10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Oh, ja sånt beteende kan vara olustigt. Jag tänker själv ofta på detta med uppfostran och en unghästs erfarenheter, hur dessa kan påverka hästen hela livet på ett negativt men också på ett posetivt sätt om de har lärt sig "rätt" från början. Därför håller jag med Maja_Kandi om att du inte ska tolerera att han kastar sig fram, men försöka att stressa upp honom så lite som möjligt.. dvs fortsätt som du gör skulle jag säga!

*KL*
Här flyter allt på med grabben, det känns som att hormonerna börjar flöda lite mer nu på våren men ändå helt okej än så längre. Han ska ju ändå på bete snart, slutet av maj/början på juni, så då kan han få busa av sig lite! Det enda jag känner att jag vill träna på med honom innan betet är att bli hanterad tsm andra hästar, dvs promenader och sånt. Jag har ju alltid tränat honom själv och då uppför han sig alltid som ett ljus men när sällskap kommer till så kan han festa till det rejält ibland. Inget bra om det blir utställning i sommar :D

Var ska du ställa ut sen? Spännande :)
Är också sugen på att testa min med andra hästar, har snackat med stallkompisen och hästen han går med (frågade speciellt hästen :D) om vi kunde hänga med som sällskap vid ridtur, så det ska vi testa någon dag är det tänkt :)

Här kommer vårskitiga Nixi ;)

Hon blev borstad efter det här kortet ;) Men blank och fin i kroppen =)

Vaknade alldeles för tidigt imorse och eftersom jag ändå skulle ha morgonfodring stack jag ut vid 6 och mös med min prins.

Han litar helt på mig nu och jag känner verkligen att vi klickar.
Stog som ett ljus när jag tvättade hans man och svans och sprayade en massa. Sen åkte pälsskrapan fram igen och som han njöööt!

Han är grymt cool! Sen stog jag med vattenhinken i famnen som han drack ur medans jag la min kind mot hans panna och pussade i massor, såå mysig att jag bara log som ett fån hela tiden :love:

Sen släppte jag in han i den avspärrade hagen för att ge han fri tillgång till hö som jag hällt efter tips här på Buke äppelsaft på (rent koncentrat utblandat med lite vatten) men det var inte lika intressant som gräset ändå, suck.. Så när jag skulle tömma gösselkärran stog han i fel hage vid grinden och tittade på mig och nickade så sött :D Så han fick gå lös utanför stallet och beta istället knasen.

Jaja, tur vi flyttar till sommarbetet snart där det finns el i stängslet.

Det var lite från oss :)

Tack alla!!!

Maja, jag vet inte men jag upplever inte att hon växt sååå mycket, skulle tippa på 157-158 cm bak. Känns ganska osannolikt att hon ska bli 162-163 cm. Jag vill helst att halsen ska växa :rofl: Jag vet inte hur jag ska maskera halsen på 3års testet :D

Har era fällt mycket? Min har fällt mer eller mindre allt.

Som vanligt gör jag inte mycket med henne. På bilderna har hon haft bett i munnen max 10 min. Vi går på promenad en gång i månaden (10-15 min) och nu med bett då. Hinner nog gå promenad en gång till innan betet sen skippar jag allt tills september.
Det verkar vara det vinnande konceptet med henne, att inte hålla på för mycket. Hon fattar saker på några minuter och "tjatar" man blir hon.....otålig. Precis som matte :angel:

Hon är fortfarande oerhört energisk känslig och positiv.

Hur tror ni era är att rida in?

Tror det kan bli: "Luuugn,luuugn,luuuugn, YEHAAAAAAAAAAAAAAWWWW!!!! Luuuugn,luuuuugn luuugn...." :D

Så har korven varit hela tiden,först är man jättelugn,lugnare än pensionärerna i stallet,men han har sina korta,explosiva,ögonblick! :p

Jag tror inte man ska fippla mycket med de små liven. Såklart ska Korven inte springa över folk! Men att hålla på att backa osv tror jag inte ger något nu. Ligger maten i boxen så får han gå in och ta av grimman på han antingen innan han går in i boxen eller när han är inne. Sen inget mer.

Är han så när man tar in honom låter det som han är väldigt hungrig. Har en vän som också hade problem men när hästen fick mer mat i hagen eller mat strax innan insläpp så var den inte lika hungrig och då var det inga problem längre :D

Tror det kan bli: "Luuugn,luuugn,luuuugn, YEHAAAAAAAAAAAAAAWWWW!!!! Luuuugn,luuuuugn luuugn...." :D

Så har korven varit hela tiden,först är man jättelugn,lugnare än pensionärerna i stallet,men han har sina korta,explosiva,ögonblick! :p

kan Korven springa? :eek: Tror vi behöver bevis på det :D

Jag tror inte det blir några problem att rida in Nixi, dock tror jag att det kommer innehålla bockningar och annat bus längre fram i utbildningen ;)

Kl

Idag flyttade vi min lille. Han klev rakt på transporten och stod lugnt och stilla när vi körde, min duktige lille farbror :love:

Sedan släppte vi ihop honom med ponnystoet, som inte brydde sig alls. Uri, däremot, for runt i hagen och busade som bara den. Eftersom det gick så bra så släppte vi in de två andra stona också. Min medryttarhäst, pippi, som älskar valacker och är bland det snällaste jag träffat, förvandlades till en drake och ville inte alls ha med den lille skitungen att göra. Så uri håller sig på sin kant i ena delen av hagen så länge, så ska han och pippi (häxan surtant) få sova inne i natt så de får bekanta sig med varandra ordentligt. så kanske surtanten är lite snällare i morgon. Hagen är stor så han kan hålla sig undan så länge han vill. Men de andra är snällare så de ska få bekanta sig utan pippi i morgon när ägaren är ute och rider.

Men trots den sura häxan verkar uri tycka att han kommit till himmelriket. Superstor hage med GRÄS!! :)

*kl*

I morgon är det en stor dag, lille Nixon fyller två år! Han är inte så liten längre... Jag har köpt ett nytt träns till honom som han ska få i present i morgon och så ska vi mysa massor! Mätning blir det också och en hel mängd bilder =)

Det är så jag känner också,vill inte hålla på att "fippla" för mycket,men kan inte acceptera att han nästan hoppar upp i knät på en när man kommer med kraftfodret,och när man säger att det inte är OK så börjar han nästan backa mot en ungefär som Fuck you!

Hungrig är han inte,lämnar strån i hagen,plus att han inte bryr sig särskillt mycket om höet inne,utan det är när kraftfodret kommer fram...

I dag gick det dock MYCKET bättre,han flyttade sig när jag gick in och stog och väntade tills jag fått ur det i krubban,dock så såg jag hur frustrerad han var,men det gör ingenting för han höll sig ju i skinnet och försökte inte ens kasta sig över varken mig eller maten. Så det känns jättebra!

Dock är han fortfarande "dum" att ta in,sprätter till och blir lite bäng,det har också blivit bättre dock,förr bråkade han hela vägen in,nu var det bara efter vi vänt och stängt grinden och ska börja gå igen han ruskar frustrerat på huvudet och piper till,men det ger nog sig snart det med. Så länge stallägaren inte har problem med att ta in/ut honom så får han hållas med ett "nej".

Mätte i dag föresten,ca 155-57,har ju inga riktiga grejer så svårt att se ordentligt,men runt där iaf,vilket innebär att han växt 4-6 cm på 4 mån...

Senast ändrad:

Kolla vad jag hittade bakom all lort, päls och tagel:

kopp.jpg

:D

:love: :love: :love:

Haha jadu. :D Det blir nog inte alldeles lugna gatan, men jag tror heller inte att han kommer vara direkt dum. Dock kan han bli lite orolig när det är nåt nytt, men det är mest: !WHAT!? Jaha..." Så det blir nog inte så jättefarligt. :) *peppar peppar* Han bryr sig ju ingenting om viftande eller sadel eller så, men ska testa longering nån dag framöver så får jag prova med sadel och flaxande kåpor osv.

Vad fin han blev när du borstat av honom allt lort :love::love:

Jag gör ingenting med Astro förutom borstar och kollar hovar och andra basic saker. Han har aldrig haft bett men jag börjar fundera på att prova snart så han inte är helt ohanterad när det blir dags för inridning. Han har snart släppt all vinterpäls så nu börjar han se ut som en häst igen.

Släppte ner honom och 1 år yngre lekpolaren i en gräshage idag och det var mycket uppskattat. Dom har sprungit som tokar mest hela dagen, nu när jag var och kollade till dom låg dom helt utslagna och sov som små grisar så imorgon har dom nog träningsvärk.

En liten kort filmsnutt på gosegossarna. Astro är den som har den mycket manliga vinröda grimman :D.
http://www.youtube.com/watch?v=rKdu2LSXAhI&feature=BFa&list=UUSOtSJolRjDjAwoJjcOAT6w

och en lite längre racerversion. Lite fokuserad på åringen men Astro är med på ett hörn han också :laugh:
http://www.youtube.com/watch?v=bdJqhznW2UY&feature=BFa&list=UUSOtSJolRjDjAwoJjcOAT6w

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 834
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar