07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.

hoppas den går att se, igår red min lilla 14-åriga systerdotter på min 07:a, var tvungen att muntra upp henne då hennes egen ponny står på sjukhus med bukhinneinflammation (andra gången på en månad) och anaplasma :'(. Nästa projekt är att hon vill hoppa honom, men han kan lätt gräva ner sig och bli stark efter hindren, någon som har bra tips för hur man underlättar för henne? Han går på vanligt bett, kanske prova något annat

Tycker tjejen är duktig - mjuk och okomplicerad i sin kropp såsom vi ofta är som barn/ unga och ngt man önskar skulle stanna kvar hos alla även i vuxen ålder . Hästen bjuder trevligt under henne tycker jag :)

Tycker tjejen är duktig - mjuk och okomplicerad i sin kropp såsom vi ofta är som barn/ unga och ngt man önskar skulle stanna kvar hos alla även i vuxen ålder . Hästen bjuder trevligt under henne tycker jag :)
.
Tack, hon är superduktig (tycker jag, men jag är ju lite partisk;)). Men faktiskt, när vi letade ponny fick hon väldigt mycket beröm av alla säljare vi var till, den vi köpte sänkte de priset på rejält så vi skulle köpa den. Jo, man önskar man vore lika okomplicerad som när man var yngre, nu är det stelt och man funderar för mycket istället för att bara göra, feg har jag hunnit bli också..
Det är ett år sedan hon satt på honom senast, men nu när hennes ponny är sjuk tänkte hon faktiskt rida honom lite mer:D, tur han är världens snällaste för det mesta och inte så stor när man väl tagit sig upp.

Imorgon är det veterinärbesök för min pålle. Sedan förra tisdagens katastrofdag har han varit som vanligt. Min kompis/medryttare red i helgen och allt gick bra då.

Idag var det bommar/hoppning på schemat för min ridgrupp, och eftersom värmen smällt till här var det vattenspridarpremiär på hoppbanan... Mindre populärt hos pålle som spände sig (dessutom flyttades spridaren runt till nya platser = lika läskigt varje gång den startade på nytt). Dock så tror jag att det största problemet är att även jag låter mig störas av sådant här och får svårt att fokusera. Det blev tvärnit och försök att dra åt sidan första gången vi skulle över en serie med travbommar, men jag har lärt mig pålles trix nu och gav mig inte förrän vi travade avspänt över. När övriga i gruppen började hoppa (vi kräver mer tid för att nå dit, jag ville inte ta en fight jag inte kan vinna) så började jag istället träna bakdelsvändningar i närheten av vattenspridaren. Det tycker både jag och pålle är svårt och efter inte alls så lång tid av koncentrerad ridning så var vattenspridaren bortglömd och pålle lyhörd och inte ett dugg tittig eller spänd.... Baserat på dagen så säger jag också "ouppfostrad" om hans beteende, men vi får se om veterinären hittar något. Det lika gärna vara så att han har ont. Ska bli skönt att förhoppningsvis få veta.

@Marvin Din häst är ju lite rolig, shitty förutsättningar in i kombination och hon löser allt-bra förutsättningar och hon river:D. Du får slarvrida lite mer inne på banan:p.

Sådär har hon varit hela tiden. Nästan varje tävlingsrunda har vi nånstans kommit helt fel, hon har räddat oss, jag har skrikit "förlåt" :angel:, klappat henne, lagt henne rätt på nästa hinder och då har hon rivit. :mad: Nä, jag ska inte slarvrida, jag måste lära mig att hitta fokus och inte börja fundera på annat efter halva banan, för då upptäcker jag plötsligt att jag har glömt att rida och vi ligger helt fel på nästa hinder.

Tränade för min vanliga hopptränare igår, fast på hemmaplan. Sparade typ 2 timmar på att inte koppla på, packa, lasta, köra, fixa, packa, lasta, köra, städa och parkera. Åhh, varför kan vi inte alltid ha de här träningarna hemma, jag orkar ju inte egentligen fara runt på det viset!
Iaf, så var hon sådär trög igen och jag blev vansinnig på henne, gjorde massor med övergångar, släppte allt "lagom" och gick på henne rejält några gånger så att hon flög iväg och jag fick en reaktion. Efter ca 10 gånger slutade hon stöna och började reagera istället. :devil: Lagom till att själva träningens uppvärmning började. Mycket bomarbete och jag noterade igen att hon lägger ner galoppen när det ligger en bom på marken. Kan ICKE få någon ordentlig galopp framför, över och efter. Märkte det för några träningar sedan när det låg "hjälp-bommar" på marken 2 galoppsprång innan vissa hinder, där fick vi svårt att komma rätt eftersom hon dog 2 språng innan bommen. Hinderna utan bom framför gick bättre, då galopperar hon hela vägen fram och får bättre språng.

@Marvin hon kanske blir distraherad eller nåt? Jag vet en tjej i mitt förra stall som tävlade hoppning och fälttävlan och hästen var helt otittig och obrydd i det. Men den gick aldrig att rida cavaletti eller över markbom för såna var den livrädd för... Vissa är märkliga. Fö oxå ett sto ;)

Idag har pålle varit hos veterinären, och fick utlåtandet utan anmärkning på samtliga punkter i besiktningsprotokollet. Fin i ryggen, rör sig bra på hårt och mjukt underlag, inte minsta lilla hälta på böjprov högt eller lågt. Han uppträdde som en ängel hos veterinären och tyckte snarare att det var mysigt när veterinären klämde och böjde (vilket är typiskt honom, han ÄR en riktig goshäst!).

Vi tog förvisso inga röntgenplåtar men jag vete sjutton VAD man i så fall skulle ha röntgat.... Där kändes det i så fall som allt eller inget. Nu tänker jag jobba på ett tag och bli lite tuffare mot honom i ridningen, för det mesta tyder ändå på att det är i uppfostran/lydnaden det brister.

@snow så skönt, då börjar bootcampen ;)

Jag tycker inte man ska röntga hästar utan misstanke om nåt. Hittar man då nåt som hästen är obekymrad av men som finns, så får man bara bekymmer med försäkringsbolagen om man villa ändra försäkring, höja värdet, byta bolag eller sälja...

@snow Skönt att veta att han är helt fräsch! Nu är det bara att jobba på lydnaden:). Tycker inte att det finns nån anledning att hålla på att röntga efter en vetcheck ua.

------------------------------

Har ridit igenom LA4 idag efersom vi ska starta det på fredag. Är lite sur på mig sjäv att jag inte ridit genom det innan för den där överstrykningen i åttvolten är ju skitsvår att få till! Nån som har ridit den och kanske tom har det på film? @Gabby_Ossi kanske? I övrigt kändes hon rätt bra och det känns som om jag börjar hitta tillbaka till en bättre ridkänsla och effektivare ridning. Galoppen känns super!

@snow Skönt att veta att han är helt fräsch! Nu är det bara att jobba på lydnaden:). Tycker inte att det finns nån anledning att hålla på att röntga efter en vetcheck ua.

------------------------------

Har ridit igenom LA4 idag efersom vi ska starta det på fredag. Är lite sur på mig sjäv att jag inte ridit genom det innan för den där överstrykningen i åttvolten är ju skitsvår att få till! Nån som har ridit den och kanske tom har det på film? @Gabby_Ossi kanske? I övrigt kändes hon rätt bra och det känns som om jag börjar hitta tillbaka till en bättre ridkänsla och effektivare ridning. Galoppen känns super!
inte det nya, har ju knappt tävlat i år!

@stjarnfrugt och @Fiorano så kände jag också med röntgen. Frågade t.o.m veterinären rakt ut: "kan han ha någon mystisk ryggåkomma?" Men veterinären trodde inte det baserat på reaktioner av palpering samt att han galopperade så fint.

Bootcamp it is! Imorgon blir det markarbete och på fredag dressyr, båda med tränare på marken. Min duktiga kompis ska rida honom nån dag också. Jag fick hoppa hennes tävlingshäst förra veckan och det var enormt bra för mitt självförtroende. Jag kan ju faktiskt!

@snow alltså jag hade typ måstat käka upp en hatt om det varit ngt fel på din häst fysiskt hos vetten :p
Men nu har du ju iallafall fått en hälsocheck på den och det är ju inte fel .
Nu kan du träna på och vidare utan betänkligheter !

@snow
Vad härligt att han gick igenom u.a! Nu vet du ju så det är bara att köra på! ;)

KL
Idag for vi äntligen iväg för att få hjälp med inkörning! Eh, nog för att jag visste att jag har en trygg och klok ponny, men seriöst... Jag hade aldrig kunnat drömma om att hon skulle vara såhär duktig! :love: Vi kom dit, tog på alla grejerna, gick ut till vagnen, parkerade henne framför den, fällde ner den, kopplade på och gick. Hon ba: "Det här va kul! Vad finns bakom den där kröken!?" :D Såklart tog vi det piano först. När vi fällt ner vagnen stod vi en stund, hon brydde sig inte alls, helt avslappnad. Trädde igenom remmarna i skaklarna och sen gick jag och medis på varsin sida och höll i så att om hon skulle blivit rädd kunde vi bara släppa, plus att kusken gick bakom. Så gick vi en bit, hon kunde verkligen inte brytt sig mindre! :p Så kusken hoppade i, vi kopplade på och gick vidare. Och hon drog som om hon aldrig gjort annat! :love: Bara knallade på, jätteglad med spetsade öron! Gick både uppför och nerför, hon tog i och hon satte sig emot, svängde tokbra, brydde sig inte ett skit i att skaklarna tog emot.
Gick ett varv på en grusväg som är kanske 600 meter, sen skulle vi försöka gå ett varv på en skogsväg, inga som helst problem, tills vi upptäckte att det var en vägbom, då hade vi kanske gått in 10-15 meter på vägen och var alltså tvungna att antingen backa eller vända. Queenie försökte följa mig runt men blev lite brydd när skakeln tog stopp så hon stannade. Min kloka fina tjej som bara stannar när det blir knas. :love: Backade några meter (jag hjälpte henne och tryckte mot bringan) och sen vände vi försiktigt, hon korsade benen så himla bra och bara vände. Nemas problemas! :love: Gick istället ett varv till runt samma lilla runda på grusvägen och sen gav vi oss för dagen! Min finaste prinsessa!

IMG_20150611_161302_zpsezsen0yt.jpg

Jag är så stolt och glad så jag nästan spricker! :D :D :D

@snow
Vad härligt att han gick igenom u.a! Nu vet du ju så det är bara att köra på! ;)

KL
Idag for vi äntligen iväg för att få hjälp med inkörning! Eh, nog för att jag visste att jag har en trygg och klok ponny, men seriöst... Jag hade aldrig kunnat drömma om att hon skulle vara såhär duktig! :love: Vi kom dit, tog på alla grejerna, gick ut till vagnen, parkerade henne framför den, fällde ner den, kopplade på och gick. Hon ba: "Det här va kul! Vad finns bakom den där kröken!?" :D Såklart tog vi det piano först. När vi fällt ner vagnen stod vi en stund, hon brydde sig inte alls, helt avslappnad. Trädde igenom remmarna i skaklarna och sen gick jag och medis på varsin sida och höll i så att om hon skulle blivit rädd kunde vi bara släppa, plus att kusken gick bakom. Så gick vi en bit, hon kunde verkligen inte brytt sig mindre! :p Så kusken hoppade i, vi kopplade på och gick vidare. Och hon drog som om hon aldrig gjort annat! :love: Bara knallade på, jätteglad med spetsade öron! Gick både uppför och nerför, hon tog i och hon satte sig emot, svängde tokbra, brydde sig inte ett skit i att skaklarna tog emot.
Gick ett varv på en grusväg som är kanske 600 meter, sen skulle vi försöka gå ett varv på en skogsväg, inga som helst problem, tills vi upptäckte att det var en vägbom, då hade vi kanske gått in 10-15 meter på vägen och var alltså tvungna att antingen backa eller vända. Queenie försökte följa mig runt men blev lite brydd när skakeln tog stopp så hon stannade. Min kloka fina tjej som bara stannar när det blir knas. :love: Backade några meter (jag hjälpte henne och tryckte mot bringan) och sen vände vi försiktigt, hon korsade benen så himla bra och bara vände. Nemas problemas! :love: Gick istället ett varv till runt samma lilla runda på grusvägen och sen gav vi oss för dagen! Min finaste prinsessa!

IMG_20150611_161302_zpsezsen0yt.jpg

Jag är så stolt och glad så jag nästan spricker! :D :D :D
Grattis :D Första gången framför vagn är ju jättestort, vet hur det känns !

@sassiball
Ja herregud! Jag är så glad! Min fina duktiga tjej! :love: Idag avslutade vi på topp och har bokat in tisdag nästa vecka för en upprepning. :) Då ska vi se till att inte vägbomen är nere så vi kan köra den lilla skogsturen! :)

@Maja_Kandi Vilken söt häst! (Ponny?) Vad är det för ras? Så himla häftigt att kunna köra sin häst, jag drömmer om en körbar shettis till mina framtida barn som jag också kan ha roligt med ;)

I följetongen "snows ouppfostrade häst" så började första dagen på bootcamp lite sisådär... Skulle alltså rida markarbete för instruktör. Under uppvärmningen (när jag var själv) så gick det superbra. Vi började med att gå över ett "läskigt" plank med mig bredvid på marken, och efter en ganska kort övertalning så gick han lugnt över. Satt upp och skrittade samt travade diverse olika bommar på marken. Pålle tvekade ingenting men jag kände att han var pigg och det blev en eller annan "smygökning" ibland. Då gjorde jag halt och så fick han skritta över nästa bom - han får inte bestämma tempot! Sedan kom min ridlärare och vi travade över samma bomserie som vi precis tränat. Han var fortfarande pigg och jag hade inte helt kontroll på tempot, blev t.ex. galopp i seriens slut istället. När jag rider serien typ femte gången (vi snackar alltså travbommar på marken nu) så gör han ett plötsligt kast åt sidan och jag flyger som en liten vante :meh:. Alltså det går SÅ fort och är SÅ SVÅRT att sitta kvar när han gör så här, som en blixt från klar himmel! (Eller OK, han var pigg, jag hade inte hundra kontroll uppenbarligen och det övergick i spänning). Därefter tog pålle en galoppvända genom skogen och sprang hem till stallet och käkade gräs... Jag bet mig i tungan rätt rejält men annars inga skador (har blivit rätt bra på fallteknik kan man säga).

Min ridlärare tyckte att nu bryter vi bommarna, för han har uppenbarligen gjort det här till en grej att han kan dra åt sidan hux flux. Hon föreslog att för att få koll på honom så skulle vi strunta i bommarna, fokusera på lydnaden och dessutom använda en graman, för att hindra honom att kasta sig. Jag har aldrig ridit med hjälptygel och är väl inte direkt ett fan, men här kunde jag ändå se en poäng... Han var fortsatt spänd men vi tränade jättemycket tempoväxlingar i trav och därefter galopp, och efter en hel del svett från både mig och honom så var han avslappnad och lyhörd för mig. Han får verkligen en jättefin trav när han slappnar av men ändå tar i - det är ju SÅ jag vill att det ska kännas! Inte att han ska springa omkring och hetsa upp sig och bli rädd för saker ("saker" i detta fall kan t.ex. vara ridläraren, och i synnerhet om hon smackar. När han blir så här så flyger han i luften för minsta lilla).

Jahapp. Vi avslutade i alla fall passet bra. Jag har följande plan för framtiden:

1. Bort med kraftfodret. Som han är nu behövs ingen extra sprutt och veterinären tyckte att han var lagom i hullet. Dessutom släpps han på gräs snart, jag har handbetat honom lite men den riktiga invänjningen börjar på lördag. Jag ska också testa att ge extra magnesiumtillskott och se om brist på detta det kan vara en del av problemet. Har tyvärr inte tillgång till mineralanalysen på det hö han äter, så det är ju svårt att räkna exakt då.

2. Longera honom innan jag rider över några bommar så att han har sprungit av sig eventuell extra energi. Igår vilade han och visst kan det ha ett finger med i spelet, men han ska faktiskt kunna vila en dag utan att bli knäpp. Det har han kunnat förr!

3. Rida ut mer så att han får mer mental stimulans och kanske också mer fysisk avkoppling.

4. Han ska gå ihop med tre andra hästar i en större gräshage. Just nu går han i en grushage tillsammans med en till häst, som min pålle bestämmer över. Nu kommer de bli en blandad flock och jag hoppas att det äldre stoet kanske kan sätta min häst på plats lite grann så att han inte får bestämma precis allt i hagen.

Det är inte lätt detta ska jag säga. Någon som vill ge input på min fyrstegsplan? Jag känner mig som sagt rätt kass som på några veckor gått ifrån "tjej som har en snäll och trevlig häst" till "tjej som har en avkastarkung".

Nu har jag bestämt mig i alla fall att lämna iväg pållan till beridare och om hon är säljbar ska hon säljas. Allt är säkert mitt fel som inte har tillräcklig tid, rutin och känsla för henne. Men jag har verkligen försökt. Suttit kvar när hon blivit okontaktbar och börjat bocka på uteridbanan. Fortsatt rida där och krävt total lydnad fast jag varit rädd som fan. Ridit ut med fjärilar i magen och inte gett med när hon stannat eller tramsat över något. Nu får det vara nog, för det har inte varit kul och hon har varit hos mig i två år nu.:( Mycket har blivit bättre, men inte på något avgörande sätt. På tisdag kommer en tjej och rider och om allt verkar bra åker hon iväg så fort det finns plats.

Nu har jag bestämt mig i alla fall att lämna iväg pållan till beridare och om hon är säljbar ska hon säljas. Allt är säkert mitt fel som inte har tillräcklig tid, rutin och känsla för henne. Men jag har verkligen försökt. Suttit kvar när hon blivit okontaktbar och börjat bocka på uteridbanan. Fortsatt rida där och krävt total lydnad fast jag varit rädd som fan. Ridit ut med fjärilar i magen och inte gett med när hon stannat eller tramsat över något. Nu får det vara nog, för det har inte varit kul och hon har varit hos mig i två år nu.:( Mycket har blivit bättre, men inte på något avgörande sätt. På tisdag kommer en tjej och rider och om allt verkar bra åker hon iväg så fort det finns plats.

Tråkigt såklart men antagligen rätt beslut! Det ska ju vara roligt med häst, kanske inte jämt men åtminstone så att det roliga överväger det kämpiga.

Har din häst varit så här hela tiden du haft henne eller har det blivit värre/bättre?

@Werze Roligt att höra att du fattat beslutet om än det är en tråkig sak i sig. Det är en styrka att komma dithän. Jag kände precis samma sak när min åkte iväg. Jag hade liksom inte roligt med min häst, det var bara "a day at work" att rida henne, på sin höjd en vanligt dag på jobbet och relativt ofta en skitdag på jobbet. Det är inte värt det. Det tar så mkt tid och så mkt pengar att man åtminstone kan kräva att det ska vara roligt 5 av 7 dagar...
Har du koll på rutiner, hagar osv i det tillridningsstallet hon ska åka till? I mitt fall är det det enda jag var missnöjd med, min häst började nämligen att krubbita när hon stod hos beridare. Tyckte inte att det var det som jag ville ha för mina 6500 + moms per månad :meh:
Gör även upp en plan där ni tar upp hur arbetet ska läggas upp. När hon förväntas visas för spekulanter osv och hur det ska gå till, vem som sköter annonsering och, kundkontakter, visning av hästen och hur ni gör med ev provision. Hur det är med besök, om du kan komma och gå som du vill eller hur det fungerar med det.

Är mkt bra att ha allt sånt klart innan, så man slipper tråkigheter i from av att man känner att det dras ut på tiden för att mjölka ut pengar, eller att man ska sköta all kontakt med spekulanter osv ( det tycker jag isf ska påverka ev provision) eller annat oklart.

@snow Jag tycker att du ska låta någon erfaren och sadelfast ryttare fostra din häst uppsuttet parallellt med övriga förändringar. Det där är bara typiska saker han lagt till med för att han kan. Han måste inse att det inte fungerar, bommar eller ej.

@Maja_Kandi Fantastiskt! Gud så skönt med en så stabil pålle :) Och så bra att du kommer kunna köra henne när du börjar bli framtung ;)

@snow Håller med stjarnfrugt, sätt upp en ryttare som inte ramlar av när han gör sådär! Det ska inte löna sig att tramsa på det viset!

Här är jag tjurig för att vår dressyrträning i morgon blev inställd för att flera inte kunde. Jävla skolavslutningar. Förra träningen missade jag ju för att jag åkte och hämtade sadeln. Min andra tränare kan typ aldrig och i morgon tänkte jag släppa på bete, och då blir det brist på ridbana. Jag HATAR inställda träningar, det är typ det enda av allt elände i mitt liv som kan få mig att gråta. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 736
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 379
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 893
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?