07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle vänta lite med att köpa hjälm om jag var du @stjarnfrugt med tanke på de nya märkningarna som ska till så att det inte blir så att du (precis som jag) måste fixa en ny hjälm efter årsskiftet i och med nya regler.

@Marvin köp! Jag blir helt matt över priserna. I Stockholm finns de mesta men för samma pris som den där gården får du en etta i innerstan. :banghead: Jag ska absolut inte klaga men drömmen om en gård med de bekvämligheter jag vill ha lär inte hända.
Skriver inte så mkt just nu. Beredaren rider fortfarande min häst dagligen och de funkar riktigt bra. Ska på återbesök midsommarveckan. Är inte säker på att hon är 100% fräsch men vi kör på nu fram till återbesöket. Tycker hon ser bättre och bättre ut för varje dag, men man är ju nojjig.

Satt på läktaren idag när tränaren var här. Jävligt surt men ändå givande. Blir alltid så inspirerad av att se dom träningarna eftersom de alltid blir mer som en clinic än en ridlektion.
Har jour på jobbet nästa gång tränaren kommer i slutet av månaden, ska verkligen försöka få nån att täcka upp för mig ett par timmar så att jag kan vara med... hoppas att min enda hästintresserade kollega inte har semester då, han är den enda som möjligen skulle förstå vikten av detta :o

Longerade min häst i en kvart och hon hostade inte :) Fräste ur sig några härliga snorkråkor dock men jag inbillar mig att dom är mindre gula och mer genomskinliga/grå vilket är bra. Medicinen verkar vara bra.
Min tränare tyckte dock att jag utöver slemlösande medicinering skulle rida lätt joggingarbete så länge hon är feberfri, men jag vågade inte riktigt göra det idag utan att se på linan om hon slutat hosta.
I höstas när jag försökte jogga ur det blev det ju istället en penicillinkur och 6 veckor helvila... Så hon fick gå i linan, hon har ju den positiva egenskapen att hon går med nosen i backen även när jag longerar utan inspänning, så det borde vara tillräckligt för att få upp slemmet. Efteråt fick hon dessutom beta gräs och den ställningen brukar vara bra för att få upp saker (det var det :yuck:)

Imorgon tänkte jag rida och se vad som händer. Blir dock joggingbaserat tills snorandet är borta.

Idag var min häst snäll som ett lamm. Longerade honom med utrustning och han var otroligt lydig, lyssnade direkt på rösthjälper. Satt upp och började jobba honom och försökte rida bestämt - "du ska vara mellan hand och skänkel, punkt". Fick väl nån galoppfattning som kanske inte var den bästa och han bröt av till trav nån gång när det blev jobbigt i galoppen, annars gjorde han allt jag bad honom om och han var inte tittig. Travade av i låg form på halvlång tygel.... Därefter tränade vi lydnad vid hand, och efter lite övertalning gick han lugnt och fint vid min sida över en typiskt läskig vattenmatta.

Imorgon ska en duktiga vän som utbildat många unghästar rida honom. Vi har fått en tid på kliniken på onsdag nästa vecka men jag ser ingen direkt anledning till att han ska vila fram tills dess. Snarare tänker jag rida på så normalt som möjligt och se om jag får några fler reaktioner.

@snow
Självklart ska du inte vila hästen inför klinikbesöket den är ju inte halt . Skulle det mot all förmodan ändå vara ngt riskerar du ju att vila bort det så det inte tydliggörs vid besöket och det är väl det sämsta som kan ske .

@stjarnfrugt Var så säker, bilder på hjämen kommer:D. Jag tror dessutom att CO JW/Wellington inte ligger så risigt på det med de nya hjälmreglerna. CO är bland de säkraste hjälmarna på marknaden-förutom då Fiona som är en väldigt liten och nätt modell. Jag gillar själv inte alls Fionan för den är så toppig och lustig i formen.

Var ute med Juno ikväll och han har verkligen blivit en himla trygg och trevlig ponny att rida. Har varit däckad i migrän under hela em/kväll så var rätt luddig i hela huvet men han är bara lättsam och jättesnäll:)
11401489_10205761621191661_24974874547948559_n.jpg

Här händer inte så mycket just nu. Nova är ju hos hingsten och blir ju kvar tills hon är konstaterad dräktig. Eller om det inte tar sig över sommaren.
Rider ju på ridskola nu när inte Nova är hemma och det är så kul!
Så himla duktiga och välridna hästar, så man får lära om sig lite eftersom de är så känsliga för hjälper. Verkligen nyttigt att passa på att utbilda sig själv när Nova ska vila.

@Marvin du kan ju ha en egen terrängbana med den marken!;)
Inte jättelångt att åka och träna hos Algotssons heller!:D Beroende på vad man menar med avstånd!:angel:

@Novalisa Jag skulle aldrig kunna bo (permanent) i Småland. Granar, stenar och mer granar! Jag är född på slätten! Jag vill ha rapsfält, böljande gröna kullar och lövskog! Och regn på tvären. :angel:

Ha ha @Marvin, förstår det! Är nog vad man är van vid, jobbade som hästskötare i skåne när jag var ung och blev tokig på blåsten och avsaknaden av skog. Trivs bra här med skogen, stenarna, alla fina skogsvägar och alla fantastiska klätterbackar.

Idag fyller min häst 8 år. Har firat i ottan med tvångsmatning av hostmedicin :up:

Blir ridning idag iaf. Ska väl iaf uppmärksamma födelsedagen med nånting kul :p

Har tränat idag och för att lugna mina nerver red vi genom MsvC1. Ridningen har inte riktigt känts bra denna veckan men det har varit uppenbart att det är mig det suttit i eftersom Barb har gått super med ponnytjejen. Tror att det beror mycket på prestationsångesten jag känner inför starterna nästa helg. Har känt mig väldigt osäker på om jag verkligen borde starta MsvC. Därav genomridningen idag för att byta klasser om det inte kändes bra.

Men det blev faktiskt bästa passet på ett tag! Hon var fin redan i framridningen och jag fick igenom bra ridning direkt. Kändes otroligt skönt! Sen är det självklart inte felfritt när vi rider programmet, men skolorna är betydligt bättre iaf och det gav en bra känsla nu.

Efteråt fick hon äta lite gräs. Efter nästa helgs tävling kommer jag släppa upp dom i gräshagen för säsongen. Vill inte göra det nu innan eftersom Barb verkligen är i perfekt hull nu! Väntar även på att mina nu flugtäcken ska komma tills dess. Har beställt varsitt Bucas Buzz Off med hals. Hoppas de sitter bra och att Juno nu kan hålla sig lugn om kvällarna.
11391195_10205765512208934_530683545458397725_n.jpg

Min lilla skitunge alltså. :devil: Höll på att bli övertygad attt hon faktiskt känner av bak idag när vi gjorde våra sedvanliga övergångar skritt/halt i början för att få in i ramen och känslig för hjälper. Jisses, hon ställde ut ett bakben där, svajade här, trampade hit och dit och överallt utom rakt in under sig och stilla i form.

Fick några bättre efter ett tag men körde på i lite trav och kände efter. Men så gjorde hon misstaget att själv driva på ut ur sväng ut på långsida. Det skulle hon aldrig gjort. :sneaky: Då blev jag vass på henne och se, strax efter hade jag frust och stabilitet och svaj i traven och fattningarna på nästan bara tanke. Den jäkla lilla skitungen som sagt. :laugh:

Går tydligen inte med för lite matteridning, har ju egentligen inte ridit ordentligt (själv på banan) sen innan helgen. Red ut i lör, hoppkatastrofen i sön, ut mån och medryttaren red lektion i tis och vila igår då jag fick greja med staket istället för att rida igår. Bra att veta att det inte funkar iaf. :idea:

@Kirre Ston alltså!

Min var tjurig idag. Igår var det hoppträning för en tränare vi inte har ridit för på länge. Jag tyckte det kändes sådär, korta övningar med väntan emellan är inte toppen för oss direkt. Jag red på det raka gummibettet med parerstänger, bytte till det i terrängen nyligen och tycker att det har fungerat bra, hon kan bli lite väl stark på novabettet i terrängen. Nu provade jag det även i banhoppning och det blev lite för skarpt, var svårt att hitta rätt kontakt inför hinder och hon protesterade genom att ruska på huvudet. Blev bättre i slutet. Tränaren verkade iaf nöjd med den utveckling vi har gjort sen han såg oss sist.

Idag var det dressyrträning mitt på dagen i solen och Chatsi blev väldigt trög. Såna dagar går det liksom inte att jobba med henne. Det hjälper inte med sporrar (hade inga idag) eller att man går på henne med spöet/skänkeln, hon bara stönar till svar och stänger av och lallar omkring. Jag försöker få henne kvick, men blir lätt att jag bara spänner mig och ger konstiga signaler. Emellanåt fick vi till det och hon gjorde några fina galoppfattningar från skritt och några fina kvicka övergångar med skritt och trav.

@Marvin Säger som du, ston alltså.... Elle är extremt brunstig nu och då kan de vara väldigt svårt att lyssna på människor. Hon fryser fast både när man leder henne och vid ridning. Hon står väl och drömmer om att de ska komma en hingst, eftersom att hon står i startposition.:yuck:

Ja ston är ju lite speciella minst sagt...:mad: Min kära Lilla Svarta har ju också en tendens att totalt stänga ute mig genom att på nåt sätt gå in i en bubbla o där inne känner hon varken skänklar eller annat.O_o Men när hon går bra....då GÅR HON BRA!:bump::banana::bump: Och då kan de flesta valacker slänga sig i väggen...:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 357
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 886
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar