07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag har impulsköpt en Kingslandkavaj. Så typiskt mig, snål som fan men dyker det väl upp nåt jag är svag för så går det minsann bra att spendera utan nån direkt tanke :o Jag är ju en sån där färgjunkie och har länge sett att Kingsland har en plommonlila kavaj, men bara sett den på nätet och inte IRL. Så i helgen dök den upp på 50% där en kompis var och tävlade, så hon köpte den åt mig och jag fick den nyss. Färgen är klockren, mörkt lila med svart sammet på slagen och fickorna. Så jävla snygg :love:
Tyvärr är det en hoppkavaj så den är inte direkt lika figursydd som jag vill ha den, men för 50% var det värt en chansning. Det behövs fler färgklickar på de tråkiga blå/svarta dressyrbanorna. Nu har jag dessutom en anledning att köpa ett matchande tävlingschabrak från Mia's RS :angel:

Denna är det, i lila http://beta.sporren.nu/?product=kingsland-jordan-softshell-show-jacket#
Sån har min kompis också! Hon matchar med en svart onek -hjälm med lila bling. Vi letar schabrak med lila bling, varför finns inte sånt när det finns färgat bling på pannband och allt möjligt annat?

C har ju vila nu, vi promenerar och joggar med hackamore. Men i morgon blir det bommar och bett för han gick så fruktansvärt dåligt idag så nu får vi sätta igång igen. Ska ringa till massören också, han har förtjänat det!

@Habina Återigen, rid mer. Min häst gjorde ju samma sak med mig i LB:3 i början av juli. Dog totalt och jag fick sparka in henne i galoppen som blev försenad ett halvt varv.
Jag tror (är tämligen säker på) att det stora felet är att man stressar upp sig när det går åt skogen i ett moment, isåfall är det bättre att göra en volt och fatta, för en felridning får du bara 2 poängs avdrag och det är många ggr bättre än att sabba flertalet efterliggande moment och tappa flytet i ridningen. Men man måste komma ihåg att det är ett alternativ för väl inne på banan tänker man inte så långt om man inte tänkt tanken innan ;) En klubbkompis gjorde det förra helgen och räddade hela sitt program, hästen var kantig och dan (unghäst dessutom) och då red hen två varv på volten i galopp och fick enbart en felridning och fortsätta resten av programmet i ett bra flyt...
I LB:1 och LB:2 kommer ju dessutom fattningarna på rätt snälla ställen efter hörnorna. Gör så att du fattar i hörnet. Mkt bättre att få tidig fattning och galopp, än att slängtrava genom flera moment och få kassa poäng. Och så på't igen, tänk på mig och min uppryckning de senaste tävlingarna. Allt går att fixa med en bra plan ;)

Definitivt inte betäcka och slarva bort allt jobb du hittills lagt ner och den väg ni nu kommit framåt. Då måste du ju börja om from noll igen efter mammaledigheten och hästen är 10 år, känns i mina ögon bortkastat men jag är ju å andra sidan mer intresserad av ridning än av avel :angel:

Rida mer går inte, hon har gått rätt så intensivt hela sommaren, så jag har svårt att se hur vi skulle kunna få in mer ridning. ;) Men däremot är det ju mer tävling som behövs, vilket tyvärr är svårt här uppe. Nästa tävling blir först i slutet på september, sedan är det en tävling till i början av oktober och så var säsongen över... :crazy:

Då hon strulade lite med fattningarna på torsdagens tävling så var jag noga med att fatta i hörnen. Men det hjälpte ju inte när det inte kom någon galopp ändå. :p Däremot tror jag att jag måste släppa alla tankar på form och istället få igång motorn på henne. Alltså att det är viktigare att hon går framåt på tävlingsbanan, än att hon går i korrekt form.

Det värsta är att jag inte tycker vi kommit så mycket framåt. :banghead: Har förvisso kommit vidare i ridningen, men jag ogillar hur Ariel musklat sig och kommer därför testa ett helt nytt angreppssätt på detta närmaste månaden. Mest för att se om det är ridningen som felar (större risk än sadeln)...

@Habina Men tror du inte att det släpper när ni får mer rutin. Jag rider urkasst på tävlingar på grund av att jag inte tävlar så ofta. Trots att jag inte känner mig spänd så blir jag tydligen det. Men det är jag övertygad om att det många gånger krävs rutin innan man kommer in i det.

Förhoppningsvis! Har vi tur så är det någonting jag gör, som jag är omedveten om, när jag rider in på tävlingsbanan. Fast då borde hon ha reagerat likadant i torsdags, men det gjorde hon inte... Då var vi ju på hennes hemmabana.

Det som stör mig är att hon inte var så här i fjol när vi tävlade, då tyckte hon att det var superskoj, även om hon inte hade samma styrka som hon har nu. Tex gick hon då på 53 % i LB:2 för att hon inte orkade mer än så, nu är hon definitivt över 60 % styrkemässigt, ändå presterar hon sämre då hon inte är intresserad. :(

Sån har min kompis också! Hon matchar med en svart onek -hjälm med lila bling. Vi letar schabrak med lila bling, varför finns inte sånt när det finns färgat bling på pannband och allt möjligt annat?

Så roligt!!! Har du nån bild så jag får se hur hon matchar resten? :)

Håller med dig om svårigheten att hitta schabrak. Hittar man nåt blingat behöver ju inte nyansen vara perfekt heller, som om man ska ha snoddar eller passpoaler...

Jag vill ogärna köpa en hjälm för flera tusentals kronor. Hade gärna hittat nån under 2000 kr. Men nån vanlig sammetshjälm passar ju iaf, dock avvaktar jag de nya reglerna. Jag kan nog överleva årets återstående två tävlingar i min plastkruka...

*kl

Red i ridhuset ikväll. Var perfekt väder ute men vågade inte rida på grusbanan med tanke på hovarna. Red ett kortare pass då hon kändes lite matt, antagligen för att vi red i ridhuset med nytt underlag där hon inte gått förr. Det var lite tungt då det inte satt sig, men är så stenhårt i andra ridhuset på helgerna när det inte harvas så ville inte vara där heller.

Jag försökte jobba lite med öppna på volt, vet inte riktigt om jag lyckades för jag tycker det är jättesvårt att känna det. Men fick iaf till några hyfsade längs långsidan där vi har speglar så man kan se. Vid volten sitter ju speglarna bara på kortsidan och jag ser inte så bra om jag samtidigt ska komma ihåg att rida. Dock har jag för lite innerskänkel eftersom hon glider in i volten, och jag tycker det är sjukt svårt att rida med spöt i innerhanden och förstärka skänkeln. Det är ju i vägen så fort man behöver använda innertygeln. HUR gör man för att få till det?! :o Överlag tycker jag att det är sjukt svårt att rida med spö utan att blir störd i handen...
Dock gjorde jag lyckade bakdelsvändningar åt båda håll på första försöket, och det har jag då aldrig lyckats med förr. Så jag antar att jag på nåt vis lyckas få koll på det där att flytta framdelen in :)

Däremot lyckades jag hyfsat bra med att komma i rätt läge med skänkeln och komma ner i sadeln. Så det är jag nöjd med :) Red en variant av galoppvägen ur LA:3 där man vänder halvt igenom, men där man ska gå över i bågen direkt vid E resp B så red jag till nästa bokstav istället innan jag vände över. Vi har ju inte ridit förvänd galopp på 1,5 år så jag ville göra det lite sjystare mot henne. Vi är ju inte stadiga men hon bryter iaf inte av :)
Ryggade lite bara för att se om hon tjurade, men det gick jättebra. Red det dock ur skritt och in i skritt, men hon var kvar på tygeln och gjorde 5 steg som jag bad om och for inte iväg. Det är ett framsteg :)

Tråkigt dock så hade hovarna blivit jättedåliga efter det korta passet, trots att jag filade innan :( Det är tveksamt om jag kan rida imorgon, ska se om jag kan rädda det en dag till. Sen blir ju ändå vila pga vaccinationen och jag vill gärna rida de dagar som går att rida innan med tanke på att jag behöver träna momenten ur LA:3.

Kvällen avslutades med en fastrullning i boxen. Dock kom hon loss själv. fattar inte hur hon lyckas, jag har aldrig varit med om en häst som rullar fast så ofta. Och då vallar jag ändå in väggarna med spån så att det liksom blir en ramp in mot mitten just för att detta inte ska hända...

Senast ändrad:
@Habina det var det jag menade med att rida mer, att liksom träna mer på momentet. Inte att lägga in fler pass om du ändå rider varje dag redan ;) Rida programdelar behöver man ju inte tävlingar till. Men ja, att träna på att tävla är svårt när det inte finns så många tävlingar. Har ju samma problem här om än mitt primära problem varit att jag fått stryka tävlingar för att min häst varit skadad eller annat skit.

Tycker att du gör helt rätt i att börja fokusera mer på att hon ska gå fram och i rätt gångart än formen, den kommer ändå när resten fungerar. Finns inte motorn finns det ingen form, man måste börja i rätt ända :)

Oj, vad det skrivs i denna tråd:D! Bara skummat igenom det sista då jag varit på semester ett par dagar! Kastade mig upp på Bellona så fort jag kunde igår och red ut utan allt för stora fastfrysningar;)!

@Habina..funderar..hur är hon att tömköra? Jag jobbar ofta hästar så att jag delvis fattar för kommando, ett liiitet ja och fattning samtidigt, är en bra livlina, samt det även stärker upp dom. Även att fatta galopp ur skänkelvikning tycker jag fungerar bra och ger en bättre kvalite på fattningen. Bellona kan bli sån att hon bara springer fortare..jättehemskt, verkligen, känner mig som värsta nybörjaren när hon gör så. Har på henne lärt mig att jag måste samla och ha henne mellan hjälperna innan, har jag inte det så blir det tokras.
Fortsätt du rid och vänta med betäckning tycker jag..
Jag betäckte dock mitt då 8-åriga sto på nästan samma grunder då jag inte tyckte vi lyckades i den takt jag ville men jag hade även andra skäl såklart.

Denna veckan har jag också semeter och har bokat in två träningar onsdag och fredag..Tycker det är långt bara med en knapp timma enkel väg men läser om de här i tråden som har långt till sina stall osv..Jag får jämt åka till tränare och har relativt långt till närmsta ridhus vintertid, knappa 20minuter..Det är väl inte såå farligt men jag har ju två tonnårsdöttrar som också rider så där blir livet lite meckigt ibland att få lagom tid och kontinutet för oss alla tre:)..

@stjarnfrugt
Lite så jag tänker också. Blir en v till sen kör vi igång igen

Ska bli väldigt intressant att se hur Billy är efter den här vilan.
När han vilade förra sommaren var han väldigt rolig att rida efteråt. Mkt som fallit på plats. Galoppfattningarna från skritt satt, att stå stilla när man satt upp, slutade att bocka i galoppfattningarna från trav osv.

Kul att höra från dig @Magica , visst minns vi.

Red GP igår, och ärligt talat, fyfasen va härligt det är att ha en frisk häst :bump:. Hoppas bara det håller I sig. Har så svårt att veta hur jag ska lägga upp träningen nu. Som jag ridit I sommar har väl varit ganska bra för henne, kanske lite för lite uppbyggnad , men å andra sidan är hon ju inte överansträngd.

Egentligen passar den här ridningen mig ganska bra, rida 3 -4 dagar I veckan, men samtidigt så måste vi ju komma vidare, och det är väl där en tränare kommer in. Sen är hon oskodd också, hon har väldigt fina hovar och jag rider I princip enbart på gräs, eller stubbfält så de slits inte heller. Men såklart, ska man rida lite mer och börja träna så ser det kanske slarvigt ut att komma oskott. Vet inte riktigt vad jag vill och orkar/hinner med heller.

Men hon gick så himla bra igår, åh härliga häst :heart Red markarbete/dressyr och hon var helt med på noterna, pigg, känslig, men lyssnade ändå. Först låg och rund I uppvärmningen, I galopp så gjorde hon små bocksprång I båda varven och man känner verkligen ryggen komma upp, sen plockade jag upp henne lite lagom och hon bara jobbar på. Sen Inga problem att länga ut henne igen. Lite jobbigt tyckte hon det var att korta upp sig efter en galoppökning annars känns hon stark och smidig just nu. Vila idag. Red ca 35 min.

Oj, vad det skrivs i denna tråd:D! Bara skummat igenom det sista då jag varit på semester ett par dagar! Kastade mig upp på Bellona så fort jag kunde igår och red ut utan allt för stora fastfrysningar;)!

@Habina..funderar..hur är hon att tömköra? Jag jobbar ofta hästar så att jag delvis fattar för kommando, ett liiitet ja och fattning samtidigt, är en bra livlina, samt det även stärker upp dom. Även att fatta galopp ur skänkelvikning tycker jag fungerar bra och ger en bättre kvalite på fattningen. Bellona kan bli sån att hon bara springer fortare..jättehemskt, verkligen, känner mig som värsta nybörjaren när hon gör så. Har på henne lärt mig att jag måste samla och ha henne mellan hjälperna innan, har jag inte det så blir det tokras.
Fortsätt du rid och vänta med betäckning tycker jag..
Jag betäckte dock mitt då 8-åriga sto på nästan samma grunder då jag inte tyckte vi lyckades i den takt jag ville men jag hade även andra skäl såklart.

Denna veckan har jag också semeter och har bokat in två träningar onsdag och fredag..Tycker det är långt bara med en knapp timma enkel väg men läser om de här i tråden som har långt till sina stall osv..Jag får jämt åka till tränare och har relativt långt till närmsta ridhus vintertid, knappa 20minuter..Det är väl inte såå farligt men jag har ju två tonnårsdöttrar som också rider så där blir livet lite meckigt ibland att få lagom tid och kontinutet för oss alla tre:)..

Nja, alltså jag kanske har skrivit otydligt. Hon har inga problem att fatta galopp/galoppera längre. Utan på tävling så tappar hon motorn och då finns det inte ens ork att galoppera. Så även om hon är "röststyrd" och jag skulle riskera ett röstkommando på tävling, så skulle det inte hjälpa. Galoppen existerade helt enkelt inte.

Att stärka galoppen med tex skänkelvikning jobbar vi däremot en del med på träning, det tycker jag är en övning som fungerar riktigt bra på henne. Samt att öka och minska volten i galopp, det blir hon fin av. Men just på tävling tror jag det gäller nu att BARA tänka fram, fram, fram. Kanske tom inte rida fram så mycket innan, utan för säkerhets skull spara lite på energi.

Anmälde mig igår till nästa tävling (26 september) och så får jag sikta in mig på att bli sist igen. :(

Red GP igår, och ärligt talat, fyfasen va härligt det är att ha en frisk häst :bump:. Hoppas bara det håller I sig. Har så svårt att veta hur jag ska lägga upp träningen nu. Som jag ridit I sommar har väl varit ganska bra för henne, kanske lite för lite uppbyggnad , men å andra sidan är hon ju inte överansträngd.

Egentligen passar den här ridningen mig ganska bra, rida 3 -4 dagar I veckan, men samtidigt så måste vi ju komma vidare, och det är väl där en tränare kommer in. Sen är hon oskodd också, hon har väldigt fina hovar och jag rider I princip enbart på gräs, eller stubbfält så de slits inte heller. Men såklart, ska man rida lite mer och börja träna så ser det kanske slarvigt ut att komma oskott. Vet inte riktigt vad jag vill och orkar/hinner med heller.

Men hon gick så himla bra igår, åh härliga häst :heart Red markarbete/dressyr och hon var helt med på noterna, pigg, känslig, men lyssnade ändå. Först låg och rund I uppvärmningen, I galopp så gjorde hon små bocksprång I båda varven och man känner verkligen ryggen komma upp, sen plockade jag upp henne lite lagom och hon bara jobbar på. Sen Inga problem att länga ut henne igen. Lite jobbigt tyckte hon det var att korta upp sig efter en galoppökning annars känns hon stark och smidig just nu. Vila idag. Red ca 35 min.

Jag har diskuterat lite med Ariels fd equiterapeut och vissa hästar trivs ju bättre med att jobba mer sällan. Ariel var fantastiskt fin när hon gick tre pass/vecka, då var det ett pass på ridbanan, ett pass lågpulsjobb (trav främst) på ca 1-2 mil och ett pass skritt på lång tygel på 1-2 mil.

Nu skall jag testa något liknande en månad framöver (eftersom det upplägg vi haft hittills med massor av träning inte fungerar), rida henne tre pass/vecka och sedan ha ett pass körning och ett pass longering. Skall bli spännande att se om hon ändrar sig någonting i kroppen... :)

Jag raspade alla hovarna imorse och red innan utsläppet, då hade hon ju iaf inte hunnit sabba dem mer av att gå i hagen :o

Lekte lite med skänkelvikning i trav idag, fick henne inte riktigt parallell med långsidan men å andra sidan red jag lätt så jag tror det är nånting som vi får ordning på bara jag sitter ner och rider ordentligt. Jag hade lite svårt med mitt eget fokus idag men med tanke på det gick det ändå rätt bra. Ryggade lite mer och det gick väl ändå hyfsat, öppnar sig i formen men är iaf inte arg och piskar med svansen och häver sig bakåt.Gjorde det dessutom ur trav och in i trav och det var inga bekymmer. Tackolov är ju ryggningen i LA:3 längs med staketet så har vi tur så vinglar vi inte så mkt.
Förvända galoppen måste vi dock få hjälp med innan jag ger mig på det desto mer på egen hand, eftersom det blir så ostadigt vill jag inte skapa en massa onödigt motstånd i det innan jag fått verktyg för att stötta henne. Försöker verkligen tänka att ha henne på yttertygeln, sitta på rätt sittben och underhålla galoppen i varje språng men det blir inte så bra ändå. Framförallt märker man obalansen i övergången till trav efteråt då hon far iväg.
Däremot halt ur galopp kändes riktigt fint på slutet. Får inte till det på rakt spår men på volten gjorde hon det riktigt bra när hon äntligen fattat att det var halt vi skulle göra.
Även om det inte är klockrent så känns det iaf som att hon börjar förstå vad som ska göras, det är bara styrka och finliret från min sida som måste bättras på :)

Billy går också oskodd nu sen några månader tillbaka. Han har superbra hovkvalitet. Tänkte också på det där med att det skulle se slarvigt ut att komma oskodd på tävlingar och träningar men väljer att skita i det :p

Varför skulle det se slarvigt ut med oskott? Den andra 07an jag rider har nog aldrig blivit skodd i hela sitt liv. Här går även ridskolehästar oskodda, ofta bak.

Tycker inte det är slarvigt alls. Snarare bara att gratulera dom som inte behöver lägga pengar på helskoning om hästen funkar. De gångerna det stör mig är när man ser att hästen hade haft så mkt mer att ge vad gäller gång och framåtbjudning ifall den bara hade fått skor på sig. Då hade jag som ägare skott den, men eftersom jag inte är nån barfotafantast så är det aldrig ett problem med egna hästar då jag skor dem vid behov.

Nej slarvigt tycker inte jag heller att det gör. Är mer vad andra skulle kanske tycka men det skiter jag i :p
Jag använder mig av en barfotaverkare.
Billy är den första hästen jag haft som går barfota. Och det är så skönt att det funkar! Att jag kom på idén var pga hur hemska hans hovar blev av att vara skodd (testade olika hovslagare men skorna flög titt som tätt) Han har 10 ggr bättre hovar nu och mer luft i steget. Nu vågar han trampa under sig :up:

Så himla nöjd med dagens träning! Pratade med tränaren om hur jag känt och att jag vill ha upp formen och ihop honom mer. Han tyckte det va jobbigt men kämpade på men emellanåt fick jag lägga ner honom och rida lite lätt. Ett litet klipp ifrån mitten av passet.

Senast ändrad:
@sommarminne Ser jättebra ut!! Bra jobbat och härliga friska tag! Känner lite samma frustration som dig på sätt och vis. Hittar ingen bra ridning i traven alls. Hittar varken form, takt eller tempo. Funkar bra i uppvärmningen när jag rider lätt, men inte när jag sitter. Galoppen känns som en rund miljon, så tror ju inte att hon är ofräsch.

Tävling på onsdagkväll, LA3, och hoppas jag hittar ridkänslan där... Hinner inte rida varen imorgon eller tisdag, så kan ju blir intressant.

Bra @sommarminne !!! mycket mycket bättre. Bara fortsätta på samma spår.

@stjarnfrugt försök tänk lite öppna i förvända så ska du se att det blir lite lättare för henne.

Själv har jag hängt på tävlingen som jag skulle varit med på i helgen. Var massor med olika klasser. Har hängt med min tränare. Mycket roligt då alla hans hästar gått super och han var placerad/vinnare i alla klasser han startade.
Fre MSV A vinst
Lör GP 3a efter massa missar St Georg etta
Sön Int 1 etta samt 3a på debuterande. 4a St Georg efter strul i piruett samt serie.
Så himla inspirerande att se fina hästar och bra ryttare.
De klasser jag skulle startat var det faktiskt ovanligt låg standard i så det var ju synd. Å andra sidan hade man väl själv ridit på 55% :p
Imorgon ska jag röra på Divan på något sätt. Var sista dagen på penicillin idag och svullnaden är i princip borta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 806
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 583
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 101
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar