07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår kom min lilla ärta hem! En tuff liten dam, vaken med nerv men helt orädd. Tycker att livet blivit hemskt märkligt och hon behöver nog lite tid på sig att landa. Blev modig och släppte ihop dom redan idag trots att jag egentligen tänkt vänta. Barbie ska ju tävla imorgon (hoppas också på att vila ger form, inte ridit på två dagar...).

Ärtanpärtan
11825820_10206245451687121_2449969697261582635_n.jpg

Funkade fint att äta jämsides:)
11828552_10206252648227030_7606210075783693455_n.jpg

@Amanda_F Det är en Passier ABS och vi har haft otroligt mycket problem med sadlar då verkligen allt har legat och glappat och slagit honom i ryggen.
Jag bestämde mig för efter att ha provat typ tusen stycken att nästa gång jag byter ska jag måtta en:D
Har kollat på wow rätt länge men det är ju rätt dyrt:p

@Fiorano Skönt att det gått så bra :)

Jag funderar på att göra nån sån där däck-lösning till min hästs hage, många har pallkragar men min häst är ju som vi vet klantig och jag vill ha en idiotsäker lösning som inte är nån skaderisk. Har du nån botten i dem? Hur har du fått dem rena innan du lägger in dem i hagen?

Jag tillbringade natten med att slita mitt hår över foderstaten framöver... :arghh: Min höbonde hörde av sig igår (jag beställde av honom i juli, men sms:ade att jag skulle komma och hämta två rundbalar hö idag) och meddelade att han inte har något hö. :banghead:

Jag hoppas att hästarna kan klara sig på gräset i sommarhagen även i september, jag har ca 60 kg hö kvar och sedan skulle jag få köpa 60 kg hö av en kompis. Om jag ger några kg/häst och kompletterar med 2 kg lusernhack var, så borde det gå ihop sig... Tror jag. :nailbiting:

Skall beställa hösilage i småbalar, så jag har istället för hö, men de kommer ju inte levereras förrän i slutet på september. :( Just nu är jag djupt tacksam att jag bara har två hästar hemma...

@stjarnfrugt Vet inte hur de blivit rena, har legat traktordäck i hagarna de senaste 7 åren sen min stallägare köpte gården. Har inget under, men det blir ju aldrig gegga eller så i däcken eftersom de inte går där. Hade en plyfaskiva ett tag men den var så stor att däcket gled och skivan stack ut och utgjorde skaderisk. Tycker att däcken är kanon och betydligt säkrare än pallkragar! Barbie skrek och slog med fram igår och fastnade med frambenet i däcket. Men det flexade och sen kunde hon enkelt kliva ur däcket och ingen skada skedd:).

@Fiorano Precis därför vill jag ha däck, eftersom de i princip är omöjligt att skada sig på, men ändå håller höet kvar i hagen utan att bli trampat på. Pallkragarna har ju stålkanter, livsfarligt när de är lite nötta och sticker ut. Eller bara får för sig att vara i vägen när ett ben kommer farande. För att inte tala om att min häst skulle äta upp trät i pallkragarna...

Är så himla avundsjuk på din lilla Verdiunge! Hade jag haft en hästvakt hade jag gjort en rajd söderut på min semester och kommit och tittat, men är lite väl långt när man inte har nån som fixar hästen. Kanske blir nåt för nästa år ^^

*kl

Apropå semester. Brukar ju läsa här i tråden att många av er reser en del. Hur brukar ni lösa det med hästen?
Jag ska åka utomlands en vecka i höst, med familjen för att fira att föräldrarna fyller och har fyllt jämnt. Känner mig så himla dum som inte längtar det minsta. Jag är helt enkelt inte en sån som gillar att resa, jag hade gärna skippat det men nu är det redan betalt och för sent. Dessutom får jag dåligt samvete som inte tycker sånt där är jättekul, när alla andra i hela min familj gör det.
Jag tycker att det stjäl tid från och innebär krångel med hästeriet. För att inte tala om hur onyttigt det är, och jag hatar att gå i bikini. För att inte tala om hur mkt jag avskyr alla semesterbilder man ska vara med på, iförd bikini, som sedan ska skapa ångest i flera månader efteråt när man måste se eländet :crazy:
Som det är nu har jag inte ens en helt klar plan vad jag ska göra med min häst. Jag har min hoppryttare 2 tim bort som kan ha henne på veckan, men hon är borta på meeting under helgen. Då kan iofs uppfödaren kanske ha henne. De bor på samma ort på helgerna (den ena veckopendlar) så hästen behöver inte flyttas utan jag kör dit henne dagen före resan och hämtar dagen efter jag kommit hem. Men jag har det inte klart om det finns plats på ridklubben där de håller till. Jag älskar att planera och ha saker klart i förväg, men dessa två gör det inte och lever enligt devisen att allt löser sig. Känns aningen stressande då jag faktiskt är i ett annat land och inte kan lösa saker som uppstår om nåt gör det. Vill dessutom ha detta klart i god tid så jag kan släppa det. Synd att det inte är en gångbar anledning att boka av en resa, att man inte ordnat hästvakt :angel:

@stjarnfrugt Jag hatar också att resa iväg från hästarna och då har jag ändå rätt pålitliga hästvakter. Var ju i Turkiet för två år sen och det kommer liksom inte hända igen. Tack och lov är Mannen lika hemmakär.

En bild på Ärtanpärtan som var mycket sällskaplig när jag städade i hagen idag. Hon är hur mysig som helst och börjar redan lugna ner sig. Barb är dock en jla häxa rent ut sagt, men tror det kommer gå till sig.
11885235_10206261221601359_5079046882201959207_n.jpg

@stjarnfrugt Jag gillar att resa och gör det titt som tätt. När jag stod installad försökte jag hålla mig till betesperioden för att göra det lätt för hästvakten. Bara kolla att hästen är hel och har vatten typ. Bad någon i stallet hjälpa mig företrädesvis någon med häst i samma hage.

Nu när hon är på lösdrift går det ju bra att åka även på vintern. Jag byter bort min mockdag och sen frågar jag några utvalda om de vill kolla min extra (man kollar ju av alla på sin mockdag men en person utöver det) Ska hon få kraftfoder gör jag ofta iordning i påsar, en för varje dag, för att det ska vara enkelt. Det senaste har min medryttare tagit fler dagar och även ridit när jag varit borta men nu i september är vi borta samtidigt så då får hon lite vila, det var längesen senast ändå.

Känner att jag kan släppa det när jag är borta.

@stjarnfrugt ang pallkragarna som blivit vanliga som lösning håller jag med om att de verkligen inte är helt säkra eller ens nära .
Jag har en snäll häst som varesig gnager eller stimmar runt . Ändå när jag haft sån lösning i hagen har min låda varit lindad med silvertejp över alla metallfästen i lager på lager och ständigt kollade . Lådan har även varit anti gnag preppad och underhållen regelbundet trots det för att utesluta stor skaderisk som kan ske snabbt om de gnager och börjar rubba kragarna med metallkläpparna . Mao mycket jobb att checka/ dubbelkolla/preppa osv förebyggande .

Å andra sidan har min låda utifrån det "jobbet" aldrig åsamkats skada men kräver ju check som sagt och underhåll vid check om ngt skulle behövas . Min låda har varit intakt pga det underhållet medans övriga många andras lådor varit risk eller totaldemolerade många gånger under samma tidsspann . Många inackar jag haft med samma lådor har inte gjort det och det har varit ständig skaderisk pga det emellanåt då metallkläpparna stuckit ut, sylvassa, hästar har gnagt sönder kragarna så de rubbats och metallfästena stuckit ut etter värre osv.
Ingen har dock skadat sig trots det men känns mer som otrolig overklig tur att det inte skett .

Senast ändrad:
@stjarnfrugt Jag älskar att resa. :o Accepterade att det skulle bli mindre av den varan när jag flyttade hem, men på något vis så blir det en del ändå... I september åker jag till Vetlanda för hingstpremiering för fjordhäst, då kollar min snälla pappa till hästarna. De går fortfarande i sommarhagen då och kommer förhoppningsvis inte behöva stödfodras. Om de behöver det, så kommer jag förbereda med kassar så pappa bara kan slänga över. Hyfsat smidigt.

Sedan åker jag på en inspirationsresa i oktober, då har jag lyckats avkräva löfte från min pappa igen (stackaren...) om att ge hästarna hösilage. De går då i sin lösdrift och har thermobar, så det blir egentligen ännu enklare än på sommarbetet.

Slutligen blir det en vecka utomlands i november, då ställer jag in en stor hösilagebal innan jag åker och så kommer grannen att kolla till hästarna ett par gånger/dag.

Sedan har jag lovat att hålla mig hemma ända till gbg horse show. :angel:

Nåja, lite mer hästigt kanske. :p

Red dressyrträning ikväll. Vi fick börja rätt så våldsamt med tufft travjobb, tränaren kommenterade "Ja, men ni var ju ordentligt uppvärmda innan såg jag". Haha, vi är inte vana att börja så snabbt med höga krav. ;) Men det lilla vi gjorde i trav (skänkelvikning och tempoväxlingar) var för att få igång bakbenen inför galoppjobbet. Det blev massor med galopp ikväll. Vi red innanför spåret på långsidan och flyttade ut till spåret. :banana: Känns verkligen som galoppen utvecklas hela tiden. Så sjukt roligt!
Avslutade med att trava på volten och försöka få upp nacken lite mer. Jag vet inte om jag helt var med på vad vi gjorde, men Ariel var duktig i alla fall. :love: Hade en kompis som filmade några snuttar, det var nyttigt! Har inte sett dressyrridning på film sedan 2010 och det såg inte alls ut som jag trodde. Mina flax-flax-rörelser syns inte alls. Att jag är ÖVERALLT i sadeln i galoppen ser man inte heller... Hm... Visade en film för mamma (totalt okunnig om hästar) och hennes spontana kommentar var "men så rak i ryggen du är!". O_o Så det var riktigt nyttigt med film!

En annan rolig sak var när jag red på långsidan i galopp och det kändes som Ariel gick ned i trav, men jag fick tillbaka henne i galopp med hjälp av sitsen. Ser man på filmen, så är det som egentligen händer att Ariel är på väg att sakta av till trav, men det blir aldrig något sådant, utan hon fortsätter galoppera. Typ som en halvhalt. :D Utan filmen hade jag fortsatt tro att hon hann gå ned i trav...

Äntligen kommer filmerna! :banana:

Först lite galopp:

Sedan lite trav:

Duktig du är @Amanda_F som trots rädsla att rida ut din häst ändå bitit tag i det och lyckats så bra ! Guldstjärna och pepp till dig ! :)
Tack @mackan ! Han har blivit så lugn sen vi flyttade så jag tänkte att vi kunde prova. Åkern är ganska Stor och det tar ett litet tag att rida runt den, men den är bara på andra sidan vägen hemifrån så om han skulle haft av mig skulle han knappt hinna dra någonstans innan han är hemma plus att det var folk i stallet som kunde ta emot honom. Sagt och gjort. Skrajsnöre och säkerhetsväst på, och riden dryga timmen igår så han var avrastad. Självklart var han supersnäll så på Fredag kanske vi ska ut på tur med en kompis. Om jag orkar, farfars begravning är på FM...

@stjarnfrugt jag älskar ju att resa och långt bort :p
Jag har medryttare,mamma och snälla kompisar.
Allt handlar ju om hur stort kontrollbehov man har. Jag har inte så stort och litar på att folk är kapabla att mocka, göra mat och ev rida min häst.
Åker till USA 3 veckor i oktober.
Efter låsningen som kom förra året jag var borta och allt jädra strul efter det så kommer hon vila denna gång. Skrittmaskin och lite longering blir det.

@Jfrelin Jag kan släppa saker när jag väl är borta, men jag vill ha det ordnat innan så att jag vet att det funkar. Ska hon ridas måste jag veta att det funkar i ridningen, så att jag slipper få ett helsike med henne när jag kommer hem. Jag är helt trygg med de som nu ska rida då jag är borta, men hoppas såklart att med tiden hitta nån form av medryttare så jag kan ha kvar henne hemma och ändå möjlighet att åka bort en helg ibland.
Vila är inte riktigt ett alternativ om det är mer än tex en helg. När hon gick i lösdriften var det ju enklare, men nu står hon ju bara i en grusruta och jag tror inte hon blir en trevlig häst av att vila i en sådan i en vecka eller mer. Hujeda mig.

Det jobbiga nu är även att jag reser bort veckan innan vi ska debutera i LA. Irriterande då det stör min träning där tiden känns tillräckligt knapp som det är. Jag har ändå 5 dagar på mig att rida när jag kommer hem, innan tävlingen. Men jag skulle inte planera in en resa under tävlingssäsong om jag fått bestämma... dock blev ju denna tävling en bonustävling som jag inte tänkt åka på om det inte varit för att många av mina hästbekanta ska dit. Jag får väl ta det för vad det är, synd bara att det var LA-debuten.

Det ska dock bli intressant ur ett studiesyfte att resa bort för att se vad jag tycker om det. Jag har inte varit på en liknande resa sedan tonåren och jag har inte direkt några superminnen. Jag har aldrig gillat värme, sol och att bo i en resväska. Jag har alltid helst velat vara hemma i stallet på semestrar och sommarlov :o Men det ska som sagt bli spännande att se hur man tycker nu som vuxen. Jag har ju tom börjat uppskatta att sitta ute på altanen och sola ;)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 806
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 583
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 101
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar