Jag har också tävlat idag, LB:1 och LB:2.
Himla svårt att lägga upp framridning när man rider två klasser tycker jag. Hur gör ni som är rutinerade? Jag har bevisligen mkt svårt för att få till balansen mellan att rida fram tillräckligt länge för att få henne framme för skänkeln, något sånär lösgjord och ridbar, och att inte rida för länge och göra henne matt.
Till LB:1 tänkte jag att jag rider fram kort, och tar själva klassen som en uppvärmning. Det skulle ju vara galet varmt idag med 25 grader och sol och jag vet att min häst inte älskar det, och inte jag heller för den delen. Jag hade planerat 30 min inkl framskrittning men det blev ett missförstånd ang starttiden och jag fick gå in på banan mkt tidigare än jag skulle, vilket gjorde att jag tappade viktiga minutrar.
Min häst kändes ganska okej på framridningen, in helt stadig och gick emot handen ffa i galoppen men det var inte läge att bråka så jag tänkte att jag går in och gör det bästa av situationen. Väl inne på banan tvärdog hon, jag försökte verkligen koncentrera mig på att rida fram till handen och inte bli stel och fastna i handen men det spelade ingen roll. Jag fick hacka med sporrarna för att öht få henne att röra sig framåt i skritten, hade verkligen behövt mina 30mm svindyra Sprengersporrar som försvann på förra tävlingen (utan att jag ens hunnit rida i dom
). Ojämn bjudning, dåliga övergångar osv. Fick 59,110% och det var rättvist
En helt ny domare för mig och det var intressant i sig.
Till LB:2 fick jag samma känsla som på de senaste tävlingarna som gått bra och där jag haft möjlighet att rida henne på morgonen, att hon var framriden redan då jag kortade tyglarna på framridningen. Mkt skönt. Hon tjurade lite mot handen emellanåt här med men det var hanterbart och jag tog igenom det. En helt annan energi i henne trots värmen. Red fram 40 min och det kändes lagom.
Såklart ner ett snäpp väl inne på banan, men så är det väl alltid. Travprogrammet gjorde vi överlag bra, men jag kom av mig till första volten och hejdade en för tidig volt vid M vilket gjorde att min häst inte hängde med i mitt rattande och när vi kom till R var hon redan inprogrammerad på rakt fram och jag red flera meter innan jag fick med henne. Fick 7,5 på båda mellantraverna
Första galoppen gick helt åt helsike, hon började galoppera mer uppåt än framåt, slog med huvudet och käftade, mellangaloppen blev katastrof således. 4-4,5 på allting i vänster galopp
Jag tänkte att den här galoppen är redan körd så jag tog i utav helsike och rev tag i henne, vilket gjorde att vi faktiskt lyckades styra upp det. Höger galopp blev bättre, 6or rakt igenom.
Jag är nöjd med att hon galopperade hela vägen till staketet i mellangaloppen, även om avbrottet blir abrupt och hon tappar lite energi in i traven sedan så är det iaf ett mindre allvarligt fel än att hon blir tre meter lång och slängtravar sista metrarna av galoppökningen...
Kände sedan att hon tappade energi uppe vid domaren när vi skulle göra halten vid C, avbrottet kom för tidigt och jag kände i halten att hon tänkte bakåt. Så jag gjorde medvetet en väldigt kort halt innan hon hunnit börja gå baklänges och gå emot handen och krångla.
Missarna vi gjorde kändes tråkiga såklart, men jag var ändå nöjd att vi tog oss igenom dem utan att det störde hela programmet. Att jag inte gav upp och slutade rida utan att jag snarare red ännu mera när hon gick emot och började käfta. Det är ju ett fall framåt, även detta att jag helt kunde släppa katastrofen i LB:1 är ett stort steg för mig som gärna fastnar i negativt tänk. Fick 61,667% och hamnade precis utanför placering. Är ändå nöjd med det, speciellt med tanke på att den här domaren överlag brukar kunna vara snål. Fick 55% av denne i LB:3 i juli...