07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin Det är både lättare och svårare att rida en kvick häst. Lättare för man behöver inget göra mellan hindren, svårare då den har samma galopp ända fram o man ser inga distanster och avsprång. I vilket fall så är det en himla käck häst och roligt för dig om du får fortsätta rida den.

Tyvärr kommer jag nog inte att få fortsätta rida henne om jag inte köper henne så jag har lite att fundera på nu.

@Marvin Instämmer med övriga, det är roligt att se dig på en ny häst. Tycker att det ser riktigt trevligt ut och att den hästen får dig att komma till ridning :)
Men alltså, var inte grejen att du skulle låna den ett år? Har ägaren ändrat sig nu eller?

@Habina Med tanke på att jag undviker socker så är nog inte en glassbaserad kost nåt för mig :crazy: Jag har dessutom inget smaksinne längre så det är inte ens värt att offra sig. Men jag äter hyfsat normalt ändå, just för att jag vet att det krävs.

@Fiorano Hon ser riktigt fin ut :) Har du ingen tandläkare som kan plocka bort vargtänderna bara?

Ja, sova hade jag gärna gjort. Men jag vaknar varannan timme och svettas och kan inte andas. Sjukt irriterande. Jag får sova korta stunder under dagen istället, vilket lär bli inspirerande nu när yr lovat upp mot 30 grader lokalt här. Enda gångerna jag kan tänka mig att åka till en strand, då ska man ligga hemma... Aja, finns värre sjukdomar man kan ha. Tycker bara att just förkylningar och bihåleinflammation är så jävla onödigt. Man är liksom inte sjuk på riktigt, men det stjäl tid.

Tyvärr bor hoppryttaren 2 tim bort så det är inte ett alternativ. Däremot fick jag tag i min veckotränare som ska komma och rida henne nu på fm, och om jag orkar sitter jag upp lite på slutet. Det känns jättebra, för min häst får lite ordentlig trimning och jag får vila utan att det känns som att vi missar träning. Sen kan hon vila imorgon och har jag lite flyt kan jag rida från tors :)

Jag fick dessutom ryttarmeddelandet igår för helgens tävling och det är ÄNTLIGEN fasta starttider. Halleluja! Det har vi inte haft på en tävling sedan februari. Känns jävligt bra inte minst med tanke på att det ska vara kopiöst varmt och då vill man verkligen inte rida fram onödigt länge :)

Är så avundsjuk på alla er som tävlar. Det är först nu sen ett halvår tillbaka det börjat klia i tävlings nerven. Och jag har inte tävlat på ca 20 år!
Ok, jag och Billy var iväg på en Pay and Ride och red ryttarmärke 2 i våras. Ridskolan här ska ha en klubbtävling i slutet av september. Då ska vi starta LC:2 :nailbiting:
Men blir nog inget tävliningsekipage av oss ;)

@stjarnfrugt Vad skönt att du får lite hjälp med ridningen! Även om du inte kan sova måste du vila!

Min veterinärvän kommer hit 10e september så då ska hon checka munnar osv på båda ponnierna. Så jag är lite för snål för att fixa vargtänderna nu innan:p.

Med de två valen blir det ju genast slutsatsen att hon har någon liten skada som jag inte märkt av ännu. ;) Hon har bra kondition, bättre än någonsin tidigare. Däremot har vi ridit rejält tufft ända sedan i maj, så jag tror mer på att det är det som strular.

Rida klart allt jag tänkt = slutet på oktober, så det är inget alternativ. Jag har dessutom inte ridit 5 dagar/vecka tidigare, utan oftast 6-7 dagar/vecka där det varit tuffa pass/träningar minst 3 men ofta 4 dagar. Hon har gått tre ridläger sedan i slutet på juni, ett med två pass/dag i fyra dagar och två med två pass/dag i två dagar. Så jag tror mer på att det blivit lite för mycket av det goda... :)

Däremot tror jag att min idé att rida 2 gånger/vecka inte fungerar i längden, det blir helt enkelt för lite ridning. Den här veckan tex så blir det endast en hoppträning, då jag red hem henne från klubben igår. Men som sagt, jag skall inte förkasta systemet innan jag testat det en månad, speciellt som jag tycker att det dykt upp liiiite mer ryggmuskler. :)

@Magica Det finns inget hinder för att komma ut och tävla lite om lusten infunnit sig. Kul att du ska vara med i LC i höst :)

@Fiorano Ja hade jag det så förspänt då hade jag också varit snål och väntat ;) Ni har ju inte bråttom nånstans.

*kl

Tränaren red min häst idag och hon fick verkligen ett ordentligt pass. Så bra att nån med lite mer styrka och långa ben kan sätta sig upp ibland, för det är det bekymret jag ibland får att hon bara trycker emot och jag är för liten och klen. Tex i ökningarna då hon drar iväg och jag inte orkar hålla emot, nu helt plötsligt satt det en som verkligen kom om med skänkeln och kunde få ordning på det där. Jävlar så sur min häst blev, och gjorde sina konster i vanlig ordning när det inte passar, men sen när hon fått visa sin åsikt var det ju inget mer med det utan bara att göra som man ska. Sto :angel:

Förvända galoppen till vänster såg jättefin ut, åt höger är hon inte lika stark och det blev ett avbrott när hon tappade orken, men hon var inte olydig och tjurig och då gör det ju mindre. Ryggningarna gillar hon ju inte men det var även i början av passet när hon skulle testa och se vad den här ryttaren gick för, det lossnade lite och blev mkt bättre.

Jag berättade om mina planer att rida LA:3 i september och min tränare tyckte det var självklart att rida den istället för LC. Och att jag skulle träna nu i vinter och rida MSVC i vår :o men det tycker jag inte alls vi är redo för. Är en lång väg till att bli stabil i LA med samlad och förvänd galopp, ryggning, halt ur galopp osv sedan gå vidare och rida skolor, enkla byten, ökade gångarter och ännu mera samlade osv på tävling. Men det är ju kul att man inte blev sågad vid fotknölarna iaf, jag vågade nästan inte säga att vi skulle rida LA:3 redan nu :o

Nu får hon vila imorgon för hon var rejält trött efteråt. Passar ju utmärkt i min förkylningsvila, så rider jag för tränaren på torsdag och hoppas på det bästa.

Nåt som stör mig är att igår såg jag att hon hade en liten galla på utsidan i hasleden höger sida, det var den hon skadade i gallret. Mjuk, oöm och inte varm, men dock är den där. Hon såg inte påverkad ut av den varken igår eller idag men den blir varken sämre eller bättre av rörelse. Förvisso sväller hon generellt i benen när det är såhär varmt, men det är ingenting i den andra hasen... Hade velat ha kyllera på det efter de här passen men jag äger ingen sån tyvärr. Får hålla lite koll på det där och se vad det blir.
Gnager såklart i bakhuvudet att hon kanske inte håller för den här träningen.

Senast ändrad:
Buhu mitt hjärta står i sin Box och har två svullna bakben. Har rådgjort med vet som tror på allergisk reaktion mot något han har ätit. Så vår dag som skulle bestå av ledig eftermiddag med galopp på ängarna består mest i att kyla ben och promenera. Och Linda kalla och våta omslag för att se till att inte trycket ökar igen. I morse var det bara höger bak men sen blev det båda. Svullna mest ovanför kotan men visst rinnande ner mot hoven. Syntes att det hade stramat lite av bootsen, trots att de sitter löst. På bättringsvägen är han men det blir nog lugnare i morgon också

Men ajdå! @Amanda_F Håller tummarna att det ger med sig snabbt!

Jadu @stjarnfrugt det kan bli en upplevelse, bra el dålig, att starta LC. Galoppen börjar bli bra på han men det är värre med galoppfattningarna. Fast att vi nöter dem :confused: sadlarna är utprovade och nyss kollade. Så inget där som stör.
Hoppas nu lite på att han bearbetat galoppfattningarna över sin semester :up:

På tal om annat. Har bestämt mig för att köpa en begagnad klippmaskin. Vad ska man tänka på? Högt ljud är inga problem

@Magica Jag köpte en klippmaskin förra året, dock en ny från Jula. Kostade 1400 kr eller därikring. Den låter som ett tröskverk och man får kontrollera skären så att de sitter som de ska, de var nämligen felmonterade då jag packade upp den.

Ska du ha en begagnad så köp en riktigt bra maskin, typ DeLaval. Se till att den låter bra och inte har skurit ihop, har den använts mkt på långpälsade hästar kan den ju vara lite trött i motorn. Om du inte har möjlighet att titta så hade jag hellre köpt en ny budgetmaskin typ Jula, då är den iaf inte slutkörd och man kan reklamera den om det är nåt fel. Borde ju vara samma pengar ungefär i en gammal DeLaval och en ny Jula.

Den dagen jag har två hästar köper jag lätt en DeLaval. Men så länge jag bara klipper 2 ggr, max 3, per år så får min häst vackert stå ut med öronproppar och Julas maskin...

Kl
Jag har ridit dubbelträning för tränare på 07 och 00 . Lite svettigt för vi har sommar här nu äntligen som bestämde sig för att sista veckorna av augusti var lämpligt att hälsa på , men allt går ju när man vill ;) när man dessutom har servicen att 07 levereras sadlad och klar och skrittats fram så det bara är att sitta upp så kan man inte direkt klaga ;)
Bägge träningarna gick bra , fast mest kär är jag ju ändå i min egen 00:a som verkligen gått från klarhet till klarhet detta året . Idag var ett sånt träningspass där allt bara flöt och det kändes som man hade kunnat fortsätta rida längre bara pga hur lätt det kändes . Har äntligen börjat få till galoppslutorna utan att det blir spänning i dem, och tillochmed bytena som han haft svårt för pga att han är så taktmässig allmänt och dessutom så befäst i förvänd i alla lägen osv .... (Mitt eget fel som började med bytena för sent på honom utifrån att han är sån i sin typ )
Jag lägger de passen som är som detta i minnesarkivet att leva på och jobba vidare utifrån de andra dagarna när det känns lite jobbigare ;)

07 kändes väldigt fräsch hon också, önskar bara att jag hade tid att rida henne oftare för att det verkligen skulle gå att ha en verklig planering, men det är så svårt med 6 mil t.o.t när man jobbar och har en egen häst som ska ridas, och pussla och få till det. Stod hon uppstallad på plats här som när jag lånade henne på kurs i våras vore det en annan sak men det är inget alterntiv för vare sig mig eller ägaren kostnadsmässigt , och egentligen inte för mig tidsmässigt på heltid heller då jag inte har lust med 2 hästar på heltid alls.

Senast ändrad:
@Magica Jag har också en Julamakin, och frånsett ljudet är jag nöjd:). Tänkte köpe en nbillig liten maskin också så ben och pill blir smidigare att klippa.

@Amanda_F
Tråkigt men det låter som det mest är en reaktion på ngt ? Du hade behövt vara mer nojjig om det bara var ett ben tänker jag :)

@Novali01 tänkte när jag såg dig i tråden att du måste toppa listan tillsammans med mig själv att så sällan rapportera vår egen ridning utan mera kommentera ;) Hur går det för dig med dina djur ?

Senast ändrad:
@Magica jag har en äldre klippmaskin till salu om du är intresserad . Den är kvalitet och stadig (märket är Aesculap) och bra med skapligt högljudd . Har inte orkat/iddas sälja den trots att jag har en annan sen flera år, så är du nyfiken /vill ha info kan du pm:a så får du all info. Kommer med dubbla skär och klipper jättebra även om den låter som sagt .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 804
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 577
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 076
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar