07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack allesammans. Att någon inte blir äldre än 34 borde vara förbjudet!

Idag har jag och C varit på programridning och jag är lite arg fortfarande. Den här domaren är inte den första som sagt så här, men hon sa att får jag inte honom att lära sig ta stöd så borde jag sälja honom. För jag är värd en bättre häst. Meningen var att jag skulle få hjälp fila på programmet efter att jag ridit det (61,8%% i LA:3) men det behövdes inte enligt henne, och hon kunde inte hjälpa mig med hans form eftersom han inte funkar på uppresande tygeltag. Well well. Har i alla fall lärt mig att jag inte behöver starta om hon dömmer någon tävling. Han var en liten dröm att ha med sig idag och sköter sig riktigt fint nu i allmänhet!

:eek:
Vad var det för ett stolpskott?! En sån fruktansvärt tråkig i ställning....:wtf:

@Amanda_F Vilken inkompetent tränare. Stöd är en del i utbildningsskalans grund och om man nu inte kan hjälpa till med det ska man kanske hitta ett annat jobb... Hoppas verkligen denna inte har många elever:down:

Jag tycker att du har en bra inställning till din häst. Som hobbyhästägare ska man framförallt ha en kompis tycker jag, de växer som sagt inte på träd. Sen är din kompis väldigt utvecklingsbar och det där är som sagt bara en fråga om styrka och att hitta knapparna, herregud ni har ju inte känt varandra länge...

Fördelen med att vara i vår ålder tycker jag definitivt är att man har en annan förmåga att strunta i andra. Så många ggr jag har hört att jag borde göra mig av med min häst, inte minst läst här på buke att jag inte klarar av henne osv. Förvisso har jag ju själv varit rejält trött på henne emellanåt, men det ska isf baseras på vad Jag känner och ingen annan. Man får ta det med ett kilo salt. Med tanke på att jag är den enda som ridit henne de senaste åren är det ju märkligt att hon går så bra som hon gör idag, om jag inte klarar av henne. Men det är klart att nån kanske i smyg ridit till henne på nätterna utan min vetskap...

Han har ju en knepig exteriör med lååååång hals som inte har så mkt styrning och ett platt kors men nu är det min häst (till skillnad mot förr) så jag kan lägga upp en plan och jobba mot en mer utsträckt hals. Vi var på väg dit efter intensiv träning men nu har så mkt kommit i vägen att jag inte hunnit träna på drygt två veckor.

Sen är det ju en klar fördel att jag bor i Sthlm så jag kan välja bort hennes bedömningar. Och ingen planerad tävling under hösten påverkas för hon ska inte döma någon av dem. Jag vet fler som väljer bort henne.

@Amanda_F Vilken inkompetent tränare. Stöd är en del i utbildningsskalans grund och om man nu inte kan hjälpa till med det ska man kanske hitta ett annat jobb... Hoppas verkligen denna inte har många elever:down:

Jag tycker att du har en bra inställning till din häst. Som hobbyhästägare ska man framförallt ha en kompis tycker jag, de växer som sagt inte på träd. Sen är din kompis väldigt utvecklingsbar och det där är som sagt bara en fråga om styrka och att hitta knapparna, herregud ni har ju inte känt varandra länge...

Fördelen med att vara i vår ålder tycker jag definitivt är att man har en annan förmåga att strunta i andra. Så många ggr jag har hört att jag borde göra mig av med min häst, inte minst läst här på buke att jag inte klarar av henne osv. Förvisso har jag ju själv varit rejält trött på henne emellanåt, men det ska isf baseras på vad Jag känner och ingen annan. Man får ta det med ett kilo salt. Med tanke på att jag är den enda som ridit henne de senaste åren är det ju märkligt att hon går så bra som hon gör idag, om jag inte klarar av henne. Men det är klart att nån kanske i smyg ridit till henne på nätterna utan min vetskap...
Tack och lov är hon bara domare och inte tränare. Kanske var det därför hon inte kunde hjälpa mig ridtekniskt med min ganska svåra häst. Hon kunde tipsat mig hur jag skulle rida rörelserna men det behövdes inte tyckte hon :rofl::meh:

Han har ju en knepig exteriör med lååååång hals som inte har så mkt styrning och ett platt kors men nu är det min häst (till skillnad mot förr) så jag kan lägga upp en plan och jobba mot en mer utsträckt hals. Vi var på väg dit efter intensiv träning men nu har så mkt kommit i vägen att jag inte hunnit träna på drygt två veckor.

Sen är det ju en klar fördel att jag bor i Sthlm så jag kan välja bort hennes bedömningar. Och ingen planerad tävling under hösten påverkas för hon ska inte döma någon av dem. Jag vet fler som väljer bort henne.
Jag håller med om att din häst har en lite svårare exteriör, just den långa halsen. Annars vill man ju gärna ha lång hals när man avlar så att säga, en kort hals är ju inte något man vill ha hos hingsten man väljer. Men blir halsen väldigt lång så är det ju lite svårare att få till rätt form på den/rida ut den. Beror ju på halsens form och ansättning också såklart. Tror inte att det blir några problem för dig att reda ut det.

Jag rider ju inte så ofta så dom lär väl inte slitas ut :angel: :p
Men är dom likadana som dom andra? Jag har ju catagos dressyrskydd i vitt och brunt redan.
Haha, rider inte så ofta, samma som mig då kanske. Hur många ggr I veckan rider du?

Har du någon plan eller du rider när du har tid/ork?

Själv rider jag väl ca 4 ggr I veckan nu, mest på GP men ibland lite på Fendi. Har så otroligt svårt att lägga upp en plan/strategi för hur jag vill rida/träna.

Vet inte ens om jag vill syssla med dressyr, har ju hoppat mycket tidigare, men eftersom jag inte tränat på länge så har jag blivit lite ringrostig. Skulle vilja testa något annat men vet inte riktigt vad.

Haha, rider inte så ofta, samma som mig då kanske. Hur många ggr I veckan rider du?

Har du någon plan eller du rider när du har tid/ork?

Själv rider jag väl ca 4 ggr I veckan nu, mest på GP men ibland lite på Fendi. Har så otroligt svårt att lägga upp en plan/strategi för hur jag vill rida/träna.

Vet inte ens om jag vill syssla med dressyr, har ju hoppat mycket tidigare, men eftersom jag inte tränat på länge så har jag blivit lite ringrostig. Skulle vilja testa något annat men vet inte riktigt vad.

Jag har som mål att rida 4 dar i veckan. Ibland går det bra och ibland sådär. För mig beror det på om jag kan få barnvakt eller inte.

Jag har också svårt att lägga upp träningen men för min del handlar det nog om att jag inte kan få till en ordentlig rutin. Svårare när man som du har fler hästar.

Måste du bara låsa fast dig vid det ena eller det andra? Det ska ju vara kul att rida och är du mer sugen på att träna hoppning ett tag så gör det. Har du en bra hopptränare så får du mycket dressyr på köpet utan att du tänker på det :)

Föreningen fixade med filmare igår. :bow: Så så här såg det ut när jag plockade in hela 61,8 %. Har man på ljudet så hör man vad hon säger också. Typ på mellangaloppen, bra visad skillnad men kort i formen. Och ojojoj vid något tillfälle :nailbiting: Han är kort i formen. Speciellt i hörnorna. Det försöker jag undvika med en halvhalt innan hörnen och sen ben på och lätta genom hörnen. Med blandat resultat.

Jag ska försöka rida med mer tryck men då orkar jag inte riktigt så då blir det inte bra för det. Men vi är på väg tycker jag som sagt.

Funkar det kanske inte ännu? ser ut som den håller på att bearbeta när jag kollar...

Red idag det första ordentliga dressyrpasset efter vaccineringen. Det märks och det stör mig att jag har så svårt att komma igång igen efter såna här pauser, om än det bara är en vecka. Klart att det även spelar in att vi nu har högsommar här, och min häst är lite seg (och jag förkyld och ont i halsen). Red därför inne i det relativt svala isolerade ridhuset. Verkar säkert mkt udda som sitter inne och rider när det är strålande väder ute, men jag ids inte sitta där i solgasset och kämpa med värmen :o

Tänkte ha lite fokus på skänkelvikning i trav, men eftersom det kändes lite segt överlag och i kombo med det nya relativt tunga underlaget så skippade jag det. Red några åt båda håll men i lättridning. Får inte riktigt till tvärningen för vänster skänkel. Men det kommer att lösa sig när hon är mer framme för skänkeln och jag gör det i nedsittning. Idag var det ingen ide att nöta med det och få henne sur.

Red på slutet lite tempoväxlingar i galopp, men lyckades inte riktigt få fram henne där heller. hade dock mer fokus på att hålla henne böjd och få till övergångarna och det blev helt okej. Jag gjorde så att jag inte bröt av varje gång vi kom till spåret, utan red igenom hörnet i förvänd istället och hon blev lite fundersam, men vi kom på så vis förbi bekymret att hon faller isär och förekommer och därmed bryter av till slängtrav innan spåret. Tack vare detta fick vi även till förvända betydligt bättre än innan. Ett bra koncept att rida ökningen med böjning, och behålla böjningen genom hörnet och kortsidan :)

Avslutade med en betydligt bättre trav än vi hade genom passet, så nåt resultat av passet blev det ju iaf :) Imorgon ska hon få hoppa med min hoppryttare. sen hoppas jag att in veckotränare har möjlighet att komma hit två ggr innan tävlingen i helgen. Jag missade ju förra veckan helt. Ska verkligen bli Så värt att flytta vaccinationsdatumet till november så jag slipper sånt här mitt i säsongen kommande år...

@Amanda_F Jag tycker det ser väldigt trevligt ut! Sen rider du himla fint! Det där andra kommer med mer styrka i hästen:)!

Red ett halvdant pass i padocken. Är tyvärr bara 20*40 med ganska tråkigt underlag:meh:.
Sen en liten trava/skrittav sväng med jycken som sällskap.
Var på kräftskiva igår, kan ju vara därför som det saknades superenergi att trimma idag.

@Amanda_F jag tycker din häst är fin med utvecklingsmöjligheter och kvalitet , du visar honom mkt prydligt och rider jättebra vilket du vet att du gör hoppas jag ;)
Kommer inte ihåg men visst skrev du ngt om sadelbyte ? Det känns lite utifrån filmen som att du är lite "ovanpå" hästen eller hur man ska beskriva det , istället för "i" hästen om du fattar hur jag menar ?

Jag och Ariel har varit på sista ridlägret för året.

Lördag dressyr jobbade vi med böjda spår och hon kändes helt fantastisk. Lördag hoppning blev lite linjer/böjda spår, men där var hon enormt tjafsig (andra gången med nytt bett), så jag beslöt mig för att skrota idén med bettet.

Söndag dressyr fick jag låna en kompis sadel och testa att rida i. Det var så roligt! Jag rider ju dressyr i en bomlös utan stöd, vilket har gjort mycket för min sits och balans, men samtidigt är det lite krångligt att få till padden rätt. Ibland får jag sitta av och sadla om. Sedan är den mer instabil när Ariel rör ryggen mycket. I den här sadeln kunde vi plötsligt få till mycket bättre fattningar och jag fick hjälp att hålla skänkeln stilla. :love: Ariel verkade precis lika nöjd som när vi rider i bomlösa. Dock tyckte jag schabrakavtrycket blev lite knepigt, så jag inväntar kommentar från en kompis som är sadelutprovare.

Söndag hoppning blev det lite diskussion om vem som bestämmer under uppvärmningen, så Ariel stressade upp sig och jag blev frustrerad. :banghead: Däremot var hon fantastiskt fin i munnen, vi red på dressyrtränset, så nu släpper jag alla tankar på att växla bett och rider henne på samma hela tiden så hon blir nöjd. Träningen avslutades med en banhoppning där Ariel återigen visade hur hinderklok hon är, även när piloten tappar balansen och släpper tyglarna helt, så fortsätter hon i den riktning piloten valt och över hindren. :love:

@sommarminne och @oxo och @polly p tack! Han är himla trevlig att rida fast det inte är lätt. Först tyckte jag ju att det var lite jobbigt att han var så rörlig. Nu gillar jag det. Red en tegelsten igår. Det var inte roligare.

@mackan Tack :) Ja sadeln ligger inte helt optimalt, men ok. Dock är modellen (Prestige D1) så att man hamnar lite ovanpå med den. Så har flera av de sadlarna varit och jag har provat på flera olika hästar. Först gillade jag inte det alls, men nu tycker jag att det är ok. Han har ju inte det lättaste sadelläget med en flexibel rygg som är extremt kort. Den är rätt mått för honom i alla fall. Det är ju lite svårt att hitta sadel som passar både honom och mig, vi får se vart sadelresan tar oss, tänkte att jag rider i denna ett tag så hittar vi säkert något annat som passar bättre om ett tag.

Börjar fö misstänka att det är hur han är inriden som är en av de stora bovarna i vårt problem. För han går ju faktiskt i bättre form när man tömkör. Plus att han funkar fint när vi är ute och joggar för hand, utan en ryttare på ryggen..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 806
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 578
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 092
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10