10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

544981_3342888925253_1059624479_33093080_1344668550_n.jpg

Första kvällen på box. Lite lätt förvirrad! :D

kl.

Eftersom jag inte hann skriva något i förrgår så tänkte jag göra det igår men då var vi utan internet istället så NU äntligen. (å ja jag vet, kan skriva på mobilen men det är bara drygt ibland :o)

Var iaf ut på en liten promenad vid hand i förrgår och hon visade tidigt att hon var busig, men det kan jag förstå då hon hade stått inne medans vi var ut och red (vet inte hur länge). Detta var inget jag tänkte på DÅ kan jag säga....

Men jag sa till henne och hon skärpte till sig efter 3 tillsägelser, var cool ända tills vi vände hemåt igen, då var de det vanliga, trippning, ruskning på huvud och hals samt så har hon börjat "fajtas" med frambenen.
Japp, hon har börjat lätta även där fram, skitkul!!

Hon halvreste sig en gång också i en liten backe för där ville hon springa...

Detta sto är helt UNDERBART men så fort hon inte fått vara med ut på något så blir hon galen. Inte någon rolig häst måste jag erkänna, jag blir fan rädd ibland för att bli träffad, jag känner inte att hon gör det för att vara dum utan mer för att hon har så mycket spring i benen men jag vet ej?

Bitandet hon börjat med gör hon givetvis med flit, men det får hon tillbaka för också!!! :mad:

Så denna tjej är verkligen och jobba med, men jag vill samtidigt inte jobba henne för mkt. Jag hade tänkt mig 1-2ggr/v tömkörning och sen någon promenad vid hand en kort tur när man har extra tid :)

Men det är inte alltid jag orkar, är så himla död efter dagens arbete nu för tiden så jag vet inte vad :( Inte alls kul...

Rigel har fallit ur ännu mer nu och äter inte upp sitt hö på kvällarna alls.

Veterinären har varit här och kollat igenom honom samt raspat tänderna och han är pigg och glad så antar att det har att göra med att han är hingst och det är vår.

Han ääälskar sitt kraftfoder däremot men vill få i honom mer hö. Så nu blir det att han får gå i egen hage bredvid dom andra så han kan få fri tillgång till hö på dagarna också. Det handlar om 3 veckor och han måste få upp hullet innan sommarbetet!

Suck, nojig mamma...

Mina har också börjat rata ensilaget till förmån för det lilla gräs som kommit upp... Det räcker ju inte på långa vägar, särskilt Järv har börjat falla ur ordentligt. Tyvärr ratar båda kraftfodret nu också... :( Hoppas det börjar växa bättre snart, så de kan livnära sig på gräset.

Sen att det regnar konstant gör ju inte saken bättre...

SAM_0125.jpg

Skönt att höra att man inte är ensam, även om det inte är ett problem jag önskar andra.

Nu verkar det dock bättre. Var där igår och delade upp hagen och imorse när jag släppte ut honom hällde jag lite skvättar olja över höet. Så nu har han börjat äta under hela tiden jag var i stallet och donade. Skönt!

KL

Vad har ni för storlek på träns på era 10-or som är halvblod?
Jag provade ett cob på min idag men det var för litet på yttersta hålet om jag inte skaffar ett bett med extremt stora ringar. Jämförde med hennes mammas träns i full, där var sidostyckena högre upp. Mamman har långt och smalt fullblodshuvud medan lillans är kortare och bredare.

Det handlar om 3 veckor och han måste få upp hullet innan sommarbetet!

vilken skillnad det kan vara ... Uri "bantar" inför sommarbetet ;) jag har öppnat upp till en gräshage med en massa gammalt gräs och en del nytt som börjar titta upp så jag har dragit bort 1,5 kg hö och han har gått ner lite i vikt. Han var inte tjock innan, men med tanke på hur lätt han har att gå upp så är jag bara glad för det :)

Idag tömkörde vi lite i paddocken, övade på halter och igångsättningar. Dessutom fick han trava för första gången i töm. Han förstod inte alls vitsen med det. Men det gick fint och jag är nöjd med passet :)

Mitt sto har storlek full, jag har lagt in bild lite längre upp. Mamman har x- full men 10:an är mycket mindre och nättare i modellen.

KL.

Å så var jag ut på tömkörningstur med Miraz idag, vilket gick betydligt bättre! Jag kommer nu börja jobba lite med att kunna stå still kortare stunder ute när man går.

Detta för att hon fattar tömkörningen nu, hon går dit jag vill utan problem. Tog typ samma väg idag, men gick höger istället för vänster vid korsningen inne i skogen men det var inga problem för det! Gick jätte bra verkligen.

Började idag med detta att stå still, hon var en aningen seg att stanna konstigt nog, men när hon väl insåg att hon måste så stanna hon och kollade bak på mig som om "får ja gå nu?", och då smacka jag till och hon gick.

Andra gången var hon också seg att stanna, men gjorde det till slut och titta sen bak på mig, denna gången gick hon inte framåt när jag bad henne så jag ruska lite på tömmarna samtidigt som jag smacka och där kom första sparken och sen la hon i backen, min pisk var såklart för kort för att nå till henne så jag fick kämpa med att ruska tömmarna och smacka, fick till en liten snärt med tömmen uppe vid rumpan och hon gav med sig, väldigt snabbt faktiskt!

Och hon skärpte till sig efter detta, vi provade två till ggr att stanna och det gick ruskigt bra.
Så nu är det vårat mål, stå still och komma iväg :angel:

Jag har cob på tränset,men full på pannbandet:

404127_3251826768756_1059624479_33053203_1427465814_n.jpg

Sidostycket till bettet finns massa hål att spänna ut på,däremot till nosgrimman finns det bara ett eller två hål på vardera sida kvar att länga ner den på. Runt nosen finns det ytterligare några hål att spänna ut,och käkremmen är nästan för stor,så på mitt träns är det som sagt pannbandet som jag fick byta till full,och nosremmen som riskerar att bli för kort (på längden alltså,inte runt nosen).

X-full :eek:

Har det inspännt på innersta hålet och nosgrimman är utbytt till en full, så det får räknas som ett full (passar även perfekt på hans stora syster)
Bett 11cm.

Skönt att höra att inte bara min tvååring inte kommer i cobträns. Grimman är i cob och på innersta hålet så först trodde jag att det var något fel på tränsets storlek, det var därför jag jämförde med mammans.

Jag har inte haft bett i munnen på henne men har lånat ett 9,5 och ett 10,5 och möjligen passar det sistnämnda.

Rozzie fick testa träns innan hon flyttade ut på lösdriften, hon hade då cob inspänt på typ innersta hålet... 10,5 på bettet.
Men jag är inte förvånad, hennes mamma har också väldigt nätt huvud.
DSC05866.JPG

Vilket vackert ädelt huvud!

Min 10 a har inte haft träns, men det är definitivt full som gäller där. Däremot har jag två 09 or som inte har mer än cob, och det kommer de nog alltid att ha.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 833
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar