07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klippte också Bruce i förra veckan, hyr maskin från ridsportsaffären. Gick för första gången att klippa hela huvudet, men det är ju inte så smidigt med den stora tunga maskinen. Så blev erbjuden att låna en liten, smidigare och tystare maskin av en i stallet när hon gick förbi och såg att jag höll på runt ögonen. Men den tyckte Bruce inte alls om, det gick inte att komma nära något huvud där inte :rofl:

@Fiorano De va lite de jag hade förväntat mig. Men han kanske redan är diskuterad så mkt att folk tröttnat. Toto och Edward har i alla fall en stor plats i mitt hjärta. :love:
Äsch på dressyr diskuteras ju inget sen åratal annat än färg på benlindor typ och ngn gång ngn enstaka tråd om annat .
Tycker beslutet om att pensionera Totilas är det enda rätta utifrån läget . Han är för gammal nu snart att komma tillbaka i toppen efter allt som hänt och pauser om de verkligen vill ha ut ngt av hans värde i fråga om att fortfarande vara eftertraktad i avel , samtidigt som de givetvis månar om hästen så tycker beslutet knappast kunde gått på annat sätt . Vill man förkovra sig i folkhets runt ämnet är det bara att kasta sig in på FB eller var man vill dock ;)

@Marvin Instämmer med övriga, det är roligt att se dig på en ny häst. Tycker att det ser riktigt trevligt ut och att den hästen får dig att komma till ridning :)
Men alltså, var inte grejen att du skulle låna den ett år? Har ägaren ändrat sig nu eller?

Tack! Känns inte så mycket som att jag rider, sitter mest och försöker hänga med! :angel:
Initialt var det inte denna hästen det rörde sig om, utan en yngre häst som rör sig bättre, men som också är åt det lite latare hållet. Den vill hon istället sälja. Sen kom hon på att den här saken borde passa mig bra, och det gör hon ju. Denna har varit utlånad de senaste typ 4 åren, såldes i våras med lämnades tillbaka. Nu vill hon sälja den eller ta hem den och själv tävla den. Jag är visserligen lite tveksam till att hon pallar med 2 hästar i träning under vintern, det gick inte förra året.

@Marvin Det är både lättare och svårare att rida en kvick häst. Lättare för man behöver inget göra mellan hindren, svårare då den har samma galopp ända fram o man ser inga distanster och avsprång. I vilket fall så är det en himla käck häst och roligt för dig om du får fortsätta rida den.

Hon har ju INTE samma galopp, det går ju fortare och fortare ju närmare man kommer! :eek: (speciellt om jag drar i tygeln. :banghead:)
Nu är hon ju iofs inte helt igång, har bara gått i skogen under sommaren, hon brukar tydligen bli mer sansad när hon är igång ordentligt.

@Marvin jobbigt läge! Tycker du rider henne bra. Funderar du på att köpa henne?
Tack!
Ja, det gör jag.

Visade hoppfilmen med Trollet för min karl, som inte kan så mycket om hästar men som är otrolig på att observera saker. Hans kommentar var:
"Snyggt. Men du sitter väldigt stilla i sadeln?"
Ja, det är liksom det som är meningen... :angel::mad:

Sagt och gjort, red ut på min idag och tänkte att jag skulle sitta alldeles stilla. Inte driva, bara rida rakt upp och ner som jag kan på Trollet. Gick rätt bra i skritt. Sen sket det sig. Hon rör sig ÖVERALLT! Det guppar och gungar åt alla håll och är helt omöjligt att vara stilla. :wtf: Och då var det ändå ute, så jag behövde inte driva alls, bara försöka följa med.

Äsch på dressyr diskuteras ju inget sen åratal annat än färg på benlindor typ och ngn gång ngn enstaka tråd om annat .
Tycker beslutet om att pensionera Totilas är det enda rätta utifrån läget . Han är för gammal nu snart att komma tillbaka i toppen efter allt som hänt och pauser om de verkligen vill ha ut ngt av hans värde i fråga om att fortfarande vara eftertraktad i avel , samtidigt som de givetvis månar om hästen så tycker beslutet knappast kunde gått på annat sätt . Vill man förkovra sig i folkhets runt ämnet är det bara att kasta sig in på FB eller var man vill dock ;)
Ha ha, lite därför jag inte läser så mkt på dressyr längre.
Mitt FB flöde har varit mkt Toto i dag. Va bara nyfiken va Buke's dressyrproffs hade att säga om detta. Tycker också beslutet är rätt men ändå väldigt sorgligt.

@mackan tror han har ätit något, han är nämligen inte så nogräknad med sånt, gillar mat lite för mkt. Mat och tjejer. Och att hänga med grabbgänget. Han är en vandrande klyscha. Igår stannade vi och snackade med en kompis och betade lite, då åt han någon sorts klöver. Antar att det var den som spökade för han blev svullen under natten och det här var vid åtta typ?

Vi gick över en mil på våra små promenader idag. 3 olika små rundor blev det. Med och utan lindor.
11887866_10156309048090497_7268677941722709966_n.jpg

Jag hoppas verkligen att det inte blir värre i natt för jag har en väldigt viktig dag på mitt nya jobb i morgon. Är jag inte med då mentalt kommer det att bli en jobbig höst.

Jag har investerat i lindor och paddar idag. Kändes bra, men också lite tråkigt. Dock tycker jag att det blev ganska snyggt. :angel:

1604726_10156309567785497_395166409007005238_n.jpg

@mackan är rädd att jag också kommer få problem med bytena. Divan har sån sjukt bra takt och är så välbalanserad att hon inte bjuder in till byte direkt. Hur har du tränat med din 00a för att få till det? Tänkte om du hade någon bra övning som man kan rida. Är redo att börja med bytena nu när hon gör samlad galopp igen och är kvick.

@mackan är rädd att jag också kommer få problem med bytena. Divan har sån sjukt bra takt och är så välbalanserad att hon inte bjuder in till byte direkt. Hur har du tränat med din 00a för att få till det? Tänkte om du hade någon bra övning som man kan rida. Är redo att börja med bytena nu när hon gör samlad galopp igen och är kvick.
Jag och Caspian har börjat göra på långsidan, från förvänd till rätt. Genom att ge hjälpen och svänga lite samtidigt. Funkar ibland. Då får han massor av beröm. Kommer nog att sitta lagom till nästa vår, vilket är planen.

Jag och Caspian har börjat göra på långsidan, från förvänd till rätt. Genom att ge hjälpen och svänga lite samtidigt. Funkar ibland. Då får han massor av beröm. Kommer nog att sitta lagom till nästa vår, vilket är planen.
Funkar inte hahahaha det går inte att sätta henne ur balans med att svänga lite. Måste se till att hon är ordentligt undan nya innerskänkeln och sen ge nya hjälpen. Hon byter på hjälp bak det är bara det att hon inte fattat att fram ska med också. Hon måste liksom förstå rörelsen för att kunna utföra den. Man kan inte "fuska" med att sätta henne ur balans eller över bom. Hon kan alltså göra 8-10 m volter i förvänd inget jag tränat på men jag har testat för att få henne att byte när hon var 5-6 typ.
Min förra häst satte jag bytena på på en vecka men med honom var det enkelt för han hade inte lika bra takt så det inbjöd mer till byte. Honom kunde jag byte ner till vart tredje med.

När vi tränat för tränaren så har vi ridit halvt igenom med lite sluta tänk, in på mittvolten i förvänd, ställ om, se till att hon verkligen är eftergiven i nya innersidan ge hjälp. 2 av 5 blir rena, alltså hon får med fram. Nu har vi inte gjort ett enda byte sen oktober förra året.

Funkar inte hahahaha det går inte att sätta henne ur balans med att svänga lite. Måste se till att hon är ordentligt undan nya innerskänkeln och sen ge nya hjälpen. Hon byter på hjälp bak det är bara det att hon inte fattat att fram ska med också. Hon måste liksom förstå rörelsen för att kunna utföra den. Man kan inte "fuska" med att sätta henne ur balans eller över bom. Hon kan alltså göra 8-10 m volter i förvänd inget jag tränat på men jag har testat för att få henne att byte när hon var 5-6 typ.
Min förra häst satte jag bytena på på en vecka men med honom var det enkelt för han hade inte lika bra takt så det inbjöd mer till byte. Honom kunde jag byte ner till vart tredje med.
Med Fanta har jag för mig att jag såg till att hon var ordentligt på den nya yttertygeln och flyttade ut mot den, sen gav jag hjälpen så tydligt jag bara kunde, med säte och nya ytterskänkeln i riktning framåt. Det var enda sättet att få henne att byta utan att fuska.

@Amanda_F Det är ju därför de ska vara undan nya innerskänkeln, för att få upp dem på nya yttertygeln annars går det inte. Byter dock aldrig för ytterskänkel utan för innerskänkel samt höft. Nåväl jag kommer endast göra bytena när tränaren är med och vi har ju samma skola så vi har en plan. Tänkte mer om @mackan hade erfarenhet av förberedande övningar om hon haft samma problem.

Jag tror stenhårt på att Divan kommer bli en bytesmaskin när hon fattat vad hon ska göra. Jag lever på hoppet att många säger att bytena var de svåraste att sätta på deras GP hästar men när de väl satt så satt det :p

@Jfrelin De byten som jag fått till allra bäst har varit ur skänkelvikning, inte så mycket slutatänk utan rakare hals. När galoppen känns samlad och aktiv där har det funkat rätt bra att byta. Det svåraste är att hitta rätt galoppkvalitet för vår del.

@Amanda_F Vi har iofs inte diskuterat ingående exakt vilken hjälp man byter utan endast att jag ska ge byteshjälp men eftersom jag är lärd i Tyskland att byta för inner så är det det jag gör. Min tränare är ju utbildad i Tyskland så han tycker nog samma sak, han har inte sagt något annat iallafall :p

@Fiorano Ja det blir ju mer skänkelvikning eftersom man har dem rakare men då motställd skänkelvikning för vi ställer inte om förrän precis innan bytet.

Ska träna hemma hos tränaren imorgon så får fråga då :)

Apropå byten så är det ju tackolov väldigt långt borta för oss. Men jag kommer nog att låta min tyska tränare hjälpa mig att sätta dom när den dagen kommer, om vi bor kvar här. Annars kommer jag troligen att bo nånstans där det är lätt att hitta nån som sätter det åt mig. Tror inte jag vågar börja med det då jag inte har nån erfarenhet alls av byten... har bara ridit byten på välskolade hästar som gjort det välprogrammerat och inte för att jag varit skicklig :angel:

Fö har jag nu bott här i ett år. Känns helt sjukt. Känns inte alls som ett år, utan snarare som ett halvår. Iofs kan jag inte säga att jag hästmässigt bott här i ett år med tanke på att min häst inte varit helt brukbar. Så jag hoppas fortfarande på att komma in i rutinerna och vänja mig... eh.

@Marvin Isf skulle jag nog ha lite is i magen och invänta att orkesbristen dyker upp ;) Det är ju inte lätt att sälja på vintern. Men trist att det inte blev som planerat, dock kan det ju vara en fördel att du då har tid att hålla igång Chatsi längre. Även om jag, i all välmening, hoppas att du får möjlighet att hitta ridglädjen och komma vidare på en annan häst :o

@Charlotte1975 Snygga! Jag beundrar er som ids linda benen, jag är för lat :o Har endel fina lindor men som jag aldrig använder. Har helt övergått till benskydd.

*kl

Apropå lindor så provade jag idag mina plommonfärgade Mias-lindor mot min nya kavaj. Tyvärr är de för rödlila jämfört med kavajen :( vågar alltså inte beställa nåt schabrak i den färgen. Eller nåt ridtäcke.

Mitt hopp nu står till att mina lindor i själva verket är "rödlila" och inte "plommon" enligt färgkartan på Mias. Köpte dom på Strömsholmsmässan 2013 och har inget minne av att färgen var skriven nånstans, hoppas personalen sa fel åt mig och att det i verkligheten är så att "plommon" matchar min kavaj perfekt :angel:

Ska ta med kavaj och lindor till lokala hästbutiken, som har Mias, och hoppas de har riktiga färgprover att jämföra med. Tycker det är helt värdelöst med färgkartan på Mias hemsida...

Det var dagens ilands.

@oxo Såg idag att HG har turkosa och orangea benskydd i Catago-stilen. Samt en drös andra färger. Jacson har också men de fanns bara hemma i svart, tyckte de var aningen mjukare i "tyget" än Catago. Jag har provat HG-skydden en gång och tyckte de var bra, men älskar mina från RbH i samma stil. Är sugen på ett par plommonfärgade därifrån (nähä?) :angel:

• Gilla
Reactions: oxo
@Charlotte1975 Ni är ju ursnygga! Det är när en ser dig på henne som det är lätt att förstå varför du kämpar så hårt. Hon är urvacker och ni kommer vara ett mycket stiligt eipage på dressyrbanan:).

@Amanda_F Hur är det med dom där bakbenen idag?

Kom precis hem efter att ha skrittat ut i nästan två timmar i strålande sol och rundan är så vacker! Håller på att lyssna genom en massa avsnitt av P3 dokumentär vilket verkligen är perfekt när en är ute och skrittar. Har luren på högtalare och inte lurar i öronen så jag ändå hör bilar och annat:). (Dagens var om scientologidebaklet om deras "bibel" 1996, herreminje)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 804
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 577
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30