07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har ju inte Evidensia monopol, alls. Sen kan man ju ha otur att råka bo där många kliniker är uppköpta och det kan kännas så. Jag har ingen Evidensiaägd hästklinik inom 20 mils avstånd. Däremot ett tiotal fristående. För flera djurägare ute på udda platser har Evidensia och Anicura varit räddningen för någon veterinärvård alls inom rimligt avstånd.

4% är ett snitt vilket innebär de som tjänar mer och de som tjänar mindre. Vad som gör mig sjukt provocerad är när en representant för ett företag anklagar en annan verksamhet för orimliga priser när dennes eget företag sitter och har årsresultat på nästan det tiodubbla. Vem är det som har orimliga priser?

Det som har hänt är nog egentligen bara att djursjukvården allt mer har slutat att subventionera sig själva och vara en välgörenhetsverksamhet där ffa personalen har fått ta smällen med dåliga löner och orimliga arbetskrav. Det är dock självklart jobbigt som djurägare att behöva ta.

I just det här ämnet har jag dessvärre, eller dessbättre, både praktisk och teoretisk kunskap och erfarenhet.
Sen tänker jag inte försvara det som är helt orimligt men det mesta har trots allt en rimlig prissättning och det går inte att ha fasta priser på tex en hältutredning eller alla operationer. Det är levande unika varelser det jobbas med och inte en plåtlåda som ser likadan ut.

Ursäkta det här ot- inlägget men jag blir lite trött och ledsen på allt klagande på de som tar hand om djuren medan det tycks synd om försäkringsbolagen.

(Evidensia smådjur hade en vinstmarginal på 5.69% och Evidensia häst hade 0.6% och Evidensia Djursjukvård Holding hade 1.28%, inga lysande siffror direkt mao. )
Jag är verkligen inte insatt i deras vinster, men på vissa saker har de ju sjuka marginaler. Bla bandagematerial. Deras inköpskostnader borde vara lägre( med tanke på mängd) än när jag köper i ridsportbutiken men de tar 3 gånger så mkt. Sen förstår jag att röntgen och annat är väldigt dyra inköp så de kanske inte blir så mkt vinst där.

@Charlotte1975 Det är ju svårt att avgöra. Beror ju på hur de väljer att separera sin debitering. Ligger jobbet att anlägga bandaget i den kostnaden eller är den debiterad separat tex.
Sen jämnas kostnaderna troligen ut till viss del över olika saker för att dyrare saker ska kunna debiteras lindrigare. Klinikavgiften på jouröppna ställen är nog många gånger en sådan post att även de många dagpatienterna får täcka upp viss del av nattjouravgiften för de färre stackare som måste få hjälp på okristlig tid.

Har MK en MR de kan köra på endast sederad eller krävs sövning?

Alltså, jag tycker inte att jag är tjock, det är bara det att jag inte orkar längre i ridningen. (Det är bara ovant att inte vara vältränad och då ser jag sånt som jag inte annars bryr mig om)

Skulle behöva träna för att skapa bättre förutsättningar för oss att prestera bra. Jag är kortare i musklerna och de är mer snedfördelade än om jag håller efter... Men det verkar vara svårt med att orka allt jag vill.

C och jag red 2,5 varv runt vår favoritäng igår. Han har fortfarande mkt knutor så vi joggar bara så han inte får värmeutslag också, det är risk för det när immunförsvaret är nere. Nästa vecka kör vi igång igen!

Jag gymmar 2-3 ggr i veckan. Annars blir jag både tjock och trött när jag rider plus att jag inte kan sitta ner i trav utan gym gymmar på lunchen.

Dricker sjukt mycket cola light, äter popcorn varje dag och en påse chips på helgen samt lite annat godis. Plus att jag röker. Inget hälsofreak här inte. Tränar bara för att vara bra på att rida och för att inte bli så tjock.

@Kirre jag tycker inte synd om några F bolag ?
Min poäng var att jo - Evidensia och Anicura äger merparten av klinikerna i Sverige, varav "monopol" har nämts . Skriverierna och reflektionerna i media har varit många, SLU har reflekterat , etc . Det är oavsett marknad det gäller, sällan positivt med låg konkurrens . Inte bara ur prisaspekt .
Riskkapital ägd djurvård som nu Fidelio Capital är ju det som debatterats i media och det med all rätt tycker jag .

Senast ändrad:
Jag tränar inte alls utöver ridningen, har aldrig gjort. Men visst, nu när jag inte längre cyklar varje dag till tåg/buss eller springer och jagar unghästar flera timmar om dagen så märker jag ju att jag har fått lite extra paddning på magen som innan var platt och att vissa byxor inte går på längre :wtf:. Stör mig lite på det men tror inte det påverkar ridningen något nämnvärt egentligen, jag känner aldrig att jag blir trött när jag rider, snarare så borde jag ibland kanske tänka på att ta mer pauser för hästens skull :o.

Jättebra att det diskuteras, så det kommer fram hur illa prissatt det många gånger varit och under vilka arbetsförhållanden många i branschen tvingats jobba.

Ca 50% ägs sammanlagt av de olika riskkapitalbolaget tillsammans. Knappast monopol. Jag nämner inte definitionen av det för det tror jag du kan.

Du anser det fortfarande inte märkligt att det är företrädare för företag som tjänar flerfaldigt mer som tycker att priserna är för höga, basunerar ut det som om det är den enda sanningen och djurägare bara köper det utan att vara lite källkritisk?

4% i vinst med obefintliga luncher, övertid mer regel än undantag, avbrutna semestrar och med era djurs liv i sina händer. 25% i vinst, troligen utelunch i en timmes godan ro, kortdag före röd dag och "bara" pengar att ansvara för.

Det finns en anledning att veterinärer toppar självmordsstatistiken. (Som kanske inte hjälps med mer pengar i fickan men helt klart av bättre och tryggare arbetskällkritiska? , som kostar pengar.)
Tror många skulle bli förvånade om de såg hur insidan såg ut och inte bara blev arga för att fler och fler veterinärer inte vill utföra en valpbesiktning för 300kr inkl vaccinering när inköpspris på vaccinet ligger på 150 kr. Det är som sagt inte välgörenhet längre på den nivån det en gång var och den övergången är jobbig att ta till sig som djurägare.

Suck, blir nog ingen ridning för mig på några dagar pga avtrillningen igår. Den tog hårdare än den andra tidigare i veckan. :cry:
Men blir till att promenera med pållen istället.

Suck, blir nog ingen ridning för mig på några dagar pga avtrillningen igår. Den tog hårdare än den andra tidigare i veckan. :cry:
Men blir till att promenera med pållen istället.
Fy vad jobbigt, din stackare. Det är min mardröm, skulle det hända mig skulle jag nog bli rädd igen. Det är väldigt olika om och hur mycket man slår sig. Hoppas du mår bättre snart!

Tack @Amanda_F :)
Ja när jag trillar av såhär 2 ggr på en v får rädslan lite för mkt plats. Just nu kan jag inte sitta upp pga smärtan vilket är jobbigt då jag skulle behöva det för självförtroendet :(

Oj, oj..Tävlat idag.. Igår jobbade jag kväll och kände mig sjukt omotiverad, mest pga den där jädra prestationsångesten:crazy:.
Lokal lb1 med KM och la1.
I lb:n gick det bra, helt nöjd med rättvisa 64,4%. Inga större missar och våra vardagsbekymmer som lyser igenom. Kom fyra av 21 startande och blev tvåa i KM:et.
Till la:n ändrade jag lite taktik och fräste på och försökte ta och lätta mer genom programmet. En del missar men kändes ok.
Annan domare men döm om min förvåning när vi fick otroliga 78, 4%..Tycker väl dock att det var väldigt överbetalt speciellt när jag tittar på ritten men ändå en liten självförtroende boozt med de fina kommentarerna på allmäna intrycket. Ändå hade vi två femmor. Nu låg domarn nog gga högt i sin bedömning men är glad att jag fick cred för min sits och inverkan, håller ju inte med själv men äh, nu ska jag njuta segerns sötma:)!
Kommer dock aldrig mer i närheten av dessa poäng men såklart jättekul:)!
Underbara, ljuvliga häst:love:!!!

11951959_994376303917222_1831636631163815353_n.jpg

Å så mina tår :D..

Jättebra att det diskuteras, så det kommer fram hur illa prissatt det många gånger varit och under vilka arbetsförhållanden många i branschen tvingats jobba.

Ca 50% ägs sammanlagt av de olika riskkapitalbolaget tillsammans. Knappast monopol. Jag nämner inte definitionen av det för det tror jag du kan.

Du anser det fortfarande inte märkligt att det är företrädare för företag som tjänar flerfaldigt mer som tycker att priserna är för höga, basunerar ut det som om det är den enda sanningen och djurägare bara köper det utan att vara lite källkritisk?

4% i vinst med obefintliga luncher, övertid mer regel än undantag, avbrutna semestrar och med era djurs liv i sina händer. 25% i vinst, troligen utelunch i en timmes godan ro, kortdag före röd dag och "bara" pengar att ansvara för.

Det finns en anledning att veterinärer toppar självmordsstatistiken. (Som kanske inte hjälps med mer pengar i fickan men helt klart av bättre och tryggare arbetskällkritiska? , som kostar pengar.)
Tror många skulle bli förvånade om de såg hur insidan såg ut och inte bara blev arga för att fler och fler veterinärer inte vill utföra en valpbesiktning för 300kr inkl vaccinering när inköpspris på vaccinet ligger på 150 kr. Det är som sagt inte välgörenhet längre på den nivån det en gång var och den övergången är jobbig att ta till sig som djurägare.
Fast det blir väl lite blanda äpplen med päron nu ? Det är ju inte veterinärerna eller de som arbetar där som äger ngt ? De gör ju fantastiska jobb ? Jag kanske missförstår dig men det låter som du tycker folk gnäller på personal/veterinärer och inte uppskattar de ovärderliga jobb de gör ?
Ang monopol så som sagt - nej det var fel att använda ordet i sak inser jag utifrån hur det tolkades men andemeningen var inte att påstå att Evidensia /Acura har monopol . Däremot äger de över 60% av kliniker i Sverige sen de trädde in som riskkapitalbolag för några år sedan .
Fidelio Capital är ju ett investeringbolag som köper upp / andelar i andra bolag som är värda att investera i vinstmässigt , det är självklart essensen att de vill gå med vinst och köper upp /köper in sig i vinstindrivande bolag. Konstigt vore det ju annars .

Jag vet inte riktigt hur du tolkat det som att ngn kritiserar veterinärer/vårdare och tycker synd om F-bolag ? :(
Men nu har det blivit långbänk i tråden så vi kanske får diskutera/stöta/blöta detta i ngn annan tråd snart om övriga inte tycker ämnet är fullt lika engagerande som du och jag ;)

Senast ändrad:
@polly p Grattis!!! Detta behövde du verkligen. Så himla roligt :) :banana:

@Fiorano Du är min idol, tänk om jag kunde ha en sån avslappnad inställning. Jag tycker alltid att jag är för tjock, plufsig, otränad osv. För mig är det enda som gäller att hitta nåt som är viktigare än att bry sig om det. Så att jag trots att jag störs av detta dagligen, kan göra nånting som är mer omfattande än omfattningen av min kroppsfixering. För mig är det hästeriet, ju mer jag satsar på det ju mindre satsar jag på min kroppsfixering. Ju mindre viktig ridningen är, ju mer destruktiv blir jag. Jag har då iaf kommit till den insikten efter ett par decennier. Det är ju alltid ett fall i rätt riktning. Och framförallt rättfärdigar det min maniska hästfixering :angel:

@Amanda_F Målet med min semester var att verkligen komma igång och träna på gymmet minst 2 ggr/vecka och träna totalt 3 ggr/vecka, den tredje gången då en joggingrunda eller liknande. Då gör jag så att jag springer till och från gymmet (är bara 1,5 km) samt tränar där ett kort men lite mer intensivt pass med 3-4 utvalda övningar med fokus på core.
Den stora anledningen till detta är att förbättra ridningen, men även såklart att bli lite tajtare i kroppen överlag. När jag sedan börjar jobba igen kommer jag ha svårt att träna mer än 1 gng/vecka men min förhoppning var att om jag verkligen kommit igång nu när jag varit ledig så är det lättare sen att kanske gå dit en extra gång de veckor jobbet tillåter det.

nu blev jag ju såklart sjuk och har inte kunnat upprätthålla den träningsmängd jag vill. jävligt arg är jag över det. Minst sagt. Har nu inte tränat sedan den 10e :mad:

Jag har också tävlat idag, LB:1 och LB:2.

Himla svårt att lägga upp framridning när man rider två klasser tycker jag. Hur gör ni som är rutinerade? Jag har bevisligen mkt svårt för att få till balansen mellan att rida fram tillräckligt länge för att få henne framme för skänkeln, något sånär lösgjord och ridbar, och att inte rida för länge och göra henne matt.

Till LB:1 tänkte jag att jag rider fram kort, och tar själva klassen som en uppvärmning. Det skulle ju vara galet varmt idag med 25 grader och sol och jag vet att min häst inte älskar det, och inte jag heller för den delen. Jag hade planerat 30 min inkl framskrittning men det blev ett missförstånd ang starttiden och jag fick gå in på banan mkt tidigare än jag skulle, vilket gjorde att jag tappade viktiga minutrar.

Min häst kändes ganska okej på framridningen, in helt stadig och gick emot handen ffa i galoppen men det var inte läge att bråka så jag tänkte att jag går in och gör det bästa av situationen. Väl inne på banan tvärdog hon, jag försökte verkligen koncentrera mig på att rida fram till handen och inte bli stel och fastna i handen men det spelade ingen roll. Jag fick hacka med sporrarna för att öht få henne att röra sig framåt i skritten, hade verkligen behövt mina 30mm svindyra Sprengersporrar som försvann på förra tävlingen (utan att jag ens hunnit rida i dom :rage:). Ojämn bjudning, dåliga övergångar osv. Fick 59,110% och det var rättvist :yuck: En helt ny domare för mig och det var intressant i sig.

Till LB:2 fick jag samma känsla som på de senaste tävlingarna som gått bra och där jag haft möjlighet att rida henne på morgonen, att hon var framriden redan då jag kortade tyglarna på framridningen. Mkt skönt. Hon tjurade lite mot handen emellanåt här med men det var hanterbart och jag tog igenom det. En helt annan energi i henne trots värmen. Red fram 40 min och det kändes lagom.
Såklart ner ett snäpp väl inne på banan, men så är det väl alltid. Travprogrammet gjorde vi överlag bra, men jag kom av mig till första volten och hejdade en för tidig volt vid M vilket gjorde att min häst inte hängde med i mitt rattande och när vi kom till R var hon redan inprogrammerad på rakt fram och jag red flera meter innan jag fick med henne. Fick 7,5 på båda mellantraverna :)
Första galoppen gick helt åt helsike, hon började galoppera mer uppåt än framåt, slog med huvudet och käftade, mellangaloppen blev katastrof således. 4-4,5 på allting i vänster galopp :o Jag tänkte att den här galoppen är redan körd så jag tog i utav helsike och rev tag i henne, vilket gjorde att vi faktiskt lyckades styra upp det. Höger galopp blev bättre, 6or rakt igenom.
Jag är nöjd med att hon galopperade hela vägen till staketet i mellangaloppen, även om avbrottet blir abrupt och hon tappar lite energi in i traven sedan så är det iaf ett mindre allvarligt fel än att hon blir tre meter lång och slängtravar sista metrarna av galoppökningen...

Kände sedan att hon tappade energi uppe vid domaren när vi skulle göra halten vid C, avbrottet kom för tidigt och jag kände i halten att hon tänkte bakåt. Så jag gjorde medvetet en väldigt kort halt innan hon hunnit börja gå baklänges och gå emot handen och krångla.
Missarna vi gjorde kändes tråkiga såklart, men jag var ändå nöjd att vi tog oss igenom dem utan att det störde hela programmet. Att jag inte gav upp och slutade rida utan att jag snarare red ännu mera när hon gick emot och började käfta. Det är ju ett fall framåt, även detta att jag helt kunde släppa katastrofen i LB:1 är ett stort steg för mig som gärna fastnar i negativt tänk. Fick 61,667% och hamnade precis utanför placering. Är ändå nöjd med det, speciellt med tanke på att den här domaren överlag brukar kunna vara snål. Fick 55% av denne i LB:3 i juli...

@polly p Stort grattis till helt amazing poäng!! Så himla roligt att se en 9a i protokollet! Plasta och häng upp så du påminns varje dag om att du KAN och är jätteduktig:)!

@stjarnfrugt Om jag inte var så otroligt bekväm av naturen hade jag kanske brytt mig mer om min kroppsform. Men jag orkar inte. Dessutom blir jag som en motvals unge när folk går igång om en massa utseendehets, då ska jag minsann vara tvärtom och inte bry mig alls:D. Jag har ju också haft en ätstörning, men inte när så illa som anorexi. Det handlade mest om att jag fick för mig att mat gjorde att jag mådde illa, så det ända sättet att få mig att äta var att jag nåt jag gillade. Det innebar att jag i veckor kunde leva på våfflor, för att sen övergå till korv och makaroner en period osv osv. Är väl betydligt mer varierad nu, men det sitter i att jag aldrig äter mig proppmätt i rädsla för att må illa och är en periodare när det kommer till mat.

Angående framridning till två klasser tycker jag också det är jättesvårt. Men resten av den här säsongen blir det bara en klass/dag. Känns som att det blir lättare att få bra kvalitet i ridningen då.

Vi har också tävlat idag och jag har bävat för värmen och att underlaget skulle vara dammigt och djupt på tävlingsplatsen. Mina farhågor besannades för det var 26 grader, sandigt och djupt samt dammigt till tusen. Men min prep med en hostsirapörtblandningstjosan och NostrilVet i näsan hostade hon inte en gång:banana:! Så nu vet jag hur hon ska preppas!

Första klassen var LA3 och jag red fram väldigt kort, ca 15 minuter, och hon kändes jättefin. Inne på banan red jag alldeles för avvaktande och var inte tillräckligt noggrann med en bra ram. Hon var pigg och fräsch och då spökar hon lite för grejer så fick missar här och var. Galopp i en mellantrav också, men det skyller jag faktiskt mycket på underlaget. Hon fick inte tag i det utan blev låg fram och försökte skyffla sig framåt. 65,7% vilket kändes ok, hade några åttor på sånt jag tyckte kändes bra, så det var kul:). Blev en andraplats på det.

I MsvC1 gav jag mig den på att rida bättre och det gjorde jag. Fick till betydligt bättre skolor än någonsin och tom en 7a på en öppna! Galoppen började så himla bra med superfin känsla (7,5or) sen sprakade nånting till när jag skulle göra de enkla bytena. Blev dålig väg och jag stressade skritten. Men hon var lydig och fin och blev ändå 6or. Till sista galoppen var hon tröttast i stan och vi fick ett avbrott i den förvända. Trots den stora missen och galopp även här i en mellantrav så tog vi oss över magiska 62% med 0,21 procentenheter och satte vårt andra kval! Långt till att rida MsvB, men så härligt att ha kvalat!

Om två veckor är det tvådagarsmeeting med MsvC1 ena dagen och C2 andra dagen. Har inte ridit C2an på länge så det ska bli spännande:).

@Fiorano Grattis! :) Så roligt med era framgångar :)

Är svårt det där med underlag, hade tur idag att det var fast och bra på framridningen, på banan var det dammigt men bra i övrigt. Eloge till arrangören som vattnade och fixade mellan klasserna :) Vi är ju inte direkt bortskämda med bra underlag hemma, så det kändes lyxigt att rida idag :o Hade inte orkat rida i nåt djupt elände, jag höll på att hosta lungorna ur mig nog som det var och flåsade som en blåsbälg genom programmen. Fick springa och snyta mig så fort jag kom åt en näsduk. Vilken parodi :crazy: Är helt slut nu ikväll, så antar att min form inte är den bästa efter denna vecka...

Helt klart längtar jag tills jag får rida de där klasserna som går på em... då kan jag rida ett pass på morgonen. det har helt klart varit bäst hittills.

Tyckte fö att jag fick en lite lustig kommentar idag, i sista halten i LB:2 stod det "hälsa mjukare"... har aldrig vart med om det :o Står det verkligen nåt om det i TR? Jag släppte tygeln med ena handen och gjorde en vanlig hälsing enligt TR, men kanske nickade lite hastigt. Men så spektakulär tyckte jag nog inte den var...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 801
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 013
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar