07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tränade igår. Gick väldigt väldigt bra. Sjukt pepp inför tävling nästa helg. Hann inte fråga angående bytena men lovar att göra vid tillfälle. Eftersom vi inte tränade på det igår så kom det inte upp.

Fick notan från kliniken igår, 7075 kr. Helt bisarrt. Bandaget kostade lika mycket som röntgen. De vet sannerligen hur man ska ta betalt.

@Jfrelin Två gånger har MK tagit betalt för hältutredning med longering a 1.300:- för Juno. Om han longerades? Nope.
Kanske värt att ringa och fråga varför det tagit betalt för bandaget 2 ggr
först Bandage högt ovanför carpus 400 exkl moms
bandage dubbelhögt 850 exkl moms

Ser också att jag fått betala för 3 flaskor klorhexidinsprit men fick bara 1 flaska hem.... måste nog ringa

Känns bra att jag hade lite is i magen för en gångs skull och nöjde mig med att ringa kliniken även om den kliniken jag använder är prisvärd i förhållande till evedensia. bara att hoppas att knutorna också går tillbaka lika fort!

Jahapp, då flög man av idag igen. Igångsättningen av Billy går ju verkligen super :banghead:O_o 2 avtrillningar på en vecka fixar INTE min kropp! :meh:
Idag skrittade vi ut med stallägaren och hennes nya häst. Tänkte sen trava lite inne på ridbanan när vi kommit tillbaka men så långt kom vi inte.
På väg hem ute rider man längs en å och i den finns det änder. Dessa änder brukar flyga upp och skrämma hästarna men inget mer än att de hoppar åt sidan. Men nya hästen blev sketaskraj och då skulle Billy också bli det. Jag satt med långa tyglar så jag flög bakåt men hittade balansen precis när han snubblar ner på framknäna och då flög jag rätt ner på höger sida av ryggen.
Ja suck, gjorde jäkligt ont att hoppa upp igen och av ska vi inte snacka om :cry:

Kanske värt att ringa och fråga varför det tagit betalt för bandaget 2 ggr
först Bandage högt ovanför carpus 400 exkl moms
bandage dubbelhögt 850 exkl moms

Ser också att jag fått betala för 3 flaskor klorhexidinsprit men fick bara 1 flaska hem.... måste nog ringa
Jag ska också ringa och bråka med dem. Fick en faktura förra veckan på ett besök i februari. Fakturadatum va i augusti så jag har fått ny självriskperiod. Suck. Ska kolla alla mina fakturor från året och se vad de fakturerat för. Räknade snabbt ihop alla fakturor för hovbensinflammationen. Någon som vill gissa summan ex. Moms.

@Charlotte1975 De skulle ta bort en av bandageavgifterna. Spriten var medräknat i det som användes i bandaget. Alltså 2 flaskor användes i bandaget. Det kommer jag inte ihåg. Tror det var 1 men orkar inte tjafs om 100 kr.
Hur kan de vara så långsamma med fakturan? Det där får de ju ta med ditt f-bolag. Du ska ju inte bli drabbad för att de inte kan fakturera i tid. Nu är ju MK inte min klinik i vanliga fall och kommer efter detta inte heller bli det. Journalen jag fick var ett skämt.

Nu kommer jag inte ihåg hur många gånger du behandlat henne och varit inne men jag gissar på 12000-15000 kr.

Låter ju helt hysteriskt även om jag är luttrad gällande priser och ofta försvarar.
När min skadade sig där för två år sen åkte vi ju in akut, tog rtg initialt, hon blev inlagd en vecka. Minns inte om vi även gjorde uljud då eller om vi bara gjorde det innan utskrivning. Hur som så landade den fakturan på 17000 vilket jag inte tyckte var särskilt farligt. Eller rimligt snarare. Kliniken är den största (nästan den enda för den sakens skull också) inom 15 mils radie här.

Tränade igår. Gick väldigt väldigt bra. Sjukt pepp inför tävling nästa helg. Hann inte fråga angående bytena men lovar att göra vid tillfälle. Eftersom vi inte tränade på det igår så kom det inte upp.

Fick notan från kliniken igår, 7075 kr. Helt bisarrt. Bandaget kostade lika mycket som röntgen. De vet sannerligen hur man ska ta betalt.
Gilla på träningen, ogilla ang klinikräkningen. Både pris och fel i notan. Inte ok . Jag tycker det är bra att klinikernas priser granskats och ifrågasatts av både media och F-bolag senare åren - det är välmotiverat och bra att konsumenterna blir uppmärksamma och ifrågasätter när inga fasta priser öht anges för behandlingar/utredningar osv utan är flytande . Jag är nästan förvånad att det öht är accepterat som standard att prislistor /kostnader vägras redovisas av många kliniker /prislistor inte finns på vad ngt kostar på förhand .
Uppstallning på klinik är ett skämt ibland i fråga om kostnader om man ser till fall där hästarna utifrån typ av skada inte kräver mkt mer än tillsyn /ngt byte av bandage möjligen, och ngn standard medicinering under ett dygn . Tyvärr kan ingen inbilla mig att det kostar som det gör för att nattpersonal /öppet dygnet runt kostar så mycket att klinikerna inte går runt annars . Tror inte Evidensia hade köpt halva landets kliniker isåfall , om det inte går med vinst - jag tror de tjänar bra med vinst .

Senast ändrad:
Snittvinsten för kliniker/sjukhus är 4%. Försäkringsbolagen 25%.
Tror jag inte gäller kliniker som Evidensia @Kirre - de har ju monopol i landet både smådjur och häst och med antalet kliniker och att de aldrig vill ge priser etc tror jag knappast de svälter . Då hade de inte köpt .
Just Monopolfrågan har varit en väldigt belyst rubrik vad som händer med priser när ngn äger merparten av alla kliniker och styr priserna .

Kan säga att jag fortfarande inte fått räkningen från Junos op. Den var 26/2. Har påmint TRE gånger. Kommer väl så småningom antar jag. Verkar som om de kommit ikapp nu eftersom @Charlotte1975 fått en gammal räkning...

De sa till mig att de låg långt efter med fakturorna så jag ska väl vara glad att jag fick fakturan så snabbt.

Undrar vad det hade kostat om jag hade låtit henne vara kvar på agressiv antibiotika som de ville..... typ 1 miljon :D

De sa till mig att de låg långt efter med fakturorna så jag ska väl vara glad att jag fick fakturan så snabbt.

Undrar vad det hade kostat om jag hade låtit henne vara kvar på agressiv antibiotika som de ville..... typ 1 miljon :D
Nej ingen miljon ;) men kostnader både för dig och FB .

Jag är i så dålig form, trots att jag och C joggar en del. Äter godis varje dag och sällan bra lunch eller middag för den delen. Har till och med börjat dricka läsk igen. Hinner ni träna för utom ridningen? Jag gör typ inte det som jag borde. Vill hinna med två pass men har svårt att prioritera. Inte ens hemma, trots dålig rygg, knän som krånglar utan orsak mm. :( (fick en liten chock när jag såg bilden jag la upp på instagram igår, där det tydligt syns att jag har lite extra kring magen)

@Amanda_F Men kom igen! Jag köper att många vill träna för att rida bättre (jag är på tok för lat för det). Men att det var en hemsk fettring på din mage är trams! Tycker alltid du ser superslank och fit ut:)! Det är en galen utseendehets idag och jag vägrar låta mig påverkas. Äter vad jag vill och är allt utom nyttig. Även om jag försöker fasa ut mitt Pepsi maxberoende.

Nu har ju inte Evidensia monopol, alls. Sen kan man ju ha otur att råka bo där många kliniker är uppköpta och det kan kännas så. Jag har ingen Evidensiaägd hästklinik inom 20 mils avstånd. Däremot ett tiotal fristående. För flera djurägare ute på udda platser har Evidensia och Anicura varit räddningen för någon veterinärvård alls inom rimligt avstånd.

4% är ett snitt vilket innebär de som tjänar mer och de som tjänar mindre. Vad som gör mig sjukt provocerad är när en representant för ett företag anklagar en annan verksamhet för orimliga priser när dennes eget företag sitter och har årsresultat på nästan det tiodubbla. Vem är det som har orimliga priser?

Det som har hänt är nog egentligen bara att djursjukvården allt mer har slutat att subventionera sig själva och vara en välgörenhetsverksamhet där ffa personalen har fått ta smällen med dåliga löner och orimliga arbetskrav. Det är dock självklart jobbigt som djurägare att behöva ta.

I just det här ämnet har jag dessvärre, eller dessbättre, både praktisk och teoretisk kunskap och erfarenhet.
Sen tänker jag inte försvara det som är helt orimligt men det mesta har trots allt en rimlig prissättning och det går inte att ha fasta priser på tex en hältutredning eller alla operationer. Det är levande unika varelser det jobbas med och inte en plåtlåda som ser likadan ut.

Ursäkta det här ot- inlägget men jag blir lite trött och ledsen på allt klagande på de som tar hand om djuren medan det tycks synd om försäkringsbolagen.

(Evidensia smådjur hade en vinstmarginal på 5.69% och Evidensia häst hade 0.6% och Evidensia Djursjukvård Holding hade 1.28%, inga lysande siffror direkt mao. )

Jag har fått räkningar för mars, april och maj så varför kommer denna så sent? Känner verkligen att jag ska sätta mig ner och granska, men de är ju svårt att komma ihåg om de gjorde 1 eller 2 bandage i februari. Hittade tydliga fel tidigare när de tex tog klinikavgift *4. Kan meddela att min totalsumma inkl. MR och 3 behandlingar i med shockwawe och Irap och sjukbeslag ligger på 59 000 SEK ex. Försäkring. :crazy: :nailbiting::wtf::arghh:De är mer än jag köpte hästen för(visserligen som föl) Nu är de dax för den där hästen att prestera lite.:angel: Om hon inte sköter sig denna vinter så blir de tidig betäckning nästa år. Hoppas dock verkligen att jag slipper de.

Jag är i så dålig form, trots att jag och C joggar en del. Äter godis varje dag och sällan bra lunch eller middag för den delen. Har till och med börjat dricka läsk igen. Hinner ni träna för utom ridningen? Jag gör typ inte det som jag borde. Vill hinna med två pass men har svårt att prioritera. Inte ens hemma, trots dålig rygg, knän som krånglar utan orsak mm. :( (fick en liten chock när jag såg bilden jag la upp på instagram igår, där det tydligt syns att jag har lite extra kring magen)

Förstår inte heller vad du pratar om, du ser jättefin ut. :)
Blir ledsen och lite arg på denna mat och motionshets som bara verkar eskalerar. Själv är jag i rundaste laget men har ju plats på Vasaloppet nästa år och jag har tänkt att klara det så jag försöker få till två träningspass i veckan, löpning, styrka eller rullskidor. Mitt mål är inte att jag ska gå ner i vikt utan att jag ska kunna njuta, mer eller mindre, av loppet.

@Fiorano En medsyster här i pepsimaxträsket. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 801
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 013
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar