07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Habina En i mitt stall joggar också med sin häst. fattar inte hur det går till :o Jag skulle nog inte kunna göra det med min, möjligen om jag hade en ponny. Men att springa i hennes tempo i en vettig trav är definitivt inte jogging för mig, snarare löpning. Och jag är ju sån att när jag springer då gör jag bara det, måste gå in i ett trans och inte ha nåt annat att koncentrera mig på, så att springa med häst som kärver fokus är nog ingen hit. Beundrar er som lyckas. Två i en smäll liksom :)

:rofl: Min är ju liten d-ponny, så det är enklare för mig. Men skulle hon springa i sin "bogfria trav" som hon fick på premieringen ifjol så skulle jag vara tvungen att springa superfort. Det fungerar några meter i ridhus, men inte ute i skogen. :p Men att få henne att jogga i traven, då kan jag hänga med riktigt bra.

@Fiorano Det är exakt min inställning. Vila sig i form är det sista hon gör. Håller hon inte för den här nivån så håller hon inte, hon är inte en häst som är nöjd av att gå mindre än såhär i vilket fall. Dessutom är jag trygg med att hon är ett sto som inte lider i tysthet, jag kommer bli varse om det blir ett stort bekymmer.
Hon har gått från klarhet till klarhet i träningen, och går bara bättre och bättre. För mig betyder det att antingen har vi nåt toppen för vad hon klarar, och det kommer märkas snart. Eller så är detta inget att bry sig om. Är gallan kvar i höst kommer jag att kolla upp det i samband med tandkollen/vaccinationen i november. Jag hade gärna haft tillgång till en bra klinik men detta känns inte som nåt man åker 60 mil för att bara titta på när hon inte visar nåt obehag.

Håller med om isolerade ridhuset. Strålande under äckelvarma dagar. Tyvärr ska jag tävla ute i helgen, finns en framridning inne men jag vet inte om det är isolerat ridhus då jag aldrig varit där.... hoppas hoppas. Om inte annat så är det precis vid kusten och det inger iaf hopp om blåst...

@stjarnfrugt jag tror verkligen ingen hade skrattat om det fångats på film för situationen är livsfarlig och hade kunnat gå väldigt illa .....

Ang gallan så visst är det så att man kan hitta de mest märkliga saker om nätterna att oroa sig för, sen på dagen känns de betydligt mer sansade . Tror många har erfarit det fenomenet många gånger .
Men försök att inte ta ut så stora växlar i förskott över en galla när hästen är frisk och fräsch rent allmänt i övrigt ! Jag bryr mig inte om gallor öht annat än att man givetvis om ngt känns extraordinärt stort/ovanligt får hålla det under uppsikt precis som om hästen typ skulle ha druckit sämre en dag eller vad som , som exempel . Blir ingen vett och sans att gå igång och dra växlar på deluxe nivå alls - det enda som sker är ju att du ödar energi på ngt du varken har särskild fog att oroa dig över på den nivån du beskriver, och inte kan påverka genom att gå igång på heller , och sover och mår dåligt över ngt som troligtvis inte ens är realitet och sen till typ 90% chans sen visar sig heller inte vara befogat. Så tänker jag men man får jobba med sig själv om man vet med sig att man tex skulle vara benägen att ta ut sorger i förskott eller är inne i ngn dålig period allmänt då det är lättare att falla in i såna spår . :)

Senast ändrad:
Gjorde ett försök att longera Ariel ikväll. Gick inte så bra, då jag blev attackerad av så mycket knott att jag fick en allergisk reaktion i huden. :meh: Hursom, Ariel var överpigg, yster och tog alla hjälper (och icke-hjälper) som signaler för att hon skulle galoppera. :rofl: Jag funderar starkt på att avbryta den här "smarta" idén med att inte rida mer än 2 pass/vecka, för helt klart blir det för lugna pass när de är 4 avsuttna/vecka. :p

Jag joggad en del med Elle innan sommaren när hon skulle sättas i gång på raka spår. Gick förvånadsvärt bra. Trodde hon skulle ladda i, men hon var väldigt cool. Rätt bra sätt att motionera båda 2. Har en kompis som brukar cykla med sin häst.

I dag blev de uteritt för mig och Elle. Fantastiskt väder och perfekt sällskap så det blev 2 varv runt sommarhagarna. Först ett varv i trav och sen ett i galopp. Elle hade nog gärna kört ett par varv till men den andra hästen är inte helt i gång. Skötte sig perfekt, lite taggad på vägen hem. I dag är är jag mör efter min vurpa i går, och blåmärkerna går inte att missa.:idea:

Oj vad illa det kunde gått! Men tur att det gick bra.
En kompis råkade ut för en pall-incident i uppsittningen på treårstestets ridprov. Uppsittningspallen var en sån där plast-trädgårdsstol. Hästen klev åt sidan liiiite när hon satt upp och sedan när han gick framåt välte stolen och han trampade igenom med bakbenet i hålet vid armstödet. Blev rodeo och hon åkte av och landade på knä. Flertalet sprickor i korsbenet -som tur var vågräta sprickor (läker bättre än lodräta). Men hon var inte tillbaka i sadeln på lång tid, det var med stor möda hon ens kunde gå på flera veckor.

Och apropå pallar. Här är min modifierade Ikea-pall, komplett med halkskydd ;)
11848819_871695039565750_1285795885_n.jpg
Ja, jag hade tur. Vi är alltid noga med att flytta bort pallen innan vi tar första steget om hon skulle tvånga och då helst inte fastna i pallen. Din pall ser ju smart ut. Den är även förstärkt på 3 sidor eller? Vad köper man halkskydd?

Idag var svullnaden mycket mindre och trots att han fått protein-knölar så tyckte veterinären att han kunde få jogga lite för att det inte skulle få för mycket överskottsenergi. Han var som en liten dröm! Trivs så bra på nya bettet!

Har varit i stallet två gånger om dagen och nu är jag rätt trött, och han börjar nästan tröttna på mig. I alla fall var han inte ett dugg intresserad av att gå promenad, och jag förstår honom. Då hade vi redan ridit och gått en liten sväng i morse.

Vi brukar faktiskt vara ute och jogga. Han är duktig på det och verkar tycka att det är kul!

Ang pallar så ställer jag nästan alltid den vid väggen för att minimera risken att han kliver ett steg åt mitt håll och då kan trassla in sig.

Off topic. Har en vän som i dag sa att hon ville ta ut veterinären och blistra bakknäna på sin häst. Jag blev lite :crazy:. Hästen känns inte 100% och ser ut att ha de lite jobbigt bak. Har ingen erfarenhet själv av blistring. Trodde ingen gjorde de i dag. Vet att man gjorde de mkt inom travet tidigare. Jag svarade att jag var mkt skeptiskt till blistring, utan att kunna säga varför. Nu har jag googlat utan att hitta speciellt mkt info om detta. Någon här som kan ngt.

Ja, jag hade tur. Vi är alltid noga med att flytta bort pallen innan vi tar första steget om hon skulle tvånga och då helst inte fastna i pallen. Din pall ser ju smart ut. Den är även förstärkt på 3 sidor eller? Vad köper man halkskydd?

Min är täckt på de tre sidor som är "rutor" som hästen kan få in ett ben i -dock inte på den fjärde sidan vid trappsteget, för att jag ska kunna kliva upp lätt. Jag köpte halkskydd på Ikea. Patrull heter serien. Typ 59kr för en rulle självhäftande "sandpapperstejp".

Off topic. Har en vän som i dag sa att hon ville ta ut veterinären och blistra bakknäna på sin häst. Jag blev lite :crazy:. Hästen känns inte 100% och ser ut att ha de lite jobbigt bak. Har ingen erfarenhet själv av blistring. Trodde ingen gjorde de i dag. Vet att man gjorde de mkt inom travet tidigare. Jag svarade att jag var mkt skeptiskt till blistring, utan att kunna säga varför. Nu har jag googlat utan att hitta speciellt mkt info om detta. Någon här som kan ngt.
Min kompis blistrar två av sina äldre hästar för att stabilisera bakknäna på dem, med väldigt bra resultat. Blistring idag skiljer sig en del från fört om jag förstått det rätt. Antar att det var vet A på MK hon var hos? Eller BN på BM? De är båda duktiga på det efter vad jag hört!

Halkskydd till trä finns typ överallt - Jula, Rusta, Biltema, IKEA .

@Amanda_F jag förstår tanken med pallen mot väggen men för människans del går det ändå emot allt säkerhetstänk oavsett "bransch" för a och o är att aldrig Ngnsin ställa sig mellan ett tungt kraftfullt föremål som är rörligt och ett som inte är det i fråga om risker för livet . Gäller allt - ridning, byggbranschen, industri, maskiner osv osv .

Senast ändrad:
Min kompis blistrar två av sina äldre hästar för att stabilisera bakknäna på dem, med väldigt bra resultat. Blistring idag skiljer sig en del från fört om jag förstått det rätt. Antar att det var vet A på MK hon var hos? Eller BN på BM? De är båda duktiga på det efter vad jag hört!
Nej, hon skulle ta ut någon "vanlig" veterinär som gör de i stallet.

Jag skulle absolut inte heller ställa pallen mot väggen. Ser framför mig hur jag blir mossad. Jag är dock sjukt nojjig med uppsittningar och kommenterar ofta när folk hoppar upp som om de skulle sätta sig i en soffa, gärna på hellång tygel och utan hjälm. :nailbiting:

Jag står inte mot vilken vägg som helst utan det hörn som är läskigast i ridhuset, som de oftast flyr ifrån. Men än oftare sitter jag upp ute på några lastpallar.

@Charlotte1975 hmm alltså en random vet som gör sånt? Kan bara tänka mig en kvinna som skulle få för sig att göra det utanför klinik och hon kallas Doktor Död...

Jag står inte mot vilken vägg som helst utan det hörn som är läskigast i ridhuset, som de oftast flyr ifrån. Men än oftare sitter jag upp ute på några lastpallar.

@Charlotte1975 hmm alltså en random vet som gör sånt? Kan bara tänka mig en kvinna som skulle få för sig att göra det utanför klinik och hon kallas Doktor Död...
Doktor Död?...:eek: Aldrig hört tidigare. Vet faktiskt inte om den veterinären hon tänkt ringa utför sånt.

Har ridit lite ikväll. Men borde nog låtit bli. Den här veckan har varit jättejobbig, första veckan som barnen gått I skolan och sen fritids efter, och den lilla har varit hos dagmamman. De har varit så trötta och gnälliga efter jobbet så det har varit väldigt påfrestande med det mesta. Hästarna har vilat sedan I söndags, men kände att jag skulle motionera dem lite så de inte sväller mer I omfång, särskilt Fendi är ju minst sagt rund.

Longerade först GP för jag kände att jag verkligen ville studera hur hon rör sig, men det såg bra ut vad jag kunde se. Men sen var hon pigg, laddad och lite jobbig att rida, livrädd för ett hörn bl a och jag tänkte att varför håller jag ens på med hästar längre, har inte energin till det, inte tålamodet att reda ut eventuella problem. Jaha, och red sen även unghästen, krävde inte så mycket men bara motionsridning så hon får röra på sig lite.

Jag känner mig tvingad att rycka in här då "doktor död" är en vän till mig.
Att blistra bakknäna gör man under hunden precis och inte i någon led. Det är alltså inte ett så stort eller läskigt ingrepp.
Både det och behandla leder är det väldigt många som gör i Stockholm med omnejd i stallar. Jag kan räkna upp ett gäng direkt.
Öknamnet Dr Död kom då denne vet var så pass skicklig och hittade medicinska fel på hästar som levt satan och ägarna inte köpte då föregående vet sa att den var frisk. De vet som inget hittade började då kalla denna Dr Död.
Det är ett jävligt elakt namn på en otroligt kompetent veterinär som tvingats döma ut en del hästar som fått gått och lida för länge för att andra inte hittat problemen.
Blir min häst halt åker jag utan tvekan dit. Det är en av de bästa vet vi har i Sverige. Ärligaste också, på gott och ont.
Det är också en människa med ett enormt hjärta som inte tar lätt på avlivning.

Apropå pallar så har vi den bästa, ett massivt campingbord med rejäla fasta bänkar precis utanför stallet. Det är helt underbart att tom en sån pygme som jag bara behöver svinga över benet och sätta sig :p

I ridhuset har vi en hemmabyggd i tjock plywood med trappsteg och halkskydd. Finns endast en springa för att man ska kunna lyfta den. Tung men oerhört stabil och finns ingenstans att göra illa sig på den för hästen, om man då inte lyckas välta den in under magen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 804
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 016
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Headset
  • Burkmat