07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano det har spridit sig till Frambenen också. Har haft vet ute men de vill inte ge något så länge han inte har feber. Skulle vilja byta hage, men eftersom han har gått där i två veckor så känns det osäkert också. Är det inte bättre till i morgon så byter jag ändå, till en ensamhage över dagen om det krävs

@Fiorano tänker samma som du... har han fått i sig alsikeklöver så är det mkt troligt. Vad tror du @Amanda_F?

@Habina Förstår stressen över hö, jag hade ju full panik där vid midsommar att hitta nåt med kort varsel då jag blev av med mitt bokade lass i sista stund då jag skulle hämta det. Ett helsike. Är verkligen glad nu att sommaren kom om än sent, det räddar nog en del av skörden för oss. Har varit värdelöst i år pga kylan och det finns inga lager från förra året att ta av...

Tänkte på dig idag när jag var och handlade. Köpte glass ;) Jag hittade en variant som hette proteinglass, som nog snarare är mer som fryst proteinshake än glass in minst smakmässigt. Mkt protein och väldigt lite socker. Med lite kanel, frukt, hackade nötter och några droppar agavesirap så blev det en bra tycka-synd-om-mig-själv-middag här där jag ligger och snorar framför EM i hoppning. värre sjukdagar kan man ha.

@Habina[/USER] Förstår stressen över hö, jag hade ju full panik där vid midsommar att hitta nåt med kort varsel då jag blev av med mitt bokade lass i sista stund då jag skulle hämta det. Ett helsike. Är verkligen glad nu att sommaren kom om än sent, det räddar nog en del av skörden för oss. Har varit värdelöst i år pga kylan och det finns inga lager från förra året att ta av...

Tänkte på dig idag när jag var och handlade. Köpte glass ;) Jag hittade en variant som hette proteinglass, som nog snarare är mer som fryst proteinshake än glass in minst smakmässigt. Mkt protein och väldigt lite socker. Med lite kanel, frukt, hackade nötter och några droppar agavesirap så blev det en bra tycka-synd-om-mig-själv-middag här där jag ligger och snorar framför EM i hoppning. värre sjukdagar kan man ha.

Nä, i år har det varit en hopplös hö-sommar. :( Jag har pratat med tre olika bönder och alla har (tack och lov) fått in tillräckligt för att klara av sina egna behov. Men ingen kunde undvara någonting och de sade också att det var ruskigt dåligt hö. :(

Men så kom jag på att jag kunde fråga min bonde om det möjligen fanns fjolårshö. Vilket det fanns! Bara två balar, men mer behöver jag ju inte. Dessutom har jag redan analysen på det höet, så jag vet att jag måste ge proteintillskott. ;)

Den där glassen lät inte dum alls! Vad hette den? :d

@Habina Det är ett märke som heter Lohilo och är i pappersbägare, typ nudelkopp ser det ut som. Tyvärr ger det glassen en papperssmak. God nej, men nyttigt :angel:
Jag har provat citrus-aloe vera förut. Den fick jag kasta för det smakade skit. Idag köpte jag vanilj, och den var betydligt bättre bortsett från pappersbismaken. Men lite kanel på det så gick det ner. Nyttigheten väger upp. Det är ett bra mellanmål eller måltidsersättning när man är sjuk för det innehåller ju nyttigheter och inte bara skit.

Finns ju även en sockerfri glass med stevia, som görs av Alvestaglass. Den är god. Men idag kände jag att jag behövde proteinet mest och då köpte jag denna.

@Fiorano och @stjarnfrugt jag har pratat med två veterinärer och båda är lugna eftersom han inte har feber. Men det blir ju till att åka dit två gånger om dagen eftersom jag vill ha koll. Tack och lov att nya jobbet är ganska lugnt. Ingen annan är ju dålig men jag tror att hans immunförsvar är lite lågt pga foderbyte vilket de andra inte utsatts för. Jag som tog det så lugnt, 12 dagar väntade jag innan höet var utfasat. Det var bara dagen innan svullnaden kom.

Har fö hittat en så jäkla intressant häst till salu, en riktig läromästare, 10 år och lagom stor. Inte så långt bort heller.

Har senaste dagarna haft en ide om att kanske låna en läromästare, dels för att se om jag klarar av att ha två hästar (både vad gäller arbetsinsats och ekonomi) med upplägget i det här stallet och dels för att utveckla min ridning på en färdig häst. Men alltså såna hästar lånas knappt ut, och definitivt inte i den här regionen. Tänkte fråga min tyska tränare ifall det kan finnas nåt i dennes vetskap, men det är inte troligt.

Så dök denna upp. Inom 20 mils radie, vilket är nästgårds här uppe. Enda kruxet är att den kostar en kvarts miljon. Ehehe. Jag skickade ett sms till min far, totalt ointresserad av hästar - "Om du vill bli delägare och huvudsponsor i min framgångsrika karriär så jag har jag hittat en perfekt häst". Är det nån som tror att det går hem så kan ni räcka upp handen :laugh:

@Fiorano det har spridit sig till Frambenen också. Har haft vet ute men de vill inte ge något så länge han inte har feber. Skulle vilja byta hage, men eftersom han har gått där i två veckor så känns det osäkert också. Är det inte bättre till i morgon så byter jag ändå, till en ensamhage över dagen om det krävs

Han har inte fått en virusinfektion då? Elle hade precis så i vintras precis lägligt när vi skulle göra MR. Först blev bakbenen som teleonstolpar och dag 2 även frambenen. Hon vart allmänpåverkad och ville inte röra sig frivilligt. Ingen feber men blodprov visade på virus. Vet trodde att hon troligen haft febertoppar som vi missade även fast vi tempade flera gånger per dag. Försvann på ett par dagar.

Glömde ju berätta om mitt klanteri i dag..... Skulle sitta upp som vanligt. Har hjälp men en som håller i och sen använder jag en liten Ikea pall med 2 trappsteg. Ska precis sätta foten i stigbygel och lyckas då välta pallen framåt, dvs in under magen på hästen. Så jag hamnar med huvudet under henne och mitt vänster ben kilar fast sig mellan trappstegen på pallen. Sån jäkla tur att hon står som en ängel, då jag lyckas slå i låret och axeln ordentligt och sitter fast. Kommer loss och sitter upp utan problem, förutom att jag va öm. Nu har jag världens lårkaka på höger ben, och halar. Båda smalbenen har blåa knölar och knät och axeln gör riktigt ont. Värst är nog axeln då jag nästan slog den ur led(har hänt tidigare) Extremt klantig och extrem tur att hästen inte blev rädd.

@Charlotte1975 Fint! :) Sådär stadig är då inte jag efter 9 mån kan jag tänka mig, tycker det är betydligt värre här efter bara vaccinationsvilan :o

Vad har du för planer nu framöver?

Ang uppsittningen.... det hade varit nåt som varit kul på film :o Men Gud vilken maximal otur. Hoppas det inte blir nåt värre av det. Och jäklar vilken tur att hon inte blev rädd just i det momentet :eek:

@stjarnfrugt Tyvärr ser HG skydden ut att vara mer åt det blå hållet på bilder jag sett. Men det kanske är fel?
Ska du åka och titta på hästen? :)

@Charlotte1975 Din sits är riktigt fin. Man kan aldrig tro att du ridit så lite det senaste.

@oxo Nej de är inte blå, de är väldigt turkosa, tänk typ saltvattengrönt snarare än blått tycker jag. De finns även i mörkblått. hade nog varit snyggt på min häst. Men jag har inte plats för alla grejer jag vill ha :o

Nej herregud, inte åker jag och tittar på en sån dyr häst utan att ha det ekonomiskt säkrat. Jag vill inte slösa någons tid... Misstänker dock att vi kan ha samma tränare, så jag ska fråga denne av nyfikenhet i höst när träningarna drar igång igen.

@oxo Nej de är inte blå, de är väldigt turkosa, tänk typ saltvattengrönt snarare än blått tycker jag. De finns även i mörkblått. hade nog varit snyggt på min häst. Men jag har inte plats för alla grejer jag vill ha :o

Nej herregud, inte åker jag och tittar på en sån dyr häst utan att ha det ekonomiskt säkrat. Jag vill inte slösa någons tid... Misstänker dock att vi kan ha samma tränare, så jag ska fråga denne av nyfikenhet i höst när träningarna drar igång igen.

Aha då får jag kika närmre på dom skydden. Jag har inte heller plats för allt och är egentligen inte alls i behov av dressyrskydd. Men det är ju lite kul ;)

Då får du ta reda på mer och övertala pappa om det är något att ha ;)

@oxo Ja, nu är ju inte han stenrik. Och jag har inte blivit sponsrad av nån i mitt hästeri sedan jag blev myndig, så det var med viss humor jag skickade det där smset... En till häst är som sagt mest en utopi. Men Gud så utvecklande det hade varit att få rida en sån.

Tycker det är alldeles för dyrt för en häst åt en hobbyryttare som jag. Hade den kostat 150.000 hade det varit mer humant om än mkt pengar ändå. Nu har jag bara sett den en gång live och det såg trevligt ut, på en nivå man kanske skulle kunna rida dvs inte sådär överflashigt att man åker av i mellantraven. Sen inbillar jag mig att hästarna annonseras dyrare i glesbygden där det inte finns lika många likvärdiga till salu.

@stjarnfrugt Ja hoppet är det sista som överger en:angel: Tänk den som hade en pappa som kunde sponsra lite, jag hade nöjt mig med en sadel till den där hästen jag knappt hinner rida :p

Det är svindyrt! Men klart att du är värd en sån häst! Men som sagt är det nog som du säger, att dom kan ta ut mer där uppe med tanke på utbudet.

@Jfrelin som svar på din fråga : har nog inget mirakelrecept tyvärr men på min som som sagt inte tycker det finns ngt som egentligen heter förvänd , dvs han har lika lätt för höger eller vänster galopp oavsett hur/var det sker och vad man gör typ, har det funkat som del av att få helt rena byten att skära hörnet i "rättvänd" från tex C till B/E och göra bytet till förvänd :p
Har troligtvis att mest göra med att jag helt enkelt rider rakare då och då funkar det , vet ingen bättre analys ;)
Kränga och vända och ha sig är precis som du själv beskriver inget alternativ på honom eftersom han är så taktmässig och stadig i sin egen utformning så att säga , så man kan rida vilken galopp som helst i vilken övning som helst utan att han känner sig benägen att byta om man inte ber honom om det ;)
Ibland sitter jag runt hela spåret på fyrkanten i lösgörande arbete och gör övergångar skritt-galopp med byte av galopperna hela tiden runt - ingen skillnad och han tar aldrig "fel" galopp någonsin och ändrar sig inget i form/spänning etc etc .
Finns fördelar och nackdelar med sånt :cool:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 804
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 577
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat