för söt! :love: Så vacker med blåa ögon!

Ja,det ska bli så jäkla kul att följa alla,hoppas ni som är här hänger kvar genom åren! :)

Har btw sett lite sommarpäls som kommit på Orvar,den är nästan guldfärgad! :love:

Ja,jag får ta och fixa det nån dag,lite svårt när man är helt själv att ta helkroppsbilder. :p

Var ju inte alls meningen att vi skulle "tjusa till oss",skulle bara fläta ner manen (som jag råkat klippa lite för kort så det spretar omkring :o) och sen på med tränset och fota och ha som minne,men han såg ju helt mupp ut med bara flätor,så då vek jag bara ihop och snodde ihop,inte så lätt med en för kort och pälsglansig man att få det snyggt! ;)

Rigel är ju bara för söt! :love: Så vacker med blåa ögon!

Ja,det ska bli så jäkla kul att följa alla,hoppas ni som är här hänger kvar genom åren! :)

Har btw sett lite sommarpäls som kommit på Orvar,den är nästan guldfärgad! :love:

Du har alltså också en trogen följeslagare? :D

Ja, tänk bara om 1 år! Då kommer troligen jag också sitta på prinsen min :love:

La på en filt på andra gången på Rigel igår också, det brydde sig han inte ett dyft om! :)

KL

Ett par nya på min lille :)

559703_10150638086332343_541737342_9688599_834329190_n.jpg

556289_10150638085937343_541737342_9688598_497668931_n.jpg

Nu vill jag ha vår på riktigt! Lilleman ska flytta till min medryttarhäst så fort de kan gå ute :)

Iiiih så söt! :love:

KL
Ikväll fick jag med mig sambon ut på kvällspromenad! Kaptenen fick följa med som en tredje hund, måste ha sett ganska roligt ut...

Vi släpade med oss min hemmagjorda släpa ungefär halva uppfartsvägen. Först fick Kaptenen gå bakom och bredvid och bara kika, när han inte brydde sig fick han kliva i och ur ett par gånger, men han blev lite orolig så fort vi lyfte upp skacklarna på var sida om honom så han fick gå bredvid på båda sidorna ett tag till. Provade igen och då kunde han stå mellan medan han fick morotsmutor (ALLT går med morotsmutor!) och sen kunde vi även gå med honom och dra skacklarna under tiden. Det gick superbra! Så vi slutade när det gick som bäst och knallade iväg utan släpan!

Ut på grusvägen och knallade på, så kom matte på att han skulle gå över diket på ett ställe där det är en liten kulle upp bredvid vägen, "NO WAY" sa Kaptenen och tvärvägrade. :grin: Stod där och diskuterade ett tag men han vägrade - det funkade inte ens om jag åt på hans godis! Haha... Tillslut gick jag tillbaka en bit dit det knappt var ett dike - då gick han över. Sen försökte jag få honom att komma tillbaka till vägen från den där lilla kullen, men aldrig i livet! Så han gick uppe på kanten och jag på vägen, tills det blev ett obefintligt dike och han tordes gå över igen. :grin:
Sen gick promenaden ut på att få honom att knalla över diket ut på lägdorna på sidorna av vägen. Började på såna ställen där det knappt var någon höjdskillnad eller något dike, så att det i princip bara var att gå från vägen till gräset, och han är bara för rolig! När han gått över ett par gånger och insåg att han fick beröm och morot efteråt så gick han helt utan problem vare sig det var snö eller dike eller höjdskillnad! :D På slutet på hemvägen gick jag upp på den där hemska kullen och lät honom gå ner från den ut på vägen - och han gick helt utan bekymmer! Duktig liten häst! Men fånigt såg det ut, jääääätteförskiiiiiktiga steg ner, inget hopp som jag trodde, hela tiden försiktiga pluttesteg. :D

Här är en bild som visar den så kallade kullen som han inte tordes gå upp- eller nerför i början. Jag har världens finaste kläder på mig. ;)
STH70115.jpg

Men nu gick det bra att gå ner!
STH70116.jpg

På hemvägen plockade vi upp släpan och gick med den hem. Han provade att kliva ur den en gång först, men sen gjorde han som jag ville och gick snällt mellan skacklarna med morotsmutor. Som sagt så är morotsmutor helt oslagbara, han gick och slickade på den i min hand samtidigt som han hade skacklarna på sidan om sig - brydde sig ingenting! När han gick som bäst slutade vi och sambon var snäll och drog med släpan sista biten! Duktiga bebis!!!

Vi var väl ute kanske 45 minuter, men det var många stopp med diskussioner om huruvida diket/snödrivan/gräset osv skulle äta upp honom. Så det var inte aktiv skritt hela tiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 828
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar