07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har hovis varit här! Blev en rätt ordentligt stor skillnad redan:)
11880544_10206268391060591_8461237096920402595_n.jpg

@Magica Är din barfotaverkare hovslagare eller är det nån speciell som bara sysslar med barfotaverkning? Har alltid funderat kring det där. En bekant till mig har en barfotahäst, och den som verkar den är barfotaverkare. Jag har aldrig riktigt fått kläm på vad det är, och varför man inte bara låter en hovslagare verka? Jag har iaf aldrig sett den personen sko nån häst, eller hört talas om det. Så jag antar att det inte är en hovslagare...
En annan bekant har flera barfotahästar, men har en hovslagare som verkar dom.

Om vi nu bortser från diverse "religioner" som tex Strasser, vad exakt är en barfotaverkare? Och varför anlitar man en sådan istället för en hovslagare med flerårig utbildning? För jag antar att barfotaverkare inte utbildar sig lika länge som hovslagare, men rätta mig gärna om jag har fel för om detta kan jag inte mkt då jag aldrig haft behovet :)

@Fiorano Jag är också förundrad över hur fula hovarna var innan, och vilken skillnad det blev på bara en omgång av din hovslagare. Om man redan har bekymmer med hålväggar exempelvis, är det ju än mer noga än annars, att man verkligen underhåller korrekt...

Precis hemkommen från stallet på besök hos skadad häst. Han måste ha fastnat någonstans och dragit av sig både flughuva och grimma och fått ett fult jack i ena näsvingen. Väldigt öm stackaren:(.
Så typiskt när det är så varm och massa dumma flugor. Hans näsa är så känslig i vanliga fall och jag smörjer typ ihjäl honom med solskyddsfaktor för han blir så lätt röd och kliar sig.
Försöker ändå tänka att näsan är bättre än ett ben:angel:.

@sommarminne Innan jag läste klart hela ditt inlägg tänkte jag "nej för helvete!!!" och sen när jag läst klart tänkte jag "äh, vad är en näsvinge" ;)

Köp en flughuva med nosnät, så håller det flugorna borta kanske? Jag har bra erfarenhet av Vegeboms salva på sår man vill hålla flugfritt. Påskyndar läkningen också, men det är ju bra om man kan kladda på ett par ggr/dag.

Senast ändrad:
@Amanda_F Skulle säga att okunskap är boven. Säljaren var verkligen helt övertygad om att hennes hovis var kalasbra och att de hade en jättebra plan på hästen. Det var i deras värld helt rimligt att hon växte ut låååånga tår "för att ha något att gå på". Inget samband mellan hovväggsseparationen i tårna och detta...

@Magica Bara jag hör "barfotaverkare" får jag rysningar i kroppen. Jag köper det inte.

Så här hade jag och min lilla häst det på dagens jogging..

https://instagram.com/p/6VVRmqDJia/

Han är en exemplarisk häst för utom att han råkade sparka efter en fluga och träffade stallpersonalen så hon fick ett jack och blödde floder. Det hade verkligen inte varit meningen för han hade varit irriterad på flugorna. Men jag har enormt dåligt samvete, vet inte alls vad jag kan göra för att gottgöra det...

Hon är bara och provjobbar så jag hoppas hon kommer tillbaka så jag kan be om utsäkt face 2 face. Jag skulle blivit asarg på honom om det var mig han träffade. Han ska stå på alla fyra när jag är i närheten. Det gör han ju också så därför har det inte hänt mig. Men han hade väl inte samma respekt för henne samt att hon inte lärt sig att läsa honom som jag kan...

Kl
Och jag har ridit träning på 07 tjejen idag ! Första sen ett par sommarmånader och hon har ju gått och mått bra på dygnet runt bete hos ägaren , dock ridits hela tiden . Känns som det hänt massor trots uppehåll för min del ang träning för tränare , känns bra ;)

@Amanda_F det är ju den impulsen man får som ägare att typ känna att man behöver be om ursäkt om de betett sig drastiskt mot ngn helt oförhappandes ngn gång, men jag tror verkligen det inte alls är nödvändigt - alla vet ju att de är djur och att ingen liksom kan råda över att de får ngt utspel ngn gång i ngn situation . Jag brukar vända på det - dvs Jag hade aldrig ens tänkt tanken att ngn hästägare skulle behöva be om ursäkt till mig för att deras normala häst gjort ngt oförhappandes ngn dag . Men som sagt - även fast man resonerar så med andras hästar får man lätt impulsen att ändå känna annorlunda när det är ens egen som ballat ur ;)

Idag har jag ridit Ariel till klubben, då det är ridläger där i helgen. Hade med sonen som handhäst, han skötte sig ypperligt. Värre var det med Ariel, som blev piggare och piggare ju närmare vi kom klubben. Hon vet ju att där väntar två trevliga "pojkvänner" i form av en kallblodstravare och en tinker. Mycket roligare än att stå ut med enbart sin son... Fick ha kort tygel på henne sista biten, för att kunna göra halvhalter när hon älgade iväg i sin ökade skritt/passgång. :crazy:

Efter 65 min var vi framme och när jag släppte Ariel i hagen gick hon lugnt iväg, rullade sig och rusade sedan i full galopp och gjorde flera bakutsparkar av glädje.. :love: De andra tre hästarna stod som frågetecken och undrade vad som flugit i henne. :confused:

Än så länge verkar mitt vila-och-rida-färre-pass-experiment inte vara rätt tänkt, men jag skall vara ordentlig och testa lite längre än bara en vecka. :p

Red både min egen och den andra 07an idag. Min har ju haft nån sorts halvvila i veckan pga vaccineringen, och är väl ungefär därefter att rida. Blir ju seg och tuggummiaktig så fort hon inte underhålls konsekvent. Var dock betydligt bättre idag än igår. Red också lite mer idag och det gör sitt, är svårt att få henne framför skänkeln och alert när man bara skrittar eller rider mkt begränsat i övriga gångarter. Hon behöver liksom komma igång.

Joggade fram henne och tyckte framförallt att galoppen kändes rund och fin från start. Jobbade sedan med de vanliga övergångarna, med även öppna på volt och sedan galoppfattning från skritt och lite förvänd. Försökte rida med lite öppnatänk i förvända som @Jfrelin tipsat mig om. Men gud så svårt. Längtar verkligen tills jag har möjlighet att träna igen. "Tyvärr" har ju sommaren kommit hit och det innebär även att tränaren håller sig på landet och inte är så lättillgänglig.
Men det tar sig iaf med arbetsglädjen hos henne. Några pass till på detta så är hon vaken igen.

Med den andra försökte jag återskapa det vi gjorde på träningen förra veckan. Har inte ridit den sedan dess och det är så himla svårt att få till det när man rider så sällan. Men lyckades faktiskt få till ett par övergångar utan att den slängde upp skallen och drog. Det är lättare från skritt till trav än ner till skritt igen. Lyckades få till några galoppfattningar utan att det rusade, men samma här mkt svårare att ta tillbaka igen. Gör dock så nu att jag bara galopperar ett halvt varv på 20m volten och sen bryter av, max ett helt och då bara om den inte tokrusar.
Dock blir det ofta så att den bryter av efter tre språng. Jag har då struntat i det och tagit tillbaka i trav och bara gjort ny fattning när vi kommer tillbaka till samma ställe, då jag inte vill jaga in den i slängtrav och sedan galopp utan göra ordentliga fattningar. Men ägaren gillade det inte riktigt då denne tycker att hästen då lär sig att fuska och bryta av. Det kanske ligger nåt i det, men jag märker ju att den bryter av när jag glömmer att förnya galopphjälpen i varje språng. Och när jag kommer ihåg och hinner med, då galopperar den ju... Svårt att veta vad som är rätt och fel när man inte känner hästen riktigt. Men jag gillar ju i regel att göra saker ordentligt, tid nog kommer vi väl dithän att jag kan kräva att den håller galoppen, just nu vill jag mest ha fokus på att det är sansat det vi gör då den har en stark drivkraft till att dra iväg.

@Magica Är din barfotaverkare hovslagare eller är det nån speciell som bara sysslar med barfotaverkning? Har alltid funderat kring det där. En bekant till mig har en barfotahäst, och den som verkar den är barfotaverkare. Jag har aldrig riktigt fått kläm på vad det är, och varför man inte bara låter en hovslagare verka? Jag har iaf aldrig sett den personen sko nån häst, eller hört talas om det. Så jag antar att det inte är en hovslagare...
En annan bekant har flera barfotahästar, men har en hovslagare som verkar dom.

Om vi nu bortser från diverse "religioner" som tex Strasser, vad exakt är en barfotaverkare? Och varför anlitar man en sådan istället för en hovslagare med flerårig utbildning? För jag antar att barfotaverkare inte utbildar sig lika länge som hovslagare, men rätta mig gärna om jag har fel för om detta kan jag inte mkt då jag aldrig haft behovet :)

Nej hon skor inte. Hon har gått en utbildning enligt en viss metod.
Innan jag anlitade henne köpte jag inte begreppet. Lite som @Fiorano men jag har aldrig träffat en lugnare människa. Billy har alltid varit svår att sko. Han får panik av ljudet när en sko slås på. Även om det är en annan häst i stallet som skos och han är inne. Så fick sedera honom varje gång. Jag beslutade till slut att han får vara barfota. Fick då tips om den här tjejen och då hon enbart var 150 kr dyrare än om hovslagaren, som Billy förknippade med panik, testade jag och jag är nöjd! Fina hovar och en lugn Billy. Hon är väldigt duktig på att lugna honom när det behövs. Och det betyder mkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 806
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 583
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 100
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA