07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har också varit på ridläger i helgen, jag är helt slut nu!

Började i fredags och red en dressyrpass på Chatsi. Tränade lite travökning på liten volt vilket fick igång bakbenen rätt bra. Red sedan ett dressyrpass på tränarens häst som jag skulle prova i helgen. Hon har varit utlånad en längre tid, opererad för en liten främmande kropp i frambenet i våras och endast ridits i skogen av fodervärden sen dess. Hästen är helt tvärtom mot Chatsi. Massor med energi, mjuk och känslig, men vill gärna krulla in halsen och dra iväg.

Fredag eftermiddag hopp-pass på bägge hästarna. Shit vad hinderna kom fort med den lilla kvicka hästen. KaBOOM sa det bara, så var hon över. Hälften så lång hals som Chatsi också, jag höll mig i manen för glatta livet. Kom efter i sprången och kände mig långsam. :(

Lördag förmiddag terrängpass med Chatsi. På träning var all tvekan över stora hinder borta. Fick några riktigt fina språng, speciellt på den maxade 100-oxern. Större än den hon stannade på i Öved, men nu laddade hon när jag vände upp på den. Två språng kvar låg vi lite stort, så jag la benen om, och hon svarade upp, längde ut och kom perfekt. Hon är skitrolig att hoppa när hon hjälper till!

Red ett kort dressyrpass på den andra hästen på em, och sen red vi ut på kvällen, då tog jag Chatsi igen. Red ner och badade i ån, Chatsi var i och började simma, men sen kom vi in på grundare vatten igen. Tyvärr lyckades hon skapa bakbenen mot några stenar tror jag. När vi kom upp i vattnet stod hon och lyfte ena bak och rörde sig lite konstigt några gånger på hemvägen. Sår på utsidan av vänster bak och på baksidan av höger bakkota.

Såklart jättetjock i vänsterbenet idag, och rörde sig stelt, så vi skippade dressyrpasset och joggade ut en runda i skogen istället. På eftermiddagen terrängpass med den andra hästen. Hade hennes equipesadel som jag haft på hoppningen dagen innan. Jättebekväm när man satt ner i den, men när jag skulle galoppera i lätt sits upptäckte jag att det inte gick, balansen var helt fel för mig. Inte konstigt att det hade varit svårt att följa med i sprången dagen innan när det inte går att stå i sadeln. :crazy:

Skickade iväg nån att hämta en annan sadel och bytte till en som passade mig något bättre. Tredje gången hästen gick terrängträning i år. Jätteglad och vi hoppade gravar, nerhopp från bank till smalhinder och några av de större hinderna på banan utan problem. Skön känsla att bara kunna lätta i handen för att få hästen att galoppera på. Lite värre med att ta tillbaka inför hinder utan att fastna i handen. Väldigt kvick häst!

Bästa med lägret var maten, tränarens man lagade trerätters till oss varje kväll, vi drack vin och hade mysigt. :heart:D

Chatsi badar:

Andra hästen, vi kallar henne Penntrollet: :angel: Det måste ha slunkit med några islandshästgener där?

@Amanda_F Precis som alla andra i tråden har jag allt förtroende i världen att du kommer få till din häst riktigt bra. Det varkar bara vara så himla svårt för folk att inse och låta saker ta tid. För oss amatörer spelar det ju ingen roll om det tar fem år att komma upp i MsvB eller StG eller vad målet nu må vara, det handlar om att kunna och göra resan med sin häst. Finns som ingen anledning att stressa fram halvdana resultat.

Beklagar även din väns bortgång. Det söker mig riktigt mycket..

@Amanda_F Precis som alla andra i tråden har jag allt förtroende i världen att du kommer få till din häst riktigt bra. Det varkar bara vara så himla svårt för folk att inse och låta saker ta tid. För oss amatörer spelar det ju ingen roll om det tar fem år att komma upp i MsvB eller StG eller vad målet nu må vara, det handlar om att kunna och göra resan med sin häst. Finns som ingen anledning att stressa fram halvdana resultat.

Beklagar även din väns bortgång. Det söker mig riktigt mycket..
Tack! Jag vet inte ens om jag har något mål längre än att ha roligt med min häst. Jag gillar att utvecklas och det är ju kul att ha en bra kompis att göra det med!

Såg att din träning hade gått bra! Gjorde ni något speciellt?

@Jfrelin boka in träning på ons på Lejondal så ses vi! Ska förresten börja hoppa för NL när jag har råd att skaffa hoppsadel :)

Ikväll har jag klippt Barbie som var riktigt pälsig och sen har vi tränat. En riktig kalasträning där hon redan i uppvärmningen kändes riktigt riktigt fin:). Jobbade lite skolor och nu känns dom ganska okej att rida ändå. Även om bjudningen inte sitter och hon blir bromsig när det är jobbigt. Avsutade med att jobba samling i galoppen och enkla byten Den största utmaningen är att hon inte ska förekomma mig och skritta innan jag faktiskt sagt är det är skritt. Ridkänslan var verkligen på topp ikväll och jag hoppas att vi är på väg in i en period med lite bättre ridning:). Kändes som att klippningen gjorde rätt mycket för energin också.

Tävling igen på lördag och då är det LA3 och MsvC1.

@Marvin åh vad härligt det låter. Vill också åka på kurs. Sommarkurser med bad är det härligaste. Hur blir det i höst, ska du ställa av Chatsi och rida den andra?

Blev en mjukstart idag för Billy idag. Han har nu haft 4 v semester. Tog en 30 min promenad. Han är dock världens segaste att gå med. Har alltid varit så länge jag haft han. Men idag var det lite fart i han

Ikväll när jag red hem hästarna insåg jag att jag på något vis tappat bort glädjen i ridningen. :( Vet inte riktigt hur det gick till, det blev liksom så mycket träningar/tävlingar/kurser/läger och nu känns allt bara blä. :down:

@Habina Men det var väl sista lägret nu? Man blir rätt trött av att hålla på och fara omkring sådär. Ta det lite lugnt ett tag, sänk kraven och lalla i skogen en vecka, så kommer nog suget tillbaka!

@Habina Men det var väl sista lägret nu? Man blir rätt trött av att hålla på och fara omkring sådär. Ta det lite lugnt ett tag, sänk kraven och lalla i skogen en vecka, så kommer nog suget tillbaka!

Ja, det var sista lägret. Har några dressyrträningar med andra tränare än min vardagstränare inbokade framöver + en hopptävling och två dressyrtävlingar, men det är ingenting seriöst förrän nästa lördag, så jag tror vi skall ta det lugnt fram tills dess. Jag hade ju redan innan lägret bestämt att testa att bara rida henne två pass/vecka och jobba avsuttet resten, så jag fortsätter på den planen och ser om glädjen återkommer.

Det var inte ett smart drag att rida ett dressyrpass igår. Idag har jag varit helt utslagen :o Fick dela upp stallet i två omgångar, och sova en timme innan jag åkte dit ikväll igen. Hästen skulle ju gå en hoppträning och jag skulle rida henne dit. Stod med dubbla tröjor och dunjacka, sommarens varmaste dag, medan min hoppryttare red sitt pass. Min häst var pigg, bockade och härjade och tyckte det var lattjo lajbans med hoppning. Hon har ju inte fått hoppa sedan slutet av maj. Först pga hostan hon fick, sedan pga skorna som jag varit lite för rädd om. Roligt att se henne under annan ryttare, hon är verkligen fin nu då hon gått ner i vikt. Tröttheten hon ev hade igår var då iaf inte närvarande idag ;)

Hoppas på det bästa och att jag blir frisk snart, annars vetefan hur tävlingen ska gå i helgen. Har ju inte tränat på två veckor... jag fullkomligt hatar att vara dåligt förberedd :(

Idag var jag iväg på hoppträning med tränarens häst, för min vanliga hopptränare. Han känner både mig och hästen sedan många år, men har förstås aldrig sett oss ihop. Han tyckte att jag red henne bra, och att det blev annan ridning på en lite hetare häst.
Jag hade min egen amerigosadel på henne idag, och jag tyckte det kändes bättre, men ser på filmen att jag hamnar i stolsits emellanåt i den. Att det ska vara så svårt med sadlar! (och hästar. Och ridning. :crazy:)

Har fortfarande lite problem med att jag tycker att hon drar mot hindret, jag vill göra en förhållning. Ibland går den igenom och jag kan mjukna i handen sista sprången innan hindret. Andra gånger tycker jag inte att jag kommer åt henne, drar lite till, tappar benen och fastnar i handen och hon far som en katapult genom hinderna. :banghead:

Litet filmklipp från slutet av träningen när vi hoppade bana. Jag har uppenbarligen en sövande effekt på hästar, för ägaren sa att hästen var extremt lugn för att vara hon.

@Magica Alltså, jag förstår inte varför barfotafolket gör en sån kant på hoven? de tar som bort hovväggen längst ner och hästen går rakt på sulan? Vet du vad tanken är? Så ser det inte ut när en utbildad hovslagare verkar tex. Är absolut inte elakt menat! Jag är bara nyfiken:).

@Habina Det är bara inte så att du har väldigt höga krav på dig själv och hur hästen ska kännas? Det där att hästen tycker det är kul är rätt överskattat. Ariel har det riktgigt gott de andra 23 timmarna på dygnet så då kan hon jobba på lite ordentligt när du rider. Hur många tycer liksom att det är skitkul att gymma och ut att springa? Tänk inte så mycket, rid på bara;)!

@Marvin Vad kul att se dig på en annan häst! Är ju bara kanon om du har lugnande effekt på den:).

@stjarnfrugt Sov sov sov och bli frisk! Kan inte hoppryttaren rida henne två dagar så du får ta igen dig?

Idag har Ärt varit på ridbanan första gången:). Hur cool som helst och jag som hade hoppats på lite flashig trav fick nöja mig med helt avspänd yngling med rätt ordinär sådan:p. Funkar gott det med! Blir riktigt sugen på att börja rida henne snart, men dom där vargtänderna ställer till det. Får kanske börja lite bettlöst ändå.
11902535_10206298493013121_7086906456589892724_n.jpg

11892056_10206298493053122_6097197824472144833_n.jpg

11896078_10206298493933144_3758624017908536859_n.jpg

11903828_10206298494333154_375795635816879246_n.jpg

@stjarnfrugt krya på dig! :heart Jag har fått lära mig från en sjuksköterska att bland det bästa mot förkylning förutom sömn och att dricka mycket (både för att skölja igenom kroppen och vätska upp sig ifall man har feber) är att äta glass. Det är lent för halsen, ger fett och därmed energi. :up:

@Fiorano Jo, de där förbaskade prestationskraven blir jag tokig på. :banghead: Men tidigare har jag ändå känt att Ariel tyckt det varit kul, att hon vill vara duktig och kämpa med mig. Nu är det mer som hon gör det för att hon måste. :cry: Sedan har hon som sagt slutat komma fram i hagen och det tycker jag är ett ännu tydligare tecken. :wtf:

Jag ska också bara rida på nu. Idag har jag ridit på åkern igen. Han var fantastiskt snäll men på slutet hade jag satt sånt tryck i honom att det var risk för bus så jag fick avsluta. Insåg nämligen att när jag tryckte på ute så kom näsan fram! Då var det sjukt kul att rida. I morgon kommer halva passet att ridas inne för jag ska troligen träna på ons och då behöver vi trimma innan. Heja min fina häst!

@Fiorano Så söt!

Har några korta snuttar från dressyrpasset i lördags också. Tyvärr dålig kvalitet, och ännu sämre på tuben.
Joggar bara omkring och känner lite på henne, tredje gången jag rider henne här. Flyttar ut rumpan lite i traven, det är då hon blir lite ostadig. Har inte riktigt kommit på hur jag ska använda sitsen på henne. Man sitter ju mycket mer på den här hästen, fast hon är kvickare så är man längre tid i sadeln då man inte slängs omkring som på Chatsi.

@Magica Alltså, jag förstår inte varför barfotafolket gör en sån kant på hoven? de tar som bort hovväggen längst ner och hästen går rakt på sulan? Vet du vad tanken är? Så ser det inte ut när en utbildad hovslagare verkar tex. Är absolut inte elakt menat! Jag är bara nyfiken:).

@Habina Det är bara inte så att du har väldigt höga krav på dig själv och hur hästen ska kännas? Det där att hästen tycker det är kul är rätt överskattat. Ariel har det riktgigt gott de andra 23 timmarna på dygnet så då kan hon jobba på lite ordentligt när du rider. Hur många tycer liksom att det är skitkul att gymma och ut att springa? Tänk inte så mycket, rid på bara;)!

@Marvin Vad kul att se dig på en annan häst! Är ju bara kanon om du har lugnande effekt på den:).

@stjarnfrugt Sov sov sov och bli frisk! Kan inte hoppryttaren rida henne två dagar så du får ta igen dig?

Jag fick det förklarat för mig men jag kan inte åter förklara det.
Billy har varit barfota innan ett tag, dels när jag köpte honom och sen för ca 1 år sedan. Han verkades då av en hovslagare men ömmade nåt så fruktansvärt vid båda tillfällena. Nu har han inte ömmat en endaste gång och det ser jag som positivt.
Nej då, jag tar det som något elakt men detta är ett val jag gjort och det har bara varit positivt än sålänge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 804
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 577
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 079
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar