Nåja, lite mer hästigt kanske.
Red dressyrträning ikväll. Vi fick börja rätt så våldsamt med tufft travjobb, tränaren kommenterade "Ja, men ni var ju ordentligt uppvärmda innan såg jag". Haha, vi är inte vana att börja så snabbt med höga krav.
Men det lilla vi gjorde i trav (skänkelvikning och tempoväxlingar) var för att få igång bakbenen inför galoppjobbet. Det blev massor med galopp ikväll. Vi red innanför spåret på långsidan och flyttade ut till spåret.
Känns verkligen som galoppen utvecklas hela tiden. Så sjukt roligt!
Avslutade med att trava på volten och försöka få upp nacken lite mer. Jag vet inte om jag helt var med på vad vi gjorde, men Ariel var duktig i alla fall.
Hade en kompis som filmade några snuttar, det var nyttigt! Har inte sett dressyrridning på film sedan 2010 och det såg inte alls ut som jag trodde. Mina flax-flax-rörelser syns inte alls. Att jag är ÖVERALLT i sadeln i galoppen ser man inte heller... Hm... Visade en film för mamma (totalt okunnig om hästar) och hennes spontana kommentar var "men så rak i ryggen du är!".
Så det var riktigt nyttigt med film!
En annan rolig sak var när jag red på långsidan i galopp och det kändes som Ariel gick ned i trav, men jag fick tillbaka henne i galopp med hjälp av sitsen. Ser man på filmen, så är det som egentligen händer att Ariel är på väg att sakta av till trav, men det blir aldrig något sådant, utan hon fortsätter galoppera. Typ som en halvhalt.
Utan filmen hade jag fortsatt tro att hon hann gå ned i trav...