07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köpte en ny hjälm nu i veckan när det är 15% på Hööks. Tycker att min CRW Coolmax är så trist i tävlingssammanhang, men fantastisk bra vardagshjälm då den är luftig och lätt... provade både CO Wellington Classic, Lamicell Swarovski och en rad andra som eg aldrig var aktuella då de var för lika min nuvarande.
Blev Lamicell swarovski då jag tykcte att COn var för dyr i förhållande till hur den satt. Var helt enkelt inte tillräckligt välpassande för de pengarna tyckte jag. 2500 kr liksom. Den såg jättestor ut, lite svamplik på min skalle.
Den som tog minst plats och var skönast och lättast var väl CRW Streamline, men den påminde om Uvex och jag gillar inte dom riktigt. Tyckte inte den var tillräckligt dressyrig för mig.
Lamicellen är ganska skygg i sig men vet inte om det passar mig riktigt, den ser så bred och rund ut. Jag kunde inte bestämma mig. Köpte den ändå och tänkte att jag kan ju prova den hemma med kavajen. Men tycker inte den passar riktigt ihop med kavajen heller nu nä jag kollar hemma. Så nu vet jag inte vad jag ska ha. Vi har ju bara Hööks här och jag har ju gått igenom allting där nu... ska ta en titt på lokala butiken men dom har inget större utbud av ridhjälmar.

Dagens i-lands.

@snow Nu ska jag tassa försiktigt fram o inte såra dig på något vis men jag tycker din häst är lite ouppfostrad? Det grundar jag dels på det du skriver här men framförallt hur han betedde sig på filmen du visade. Han uppvisar ett nonchalant beteende mot dig, visar ingen respekt för vad du "säger till" honom och när han känner för det så kastar han sig åt sidan med påföljden att du åker av. Likadant det du beskriver ovan, han glor till på nåt, du lägger till skänkeln o han svarar med en bockserie. Eftersom du inte är så erfaren så kan tyvärr detta sluta med att han gör det till en riktig vana att dumpa dig såfort han inte känner för att göra som du säger. Du har ingen riktigt duktig kompis på klubben med unghästvana som kan uppfostra honom lite från ryggen? Det verkar ju som han lyder dig mer från backen, antar jag från din beskrivning när du tömkörde i blåsten? Men han behöver verkligen lära sig att sluta med sina sidokast framför hinder och bockserier när det passar herrn.

Hoppas verkligen inte att du tar illa upp för det var inte meningen att såra men ibland kan man behöva en liten puff i en annan riktning.

Jag tar inte alls illa upp och det verkar tyvärr ligga mycket i det du säger :(. Alternativt så har min häst ont någonstans. Ikväll skulle dottern i en familj som ev funderade på att bli fodervärdar åt min häst i höst när jag kommer jobba utomlands rida honom på sin ridlektion. Vilket jag gjort på mina lektioner varje vecka hela vintern. Dottern har ridit pålle en gång tidigare och då gick det jättebra, hon är verkligen jätteduktig. Från ingenstans blir hästen livrädd och kastar sig med följden att hon åker av. Hon red i hans gamla dressyrsadel, kan tilläggas.

Just nu känner jag mig bara alldeles uppgiven. Jag har fått en eye-opener att han inte lyssnar tillräckligt på mig men jag har inte betraktat honom som farlig utan kunnat hitta "förklaringar" vid de tillfällen då han blivit spänd (alternativt att jag blivit spänd). Men dagens händelser har jag inga som helst förklaringar till. Han beter sig som en otrygg häst med nerverna utanpå skinnet. I ärlighetens namn känner jag inte riktigt igen honom så som han uppfört sig idag.... Jag kommer boka en kliniktid nästa vecka, frågan är bara om det finns några fysiska förklaringar till ett sådant här beteende? Eller är det jag pga min orutin som skapat en otrygg och osäker häst?

Det låter kanske som att hästen beter sig så här varje ridpass, men så illa är det inte. 99 % av tiden så är han en trevlig, arbetsvillig häst. Han kan bli ofokuserad ibland men ALLA pass jag ridit på honom, utom möjligtvis dagens, har avslutats med en avspänd häst som travar i låg rund form på halvlång tygel. Det tar olika lång tid att nå dit men vi kommer alltid dit. Jag hade ALDRIG satt upp någon annan på ryggen om jag trodde att han skulle bete sig så här. Känner mig sämst :(.

Fast du ska verkligen inte känna dig sämst! Du hade de bästa avsikter o kunde ju inte veta vad som skulle hända, så är det ju i hästvärlden, det är ett ögonblicks verk. Kolla upp honom, är han frisk så behöver han tuktas rejält, är han sjuk har du ju en bit av en förklaring men han behöver fortfarande tuktas!;)

Fast du ska verkligen inte känna dig sämst! Du hade de bästa avsikter o kunde ju inte veta vad som skulle hända, så är det ju i hästvärlden, det är ett ögonblicks verk. Kolla upp honom, är han frisk så behöver han tuktas rejält, är han sjuk har du ju en bit av en förklaring men han behöver fortfarande tuktas!;)

Tack. Att du skrev att du tyckte att han såg ouppfostrad ut på filmen tog mig hårdast - det jag skriver är ju min tolkning av situationen, men filmen är upp till betraktaren att tolka med sina egna ögon. Jag hade hjälp av en duktig stallkamrat när jag själv inte kunde/ville hoppa, och med henne uppförde han sig bra då. Jag ska nog be henne sitta upp på honom igen och se hur han beter sig.

@snow Bra att du kollar upp och sen kan du utgå från det. Du får se till att du är en trygghet för honom och det börjar på marken. Hästar gillar att veta vad som förväntas av dem. Se till att du är noggrann med att han ska stå still, att han följer dig när du går utan att glo på andra saker och att han är koncentrerad på dig. Detta kan du göra medans du väntar på kliniktiden.

@oxo Åh så härligt det låter! Hoppas ni får fint väder.

@stjarnfrugt Jag ser ut som en svamp i alla hjälmar förutom champion showring typ. Showringen är ju dock så jädra varm :)
Min hemma hjälm är en UVEX men en juniorhjälm, jag har sjukt litet huvud, och den ser inte förjävlig ut.

Divan har hoppat idag. Hoppade väldigt fint. Lekte över 1,20. Kanske lite lång bromssträcka efteråt eftersom vi var på utebanan som typ är 60x100 :p

Det går bra här nu...

Skulle ju som bekant flytta min häst under sommaren till den större anläggningen. Jag kunde dock inte flytta in i veckan pga en segdragen smitta där som isf gjort att min häst hamnat i karantän, så jag valde att vänta en månad till pga det. Då fick jag betala kallhyra för den månaden. Visst, jag gillar det inte men bara att bita i sura äpplet. Så förra veckan blev jag upplyst om att jag har stalljour där trots att jag inte flyttat in, pga att jag betalar kallhyra och har en box. Jag sa att jag har aldrig varit med om liknande och tycker det är helt orimligt. Men tydligen är det så det gäller.
Jävla roligt då att jag jobbar samtliga helger i juni utom midsommarhelgen, så det är bara att avboka den där resan jag tänkte göra till min syster 35 mil bort på midsommar. Till förmån för att ha stalljour åt hästar jag inte ens sett, i ett stall där jag inte ens står. Det känns just nu oerhört värt att bo i den-här-förbannade-jävla-hålajäveln och äga den här hästen som fanimig bara innebär jobb och elände och väldigt lite utdelning på det positiva planet just nu.

:yuck::rage::turd::wtf:

Nu har jag fått spy av mig.

*loggar in på ams.se och hemnet...*

@Marvin Man är ju inte ensam men jag tycker det är helt uppåt väggarna galet. Men det ska jag inte spy galla om här i öppet forum. Jag kan dock säga att det sjönk ännu några pinnhål i själva känslan av att bo här just nu.

Köp det där och flytta. Jag ska söka ett jobb i Lund så jag kanske flyttar in, det är ju nästgårds...

@snow Bra att du kollar upp och sen kan du utgå från det. Du får se till att du är en trygghet för honom och det börjar på marken. Hästar gillar att veta vad som förväntas av dem. Se till att du är noggrann med att han ska stå still, att han följer dig när du går utan att glo på andra saker och att han är koncentrerad på dig. Detta kan du göra medans du väntar på kliniktiden.

Han är alltid väldigt lydig från marken. Vi har förvisso kämpat lite med tömkörningen som var nytt för både honom och mig när vi började med det i höstas, men där känns det som att det har lossnat nu. Och att nyckeln är, precis som du skriver, att han förstår vad jag vill att han ska göra. Det är i ridningen det har blivit problem... och innan idag egentligen bara när bommar varit inblandade, eller vid andra "exceptionella händelser". Men jag får prata med veterinären imorgon och höra om hen har några ideér om det kan finnas en fysisk förklaring.

Imorgon tänker jag prova att longera, och jag sitter nog upp också om han verkar normal. Känner att jag måste få ett hum om detta var "en sådan dag" eller om han är lika spänd imorgon. I så fall tror jag definitivt på något fysiskt fel.

@stjarnfrugt ang ny v/s begagnad sadel håller jag inte med dig alls.
Jag har sen 15 år alltid köpt nya sadlar när jag ska byta sadel. Anledningen är att min renommerade sadelutprovare tar den gamla sadeln i inbyte mot en ny, och man får bra betalt eftersom sadeln kommer från dem från början dvs är ett renommerat märke som går att sälja vidare. Tex fick jag 12 papp för min 6 år gamla Bates som kostat 19 när jag bytte in den mot en ny 6 år senare. Hade kunnat få kanske 2000 mer före den om jag lyckats sälja den i egen regi på begagnat marknaden, men tycker det är så lite pengar i jmf med att direkt byta in den och räkna av priset på den nya, dvs av med den direkt, klappat och klart. Jag är jättenöjd med upplägget och tycker det är mycket förmånligare än att hålla på och försöka sälja i egen regi på en begagnat marknad som svämmar över med sadlar av samma märke osv.

Nu har jag iof. öht inte behövt krångla så mycket med sadlar genom åren , då sadelprovaren kan sitt jobb, så har bytt dressyrsadel en gång på 11 år och allround sadel samma sak. Om jag hade behövt byta sadel ofta och titt som tätt hade jag möjligen resonerat annorlunda.

@mackan jag tänker nog som du. Har bytt in sadel och fått en som passat bra. Nu är jag på väg att byta en Amerigo CC +1,5 med långa ortspetsar till en +2,5 med korta. Tror jag. Det är bara det att den inte är Pinerolo som får mig att tveka. Plus de där pengarna emellan. När man köper från försäljare får man betala moms också, det är ju pengar som försvinner så fort man lämnar butiken. Sen går priset ner med 1,5-2 t kr per år de första åren på en märkessadel, pga garantin som försvinner. Sen blir det ju mindre nedgång. Men ändå värt det att ha någon och vända sig till om något händer...

@stjarnfrugt Jag har också äntligen köpt ny hjälm. Har velat i ett år typ och nu blev det en brun CO JW. Trivs jättebra i dom hjälmarna och min svarta funkar såklart fortfarande att använda. Kan inte riktigt förlika mig med de lätta ventilationshjälmarna, känner mig inte alls trygg i dom.

@mackan Med det upplägget hade jag också kunnat köpa nytt.

@Fiorano Åh, vad fint med brunt :) Ska bli kul att se bilder framöver...

Har funderat lite på Fiona som verkar vara lite nättare än Wellington Classic och JW. Har du sett nån sån IRL?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 348
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 876
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 147
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar