07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte sett att jag är citerad på nätet ang Falsterbo.
@Fiorano kan väl citera sig själv här för er som inte sett.

För övrigt har det ju varit mycket snack om att kliniker tar så mycket betalt. Jag har inte fått min räkning ännu men veterinären på kliniken tyckte Divan skulle stå kvar i 1 vecka med antibiotika på dropp!! Jag ifrågasatte och då sa de att försäkringen täcker ju. Ehhh okej men jag har ju ändå rörlig självrisk utöver den fasta..... Jag sa att jag tar hem henne och blir hon sämre kommer jag tillbaks. Kändes helt befängt.

Igår var Ariel och jag på dressyrtävling på hemmaklubben. Det var en klubbtävling, men med riktig domare. :)

Fick igång henne hyfsat i LC:1, tyckte att jag red noggranna vägar och hade ett okej tempo. Formen var lite för hög, men just nu prioriterar jag ändå tempo framför form, hon måste vilja framåt inne på banan... Det blev helt okej, hon var mycket mer med mig än tidigare och jag var supernöjd när jag red ut från banan. Kändes mycket bättre än sist (då vi fick 57 %), så jag blev enormt besviken då vi fick 52 % nu. :arghh: Men så visade det sig att räknaren hade dividerat med 300 istället för 270, så alla hade fått för låga procent. :p Vi slutade på 58,5 % och en fjärdeplats av tio startande. :banana:

Till LB:2 hade vi laddat om rejält, Ariel hade fått skritta avsuttet tillsammans med en av sina pojkvänner och när vi red fram testade jag att fortsätta i galopp efter diagonalen, så vi red förvänd galopp genom kortsidan utan några bekymmer. :love: Det var tränaren som tipsat mig om det, så hästen inte alltid bryter av i slutet på diagonalen. :angel:

Inne på banan fick jag riktigt bra snurr på Ariel, hon gick verkligen framåt (alltså jämfört med hur hon brukar på tävlingsbanan, inte jämfört med på träning) och kändes med mig. Travprogrammet kändes suveränt bra och skritten var okej även om ökad skritt inte riktigt existerade. :p Däremot strulade hon i bägge galopperna, fattade höger galopp i vänster varv och vänster galopp i höger varv. :banghead: Galopprogrammen blev därmed lite havdåliga, jag måste lära mig att inte bli hysterisk när något går fel, utan bara le och rida vidare. :laugh:

Kändes så himla roligt dock, jag älskar verkligen LB:2-programmet. Vi slutade på 54,3 % och en femteplats av nio startande. :banana:

Efter att ha gnällt på @stjarnfrugt så kommer det att komma bildbevis under dagen. :p Nu laddar vi om med en lugn dag idag, imorgon tävlar vi LB:2 igen. Kliver upp halv fem för att åka på tävling...

Bildbevis. :angel:

150806_001_55c49c679606ee11193a671b.jpg

150806_002_55c49f36ddf2b32b58ecdc8d.jpg

Hon är väldigt lättsam på prisutdelningen. Står helt stilla i väntan på att få galoppera. Galopperar sedan vackert utåställd och försöker ta sig förbi de andra. :rofl:

11013169_10153140496449426_2425761481972375055_n.jpg

Hemkommen från kliniken, Grand Prix är fortfarande ohalt och vi fortsätter träna. Vet tyckte dock att hon borde varit något mer musklad på höger sida efter vikterna, så vi ska öka vikten till 300 gram nu.

Har ridit henne ca 3 dagar I veckan, ska öka lite tänkte jag. Nu är det ju det här med tränare, ush så svårt, jag behöver en duktig person som kan hjälpa oss men vet inte riktigt vem jag ska vända mig till.

Så himla roligt att läsa om allas framgångar. Duktiga ni är!
Och lika tråkigt att läsa om er med skadade hästar:wtf:.
Själv har jag en riktig dipp. Hästen går egentligen bättre än någonsin och vi har ny ridbana som är jättefin men jag har tappat självförtroendet helt. Har superhöga krav på mig själv och sågar min ridning vid fotknölarna. Så tröstlöst:(. Jag överanalyserar och kolla på filmer när jag rider och letar fel. Så dumtO_o. Jag hoppas det känns bättre efter söndag då det blir första träningen efter semestern!

Så himla roligt att läsa om allas framgångar. Duktiga ni är!
Och lika tråkigt att läsa om er med skadade hästar:wtf:.
Själv har jag en riktig dipp. Hästen går egentligen bättre än någonsin och vi har ny ridbana som är jättefin men jag har tappat självförtroendet helt. Har superhöga krav på mig själv och sågar min ridning vid fotknölarna. Så tröstlöst:(. Jag överanalyserar och kolla på filmer när jag rider och letar fel. Så dumtO_o. Jag hoppas det känns bättre efter söndag då det blir första träningen efter semestern!
Jag tänkte faktiskt på det när jag såg en instagramfilm häromdagen, att du var mer passiv än vad jag sett förr. Du är duktig och ni skulle må bra av att någon ställde krav på er att komma vidare, jobba på en kortare form och ökad bärighet för att rida Msv. Ni klarar det, och utveckling är roligt! Vad tycker din tränare? Vad har ni för mål?

@Amanda_F Problemet just nu är egentligen att vi har haft ett träningsuppehåll på nästan en månad pga att tränaren varit på semester och hon sa redan i vintras att hon känner att vi ligger på en nivå över hennes kunskap och nu sa hon att hon har svårt att backa upp oss mer.
Jag har en dressyrhelg inbokad för @stjarnfrugt tränare som hon rekommenderat och då följer min hemmatränare med för att få tips om hur hon ska coacha oss vidare mellan kurstillfällena.
Precis som du skriver så ser jag också att formen måste bli kortare men hur kommer jag dit??? haha. Han är ju väldigt stor för mig och jag behöver mycket uppbackning på hur jag ska komma vidare. Filmen på indragna är filmad 3 sekunder innan jag bryter ihopO_o:cry::angel:
Och jag är så löjlig men jag har inga mål. Den dåliga självkänslan sätter mycket käppar i hjulet för mig för tillfället.

@Habina Grattis :) Roligt att läsa om eran tävling :) Så kul med lite mångfald och andra hästar än halvblod. Vi har en ridtravare här uppe som vinner över mången andra sk ridhästar och tjejen är jätteduktig och har fått den så himla fin.

*kl

Red ut idag på mitt popcorn. Hoppas energin är kvar imorgon, då ska jag dressyra igen. Om nu hovarna inte trillat över skorna, för hovis dök såklart inte upp idag heller...

@stjarnfrugt Hade ni ingen bokad tid? Ursäkta men vad är det för kundvård att bara dra hela sommaren?
De flesta runt här tar ngn vecka eller två här och där (och nu menar jag inte att hovisar inte ska få ha semester), informerar i god tid och så hjälper de varandra vid behov. Att ta, sa du åtta veckor?, och sen inte dyka upp? Nä, nån :devil: ordning får det väl vara oavsett hur duktig man är.

@Kirre Det är inte direkt jag som har förhandlingsläget. Det är snarare så att man får vara glad om en duktig hovis tar sig an ens häst.
Vi hade ingen bokad tid utan vi sa att den veckan hörs vi av, så kan min skos samtidigt som hovis ska till mitt stall. Vi har ju rätt stora avstånd här så man skor inte en häst per socken direkt...

Ang att skaffa ersättare så finns inga. Det är den krassa verkligheten. En är sjukskriven, en skor som närmast 10 mil bort och sen den jag har. I övrigt bara mest skräp, och jag vågar inte anlita för en skoning och så blir det nåt fel som sen ska ta min hovis månader att rätta till. Har sett så illa skodda hästar i stallen runtikring så jag vågar inte chansa. Och det är inte direkt lönt att be andra hästägare om referenser för utan att tycka att jag är förmer än andra, så är inte precis kunskapen vad gäller hovar så strålande bland hobbyhästägarna i stugorna...

Ser inte fram emot att varje sommar ska vara på det här viset, mitt i (den relativt knappa) tävlingssäsongen dessutom. Återigen hoppas jag att jag ska landa, komma in i nåt som funkar och upptäcka att det inte är så illa som jag hittills känt...

@Kirre Det är inte direkt jag som har förhandlingsläget. Det är snarare så att man får vara glad om en duktig hovis tar sig an ens häst.
Vi hade ingen bokad tid utan vi sa att den veckan hörs vi av, så kan min skos samtidigt som hovis ska till mitt stall. Vi har ju rätt stora avstånd här så man skor inte en häst per socken direkt...

Ang att skaffa ersättare så finns inga. Det är den krassa verkligheten. En är sjukskriven, en skor som närmast 10 mil bort och sen den jag har. I övrigt bara mest skräp, och jag vågar inte anlita för en skoning och så blir det nåt fel som sen ska ta min hovis månader att rätta till. Har sett så illa skodda hästar i stallen runtikring så jag vågar inte chansa. Och det är inte direkt lönt att be andra hästägare om referenser för utan att tycka att jag är förmer än andra, så är inte precis kunskapen vad gäller hovar så strålande bland hobbyhästägarna i stugorna...

Ser inte fram emot att varje sommar ska vara på det här viset, mitt i (den relativt knappa) tävlingssäsongen dessutom. Återigen hoppas jag att jag ska landa, komma in i nåt som funkar och upptäcka att det inte är så illa som jag hittills känt...
Fast jag känner ärligt inga etablerade hovslagare /hästägare som inte bokar in sina intervaller utifrån.

@stjarnfrugt Alltså visst, jag är också petig gällande hovslagare och väljer med omsorg vem som får peta på fötterna på min. Men vettetusan om det inte är värre för fötterna att hålla på som du behövt göra och med så långt intervall än att gå igenom stallets hästars hovar och ta den som ser minst dålig ut och använda den hovis en gång. Jag skulle aldrig fråga efter rekommendation, jag tittar själv på jobbet som är gjort och bedömmer.

Verkar ändå helt kajko att inte boka in alla i ert stall en dag när semestern är slut redan före. Inte att höras först då för då är det alltid någon annan som är före. Du kan ju inte vara den ende med panik över långt intervall?

@mackan Som sagt här står inte att välja och vraka. Vi bokar alltid dag från varje gång till nästa, men pga semestern osv sa vi nu bara vecka då det skulle vara hysteriskt med alla ridskolor som ska igång osv. Jag hade ändå tur som fick henne skodd precis innan semestern, de finns nog de som väntat i 10v. Med det sett så är jag nog inte först i kön.
Men faktum är att jag försöker hålla igång en tävlingshäst här och hon har blivit skodd som max intervall 5,5 vecka varje sommar jag ägt henne och detta stressar mig nu då det är 8v och fötterna ser ut som helvete.

Det är svårt att förstå hur det är att bo i ett hästmässigt u-land när man inte gör det själv. Been there done that. Men det är inte bara att välja bort det som inte passar, vare sig det gäller hovslagare, tränare, stall eller veterinär. Man är snarare glad om man hittar nåt gångbart öht som kan tänka sig att ha tid med en. Antingen får man försöka lära sig att leva med det eller så får man försöka lära sig leva med tanken på att det inte går att bo här med häst om man har några krav på kvalitet eller sånt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 806
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 583
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 092
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar