07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan han har alltid haft en spinkig hals, den kommer nog ta tid innan den är riktigt snygg, den är ju ganska lång. Han var väl överviktig tyckte veterinären vid besiktningen så han är aningens bantad nu, men ska bli biffigare i muskler när vi lär känna varandra. Något mer slimmad hoppas jag kunna få honom, men han är ganska mycket biff i sig själv så han kommer aldrig bli riktigt smal tror jag. Det tar ju ett tag innan jag kommer kunna få honom och bära sig bra med mig som bagage.

Den här halvstora apan (jag alltså) som han bär runt på är inte så stadig som han nog önskar att hon skulle vara...

Hoppas att det kommer bli skillnad runt manken med nya sadeln. Det är inte så lätt just nu att få honom att lyfta manken och trycka in bakdelen, och det vore ganska tacksamt om det blev lättare med materialbyte... Inte bara bättre teknik :angel:

@Marvin hade typ 6 aviseringar att du svarat mig nu förstår jag varför :eek:

Verkar vara ngt skumt ;)
Ang bettet : ok . Jag hade definitivt provat att rida på ngt annat när du ska skola/trimma än gummi :) Blir så seg fördröjning som sagt och en lite lat loj häst går inte riktigt att få kvick då på samma sätt :)

Som jag sa typ 7 gånger :angel:, så använder jag bara de betten vid hoppning och uteritt (och syntetbettet är en helt fast stång, inte det minsta böjligt). I dressyren rider jag på ett sprenger dynamic RS med fasta ringar. Sen är min häst aldrig seg att svara för förhållningar, oftast räcker det med att jag rätar upp mig mellan hinder för att hon ska komma tillbaka.

Idag var vi på hopptävling på klubben jag tävlar för. Ute på gräs. 1 m clear round och 1,05. Hon kändes rätt fin på banan, hade ner ett i första klassen, mitt fel.
I andra klassen lyckades jag se till att vi hamnade helt fel in i kombinationen oxer - räcke. Höll om och tänkte att vi tar ett språng till, men Chatsi hoppade av, så jag släppte tyglarna och lät henne gå. Hon tog sig igenom kombinationen på hängande tygel, och sen 5 galoppsprång till ett räcke som vi också tog felfritt innan jag lyckades hala in tyglarna igen och ta oss igenom svängen. :cautious:
Helt otroligt nog var vi felfria och gick vidare till omhoppningsfasen där vi var ganska långsamma, och tog stora svängar (var osäker på broddningen), men la oss rätt in i kombinationen andra gången, men tyvärr hade hon ner det sista räcket, annars hade vi varit placerade. Nu kom vi 3:e utanför placering.

Jag undrar om jag nånsin kommer att lära mig att kontrollera mina nerver och kunna rida ordentligt på tävling??

I morgon ska jag träna på dressyrhemläxa: att kunna lätta av i handen och ha hästen kvar i ramen.

@Fiorano Superponny verkligen! Tycker som sagt inte alls att du ska överlåta tävlandet till nån annan, det behövs vuxna ponnyryttare. Detta är ju beviset. Så välriden och fin hon är att hon bara sådär på utlåning går in och vinner med den marginalen :) Tänk om fler barn fick chansen att rida såna ponnyer...

@Jfrelin Vilket elände! Tänkte på er idag att det var längesen man hörde nåt om Divan och hur det går för er, men detta var ju inte det jag hade hoppats på :o
Hon och min häst verkar ha saker gemensamt, mer än att de har skalle. Nämligen tajmingen för när det är läge att få till det :meh:

Hur går det med Joline? Jag tjuvtittade i 08-tråden men där fanns inget...

*kl

Min häst har lyckats slita ner framskorna så pass att ena tåkappan gått av och försvunnit och den andra är på god väg. Har aldrig hänt tidigare, misstänker att det är dygnet-runt-nötandet i lösdriften som gör det i kombo med att man rider på grus. Jag har spikat fast dem med extra söm så att de inte ska börja glida men har nu ett dilemma hur jag ska göra med hovslagaren... Han är ju bara i stan på måndagar. Eg var han bokad till 15e juni dvs drygt en vecka kvar. Han har sedan semester och går ej att få tag på förrän nästa skoning 7 veckor bort. Därför ville jag hala ut på den här skoningen för att inte riskera att stå med en häst med akut behov alt. utan skor och utan hoslagare i ett par veckor i juli/augusti när tävlingarna är igång och jag har semester... Till saken hör att ingen annan hovslagare heller ska gå att få tag på den perioden, jag har redan frågat.
Frågan är nu hur jag ska göra. Ha is i magen och hoppas skorna sitter kvar en vecka till, eller sko henne nu och få problemet sedan..?

Red ett pass i ridhuset sent igår efter jobbet. Har nu sett del 1 av Helen Langehanenbergs BoT-clinic från förra året hela 4 ggr. Tydligen är det den enda delen Horse1 visar då jag jobbar för de andra har jag inte sett röken av och jag har bara tillgång till den kanalen på jobbet :o Jag kan påstå att jag kan hela den delen nu och igår red jag med den i bakhuvudet. Gick riktigt bra. Det handlar ju bara om låg och avslappnad form vilket ändå är det enda vi kan göra nu. Har ju haft svårt att få till ett vettigt upplägg i framridningen så detta var perfekt... "inside leg to outside rein - wait - good" :up:

Dock är det ingen större skillnad i hostandet och det är 1,5 vecka kvar till tävlingen. Ingen annan häst i stallet visar nåt som helst tecken på hosta eller snor. Inte ens de i lösdriften. Så jag är övertygad om att det är en övre makt som jävlas med mig och min häst :turd:

@Amanda_F Du sitter helt galet fint! Vad blev slutprocenten? Borde bli rätt bra tycker jag. Är "bara" formen som måste bli bättre annars är han väldigt lydig och trevlig. Ni ommer att bli så himla bra tillsammans!

@Jfrelin Vilken shitty dag du hade igår:(. Hur var det med Divan idag? Nån förklaring till vad som föranlett näsblodet?

@Kirre och @stjarnfrugt Alltså jag kan relatera till föräldrar som är stolta över sina barn när jag såg Barb och ponnytjejen, så mycket kärlek och stolthet över henne!

@Marvin Din häst är ju lite rolig, shitty förutsättningar in i kombination och hon löser allt-bra förutsättningar och hon river:D. Du får slarvrida lite mer inne på banan:p.

Idag har då Barb och jag tävlat själva. Hade tänkt samma upplägg som förra tävlingen när jag red två klasser, dvs kort framridning. Hon kändes bra, men jag vet inte vad som hände inne på banan. Jag satt verkligen och bara lallade runt och red inte ett smack:confused:. Satt och sjöng med i musiken (Marina and the Diamonds-I am not a robot fö, och det var jag indeed inte). Fick sämsta poängen ever i LB med 65,8%. Shame on me:rage:!! Hyfsad lägstanivå ändå för det räckte till en grön rosett...

Till LAn kände jag att nu är det f-n dags att skärpa till sig! Red fram 25 minuter ganska effektivt. Ridhuset var dock rörigt eftersom det var två banor igång och således dubbelt så många ryttare än vanlig framridning. Höll på att bli överriden ett antal gånger och till slut tröttnade jag och började ropa "nu rider jag linjen här!". Fick ett antal avbrott och omslag i den förvända pga att folk inte hade nån koll på var dom var. Fick dock till en bra trav och hittade längningarna.

Inne på banan hann jag mest bara galoppera lite (och få lite fler omslag i förvända...). Inledde sen med en rejäl snubbling i hälsningshalten. Travprogrammet hittade inte riktigt så bra flyt som det kan (ska) vara. Fik en 7a på andra längningen iaf (5,5 på första som var skit). Galoppen kändes lite svajig, men den höll sig iaf. Är nöjd med upphämtningen från förra klassen och red på 66,8%. ETT jla poäng från sistaplaceringen IGEN! Var precis samma första tävlingen för säsongen. Mutter mutter.

10441094_10205788100253621_3446718582956172557_n.jpg

Laget kom tvåa i division II-finalen, så en stor fin rosett från Mittsvenska fick vi också:)
11401554_10205787188870837_7165201608264852637_n.jpg

Härligt att läsa om alla som tävlar! Ni är så duktiga, önskar att jag kunde vara lika målmedveten och med nerver i styr.:nailbiting:

Jag är så trött på min häst just nu. Vi har ju bytt stall, delvis för att hon skulle få det bättre med hästkompisar både i hagen och stall. Och uteridningsmöjligheter för mig.

Men när jag läser om @snow och att någon tyckte att den hästen var ouppfostrad, har jag börjat fundera på om det inte också är problemet här....min häst är också jättefin från marken, och tömkörningen går super. Jag har varit så stolt över det för vad jag vet har hon lärt sig det hon kan av mig, och det tycker jag är fantastiskt av hästen eftersom jag är en sån amatör. I tömkörningen kan hon koncentrera sig fast det är rörigt runtomkring, vi har t o m tömkört under pågående hoppträning utan att ha några större problem. Även på nyårsafton för den delen.:D:eek:

Men ridningen...i ridhuset börjar jag hitta knapparna och formen, ibland, när hon VILL. Ibland bara segar hon sig fram, och det är så trist att sitta och påminna henne om att gå framåt i varje steg. Har börjat rida med sporrar, men jag har så ostadig skänkel och hon blir förbannad när jag kommer åt henne med sporrarna i galoppen...Uteridningen är helt katastrofal och det känns helt hopplöst. Mitt tålamod räcker inte till för den här hästen. Igår blev vi stående på gårdsplanen igen, det var krokodildiket och vita kor som bekymrade damen. Jag ska bespara er detaljerna, men jag hoppade av och ledde förbi henne, arg som ett bi. Hennes tendenser retar gallfeber på mig, och jag hatar verkligen att hon inte lyder. Men går jag på henne, blir hon värre och väldigt stressad. Jag vet faktiskt inte hur jag reder detta längre, och du som skrev något om att en olydig häst behöver tuktas, HUR?

Jag är inte tillräckligt duktig för att ta en strid där hon bockar, reser sig och stressar upp sig när man försöker få henne att gå fram. Jag har ju haft funderingar på att sälja henne, men det tar emot då hon är så fin vissa dagar och det känns verkligen som att vi har hittat varandra ibland. Har nog aldrig varit så fäst vid en häst som jag är vid henne, samtidigt som hon gör mig så arg och besviken vissa dagar. Suck. :crazy:

Det är då inget jäkla fel på min häst! Tömkörde igår, ingen hosta och rör sig fint.
Åkte till terrängbanan idag med samma kompis som sist och med målet att ha kul och OM vi hade! Idag fick jag hålla i mig som hon bjöd. :love: Vi hoppar ju typ nedgrävt men sån skillnad i inställningen. Från nja, kanske, ok då, det var väl rätt kul. Till håll i dig för nu kör vi. Tog långa avsprång om vi kom så, där har hon (jag) gärna lagt in ett till. Fick något stopp på något nytt men hoppade sen men i övrigt positiv!
Avslutade med en ponnyrejsgalopp över hela banan. :D Och inget hostande. Puh!

Lite bilder på våra små men positiva skutt. :)

11390180_10153380970849784_6222740058784853283_n.jpg

10342921_10153380971154784_4615631382258607542_n.jpg

11401199_10153380971219784_1465732366833033678_n.jpg

Härligt att läsa om alla som tävlar! Ni är så duktiga, önskar att jag kunde vara lika målmedveten och med nerver i styr.:nailbiting:

Jag är så trött på min häst just nu. Vi har ju bytt stall, delvis för att hon skulle få det bättre med hästkompisar både i hagen och stall. Och uteridningsmöjligheter för mig.

Men när jag läser om @snow och att någon tyckte att den hästen var ouppfostrad, har jag börjat fundera på om det inte också är problemet här....min häst är också jättefin från marken, och tömkörningen går super. Jag har varit så stolt över det för vad jag vet har hon lärt sig det hon kan av mig, och det tycker jag är fantastiskt av hästen eftersom jag är en sån amatör. I tömkörningen kan hon koncentrera sig fast det är rörigt runtomkring, vi har t o m tömkört under pågående hoppträning utan att ha några större problem. Även på nyårsafton för den delen.:D:eek:

Men ridningen...i ridhuset börjar jag hitta knapparna och formen, ibland, när hon VILL. Ibland bara segar hon sig fram, och det är så trist att sitta och påminna henne om att gå framåt i varje steg. Har börjat rida med sporrar, men jag har så ostadig skänkel och hon blir förbannad när jag kommer åt henne med sporrarna i galoppen...Uteridningen är helt katastrofal och det känns helt hopplöst. Mitt tålamod räcker inte till för den här hästen. Igår blev vi stående på gårdsplanen igen, det var krokodildiket och vita kor som bekymrade damen. Jag ska bespara er detaljerna, men jag hoppade av och ledde förbi henne, arg som ett bi. Hennes tendenser retar gallfeber på mig, och jag hatar verkligen att hon inte lyder. Men går jag på henne, blir hon värre och väldigt stressad. Jag vet faktiskt inte hur jag reder detta längre, och du som skrev något om att en olydig häst behöver tuktas, HUR?

Jag är inte tillräckligt duktig för att ta en strid där hon bockar, reser sig och stressar upp sig när man försöker få henne att gå fram. Jag har ju haft funderingar på att sälja henne, men det tar emot då hon är så fin vissa dagar och det känns verkligen som att vi har hittat varandra ibland. Har nog aldrig varit så fäst vid en häst som jag är vid henne, samtidigt som hon gör mig så arg och besviken vissa dagar. Suck. :crazy:
Har du någon som kan hjälpa dig med hästen? Dels i ridhusridning så att hon börjar ta skänkeln och sen kanske någon som antingen kan ta striden ute eller någon som kan promenera med er? Det finns ingen trygg du kan rida ut med annars?

Jag får ju hjälp med uteritterna för jag är en sån fegis, antingen rider gamla ägaren på Caspian eller så rider hon med på dotterns C-ponny. Och: jag rider fram med säkerhetsväst på dressyrtävlingar också. Det går minsann det också fast vissa tittar lite undrande.

Vad jag vill ha sagt är att det är ok att be om hjälp och jag rider bättre när jag känner mig trygg. Har lixom inte så mkt stolthet där..

@Fiorano Nu kan jag ju inte alls jämföra mig med dig vad gäller tävlingsrutin, men om jag tyckte min häst gick okej och får urkassa 58% och du sitter och sjunger med i låten och får 65%.... då är din lägstanivå Rätt hög va? :p:cautious: Vänd på steken och se det som att när du skitrider så får du 65%, hur bra ska det då inte vara annars liksom. Det är faktiskt ett Bra resultat :)

@Werze Din häst låter precis som min när hon var 5 år. Ifrågasättande och lite ouppfostrad. Hon var förjävlig, gick baklänges i dikena, skog mot skänkeln, bockade och härjade när man gick på henne. Jag var så arg på henne så jag önskat att jag haft en flaska att slå i skallen på henne de dagarna :o
Till slut hade jag inga känslor för henne mer än att hon var en jobbig jävla pain in ass-tonåring. Fantastisk ridkänsla de dagarna man fick till det men inte ens i närheten av potentialen pga att hon var tvungen att ifrågasätta precis allting.
Jag skickade iväg henne till en beridare som fick tukta henne. Jag var så less på henne, tänkte då att antingen blir hon kul att rida eller så säljer jag henne när hon är tillriden. Vilket kvittade just då.

Med facit i hand var jag för ringrostig när jag köpte henne. Jag hade ju haft ett långt uppehåll och därefter bara ridit snälla eller välutbildade hästar, så köpte jag av nån dum anledning en unghäst med stenhård skalle. Klart att det inte gick. Jag hade inte rätt tajming och balans för att sätta henne på plats.
Hade jag köpt henne idag vet jag att jag hade rett ut det där, men jag är glad att jag tog hjälp med det där och då innan det blivit en befäst ovana. Så mitt råd är lite samma som @Amanda_F - var inte rädd att be om hjälp. Det är inte alltid rätt tid i livet att ta tag i problemen själv. Och det kan bli så mkt bättre om man får ordning på det jämfört med att sitta och spy åt sin häst eller bli rädd för den.
Din häst (och min) kommer antagligen alltid att ha skalle och temperament, men man kan ändå fostra dem till att bete sig.

Alltså, tänkte precis att det har varit ovanligt lugnt i 07-tråden på sistone? Men det var ju för att jag missat den nya tråden :banghead:

Iaf, i helgen var vi på terrängträning igen! Förutom att Bruce fick en fix-idé om att man bara kunde gå på ett håll i vattnet så gick det bra! En miss på hinder på snedden men det får jag ta på mig, vi har inte hoppat på det förut så då får man vara lite noggrannare med styrningen så att hästen fattar att den ska hoppa innan vi redan hunnit förbi :angel:

Idag hade vi sadelutprovare ute som kollade igenom, precis som jag misstänkt var min hoppsadel inte så bra på Bruce. Dressyrsadeln var egentligen bra men i stort behov av omstoppning, spec framtill. Han behövde också plats till att fylla ut med muskler runt manken så ska rida med korrektionspadd med inlägg fram sålänge.

Hittade en hoppsadel som funkade (med padden där också) men tyckte den var lite dyr till det skick den var i och ett märke jag aldrig hört om förut på sadlar så ville kolla upp vad den kostade ny + vad andra begagnade kostar osv innan jag bestämde mig. Kostar lite mer än de andra begagnade (i ngt bättre skick utefter vad jag kan se på bilderna) jag sett men ingen av dem som ligger ute nu är rätt storlek och det är ju ändå betydligt billigare än ny + att den här är ju redan inriden och skön :angel:, så lutar nog ändå åt att jag tar den.

Tack @Amanda_F och @stjarnfrugt ! Problemet jag har är ju att jag alltid varit mycket ensam med mina hästar. På förra stället reds hon av stallägaren ibland och det kändes att hon blev så mkt bättre. Ja, jag kanske får skicka iväg henne till någon, hon behöver ju vidareutbildas faktiskt. Hur blev din efter att hon kom hem, blev hon bättre med dig, t e x ute?

Där jag står just nu har vi alla så olika tider, så det har varit svårt att få ihop uteridning tillsammans. Hon blir dessutom nästan mer taggad när man rider med någon annan, så inte ens då kan hon uppföra sig. Usch, när jag tänker efter är hon verkligen ouppfostrad.:o

Får se, kanske passar på att sälja henne om hon ändå är ute hos någon:angel:. Finns ju lättare hästar....

@Werze Min häst reds av beridaren i 2 månader och hade cirkus de första veckorna :angel: Jag red henne sporadiskt under tiden och sedan efter 2 mån hade jag henne själv, men stod kvar hos beridaren in case of. Hon var ändå till salu under tiden och jag orkade inte ta hem henne och visa själv för spekulanter.
Hon blev såklart bättre i ridningen både inne och ute, eftersom beridaren var ganska rejält brysk med henne när hon satte igång. Hon insåg helt enkelt att det inte var nån ide att tjafsa. Klart hon tjafsade med mig också men jag rev ifrån åt henne och då insåg hon att det var samma regler, hon behövde inte testa lika mkt. Dessutom fick jag träna på att bli snabb i mina korrigeringar så att hon aldrig fick lika lösa linor och utrymme att ifrågasätta ;) Det gäller även fortfarande fö, och kommer väl göra i hela hennes liv. Alltid i ramen krävs. Men det märks tydligt att hon blivit vuxen nu och inte har samma behov av att ifrågasätta.

Jag tycker du ska undersöka vad det finns för tillridningsmöjligheter i din närhet. Fråga din tränare vilka ställen som kan vara lämpliga :) Du kanske inte ens behöver skicka iväg henne utan kan ha nån som kommer hem och rider henne hos dig. Det är billigare men du får ju också stå för hela skötseln. Om du ändå ska sälja henne så kan det ju vara saksamma att skicka iväg henne helt så det kanske går lite snabbare = billigare.

Jag betalade 6500 kr + moms. Om hon hade blivit såld tog beridaren 10% av priset.

Kl
Queenie visade sig vara dräktig idag på 17 dygn! :banana: Yeey! :D Nästa koll om två veckor och då hoppas vi på ett litet hjärta som pickar! :love: Går allt som det ska blir det fölis i slutet på april! :love:

I övrigt händer inte så mycket... Jag kämpar med att få äta och orkar knappt med nånting. Men igår släpade jag mig ut och tömkörde först tills hon släppte fint i sidorna och sen fick medis rida lite. Lilla fröken grå var jättestel i början och gjorde som vanligt stora fula protester i början. Sprang baklänges eller rusade, ramlade in på volten och var "jätterädd" för pisken. :meh: Men när hon släppte blev hon tokfin! :love:

Svarar typ alla som undrat:

Näsblodet kom nog bara av ett litet spräckt blodkärl. De hade sprungit i hagen på morgonen och det var nog då skon rök för jag hittade den i hagen.
När jag kom kl 11 var näsblodet borta och det kom inte tillbaks. I lördags alltså.
Igår longerade jag innan vi hade ponnytävling och inget nytt näsblod så det är nog lugnt.

Med Joline går det bra. Red lektion i onsdags och det gick okej. Tycker det är så svårt att rida obalanserad häst som inte går på tygeln eller framåt men det blir nog ändring på det snart :) Hon vilade tors,fre och lördag och igår red jag ut för första gången. Jag dog uppenbarligen inte :p Hon skötte sig bra. Lite smårädd för stenar och sånt men hon stannar, kollar och sen går hon så det är bra.

Lite meckigt med 2 hästar just nu för jag har mycket på jobbet men det löser sig :)
Måndag: rida båda
Tisdag: Divan hoppar, Joline vilar, jag är på clinic
Onsdag: Rida Joline, Divan ska få tänder fixade och Joline vacc
Torsdag: Rida Divan, Joline kanske longeras lite
Fredag: lektion med Joline för tränare nr 1, rida lösgörande på Divan
Lördag: Tävling med Divan
Söndag: Tävling med Divan
Oklart vad Joline får göra i helgen :D

Tack @Amanda_F och @stjarnfrugt ! Problemet jag har är ju att jag alltid varit mycket ensam med mina hästar. På förra stället reds hon av stallägaren ibland och det kändes att hon blev så mkt bättre. Ja, jag kanske får skicka iväg henne till någon, hon behöver ju vidareutbildas faktiskt. Hur blev din efter att hon kom hem, blev hon bättre med dig, t e x ute?

Där jag står just nu har vi alla så olika tider, så det har varit svårt att få ihop uteridning tillsammans. Hon blir dessutom nästan mer taggad när man rider med någon annan, så inte ens då kan hon uppföra sig. Usch, när jag tänker efter är hon verkligen ouppfostrad.:o

Får se, kanske passar på att sälja henne om hon ändå är ute hos någon:angel:. Finns ju lättare hästar....

Ja det var ju jag som skrev det till @snow i välmening för problemet är ju att det blir lite som med din häst när det gått för långt. Hästen ifrågasätter och vinner lite för ofta vilket gör att den nästa gång ifrågasätter lite kraftigare o sen är cirkusen igång. Mitt råd till dig är samma som @stjarnfrugt gav dig, dvs ta hjälp innan du blivit så rädd eller tröttnat helt. Har man i grunden en bra häst som man trivs med men inte reder ut riktigt så är det ju det enda alternativet om man då inte säljer. De flesta unghästar har en fruktansvärd period som 5-åringar, speciellt med oss amatörer i sadeln för vi kanske missar de där första små små signalerna där hästen testar om den kan komma undan. Sen går det i rasande fart och man står med en häst som inte vill det mesta av det man själv vill. Tråkigt. Så det är verkligen värt de där pengarna man då får lägga på utbildning för att få en snäll o trevlig häst som går att använda på alla de sätt man tänkt sig utan att behöva sätta livhanken till.

@Maja_Kandi Roligt att höra att hon tagit sig. Hoppas det fortsätter så :)

@Jfrelin Jag tycker att din tidsbrist är ett angenämt problem ;) jag är MKT avundsjuk på din möjlighet att ha två ridhästar :o
Vad var det för clinic?

*kl

Red iväg till en utebana i skogen idag. Ville inte vara och hosta på ridklubben och folk ska börja bry sig...
Hon hostade i framridningen men det blev inte värre av att galoppera lite och sätta lite press på henne en liten stund. Dessutom var snoret nästan helt genomskinligt när vi kom hem, och inte gulvitt som det brukat vara senaste tiden.
Det känns som att det börjar lätta, men tävlingen nästa vecka kan jag nog lika gärna glömma :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 368
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 893
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"