07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
I dag blev de premiärturen för mig på ridbanan med Elle. Skrittade ut en gång i mitten av juli, men innan dess va de i november 2014. Beridaren red henne först och sen satt jag upp och red en stund. Hon kändes superfin och jag trodde att jag skulle känna mig mera ringrostig än jag gjorde. Men lär känna i musklerna i morgon. Så nu är de bara att komma i gång för mig på riktigt. Tror jag låter beridaren fortsätta rida ett par gånger i veckan, för min ridning är nog mest joggning ett tag framöver. Har bokat in en två dagars träning i mitten av september. De blir vårt närmaste delmål. I morgon ska hon få massage, lyxhästen. :D

Inser att min sadel har börjat dyka lite framtill tyvärr. Känner att jag bara vägrar leta ny med tanke på hur jobbigt de har varit dom andra gångerna :banghead::turd:. Någon som vet någon bra padd att lägga under framtill? Har kollat en del på acavallo front ricer den hela padden och tycker att den ser väldigt trevlig ut.
Han har alltid varit lite tunn precis bakom bogbladen och det har blivit mycket bättre så jag fattar inte varför den tippar :confused:

Jag har använt både den hela acavallo paden och den som inte är hel. Föredrog den hela. Men tänk på att den höjer mkt framtill. Så det inte blir ett tryck fram pga det (hände på Billy. Sen hade han ont runt manken i nån vecka)

Billy är inne på sin sista "semester vecka" nu, sen på måndag är det Back to work! Dock får medryttaren ta tag i det då jag gått och fått ont i ishiasnerven :( tycker lite synd om mig själv ;)

Nu när pålle har vilat har jag roat mig med att byta ut nästan hela hans täckes garderob. Har sålt av en massa täcken och köper nya i lite bättre kvalitet. Har blivit 2 Amigo Bravo ofodrade regntäcken med halsar till, ett shires helhals 100 g och ett 100 g Amigo Bravo + hals. Och ett Amigo Bravo 250 g + hals.
Nu får han inga nya täcken på många år :p:o

@Magica du råkar inte ha någon bild när du har padden under sadeln så man kan se hur det ser ut. I dagsläget känns det som att jag behöver få upp den en del för jag såg att på filmen från träningen så ser dem väldigt låg ut fram.
Han har dock haft problem med att alla sadlar mer eller mindre punkttrycker vid mankbasen så hårt att han inte ens svettas och så är inte fallet nu utan de är mer att balansen känns lite fel i den.

@Magica du råkar inte ha någon bild när du har padden under sadeln så man kan se hur det ser ut. I dagsläget känns det som att jag behöver få upp den en del för jag såg att på filmen från träningen så ser dem väldigt låg ut fram.
Han har dock haft problem med att alla sadlar mer eller mindre punkttrycker vid mankbasen så hårt att han inte ens svettas och så är inte fallet nu utan de är mer att balansen känns lite fel i den.

Tyvärr inte då jag inte har nån av dem kvar. Blev istället till att köpa nya sadlar.

Jag har provat den lilla frontrisern på en ponny som var tunn över manken. Den funkade bra men allra bäst funkade att tömköra ponnyn i skog o mark o inte rida på 1 månad! Då hade den fyllt ut runt manken o ryggen sen.
Kan du inte stoppa om sadeln istället för att lägga nåt under?

Jag hade velat kolla sadeln snarare än att börja padda extremt fram för att få upp den . Kanske den blivit för vid tex ? Är skeptisk till att padda extremt fram (eller bak) allmänt när sadeln tippar /sjunkit ned - det ska inte vara så och att padda kan i värsta fall bli sämre eftersom en padd även den kan trycka om den blir fel .paddlar som per definition heter front eller back riser skulle jag aldrig Ngnsin använda . Ska man mixtra så isåfall en padd med möjlighet för att variera inlägg hela vägen på padden dvs en sk correction pad . Finns flera bra . Tex en jag gillar som är lättare, tunnare och med bra möjligheter än den traditionella Mattespadden är Kavalkades lätta tunna men ändå väldigt klokt och effektivt designade padd.
Bara en personlig åsikt .

Kanske din sadel "bara" behöver stoppas om ?

Senast ändrad:
@Novali01 Han är ju liksom inte extremt tunn utan ser mycket mycket bättre ut än någonsin så det kan va så att det bara är en omstoppning som behövs. Den där stora manken är alltid ivägen:banghead:.

@mackan någon extrem paddning har det aldrig pratats om utan jag frågar om något tills vidare bara.

@Novali01 Han är ju liksom inte extremt tunn utan ser mycket mycket bättre ut än någonsin så det kan va så att det bara är en omstoppning som behövs. Den där stora manken är alltid ivägen:banghead:.

@mackan någon extrem paddning har det aldrig pratats om utan jag frågar om något tills vidare bara.
Jag jobbade på inlägget medans du svarade ;)
Jag svarade delvis utifrån svar du fått - back och frontrisers etc och annat hade jag aldrig köpt temporärt heller - svaret utifrån det ;)

Såg en till salu på FB i dag. Kunde inte tagga dig för du va inte medlem där. Ska se om jag hittat den igen...

@Marvin Det låter som en rolig semestertrip :) Jag hade gärna gjort nåt liknande om jag haft 1 resesällskap 2. hästvakt Minns att jag kollade på det för nåt år sen, men det var hiskeligt dyrt och jag misstänker att min snålhet skulle ha satt stopp ;)

@sommarminne jag har både Acavallo front riser och en back riser. Front risern behövde jag när det inte var tillräcklig utfyllnad med fårskinns correction padd eller benlindeunderlägg. Hon hade ju tappat rejält under sin långa konvalescens. Det är helt riktigt att den bygger upp enormt mkt, för mkt tycker jag. Men eftersom den "suger fast" så kan man välja själv hur mkt man vill fylla ut genom att lägga den mer eller mindre långt in. Jag la den ganska lite under sadeln och lät mkt sticka ut framtill. Inte supersnyggt men det funkade jättebra. Använde back risern samtidigt för att inte hamna i bakvikt själv, då jag upptäckte att jag hamnade i stolsits pga uppbyggnaden fram. På så vis var det mkt praktiskt att ha båda en framdel och en bakdel istället för en hel padd, då jag själv kunde reglera hur mkt det skulle bygga upp genom att placera paddarna hur jag ville.
Men min häst var ju muskelfattig i hela överlinjen då kan tilläggas så det kan ju ha en förklaring till varför både fram- och bakpadden behövdes för att lägga sadeln i balans. Bökigt att sadla med alla lösa delar men det funkade bra för oss, inga tryckpunkter blev det heller. De små paddarna är ju inte helt uppbyggda av gel utan är ju liksom "ihåliga" och formbara. Nu behöver jag dem inte längre och det är så skönt, men i en övergångsperiod tills min häst kom i form var det ju skönt att slippa ändra sadlarna.

Ikväll red jag ett riktigt bra träningspass på Ariel. Hon har ju vilat i tre dagar (som ett led i mitt experiment kring hennes träningsupplägg) och i början kändes hon inte alls lika fin som hon normalt brukar. Stretig och ofokuserad. ;)

Vi fick jobba med att trava över upphöjda bommar på volt, övergång till skritt på motsatta sidan av volten och så upp i trav igen efter några steg. Sedan ändrade vi så det blev galopp direkt efter bommarna och så tillbaka i trav igen strax innan. Mycket nyttigt att göra massor med övergångar, tyckte vi fick till galoppen ovanligt bra. :)

Red sedan över en cavalettiserie på rakt spår, men i en åttvolt (ganska små volter). Det var rejält höga bommar i mitten, men Ariel kämpade på och det kändes verklige hur hon fick jobba med rygg och bakben. Precis vad vi behövde! Avslutade sedan med att rida tempoväxlingar i trav och då kändes det enorm skillnad. :)

Det blev aldrig någon wow-känsla ikväll, men det var garanterat ett jobb som kommer resultera i wow-känsla lite längre fram.

Bruce vilade också en vecka efter tävlingen i Öved, han drog ju av en sko i terrängen och denna omgången satte hovis sömmarna något högre upp än vad Bruce egentligen gillar, så ska det förhoppningsvis hålla ihop lite bättre. Sedan har jag varit i England och tävlat i VM för "Young Breeders". Imorgon blir det helklippning, han har fått fruktansvärt tjock päls :yuck:.

@stjarnfrugt Vi räknade inte på kostnaden, bäst att bara åka och hoppas på det bästa. :angel: Mannen har ju en massa poäng från alla sina jobbresor att casha in till både flyg och hotell.

Jag har världens fulaste solbränna efter att ha vandrat i 5 timmar upp till 2600 m höjd, iklädd shorts och linne. :o
Jag som aldrig nånsin lyckats få färg på benen, nu är det illröda nertill och kritvita upptill. :angel:

Idag red jag pållan för första gången sen förra söndagen. Skönt att vara i sadeln igen, pållan var som väntat inte så rolig. "Are you talking to me?" O_o
Red ut en sväng i skogen i skritt och trav, jobbade sen lite på fältet. Fick inte igenom henne helt, men tänker att det kommer att vara lättare att fortsätta i morgon. Back on track på under natten nu igen.

Vissa hästar kan vila sig i form men så är det inte med C. Två steg fram och 15 tillbaka kändes det som idag. Fick ingen kontakt alls med munnen och gick inte att vare sig rida långsamt eller snabbare på. Två av typ 100 halvhalter gick igenom och sen började han lägga huvudet på sned och gnissla. Då gav jag upp! Påt i morgon igen!

@sommarminne jag tänkte på det när jag såg din film, att Ditt nya jobb skulle bli än bättre om sadeln hade lite mer bogfrihet. Det är ju lättare att få honom att lyfta där om det inte är så tight med sadeln. Vad är det för modell du har?

@Amanda_F Min vilar sig inte heller i form. Hon är som bäst ju mer hon går. Men man får ju variera sig och känns hon matt i dressyren brukar jag rida ut eller hoppa och då kommer hon tillbaka igen.
Rider man ut för många dagar i rad eller reser bort så har man alltid ett elände första ridpassen sedan...

Idag var hon för första gången sen jag vet inte när, dryg att ta in från hagen. Förvisso regnade det men det var inget superdåligt väder och hon hade en kompis med sig ute och vi tog in samtidigt. Ändå for hon runt och sprättade och jag fick rya åt henne flera ggr. Är glad att jag tog in henne själv, eftersom jag alltid sagt att oavsett om hon är vild i hagen eller ej så är hon som ett lamm att leda in. Gällde tydligen inte idag...

Har svårt att tyda om det kan bero på den tråkiga utevistelsen. Hon har ju inte gått där så länge och hon har ju ridits mer än vanligt. Men faktum är att om det inte blir en grupphage med enbart ston så kommer hösten och vintern bli överenergisk och besvärlig...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 807
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 583
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 105
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar