Sv: 10rna del 3
GRATTIS!!!!
Vad fin och "skimmlig" hon är!
Jag har börjat få lite problem...
I dag när jag tog in Orvar så får han åter igen ett ryck,jättesnäll att ta ut ur hagen,stänga grinden,men sen får han nått ryck. Ruskar till på huvudet,piper till,och tar ett hopp,alt lättar lite i fram. Sen ska han bara stövla förbi en och lyssnar inte ett dugg.
Jag har kommit på att det är för att han är så förbannat mat"kåt"! Jag hade inte lagt in höet i boxen,utan skulle göra det det sista jag gjorde,och han var ganska frustrerad till en början,men lugnade ner sig sen. När jag kom med höet så vart han lite tiggig,men jag kunde iaf gå in i boxen,ha ut höet och rufsa till det och godkänna innan han började äta,MEN när jag kom med kraftfodret så vart han helt knäpp! Han ruskade på huvudet,så jag knappt kom in i boxen,och jag vägrade ge han det då,då vart han nästan sur,ruskade på huvudet igen och gick ett varv i boxen,stannade till med baken åt mig ungefär som "fuck off",jag hade i maten i krubban och han bara kastar sig mot krubban varpå jag ber han backa undan,han lyssnar men är skitsur,när jag fått ut allt ur hinken så kastar han sig åter igen,och jag ber han flytta sig igen,men nu vägrade han,utan bara flyttar sin kropp sidleds närmare mig för att visa "flytta på dig!"
Tillslut så lugnade han sig en sekund,och då sa jag varsegod och visade han fram till krubban.
Känner mig väldigt kluven i hur jag ska hantera detta... Alla mina hästar jag haft har ALLTID fått flytta på sig när jag kommer med mat,vänta tills jag är klar,då får dom ett varsegod och en visning att det är OK att gå fram,och det är även så jag vill ha med Orvar,för jag hatar verkligen hästar som är ouppfostrade,kastar sig över en när man ska in i boxen,rycker hösäckar ur händerna på en m.m.
MEN,det kändes som om Orvar bara vart mer och mer stressad,och jag vill ju inte trigga igång nån aggresivitet mot "matande" människor,och jag är rädd att han kommer börja visa sånna tendenser då han bygger upp sån hög stressnivå när det kommer till mat. Kanske ska jag bara låta det lugna ner sig ett par veckor,för det är ju fotfarande ganska nytt att komma in på box och få mat,och han är ju bara en "bebis"... Samtidigt så känner jag att han ska fn sättas på plats redan nu,varför låta han hålla på att bete sig illa några veckor,för att sen vända och börja sätta gränser....
Jag kräver inte att han ska stå still och vänta i flera minuter,inte ens sekunder,efter att jag lagt i maten,utan vill att han ska stå och vänta snällt,och han skulle få ett "varsegod" på en gång om han bara stog still i hörnet,men när han beter sig som om han skulle hota en,då blir jag less....
Hur skulle ni göra? Bara kasta in maten utan att gå in i boxen en tid frammöver,eller fortsätta vara stenhård med gränserna,trots att det stressar upp han till en nivå där han blir pissed off?