07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Charlotte1975 vad trevligt det ser ut !
Visst var det hon som hade sadeltvång innan eller är jag virrig ? Ser ut oavsett som hon ridits och förvaltats väl som utlånad till beridare ?
Jag kan bidra med till pallincidenten att jag fastnat med sporren i svansen 2 gånger vid uppsittning . Rejält dvs benet sitter verkligen fast i tagel som är det starkaste som finns, och hästen blev rädd . Har långa ben att svänga över vid uppsittning och hästen susade till med svansen samtidigt som fastnade i sporren. En gång stod jag bara halvvägs över dvs bara uppsittningsfoten i stigbygeln och fast med andra foten i svansen på häst som sprang iväg . Gick dock bra bägge gångerna pga häst som trots rädsla inte spårade ur totalt utan lugnade sig så jag kunde komma loss utan skada på ngn av oss och utan att jag tappade balansen jag hade utan stod kvar ....

Idag är det på dagen två år sedan min häst skadade sig.
Fick mig en påminnelse i förra veckan hur illa det egentligen var när kollegans hund visade sig ha fått exakt samma skada och hon frågar kirurgen om prognos då hon arbetar med hunden och kirurgen drar lite på orden och säger sen "ja, det är ju iaf inte en häst". Hen tittade på bilder på min när det begav sig och vi pratade prognos då men tänkte nog inte på det nu och att jag stod bredvid nu och hörde, dvs utlåtandet var från hjärtat.

Jag kommer nog inte än på länge om någonsin kunna släppa det helt även om vi varit i full gång i över ett år nu. Krassliga bakknän på häst ger mig alltid en dålig känsla.

Vi firade dagen med en kanonbra dressyrträning. :) I början när vi skrittade över bommar med i mitt tycke för kort avstånd undrade jag lite men så tjof efter ett par vändor så var bakbenen på plats och jag fick surt svälja mitt ifrågasättande. :angel:
Högergaloppen har trasslat lite det senaste, hon har gärna tagit vänster eller gått upp men idag fick jag finaste fattningen någonsin. Man blir lite handfallen när sånt bara händer. O_o Självfallet var efterföljande galopp även helt fantastisk.

Känns som att vi snart har kravlat upp på det där trappsteget.:p

@mackan Även de uppsittningarna hade gärna fått fångas på film tycker jag :angel:

@oxo Det tycker jag med att jag är värd, men det spelar ingen roll vad jag tycker när det är i dyraste laget :angel: Vet inte om det känns rimligt att sälja huset för att köpa en leksak till sitt hobbyutövande....

@Kirre Så roligt att höra att det verkar ha släppt för er nu :)

Apropå krånglande och skador så kommer jag alltid ha mitt i bakhuvudet också, även om jag inte tänker på det i vardagen. Jag rider på som vanligt. Men den här gallan hon haft nu ett par dagar stör mig. Vänster has är kruttorr, höger har en mjuk galla på utsidan av leden. Ingen värme eller reaktion i övrigt. Generellt svullen i alla ben, men vi har högsommarvräme och det brukar göra sitt till det. Dessutom har hon fått ett höbyte. Men ändå, det är dock den has hon skadade. Jag hoppas ju givetvis att det bara är så att hon har ärrvävnad i den hasen som gör cirkulationen sämre och därmed gallan. Men man vet inte, ikväll har jag kletat kyllera. Imorgon ber jag min tränare titta extra hur hon rör sig.

Oj vad ni skriver!

Hade också velat se några pallhändelser filmade :angel:

Tja, jag kravlade upp på herr B idag. I måndags promenerade vi, igår red medryttaren ut en lugn runda. Och idag fick jag smaka grus. Bokstavligen :eek::cautious:
Red på ridbannan en lång stund i skritt. Aktiverade honom hela tiden. Tog sedan några korta travsektioner. Allt lugnt och fint. Och så pang! Han bockade iväg pipandes en långsida. Ja jag flög ju innan långsidan var slut. O_o
Hästaskrälle! :rage: Lite blåslagen men inte så farligt.
Imorgon blir det longering först :sneaky:

idag kom proteinpluppar lite var stans på kroppen, men han är fortfarande pigg och glad och har ingen feber. Och han är fortfarande lika övertygad om att vita ponnyer är spöken och de får inte vara närmare än 800 m typ för då kommer Caspian att DÖÖÖÖÖÖ. Det var det han kom fram till när vi var ute och gick vår sista promenad i kväll. Totalt blev det bara 7 km idag mot 1,1 mil igår. Han går ju ganska snabbt så det är ganska kvickt avverkat. Jag tyckte han var lite bättre i benen nu på kvällen (ta i trä) så jag hoppas att vi passerat det värsta. Och att vi kan börja jogga om någon dag igen, han har ju en hel del energi att göra av med...

@Charlotte1975 När jag hade köpt min första helt egna häst (ponnyn på min profilbild) och skulle sitta upp för första gången så hade jag inte spänt sadelgjorden ordentligt och hamnade under magen som en liten skalbagge. Hon bara tittade på mig och undrade vad f-n jag höll på med. Sen gjorde jag om det på vintern en gång då jag hade så mkt kläder på mig så jag inte lyckades svinga över benet ordentligt när jag skulle rida barbacka... Finns många tillfällen då man är både glad och ledsen över att ingen filmat.

@Amanda_F Bra att han är vid gott mod (?;)), det är ju ett friskhetstecken. Låter definitivt som nåt han tuggat i sig...
Tuggat i sig med friskt humör också. Herre vad han äter nu. Det är som om han aldrig sett mat, drar på våra promenader mot vägkanten som en ridskoleponny. Men han slutar i alla fall snällt när jag säger ifrån.

@Charlotte1975 vad trevligt det ser ut !
Visst var det hon som hade sadeltvång innan eller är jag virrig ? Ser ut oavsett som hon ridits och förvaltats väl som utlånad till beridare ?
Jag kan bidra med till pallincidenten att jag fastnat med sporren i svansen 2 gånger vid uppsittning . Rejält dvs benet sitter verkligen fast i tagel som är det starkaste som finns, och hästen blev rädd . Har långa ben att svänga över vid uppsittning och hästen susade till med svansen samtidigt som fastnade i sporren. En gång stod jag bara halvvägs över dvs bara uppsittningsfoten i stigbygeln och fast med andra foten i svansen på häst som sprang iväg . Gick dock bra bägge gångerna pga häst som trots rädsla inte spårade ur totalt utan lugnade sig så jag kunde komma loss utan skada på ngn av oss och utan att jag tappade balansen jag hade utan stod kvar ....

Hon har alltid haft och har sadeltvång. Men vi kör samma procedur varje dag med spänna och gå, ta henne lite på lina, hänga något varv, sitta upp med ledare och skritta ngt varv innan man släpper henne. Har fungerat riktigt bra nu. Men innan sommaren fick hon Pleg varje dag i 6 veckor. :angel: Jag hoppas hon håller sig frisk nu så vi slipper mera avbrott eftersom att vi då få börja om från 0.

Jag antar att det är ett friskhetstecken att en vaknar varannan timme från kl 22, varav den sista gången 04.15 och är stensäker på att klockan är 8 och en ska upp... har halvt grubblat ihjäl mig på den här hasgallan. Antar att även det är ett friskhetstecken, att inte ha annat att tänka på än en hasgalla :grin:

Jag har avhandlat allting inatt. Alltifrån att det bara är att tuta och köra, be tränaren titta när jag rider idag, samt att jag nu måste åka 30 mil enkel väg för att utreda denna galla med rtg och hela hältutredningspaketet, en lång och dryg konvalescens återigen med roliga återbesök på 60 mil i höst/vinterväglag och sedan börja om från noll lagom tills min häst är galen igen. Eller så bulta ner hästjäkeln på en gång. Har även funderat på om det är lönt att åka till lokala kliniken och ta plåtar, skicka ner till MK och be om ett utlåtande. Jag litar inte på den lokala kliniken, och MK har ju plåtarna från förra året.

Sen måste jag ju ta ställning till hur jag ska göra om det inte är bra. Har hela tiden sedan förra skadan sagt att Aldrig mer går jag in i ett liknande rehabmaraton med den här hästen. Då får det vara slut. Vet att jag inte kommer känna mig lika stensäker om det visar sig vara nåt halvlitet och behandlingsbart, men helt ärligt känner jag så idag. Hon har fått en chans att visa vad hon håller för, håller hon inte är det gonatt. Jag har faktiskt inte ens haft henne i full träning i ett halvår oavbrutet. Å ena sidan. Å andra sidan tänker jag att jag kanske gått för fort fram. Men isåfall undrar jag vad som är lagom takt...

:turd:

@Charlotte1975 Vilket jäkla skit med det där sadeltvånget. Jag har aldrig hört talas om en häst som är så omfattande i sitt sadeltvång, och som det inte gått att träna bort. Men jag har å andra sidan bara erfarenhet av två sadeltvångshästar IRL.
En var en medryttarhäst som jag fick erfara den hårda vägen, i en liten trång stallgång på 4x2 meter, tackolov hände det när jag var i sadelkammaren för att hämta tränset och inte då jag stod vid hästen. Sedan visade det sig att ägaren hade "glömt" att tala om att "jo alltså....eum...hon kan göra sådär ibland" :grin: Den hästen gjorde det långt ifrån varje dag, om ens en gång per kvartal.
En annan häst är min kompis valack som började visa tendenser när han var nästan 20 år. Känns ovanligt. Med den hästen gick det bra bara man spände sadelgjorden väldigt lätt, gick några steg, spände igen, gick, spände, gick osv. Jag brukade skritta fram den för hand under tiden jag drog gjorden.

Din historia med Elle har helt klart gjort att jag drar öronen åt mig så fort jag hör talas om sadeltvång. Kommer aldrig våga chansa på att köpa en häst med de tendenserna :o

Uj, vilken takt det skrivs som vanligt här i tråden:)!
Fantastiskt fin häst @Charlotte1975 !
@Amanda_F, vad trist med din pålle, tur han är på alerten iallafall!

Ska tävla igen på lördag lb:1 och la:1..känner mig lite sådär halvtaggad..Dessutom har vi glömt hur man ryggar. Trodde jag hade fått till det men icke. Funkar avsuttet och på töm, bara genom en mjuk förhållning, backkommando och lätta så går hon lydigt och mjukt bakåt men när jag sitter på så låser det sig helt:(.
Vi har lag i klubben också, kul fast jag hade där föredragit att rida lb:n men det gjorde flera andra med så vi får väl hoppas jag får till det.

Får be min tränare att hjälpa mig från marken imorgon när jag ska iväg dit.

@stjarnfrugt, känner så väl igen mig i min andra häst vad du berättar om skador och konvalecensperioder och igångsättningar. Tror inte vi har haft ett år utan någonting..

Hovböld som treåring som inte upptäcktes förrän efter tre månader då dom letade alla möjliga andra fel:devil:..
Höger minisk när hon var fyra tror jag.
Sen vänster bakknä då hon inte kändes helt hundra(om dom inte behandlade bägge??? )
Senare utredning då dom förmodligen hittade anledningen till det dom behandlade gången innan.
Hon hade en inflammation på si-leden samt pålagring visade det sig:(, var hos en av Sveriges bästa veterinärer inom området.
Skit bara att ingen veterinär tidigare misstänkt det.

Jag hoppas dock att hon ska fungera som hobbyhäst och i lätta klasser.
Hon har ju bebis nu men jag har börjat smått för att kunna sätta igång länge så vi skrittar och travar lite grann varannan dag. Å just nu känns hon väldigt strakbent, trippig och springig men det är nog också att jag jämför med 07:an..

@Charlotte1975 Vilket jäkla skit med det där sadeltvånget. Jag har aldrig hört talas om en häst som är så omfattande i sitt sadeltvång, och som det inte gått att träna bort. Men jag har å andra sidan bara erfarenhet av två sadeltvångshästar IRL.
En var en medryttarhäst som jag fick erfara den hårda vägen, i en liten trång stallgång på 4x2 meter, tackolov hände det när jag var i sadelkammaren för att hämta tränset och inte då jag stod vid hästen. Sedan visade det sig att ägaren hade "glömt" att tala om att "jo alltså....eum...hon kan göra sådär ibland" :grin: Den hästen gjorde det långt ifrån varje dag, om ens en gång per kvartal.
En annan häst är min kompis valack som började visa tendenser när han var nästan 20 år. Känns ovanligt. Med den hästen gick det bra bara man spände sadelgjorden väldigt lätt, gick några steg, spände igen, gick, spände, gick osv. Jag brukade skritta fram den för hand under tiden jag drog gjorden.

Din historia med Elle har helt klart gjort att jag drar öronen åt mig så fort jag hör talas om sadeltvång. Kommer aldrig våga chansa på att köpa en häst med de tendenserna :o
Jag skulle ALDRIG köpa en häst med ens tendens till sadeltvång igen. :angel: Jag har haft en del hästar med sadeltvång i min närhet och hon är absolut en av de värre. Pga alla hennes skador så har vi ju fått börja om så många gånger. Hade hon varit frisk sen hon var 3 så tror jag de hade varit helt annorlunda i dag. De som är väldigt jobbigt är att jag måste ha hjälp varje gång jag sitter upp. De betyder att jag alltid måste stämma av att rätt person finns i stallet när jag ska rida. Jag kan inte åka i väg och träna spontant själv osv. Jag drar mig väldigt för att fråga någon som inte känner henne om hjälp. De gånger de hänt har de alltid strulat lite extra och jag vill inte att hon gör någon illa. Men som sagt just nu sköter hon sig väldigt bra. :up:

@stjarnfrugt tror inte du behöver oroa dig så för en liten galla.

Glömde ju berätta om mitt klanteri i dag..... Skulle sitta upp som vanligt. Har hjälp men en som håller i och sen använder jag en liten Ikea pall med 2 trappsteg. Ska precis sätta foten i stigbygel och lyckas då välta pallen framåt, dvs in under magen på hästen. Så jag hamnar med huvudet under henne och mitt vänster ben kilar fast sig mellan trappstegen på pallen. Sån jäkla tur att hon står som en ängel, då jag lyckas slå i låret och axeln ordentligt och sitter fast. Kommer loss och sitter upp utan problem, förutom att jag va öm. Nu har jag världens lårkaka på höger ben, och halar. Båda smalbenen har blåa knölar och knät och axeln gör riktigt ont. Värst är nog axeln då jag nästan slog den ur led(har hänt tidigare) Extremt klantig och extrem tur att hästen inte blev rädd.

Oj vad illa det kunde gått! Men tur att det gick bra.
En kompis råkade ut för en pall-incident i uppsittningen på treårstestets ridprov. Uppsittningspallen var en sån där plast-trädgårdsstol. Hästen klev åt sidan liiiite när hon satt upp och sedan när han gick framåt välte stolen och han trampade igenom med bakbenet i hålet vid armstödet. Blev rodeo och hon åkte av och landade på knä. Flertalet sprickor i korsbenet -som tur var vågräta sprickor (läker bättre än lodräta). Men hon var inte tillbaka i sadeln på lång tid, det var med stor möda hon ens kunde gå på flera veckor.

Och apropå pallar. Här är min modifierade Ikea-pall, komplett med halkskydd ;)
11848819_871695039565750_1285795885_n.jpg

@Charlotte1975 Just det där att inte kunna vara ensam och att alltid vara beroende av andra, för en sån sak som att bara rida sin egen häst. Jag hade Aldrig orkat med det.
Klart att det nog hade varit lättare om hon hela tiden varit igång, men dock. Jag kommer Aldrig att köpa en häst med sadeltvång efter att ha följt eran resa. Jag tycker som sagt att ditt tålamod och ork med den där hästen är värd en WC-seger i sig. Jag kan aldrig säga det för många ggr :o

Idag red jag träning, orkade hela passet själv :banana: Min häst gick helt fantastiskt bra, trots min sjukfrånvaro och rosslande under tidens gång. Tror att tränarens trimning i tisdags hade ett finger med i spelet, samt att hon vilade sig i form igår ;) Hon kändes väldigt pigg och fräsch hela tiden. Red igenom LB:2 och sedan delar av det som är lite svårare, i vanlig ordning ökningarna i trav och galopp. Gick hyfsat men framförallt hade jag en mkt bra känsla. Trots att jag nu lagt till med nån olat att tappa stigbyglarna i traven :banghead:

Framförallt kände jag ingen orenhet av en ev krånglande bakhas :) Gallan var kvar och givetvis inbillar jag mig att den var större efteråt. Men kände ingen tillstymmelse till reaktion, och tränaren såg heller ingenting. På med kyllera och titta åt ett annat håll :crazy: Vi var iaf tämligen överens om att det är bara och rida på tills det blir ett problem, om det blir ett problem.

Igår joggade jag Ariel för hand, som ett led i vår träning utan att rida. Det fungerade bra, bortsett från att Ariel försökte maska och skritta ibland. ;) Men när hon travar så travar hon i en väldigt trevlig form, lång och låg, så jag tror absolut det kan vara bra att komplettera med jogging även om jag kanske skrotar just det här träningsupplägget (ridabstinens!).

@Habina En i mitt stall joggar också med sin häst. fattar inte hur det går till :o Jag skulle nog inte kunna göra det med min, möjligen om jag hade en ponny. Men att springa i hennes tempo i en vettig trav är definitivt inte jogging för mig, snarare löpning. Och jag är ju sån att när jag springer då gör jag bara det, måste gå in i ett trans och inte ha nåt annat att koncentrera mig på, så att springa med häst som kärver fokus är nog ingen hit. Beundrar er som lyckas. Två i en smäll liksom :)

@stjarnfrugt Härligt med bra träning! Och det är lika bra att bara rida på! Låt oss säga att det finns nåt där i hasen, då kommer hon garanterat visa när/om det skulle ta emot. Sen är det bättre att hon hålls igång och är musklad, då går det att kompensera diverse skador.

------------

Barbie känns kanonfin och isolerat ridhus i sommarvärme är ljuvligt! Ska bli 26 grader över tävlingsplatsen och är månne lite skeptisk till att rida båda mina klasser. Men men, med kort framridning funkar det förhoppningsvis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 804
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 016
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset