10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Orvar var ju ett riktigt spjälstaket tidigare,men när han började få soja så vände det snabbt,samt så fick han även granngårdens avelspellets.

Nu äter han fortfarande avelspelletsen,men har tagit bort sojan,plus att han får lite musli från Dodson & Horell, och betfor på kvällen. Han är jättefin nu,och man känner inte revbenen förrens man trycker fingrarna över dom,förut så syntes dom ju.

Kl.

Det är många som har problem med sina hästars hull hör jag. Här är det inga problem, Miraz växer och håller sig ändå rund och fin för att vara 2åring.

Jag har fortfarande fri tillgång på hösilage eftersom det är kallt emellanåt och det funkar bra. Är nästan så jag kommer köpa in någon till bal faktiskt just för att det är enklast, dom får käka det dom själva behöver.

Men jag vet ej, värmen kan ju slå till också och då är bättre hö och ge samt förvara då det inte blir förstört utav värmen.

Man får se hur man gör helt enkelt :)

Min tanke är att låta dom gå ut dygnet runt nu snart, jag hoppas vädret är OK för det iaf.

Våra hästar ska ut på bete första Juni, då stallägaren "stänger" stallet första juni-1 september,naturligvis får man ha dom inne längre mer om man vill,men jag vet inte om man får sköta dom själv då,då dessa månader är den enda semestern stallägaren har,eller semester och semester,det är ju massa jobba med vatten till sommarhagar osv ändå..

Så som det ser ut nu så känns det som vi kommer få lov att stödfodra,bara regn,regn och regn,och inte det minsta grönt nånstanns...Men dom ska iaf som sagt få gå ut dygnet runt den första juni.

Åhhh,och i helgen är det dags för våran "NH"-träning! Ska bli mycket spännande och intressant,vi vart 5 stycken tillslut,så det kommer förhoppningsvis bli en toppenhelg! :D:bow:

Min får också D&H youngstock och det älskar han, det är bara höet han ratar ;)

Var ute igår så han fick beta, stallägaren kommer låta han beta utanför stallet medans hon mockar också så han får vänja sig. Han är så snäll som kommer när man ropar så kan ha honom där lös under uppsikt.

Jaja nu får jag hoppas det sätter sprätt på kroppen!

Någon som har lite fett att skänka annars? :D

Vad roligt! Vet du vad ni ska göra på kursen?

För mig är naturlig hästhållning alldaglig hantering där häst och ryttare klickar och fungerar med varandra.

Jag håller tummarna för att det löser sig :) Annars tror jag nog att han kommer äta upp sig på betet! Jag hade en tunnis förr, nästan ömöjlig att hålla i hull när hon var installad, men så fort hon kom ut på bete blev hon jättefin :)

Nu har jag ju det omvända problemet ;) Uri fick ju faktiskt tom banta i höstas efter betet! Så i år blir det ett riktigt magert bete för den herren, och lägger han på sig ändå, så får det bli betesbegränsare halva dygnet. Nu är han perfekt i hullet, och fick beröm av veterinären igår. Det första hon sa till mig när hon såg honom första gången (vid första grundvaccineringen dec. -10) var: "Emelie, bestäm dig redan nu för att han inte ska få bli tjock". :p

*Nördvarning på detta inlägg*

Nu har jag satt ihop Rigels första träns, det ska han få prova fast utan bett.

Känns onödigt att köpa ett nu då han ändå inte ska ridas in förrens om 1 år och kommer bara ligga och skräpa (läs; slarvas bort) tills dess då vi ska flytta och ha oss.

Sen är jag lite extra glad idag! Äntligen är jag nöjd med designen för Rigels sadel.
Ska bli en semi-bomfri sadel som han kan växa i första åren.

Tur jag har 1 år tillgodo :D Men sjukt snygg kommer den bli och helt ultimat byggd efter oss förhoppningsvis.

Vi ska köra på mörkbrunt läder :love:

tjohoo!

Uppfödaren tyckte han blivit mycket finare nu i både päls och kropp samt mer på alerten. Han har fortfarande dom groparna vid ljumsken men det som hon sa, det kan fyllas på sist av allt. Precis vad jag behövde höra! Ska bara få tag på avmaskningsmedel idag som varit slut..

Vad skönt att det verkar gå åt rätt håll!

KL
Här kommer lite bilder på min lille plutt! Grabbarna grus fick leka lite med ett gammalt schabrak idag, det var kul tyckte dom!

157.jpg

158-1.jpg

166.jpg

188.jpg

Efter att jag tagit de där bilderna fick alla tre komma ut en och en och bli sanerade ute på stallplanen för första gången! Det är UNDERBART väder här hemma, typ 15 grader i solen och nästan vindstilla! Så att stå inne i stallet var det inte tal om! Pojkarna skötte sig hur som helst bra. Kaptenen såg ut som om han aldrig nånsin sett en borste - snacka om intorkad lera över HEEEELA kroppen! Och inte ser det bättre ut efteråt, bara damm i hela pälsen istället... Men men, fick ju bort lite mer vinterpäls också. Han har nästan fällt klart fram på hals och bringa nu!

209.jpg

218.jpg

Tack för oss!

Taack! :love: Ja det är den absolut bästa fördelen med att ha egen gård - att se hästarna när man vill, bara kika ut genom fönstret! Underbart!

GRATTIS!!!!:bump::banana::bump: Vad fin och "skimmlig" hon är! :love:

Jag har börjat få lite problem...

I dag när jag tog in Orvar så får han åter igen ett ryck,jättesnäll att ta ut ur hagen,stänga grinden,men sen får han nått ryck. Ruskar till på huvudet,piper till,och tar ett hopp,alt lättar lite i fram. Sen ska han bara stövla förbi en och lyssnar inte ett dugg.

Jag har kommit på att det är för att han är så förbannat mat"kåt"! Jag hade inte lagt in höet i boxen,utan skulle göra det det sista jag gjorde,och han var ganska frustrerad till en början,men lugnade ner sig sen. När jag kom med höet så vart han lite tiggig,men jag kunde iaf gå in i boxen,ha ut höet och rufsa till det och godkänna innan han började äta,MEN när jag kom med kraftfodret så vart han helt knäpp! Han ruskade på huvudet,så jag knappt kom in i boxen,och jag vägrade ge han det då,då vart han nästan sur,ruskade på huvudet igen och gick ett varv i boxen,stannade till med baken åt mig ungefär som "fuck off",jag hade i maten i krubban och han bara kastar sig mot krubban varpå jag ber han backa undan,han lyssnar men är skitsur,när jag fått ut allt ur hinken så kastar han sig åter igen,och jag ber han flytta sig igen,men nu vägrade han,utan bara flyttar sin kropp sidleds närmare mig för att visa "flytta på dig!"

Tillslut så lugnade han sig en sekund,och då sa jag varsegod och visade han fram till krubban.

Känner mig väldigt kluven i hur jag ska hantera detta... Alla mina hästar jag haft har ALLTID fått flytta på sig när jag kommer med mat,vänta tills jag är klar,då får dom ett varsegod och en visning att det är OK att gå fram,och det är även så jag vill ha med Orvar,för jag hatar verkligen hästar som är ouppfostrade,kastar sig över en när man ska in i boxen,rycker hösäckar ur händerna på en m.m.

MEN,det kändes som om Orvar bara vart mer och mer stressad,och jag vill ju inte trigga igång nån aggresivitet mot "matande" människor,och jag är rädd att han kommer börja visa sånna tendenser då han bygger upp sån hög stressnivå när det kommer till mat. Kanske ska jag bara låta det lugna ner sig ett par veckor,för det är ju fotfarande ganska nytt att komma in på box och få mat,och han är ju bara en "bebis"... Samtidigt så känner jag att han ska fn sättas på plats redan nu,varför låta han hålla på att bete sig illa några veckor,för att sen vända och börja sätta gränser....

Jag kräver inte att han ska stå still och vänta i flera minuter,inte ens sekunder,efter att jag lagt i maten,utan vill att han ska stå och vänta snällt,och han skulle få ett "varsegod" på en gång om han bara stog still i hörnet,men när han beter sig som om han skulle hota en,då blir jag less....

Hur skulle ni göra? Bara kasta in maten utan att gå in i boxen en tid frammöver,eller fortsätta vara stenhård med gränserna,trots att det stressar upp han till en nivå där han blir pissed off?

Senast ändrad:

Tonåring med vårkänslor, alltid roligt :grin:

Du gör inget fel, ha det i tankarna. Fortsätt vara konsekvent men inte långsökt eller långsam precis som du inte är nu.

När jag går in i boxen med mat tittar jag aldrig i ögonen utan "här kommer jag bestämt och rakryggad, du ska inte vara i min väg" och sen när jag flyttar mig är det varsegod. Jag försöker utsöndra så mycket ledare(kanske fel ord?) som möjligt.

När jag däremot ska in i boxen för kel så kommer jag med öppen famn "varsegod att komma till mig" med mer kontaktsökande kroppsställning/ögon.

Hästarna läser kroppsspråk läskigt bra.

Ja,det har oftast räckt för mig med,alt att jag bett dom backa dom som varit tarva,men Orvar är en riktig tarvpelle han... :crazy: Jag får fortsätta med det jag gör,sen får vi se om det vänder snart!

Jag tycker ändå att du gör rätt i att visa vad du tolererar och inte nu direkt. Mina går ju in själva direkt från hagen via en sluss till stallet och då har dom foder i krubban direkt. Men dom gånger som dom av olika anledningar gått in tidigare och senare fått foder har även Kaptenen visat dåligt uppförande. Han blir sjukt otålig och som du säger, stressad. Men jag står helt enkelt kvar ivägen tills han lugnat ner sig och står stilla och väntar, då går jag ut igen. Dom lär sig väldigt snabbt! Jag gör lika vad det än gäller på den punkten. Mina går ju även ut själva och ska då stå stilla och lugnt vänta tills jag öppnat dörrarna och flyttat på mig. Jag står helt enkelt ivägen, alternativt öppnar inte dörren förrän dom är lugna och snälla. Det komiska är att jag får tillsättavisa herr farbror nordis betydligt oftare än småkillarna. :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 834
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
404
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar