07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Kirre Jag har försökt hela veckan utan respons. Nu vet jag att hovis kommer på måndag så baske mig om det inte blir då så kör jag 10 mil bort och skor.
Jag hade inte bott här en sommar ännu så jag visste inte att det skulle vara såhär jävla svårt. Lätt att vara efterklok men nästa år kommer jag göra annorlunda. Som det är nu är det bara att gilla läget och vara glad att jag iaf kan fila och slå i ny söm vartefter de trillar ut. Och att hon gått i grushage. Beteshästarna som stått en sommar i regnblött gräs och ätit raketbränsle ser ut som helvetet själv i fötterna.

@stjarnfrugt Jo visst är det lätt att vara efterklok men jag förstår ärligt inte varför ni inte bokade en tid denna veckan redan innan semestern. Om ni alltid gör det annars, varför inte nu när det var extraextra viktigt pga det långa intervallet? Om det nu hade med övriga i stallet att göra så hade väl de fått anpassa sig i så fall om de nu inte var så noga med att boka in i tid.

Jag läste en bok för någon månad sen som heter Varför gör du det så svårt för dig? -en bok om sköna perspektiv. Inte en "må bra" -bok utan bara en kul, underfundig tankeväckande bok. Jag log igenkännande och skrattade rejält när jag läste den. Läs den! (Den är på typ 100 lättlästa sidor ) Ibland gör vi det verkligen svårt för oss när det inte behöver vara det och det du många gånger skriver känns det som att det ofta är just så. I all välmening. :)
Jag rekommenderar egentligen alla att läsa den.

http://www.enbokomperspektiv.se

@sommarminne vad tråkigt att ni är i en sån dipp. Problemet är ju, och det vet du ju själv, att det blir inte bättre ju mer passiv du är.
Ryck upp dig nu.
Tvinga honom att ta mer vikt på bakbenen, korta tyglarna och RID!
Om du så bara orkar ett varv så rid ett varv, skritta och gör om. Kvalité framför kvantitet. Låt honom inte hamna i hans bekvämlighetszon där han får vara lång och tuffa på.
Rid cavaletti om ni har några. Upphöjda inte liggandes på backen.
Rid tempoväxlingar.
Öppna några steg, mellantrav, öppna igen.
Galoppfattning från kort kvick skritt.
Se till att han reagerar omedelbart och inte några steg efter hjälpen.
Galoppera tio språng, trava tjugo steg, galoppera 10 osv.
Han kommer inte gilla att vara kortare men du måste börja någonstans. Nosen kommer hamna bakom osv men skit i det. Action ska det vara.
Du klarar det. Du behöver bara lite motivation!

@Kirre för att hovis inte kunde lova nånting om hur det såg ut på exakta dagar efter semestern utan sa att vi får höras då. Helt enkelt så. Jag kan inte göra nåt åt det.
Olyckligt också att övriga vettiga verkar ha haft semester el varit sjukskrivna samtidigt.
Allting kan inte styras med att tänka positivt, om än det är mkt.

Nästa år får jag väl helt enkelt boka en mellanskoning om nån av de vettiga nu inte råkar vara ledig samtidigt. Men vad jag gör nästa år hjälper mig inte nu

@stjarnfrugt s hovslagare har betett sig då där i många många år, inte bara på sommaren, och kommer aldrig att ändra sig. Hur duktig hen än må vara så spelar det inte så stor roll när denne skiter i sina kunder och hästarna får gå veckor med fula fötter.

Ursäkta att jag la mig i men det där beteendet gör mig galen.

@SkorpSmulan Jag har inte haft nåt bekymmer förrän nu, men har hört andra som haft så är medveten om beteendet. Som jag ser det så finns det dock inte så mkt alternativ, jag är nitiskt noga med hur min häst sköts och speciellt när det kommer till fötterna då jag anser att det är en av de viktigare pusselbitarna i kedjan.
Det finns en annan som är väldigt poppis här och anses vara duktig men efter att ha sett två hästar vara konvalescenta i månader efter hens vård, samt en annan som inte gått att rädda och blivit avlivad, så kan jag inte påstå att jag lyssnar så noga på den stora mängden som är nöjda. Tycker heller inte att de som varit nyskodda efter denne sett så imponerande ut.
En tredje "duktig" hovslagare som en bekant anlitat gör ett så bra jobb så hästarna ser ut ungefär som min gör nu, när de är nyfixade :angel:

Jag vet inte hur ni andra här uppe löser det men jag blir galen.

Jag har haft sån tur att klinikhovis som är överlägset BÄST här bor bara en kvart bort. Det är halvt omöjligt att få tag i honom och han skjuter alltid på tiderna till ordinarie skoningar, men är det nånting akut är han där klockan tolv på natten om så skulle behövas och man kan verkligen lita på att det blir suveränt gjort. Det var räddningen för mig både med min lilla otursfågel 11an som hade 15 bölder på 12 månader och med min 10a som hade skräpfötter deluxe innan denna hovis på 4 år räddat hans fötter från katastrofen.

Innan har jag haft en vän som skott men det har varit trångskott och hafsigt många gånger. Jag har fått påpeka för att hen ska slå ut skorna mer osv. Men nu har jag en annan kompis som skor som gör ett toppenjobb! Hen har gått ett år på hovslagarutbildningen (började andra året nu) och är minutiöst noggrann. Det tar minst två timmar även med min otroligt lättsamma ponny som står som ett ljus på samma fläck och lyfter fötterna av sig själv. Har varit jättenöjd alla tre gånger hen hittills har skott så det är fortsatt förtroende! :)

Har annars fått veta att jag mister min stallkompis i höst. :( Fy så tråkigt! Jag har verkligen trivts toppenbra med henne men hon har letat nytt boende hela sommaren men inget finns på orten, så nu flyttar hon till annan ort. :( Jag förstår hennes beslut helt och fullt men det känns så himla ledsamt ändå. Inte nog med att man tappar sällskap och kompis utan dessutom en liten inkomst som försvinner. En inkomst jag verkligen behövt framöver när jag inte ska jobba... Har annonserat ut box men vi bor ju så avsides så jag tror inte det är så många som letar så långt ut på vischan. Hoppas kan man ju... Erbjuder i princip helpension till vrakpris. Man måste ju locka med nånting...

Annars har pålle nu fått gå för tredje gången i vagn! Första gången på hemmaplan och men min egen vagn. Hon var precis lika cool och duktig som tidigare, som om hon aldrig gjort annat! Öronen framåt från start till mål. Glada steg och härlig arbetsvilja. :love: Hon bjöd självmant upp till trav, första gången i vagn, och vi lät henne trava på, gjorde en massa övergångar och halter och snäv volt på en vändplan. Inga som helst bekymmer nånstans alls. Så himla glad och positiv hela tiden! Man bara såg på henne hur roligt hon tyckte att det var! :love: på hemvägen fick jag ta tömmarna för första gången, så underbart att äntligen få ha läder i handen! Jag har verkligen saknat att rida, men snart kan vi ut och jobba med vagn istället för sadel. Vill ha hjälp nån gång till men sen kanske jag kan våga mig ut själv bara jag får hjälp att spänna för. :) Hon jobbar så himla bra min pärla. Förstår inte riktigt det där med att gå rakt fram i mitten på vägen utan böjer bara hela halsen och vinglar gärna i slalom över hela vägen när man försöker svänga. Men när jag tog tömmarna kunde vi svänga även för ytterhjälpen och då blev det plötsligt enklare. ;) Älskar min finaste lilla grå! :love:

@Jfrelin Löv u:love: haha skämt å sido tack för sparken i röven! Red ut en sväng idag men va tvungen att testa att korta tyglarna 10 cm och känna lite på de och han säger inget utan bara går så det ligger verkligen hos mig att bara våga börja rida.
Ska prata med tränaren om kanar i morgon också för jag är väldigt sugen på att testa att rida ett riktigt pass på de för att se hur han ter sig. Han är världens bussigaste häst och gör varken mer eller mindre än vad jag ber om så de är bara att ställa högre krav. Tack:bow::bow:

@SkorpSmulan Jag har inte haft nåt bekymmer förrän nu, men har hört andra som haft så är medveten om beteendet. Som jag ser det så finns det dock inte så mkt alternativ, jag är nitiskt noga med hur min häst sköts och speciellt när det kommer till fötterna då jag anser att det är en av de viktigare pusselbitarna i kedjan.
Det finns en annan som är väldigt poppis här och anses vara duktig men efter att ha sett två hästar vara konvalescenta i månader efter hens vård, samt en annan som inte gått att rädda och blivit avlivad, så kan jag inte påstå att jag lyssnar så noga på den stora mängden som är nöjda. Tycker heller inte att de som varit nyskodda efter denne sett så imponerande ut.
En tredje "duktig" hovslagare som en bekant anlitat gör ett så bra jobb så hästarna ser ut ungefär som min gör nu, när de är nyfixade :angel:

Jag vet inte hur ni andra här uppe löser det men jag blir galen.
Nej det är verkligen extrem brist. Jag har lyckats få tag på en som faktiskt är riktigt duktig och kundvänlig. Det skulle behövas ett gäng med utbildade och kompetenta hovslagare hit upp.

Här börjar tillvaron komma tillbaka till normalstatus. Är helt sjukt hur mycket allt med Juno faktiskt har påverkat mig. Visar väl iofs mest hur mycket hästarna betyder. Barbie har jobbat på banan två dagar och hon känns fin, men jag har lite svårt att få någon kroppskontroll. När jag har såna pass, då försöker jag bara göra roliga och lätta saker. Så vi har lekt över lite bommar och små hinder. Har även tramsat runt med byten över bommar och det har funkat över förväntan. Det är som om hon bättre har förstått vad jag är ute efter, för om hon inte byter över bommen så gör hon det nu efter. Men dom är inte perfekta och är lite eftr bak osv. Men känner att vi har ett rätt bra utgångsläge så här. Jag vet att bytena kommer sitta när galoppen är tillräckligt aktiv i bakbenen.

På måndag har jag hyrt en liten B-lastbil och då kör jag till Värmland och hämtar hem Indra! Hovslagare är redan bokad till onsdagmorgon och det ska bli mycket intressant att höra vad hon säger och hur mycket mirakel hon kan göra på en omgång. Hoppas att det kommer att gå att sko. Beror nog mycket på hur illa hovväggsseparationen framme i tårna på framfötterna är.

@Fiorano
Har väl inte skrivit det kanske men GRATTIS till köpet! :) Ser fram emot mycket uppdateringar om lilla nya pärlan!

Och @stjarnfrugt har jag väl heller inte skrivit till, men jag jublade högt när jag läste om dina placeringar! Kan nog inte komma på nån annan som jag tycker var så mycket värd det som du! :) Hoppas nu att det löser sig med hovslagare.

Idag var vi iväg på tävling. Försökte peppa Ariel massor på framridningen och det gick hyfsat. Var sedan noga med att bara rida lätt i trav runt tävlingsbanan, fortsätta att peppa. När vi fick startsignal satte jag mig ned i sadeln och så försökte jag ha kvar den positiva känslan. Vi genomförde travprogrammet helt okej och även skrittprogrammet. Sedan kom galoppfattningen och då hade tydligen galopp strukits från repertoaren. Suck! Lyckades inte få galopp förrän i slutet på andra galoppvolten, så jag red den + mellangaloppen i rätt gångart i alla fall. Blir så ledsen när hon bara dör för mig inne på banan, men jag försöker tänka att det i alla fall tog längre tid den här gången...

Idag har jag stor lust att skicka henne till hingst nästa sommar, så jag slipper tävla och kan skylla på dräktighet...

@Habina Återigen, rid mer. Min häst gjorde ju samma sak med mig i LB:3 i början av juli. Dog totalt och jag fick sparka in henne i galoppen som blev försenad ett halvt varv.
Jag tror (är tämligen säker på) att det stora felet är att man stressar upp sig när det går åt skogen i ett moment, isåfall är det bättre att göra en volt och fatta, för en felridning får du bara 2 poängs avdrag och det är många ggr bättre än att sabba flertalet efterliggande moment och tappa flytet i ridningen. Men man måste komma ihåg att det är ett alternativ för väl inne på banan tänker man inte så långt om man inte tänkt tanken innan ;) En klubbkompis gjorde det förra helgen och räddade hela sitt program, hästen var kantig och dan (unghäst dessutom) och då red hen två varv på volten i galopp och fick enbart en felridning och fortsätta resten av programmet i ett bra flyt...
I LB:1 och LB:2 kommer ju dessutom fattningarna på rätt snälla ställen efter hörnorna. Gör så att du fattar i hörnet. Mkt bättre att få tidig fattning och galopp, än att slängtrava genom flera moment och få kassa poäng. Och så på't igen, tänk på mig och min uppryckning de senaste tävlingarna. Allt går att fixa med en bra plan ;)

Definitivt inte betäcka och slarva bort allt jobb du hittills lagt ner och den väg ni nu kommit framåt. Då måste du ju börja om from noll igen efter mammaledigheten och hästen är 10 år, känns i mina ögon bortkastat men jag är ju å andra sidan mer intresserad av ridning än av avel :angel:

Och jag har impulsköpt en Kingslandkavaj. Så typiskt mig, snål som fan men dyker det väl upp nåt jag är svag för så går det minsann bra att spendera utan nån direkt tanke :o Jag är ju en sån där färgjunkie och har länge sett att Kingsland har en plommonlila kavaj, men bara sett den på nätet och inte IRL. Så i helgen dök den upp på 50% där en kompis var och tävlade, så hon köpte den åt mig och jag fick den nyss. Färgen är klockren, mörkt lila med svart sammet på slagen och fickorna. Så jävla snygg :love:
Tyvärr är det en hoppkavaj så den är inte direkt lika figursydd som jag vill ha den, men för 50% var det värt en chansning. Det behövs fler färgklickar på de tråkiga blå/svarta dressyrbanorna. Nu har jag dessutom en anledning att köpa ett matchande tävlingschabrak från Mia's RS :angel:

Denna är det, i lila http://beta.sporren.nu/?product=kingsland-jordan-softshell-show-jacket#

@Habina Men tror du inte att det släpper när ni får mer rutin. Jag rider urkasst på tävlingar på grund av att jag inte tävlar så ofta. Trots att jag inte känner mig spänd så blir jag tydligen det. Men det är jag övertygad om att det många gånger krävs rutin innan man kommer in i det.

Idag har vi ridit ut på nya stället. Väldigt mycket att se överallt men han gjorde ingenting. Tryggt när man har med sig "mamma" som går fram utan att blinka överallt!

@Habina Men tror du inte att det släpper när ni får mer rutin. Jag rider urkasst på tävlingar på grund av att jag inte tävlar så ofta. Trots att jag inte känner mig spänd så blir jag tydligen det. Men det är jag övertygad om att det många gånger krävs rutin innan man kommer in i det.

Precis så är det för mig iaf :)

Tittar in här ibland. Vet inte om ni minns mig då jag bara var aktiv i tråden en kort period. Men det är jag som har en ridtravare, Billy.
Billy har semester just nu. Går å jäser i hagen sen 3 v tillbaka. En vecka till får han sen blir det igångsättning. Hur hade ni lagt upp en igångsättning? Han var fullt igång innan semestern. Men han var trött i huvudet.

@Fiorano
Grattis till köpet! Men tråkigt med Juno :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 806
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 583
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 100
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30