07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
På Grand Prix marks ingen skillnad när hon är brunstig som väl är. På halvblodet marker jag inget hemma, men när vi var iväg på en pay and ride var hon lite märklig sist, minst sagt.

Red igår, uppför vår lilla styrketräningsbacke. Hon är så pigg alltså, nästan lite jobbig att rida, vill takta nerför, gärna sidvärts.. jag har försökt förklara att vi skulle vänta lite med sådana övningar. Det går inte riktigt fram. Men nu hade jag I alla fall kimblewickbettet, då lyssnar hon lite mer och vi slipper dragkampen som gör mig tokig annars.

@Fiorano Presenten blev en påse mut-morötter och en ny flaska medicin...:meh: Jag trodde jag skulle slippa gå upp före kl 6 och åka dit innan jobbet nu när jag jobbar 12-timmars skift men icke. Bara att fortsätta. Vila får man göra i graven.

Red igår, ett joggingbaserat pass i ridhuset inspirerad av min tyska tränare. Även om jag inte kan anstränga henne så kan jag ändå förbättra min ridning. Man måste ju inte jogga i skogen. I mitt fall är det ju inte fel att lära sig rida bra ridvägar :o
Jag var noga med att hålla henne i ramen och hon gick riktigt bra trots det lilla vi kunde göra. I skritt tyckte jag att vi fick till det väldigt bra, men i trav började hon hosta igen bara efter ett par varv så det var ingen större ide att göra nåt där. Traven fick blir ett sätt att hosta ur sig, för det går ju ändå inte att rida om hästen hostar tyglarna ur händerna vartannat varv...
Gick hem innan folk började komma dit. Eftersom det varit mkt skitsnack och ryktesspridning här i socknen vad gäller sjuka hästar osv så ids jag inte försvara att jag rider henne ändå. Tror inte att man på nåt vis vinner på att låta slemmet ligga kvar och gro, bättre att dom får uppe det. Hon har ju inte ens haft förhöjd temp. Bara gult äckelsnor och torrhosta.

@Novali01 Har alltid sagt att jag är en valackperson, och visst hade det varit jäkligt skönt ibland. Men jävlar vad fin min är när hon går bra... Hon har ju inga direkt besvärliga brunster heller. Ungefär en per år är jobbig och den brukar vara i maj, den verkar dock vara fördröjd. Förra året fick jag ställa av henne för det var ingen ide att rida, hon var i sin egen bubbla. Men hon bråkar iaf inte, är bara disträ. Nu kanske jag iofs bara råkat missa den eftersom vi inte gjort annat än vilat periodvis här :idea:

@sassiball Är hon lugnare om du promenerar med henne? Eller tömkör?
I annat fall är det väl inget att göra, om hon ändå håller sig is kritt kanske du får leva med att hon måste jobbas i skritt.
Förstår om du ska skritta nu, men med min är det bara att rida i det tempo hon kan bete sig i. Är det ordinerat skritt har jag bara haft henne i en större hage så skrittar hon själv. sen rider jag när hon kan joggas :o

@sassiball Är hon lugnare om du promenerar med henne? Eller tömkör?
I annat fall är det väl inget att göra, om hon ändå håller sig is kritt kanske du får leva med att hon måste jobbas i skritt.
Förstår om du ska skritta nu, men med min är det bara att rida i det tempo hon kan bete sig i. Är det ordinerat skritt har jag bara haft henne i en större hage så skrittar hon själv. sen rider jag när hon kan joggas :o
Det är så himla svårt med igångsättning. Hon går ju I en liten hage, men hon gör en massa krumsprång , galopppiruetter etc på den lilla ytan och sen ska jag bara skritta när jag rider. Men backträningen tror jag är bra eftersom hon faktiskt blir lite varm, skummet yr kring munnen på henne, hon tuggar frenetiskt.
Ärligt talat så vill jag inte promenera eller tömköra uppför backen. Vill absolut inte ha en stor (om än välmusklad) häck.

@sassiball HAHAHAHAHAHAHA...häcken.... hahahahahaha

Du gjorde min dag :love:
Synd att du bor långt bort. Jag hade gärna tränat röven ;)

Om den är lugn i stor hage och vild i liten hade jag haft den i stor hage. Så gör jag med min, det är ingen ide att ha henne i sjukhage för hon är vildare där än om hon går i en stor.
Och ja, igångsättning suger och är svårt :turd:

Vadå, jag svarar bara ärligt vad jag tycker :D
Blir större hage I helgen, tror alla blir på bättre humör då, även jag. För det mesta så har hon ju ändå hållt sig lugn, så länge det är gott om gräs.

@sassiball Hahaha, även jag skrattade så jag höll på att snubbla i leran i stallet. Hur många vill INTE ha en större rumpa liksom? Och ha det som ursäkt att inte gå i backar. :D

*kl*
Fick en ny skrämselattack idag när hon började hosta på stallgången, inte en liten torr utan ordentligt flera gånger. Ingen temp, snor och ingenting igår kväll. Då hon dessutom hade tappsko tänkte jag att det blir en skrittrunda och se om mer host vid rörelse. Väl på väg ut så meddelar hovis att han kommer om 30min så vände tillbaka och travade lite men ingen host.
Skon kom på och jag gav mig ut igen. Ingen host, rider på som tänkt, ingen host. I sista långa galoppen hem sträckte hon på halsen och harklade sig en gång men inget mer efter det. Bara vanligt genomskinligt "fräs" i näsan efteråt. :confused:

Ska tömköra imorgon och terränga lite på sön så får vi se hur det utvecklar sig.

@Kirre Ston alltså!

Min var tjurig idag. Igår var det hoppträning för en tränare vi inte har ridit för på länge. Jag tyckte det kändes sådär, korta övningar med väntan emellan är inte toppen för oss direkt. Jag red på det raka gummibettet med parerstänger, bytte till det i terrängen nyligen och tycker att det har fungerat bra, hon kan bli lite väl stark på novabettet i terrängen. Nu provade jag det även i banhoppning och det blev lite för skarpt, var svårt att hitta rätt kontakt inför hinder och hon protesterade genom att ruska på huvudet. Blev bättre i slutet. Tränaren verkade iaf nöjd med den utveckling vi har gjort sen han såg oss sist.

Idag var det dressyrträning mitt på dagen i solen och Chatsi blev väldigt trög. Såna dagar går det liksom inte att jobba med henne. Det hjälper inte med sporrar (hade inga idag) eller att man går på henne med spöet/skänkeln, hon bara stönar till svar och stänger av och lallar omkring. Jag försöker få henne kvick, men blir lätt att jag bara spänner mig och ger konstiga signaler. Emellanåt fick vi till det och hon gjorde några fina galoppfattningar från skritt och några fina kvicka övergångar med skritt och trav.

@Marvin vad är anledningen att du väljer novabett/gummibett till din häst ? Blir lite nyfiken då jag tolkar det som att din häst dels är lite seg hjälpmässigt när den inte har lust, och dels det du ibland tycker att du själv inte lyckas ge så tydliga hjälper . Gummi/novabett blir det ju alltid en ganska mycket segare/fördröjd signal med jmf med metallbett . I regel brukar man inte få dem så kvicka på såna utan använder mest ngn kort period på hästar som inte riktigt tar stöd på bettet för att få dem att göra det. Bara en tanke :)

@Marvin vad är anledningen att du väljer novabett/gummibett till din häst ? Blir lite nyfiken då jag tolkar det som att din häst dels är lite seg hjälpmässigt när den inte har lust, och dels det du ibland tycker att du själv inte lyckas ge så tydliga hjälper . Gummi/novabett blir det ju alltid en ganska mycket segare/fördröjd signal med jmf med metallbett . I regel brukar man inte få dem så kvicka på såna utan använder mest ngn kort period på hästar som inte riktigt tar stöd på bettet för att få dem att göra det. Bara en tanke :)

Använder det bara i banhoppning numera. Rakt syntetbett med full cheek vid uteritt och terräng. Helt enkelt för att vi hoppar mycket bättre med novat. Innan trodde vi ju att hennes problem satt i munnen och bytte då till novabett och plötsligt hoppade hon bättre. Antar att bettet kompenserar för nåt som jag gör.

Använder det bara i banhoppning numera. Rakt syntetbett med full cheek vid uteritt och terräng. Helt enkelt för att vi hoppar mycket bättre med novat. Innan trodde vi ju att hennes problem satt i munnen och bytte då till novabett och plötsligt hoppade hon bättre. Antar att bettet kompenserar för nåt som jag gör.

Använder det bara i banhoppning numera. Rakt syntetbett med full cheek vid uteritt och terräng. Helt enkelt för att vi hoppar mycket bättre med novat. Innan trodde vi ju att hennes problem satt i munnen och bytte då till novabett och plötsligt hoppade hon bättre. Kanske kompenserar bettet för nåt som jag gör.

Använder det bara i banhoppning numera. Rakt syntetbett med full cheek vid uteritt och terräng. Helt enkelt för att vi hoppar mycket bättre med novat. Innan trodde vi ju att hennes problem satt i munnen och bytte då till novabett och plötsligt hoppade hon bättre. Kanske kompenserar bettet för nåt som jag gör.

Blev ingen tävling idag :( När jag kom till stallet så hade Divan dragit av sig en framsko och hade blött näsblod. Näsblodet var inte mycket och det var torrt när jag kom. Skon hade jag ingen chans att få på så det var bara att stryka sig. Är så sur så jag inte vet var jag ska ta vägen.
Fick även bygga dressyrstaket till morgondagens tävling helt själv för ingen annan kom. Efter 45 min kom det 2 som sett att jag var själv och kom och hjälpte till och sen kom min syster också. Är så arg över detta att jag är sugen på att avgå som ordförande och ställa in alla tävlingar vi ska ha i höst.

Skitdag!

OMG vilken fin ponny jag har!! Hon var så himla duktig idag och gick runt LB1 på 69,4% med ponnytjejen och vann med två procentenheters marginal! Är så stolt över att hon är så fin:love:! Film kommer:).
11377182_10205779149029846_468680002606499206_n.jpg

Det var riktigt kul att stå bredvid och hjälpa till och fixa. Men än är det ännu roligare att rida, så än håller jag mig som förstapilot även om nog rätt många tycker att jag borde ha ponnyryttare som tävlar henne åt mig...

@Marvin hade typ 6 aviseringar att du svarat mig nu förstår jag varför :eek:

Verkar vara ngt skumt ;)
Ang bettet : ok . Jag hade definitivt provat att rida på ngt annat när du ska skola/trimma än gummi :) Blir så seg fördröjning som sagt och en lite lat loj häst går inte riktigt att få kvick då på samma sätt :)

@Jfrelin men allvar ?!
Så sjukt DRYGT :( stackare :(

Jag trimmar vidare på 07:an - lite kämpigt med alla pendlarmilen att hinna med men det går lite iallafall regelbundet ....
Tränade för tränaren tidigare i veckan och det känns bättre och bättre trots att jag inte rider henne dagligen dags . Hon är väldigt ridbar med jättebra skalle allmänt verkligen :)

Min 00:a går också bra känns trevlig och är i verkligt fin kondition och trim :) rider för tränaren som vanligt en gång i veckan och varje gång får man nya insikter och aha tankar .... Det är så guld att ha tränaren på gården :)

Idag har vi miljötränat igen. @Jfrelin förstod att det hänt något när du var borta från startlistan helt plötsligt. Fyyyyyy vad segt. Och ännu jobbigare dag när du fick jobba själv. Det är inte så dumt att vara 40 engagerade som kommer hjälper till som det är hos oss.. (även om 10-15 är mest hjälpande), ang Dyrt att tävla-tråden... Det är dyrt rent energimässigt när folk inte hjälper till!

Här kommer några bilder från dagen i alla fall. Caspian skötte sig utmärkt ända till jag skulle trava av då blev han plötsligt mötesskygg och kastade sig så jag trillade av. Någon gång ska man trilla av efter ritten också haha. Det gick bra och han blev lika förvånad som jag!

11406790_10155623954270497_3671248751035536664_n.jpg

11169855_10155623954280497_6873642189471600724_n.jpg

11425159_10155623954430497_2279635966139369241_n.jpg

11393040_10155623954440497_485373861149851082_n.jpg

11403279_10155623956580497_5896555276121274631_n.jpg

11038793_10155623957375497_7593511174193377905_n.jpg

Förlåt för bildbomben...

@Amanda_F hoppas du inte gjorde dig illa. Skrattade dock lite att du trillade av efter ritten.

@Fiorano duktig Barb!

@Jfrelin vilken misär! Varför ryker skorna alltid när man ska göra något kul?

Själv har jag inte sett min häst sen i onsdags. Har inte VAB'at en dag denna termin, och nu när de blev lite varmt och fint får barnet feber och tappar rösten. I går släpade jag med henne på hopptävling och kollade på Walle. Han gick 120 med några fel, men redan innan klassen va de bestämt att F-bo inte blir aktuellt. Han hoppar bra men är inte speciellt rädd om sig. Så nu kommer han bli tanthäst i dressyr åt hans ägare. Roligt att min häst gett en avkomma som är den snällaste man kan tänka sig och som 5 åring är tantcertifierad som ägaren själv sa.

I dag blev de heldag på Strömsholm och kollade lag-SM och Lövsta Future Challange. Fina hästar, trevligt sällskap och bra shopping. Beställde nya ridstövlar. (Fick de i födelsedagspresent i januari ) Så efter sommaren får jag ett par nya svarta De Niro brushed. Fyndade ett nytt Rambo Sweet itch(flugtäcke), luddboots och en tunn HW fleece. Bra dag helt enkelt.

@Charlotte1975 jag skrattade också. Och var ganska nöjd. Dels att jag inte slog mig och sen att han inte sprang och gjorde något dumt när han var fri i någon sekund. Typ att jag kände att det inte var så farligt att trilla av. Han måste sluta tappa mig nu bara. Grejen var att han typ tyckte att det var kul att vara på tävlingsplats och visa upp sig. Han var supertaggad när vi bara skulle jogga lite. Men det känns ju bra att jag har en häst som gillar det för han kommer ju få stå ut med det...

@Charlotte1975 jag skrattade också. Och var ganska nöjd. Dels att jag inte slog mig och sen att han inte sprang och gjorde något dumt när han var fri i någon sekund. Typ att jag kände att det inte var så farligt att trilla av. Han måste sluta tappa mig nu bara. Grejen var att han typ tyckte att det var kul att vara på tävlingsplats och visa upp sig. Han var supertaggad när vi bara skulle jogga lite. Men det känns ju bra att jag har en häst som gillar det för han kommer ju få stå ut med det...

Oj ;) ang tappad ryttare ....:(
Han är jättefin som jag tyckt hela tiden ! Men ni får se till att bygga på lite muskler både i manke/hals och i bakdelen som det ser ut från bilderna . Har han tappat eller var det bara bilderna tidigare som gjorde att han såg biffigare ut ? Fint ekipage oavsett :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 357
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 885
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar