07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt och @Marvin helt ärligt vet jag ingen sådan ryttare.... Eller ja, kanske killen i den berömda bockvideon men ingen i min direkta närhet. Min mycket erfarna ridlärare påstår att hon aldrig sett en häst som är så snabb som honom... Min plan går främst ut på att han inte ska hamna i det här läget, dvs bli spänd och reagera med flyktinstinkten. Det vore säkert jättebra om någon kunde korrigera från ryggen exakt när han gör så här, men jag är helt ärligt inte säker på att det går. Däremot skulle förmodligen ett proffs kunna förhindra att han blir så spänd, och det är en sån nyckel jag skulle vilja hitta...

@snow jag tycker knappast du har ett sånt deluxe problem att hästen måste på tillridning. Däremot bör du ju försöka hitta din balans och kanske backa några steg utifrån det . Hästen måste ju inte ridas över bommar i samband med det .

Att hästar får ryck eller lägger sig till med saker är ju rätt typiskt .
Vet ingen som lämnar sin dressyrhäst på tillridning för att den ibland kastar sig vid sargdörren på ridhuset då och då . Som jämförelse ;)

@snow Jag tror inte heller att du ska överdriva omfattningen av det här beteendet han skaffat sig på senare tid, som jag förstått det har det inte pågått så länge? Skicka iväg på tillridning osv känns inte direkt nödvändigt. Det är nog helt rätt att backa bandet och se om man kan komma åt problemet den vägen. Om det nu är så att han är uppmärksam och fungerar klockrent från marken, så måste du fundera på vad i ditt beteende du ändrar när du kommer upp i sadeln.
Däremot verkar det vara lite hans attityd i allmänhet som är bekymret. Att han är nonchalant och ouppfostrad helt enkelt, och det kommit i uttryck genom att han bryter ut och drar iväg. Jag skulle snarare tro att det är så att han har fått så många små signaler hela tiden, om att han kan göra som han vill, att det där bara blir kulmen av det. Som ryttare uppfattar man inte alltid de där små signalerna man sänder ut, men hästen gör det direkt. Om man liksom 10 ggr visat hästen att "det är okej att du inte respekterar mig" så varför skulle hästen då göra det när det kommer till nåt den inte har lust att göra, tex hoppa?

Det börjar redan när man hämtar i hagen, vilken utstrålning har jag? Är det "kom gärna hit om du har lust" eller är det "hej kompis, nu ska vi gå in i stallet". Vidare i stallet - låter jag hästen trampa runt och flytta på mig eller är jag noga med att den håller sig där jag ställt den? Framförallt, flyttar den sig för mig eller är det tvärtom att jag anpassar mig?

Det är fullt av såna här små signaler som man måste reflektera över varje dag. Jag kom på mig själv senast igår med att när jag tog in min häst gick hon 2 m bakom på slackt grimskaft och slöade och såg allmänt ointresserad ut, stannade till en stund innan hon fortsatte gå. Det är big no-no för mig. Jag har blivit förslöad helt enkelt för att hon alltid kommer in. Jag hade inte kunnat slöa till med detta med henne för 3 år sedan för då hade hon helt sonika dragit åt andra hållet och ätit gräs och fullkomligt struntat i mig i andra änden av grimskaftet. Men nu är hon vuxen och snäll och jag har blivit lat. Om jag inte ändrar på min attityd nu så kommer hon förr eller senare att inse att hon faktiskt inte behöver gå efter mig, hon kan stanna när hon vill och tids nog lika gärna äta gräs. Och om hon får gå som hon vill från hagen, varför ska hon följa mig när vi ska till ridhuset, eller upp på transporten, eller nån annantsans öht?
Så jag måste som ägare och ledare Nu se till att jag hädanefter leder henne ordentligt innan hon kommit på några dumheter.

@mackan och @stjarnfrugt jag ska tänka över min hantering, absolut! Den enda olat han har i stallet är att skrapa med framhoven mot golvet när han är blir otålig. I övrigt är han lyhörd och går dit jag går, stannar när jag stannar osv. Möjligen att han som din häst @stjarnfrugt och är lite långsam och loj ibland, det kan jag nog jobba på så att han blir mer uppmärksam och kvick. Om vi går promenad i skogen på en smal stig där jag måste gå före så kan han försöka äta, men jag är noga med att säga åt honom då. Det är generellt lättare för mig att få honom att gå fram till eller över "läskiga saker" när jag är på marken än när jag sitter i sadeln.

Jag skulle säga att hans "sticka åt sidan-beteende" eskalerat de senaste två veckorna, ungefär... Innan dess gick det framåt med markarbetet, tyckte jag (och det började faktiskt jättebra igår också!). Sen så tror jag att en stor bov i min ridning är den olycka jag råkade ut för innan jul i samband med hoppning (bl.a. frakturer i nacken och 6 veckor utan ridning). Jag tror att han har påverkats av min osäkerhet helt enkelt, och att jag generellt är säkrare från marken än i sadeln.

@snow Det är ju inte så konstigt att du är osäker efter en sån olycka, snarare sunt skulle jag säga.

Skippa bommarna för tillfället om de gör dig osäker, och dra dig inte för att be om hjälp!

@snow kollade synen när ni var inne? Om det har eskalerat kan det ju vara synen som blir sämre inågon del av synfältet. Han känner sig tryggare med dig på marken då..

@snow Nu har jag kollat på filmen från din hoppning som du la upp när du kom in i tråden och jag förstår att du åker av.
Han är inte framme för skänkeln, du är för mycket framåtlutad och ja han är ouppfostrad, eller inte ouppfostrad men smart och ser sin chans. :p Det är omöjligt att sitta kvar när de kastar sig och man är i detta läge.

Du måste se till att hästen är framför dig. Du får rida med högre huvud och mer tryck in i handen så han inte har en chans att smita ur ramen.
Du måste ha mer tyngd i stigbyglarna så du sitter stadigare.
När han stannade på hinder 3 eller vad det var så går du sen fram till hindret, stannar och klappar? varför det? Han var ju inte rädd. En rädd häst stannar flera meter innan hindret och då kan det vara befogat att gå fram och titta. Inte annars. Han stannade ju bara för att du slappnade av lite efter de första hinderna. Han tog sin chans helt enkelt.

Du kommer lösa detta galant! Lite jävlar anamma så blir det bra.
Du behöver rida mycket innanför spåret så du kan känna att du bestämmer väg, takt och tempo. När det är lätt i alla gångarter så tycker jag du kan köra bommar igen.
Om du prompt ska trava bommar innan så lägg dem mot en vägg så har du bara en sida att hålla koll på. När det känns tryggt så kan du köra på diagonal osv

@snow Som jag ser det så är min häst inte loj. Hon är smart och de är de flesta hästar. Det är upp till mig vart jag vill ha henne. Som sagt så börjar det redan när jag hämtar i hagen. Idag var det minsann inga bekymmer för henne att röra sig framåt, jag gick med kort grimskaft strax framför bogen och såg till att hon rörde på sig. Lätt som en plätt och inte en tendens till att stanna och glo ;)
Samma i ridningen. Jag måste tala om redan i skritt på lång tygel att jag bestämmer vart vi går och i vilken takt, redan där lägger man ribban för hur uppmärksam hästen måste vara på mig som ryttare - finns chans att maska eller är det arbete som gäller? Det gäller fö alla hästar, men sen finns det dom som är så snälla att de inte börjar krångla om man låter dem hållas. De är helt enkelt olika benägna att hitta på hyss och vissa kräver rak och tydlig ram prickfritt och andra är lite mer förlåtande. Däremot skulle jag våga påstå att det finns inte en häst som tänder till den där extra gnistan så länge ryttaren inte gör det...

Min häst hostar fortfarande så jag är helt inställd på att det blir ingen tävling :( Dels för att jag aldrig skulle drömma om att åka iväg med en häst som hostar, men även för att de här snart 2 veckornas avbräck gjort att jag faktiskt inte tycker att vi är redo för tävling. Inte ett enda pass har jag tex ridit igenom programmet eller ens delar av det. Jag har ju bara ridit henne ordentligt sedan tisdag då jag för första gången tyckte att hostan inte störde det, och dessutom inte blev värre av mer ansträngning. Dock hostar hon i framridningen och ev när man skrittar av. Det ser illa ut på en tävling...
Dessutom gillar jag inte att komma dåligt förberedd till att rida program. Nu i helgen kommer det inte bli nåt vettigt gjort pga att jag jobbar 36 timmar nattskift och således har begränsat med tid och ork i vaket tillstånd. Jag brukar mest rida ut dessa helger. Sedan på mån kommer min hovslagare såklart på morgonen så jag får inte åka hem och sova efter jobbet utan måste direkt till stallet. Sedan tävling ons... nja va.

Känns aptrist, för jag är så jäkla tävlingssugen men framförallt jäkligt less på att inte ha min häst i tävlingsmässigt skick hur mkt jag än försöker.
Jag får nog försöka lägga tävlingsplanerna lite åt sidan och istället fokusera på att få henne stadig och i form. Då kommer ju tävlingsbiten att komma automatiskt. Men guuuud så tråkigt det är att aldrig få göra det där man faktiskt har hästen till :meh: Jag är en sån jäkla tävlingsmänniska så jag blir så frustrerad av att det aldrig lossnar. Eller ens kommer igång rättare sagt:down:

Jag har på sistone istället för att fokusera på program lagt lite mer krut på ridvägarna, min sits och att rama in henne och hålla reda på yttersidan. Jag tycker att det börjar ge sig mer och mer, speciellt efter att jag fick hjälp av instruktör i tisdags. Tänk så mkt enklare det är när nån står på marken och talar om vad man gör :o
Idag fick vi till det riktigt bra tycker jag. Det blir så jäkla mkt bättre när man får till inramningen på ytter och hela tiden påminner sig om att inte fastna i inner. Låter enkelt man fan så svårt det ska vara... Men så går ju hela hästen mkt bättre när man får till det, rör sig luftigare och man får iaf känna på lite av den där gången hon faktiskt har nånstans i ryggsäcken. Galopparbetet idag blev väldigt bra, och det är så roligt när man känner att det lossnar eftersom just galoppen är den svåraste gångarten för henne att röra sig i numera :)

@stjarnfrugt Förstår hur det känns. Jag vill också tävla och var så förbannad i lördags att jag inte visste vart jag skulle ta vägen när jag inte kom iväg. Förhoppningsvis kommer jag iväg imorgon :) Kommer dock stryka mig på söndagen eftersom det är MSV C och nu när hennes låsning är tillbaks går inte hö sluta så bra och inte enkla bytena heller och eftersom alla dem är koeff 2 så är det ingen idé. Vill inte åka om jag inte är mer förberedd. LA:3 borde vi dock kunna rida i sömnen.

Har dock inte ridit Divan sen i måndags så det blir spännande ikväll. Hade ju tandläkare i onsdags. Jättefin i munnen med rakt plant bett. Tur att man har flyt med något iallafall.
Joline hade lite kolik igår, därav hann jag inte rida Divan, men det gick över på en timme som tur var. Idag ska jag träna för min tränare med Joline. Det kommer bli väldigt jobbigt...... :p

Den här veckan har jobbmässigt varit den mest stressade på över ett år. Är mos och än är det några timmar kvar innan helg. (Har lunch nu..)

C och jag kommer inte direkt bra överens i övergångarna nu, han har varit trött efter tävlingen förra helgen. Vi har mygginvasion också, helt galet! Trots detta ska vi tävla i morgon, vi behöver komma iväg lite. Min ena tränare kommer ev vara där med en annan elev så jag hoppas att det går bra för dem så jag kan få hjälp, för de kommer vänta kvar om hon ligger på placering.

Vi har provat sadel också, rider i en lånesadel nu. Den är ok, han ryggar bra i den vilket är lite komiskt. Fick ju kämpa så hårt i förra sadeln. Men har ändå strukit mig till vad som var tänkt att vara årets sista start, en LA. Det känns dumt att stressa iväg från jobb och åka över en timme bara för lite miljöträning.

@Jfrelin vi ses kanske i morgon va? Har näst sista starttid i LB:3an...

När jag läser om @snow, @stjarnfrugt mfl hur era hästar är och hur viktigt det är med disciplinen inser jag hur vansinnigt bortskämd jag är med mina ponnier:o. Nog för att jag fostrar och inte tolerar vadsomhelst, men ärligt talat är jag bekväm, lat och alldeles för inkonsekvent för att ha superdisciplin på dom. Men så är dom också väldigt lättsamma och enkla även om Juno kan var lite tuff för vissa, med mig vet han gränserna och då är det lugna gatan. Ännu en fördel med mina underbara maror:love:!!

@snow Jag tycker du har en bra plan, men jag hade skippat gramanen och bommarna och satsat på ordentligt dressyrarbete (ridning) under en tid, säg tre månader innan du börjar rida över bommar igen. Tror det hade kunnat göra stor skillnad för er:). Bara att kämpa på!

@Amanda_F Tänkte på det med ortspetsarna på lånesadeln, visst är det den stoppade bossan framtill som är lång? Om du tror att han skulle funka med just den sadeln går den att fixa så den blir kort. Är bara att ta ur stoppningen, skulle tro att det även går att fixa en bossa 4 så den blir högre. Men tycker faktiskt att det låter som omd et inte är riktigt helt rätt sadel för er om den ska behöva korrigeras så pass mycket. Har du provat Vega CC?

@Jfrelin Massa pepp inför tävlingen! Typiskt med allt som hände förra helgen med näsblod och allt men kul att ni åtminstone kommer ut för en klass i helgen:).

SuperBarb och jag har tävlat idag igen. Började med en fin känsla på framridningen, men där var helt galet fuktigt inne så så fort jag började galoppera och hon fick upp lite flås hostade hon något helt förskräckligt. Provade två gånger med samma resultat. Började känna att jag fick onda ögat av övriga där inne för att jag skulle smitta ner deras hästar (red fram samtidigt som StG-ekipagen), så jag valde att skritta runt på parkeringen innan start.

Inne på banan hann jag lite snabbt göra en skänkelvining åt varje håll och prova ena förvända innan startsignal. Hittade inte riktigt flytet i programmet, men hon är väldigt lydig och stadig. Fick galoppanslag i första mellantraven och så fattade hon fel galopp i första fattningen, vet inte riktigt vad som hände där.

64,3% räckte till ytterligare en blå rosett:bump:! Som jag älskar den ponnyn:love:!
11401344_10153440565856663_1415271701411408133_n.jpg

På väg till tävlingen hann jag springa in på Hööks också och köpa en ny tävlingsskjorta, en Spooks Kimi som jag tyckte var rätt fin:).

Tråkigt såklart men antagligen rätt beslut! Det ska ju vara roligt med häst, kanske inte jämt men åtminstone så att det roliga överväger det kämpiga.

Har din häst varit så här hela tiden du haft henne eller har det blivit värre/bättre?

Hon har varit sån här hela tiden, testat och testat känns det som. Visst, hon var inte mkt riden när jag köpte henne, och hon har ju i alla fall fattat tömkörningen och vad man ska göra i ett ridhus. Men det känns alltid som att man tvingar henne till allt. Jag inser ju att jag är en stor del av problemet och antagligen är jag inte tillräckligt konsekvent i hantering och ridning (även om jag försöker och vill tro det...). Sen har jag inte ridit henne så mycket som hon nog hade behövt. Det är nog det som känns värst, men jag vet inte hur jag ska få ihop det. Medryttare verkar ursvårt här där det kryllar av hästar och senast jag hade någon gick det åt skogen. Men jag vet i alla fall att jag inte upplever hästlivet som någon krydda i tillvaron, och jag minns inte längre när det var så senast!

Läser om alla era hästar och hur roligt ni verkar ha det, och när jag kommer till min egen känns det bara som att ingenting är möjligt med henne och mig.:cry: Kan inte tänka mig en värre tanke just nu än att ha den här damen t e x på en tävling! Huuu:eek:

Jag tror f ö att det problem du har med din inte alls är i närheten av vad jag upplever nu. Och jag är helt säker på att du löser det!

@snow Nu har jag kollat på filmen från din hoppning som du la upp när du kom in i tråden och jag förstår att du åker av.
Han är inte framme för skänkeln, du är för mycket framåtlutad och ja han är ouppfostrad, eller inte ouppfostrad men smart och ser sin chans. :p Det är omöjligt att sitta kvar när de kastar sig och man är i detta läge.

Du måste se till att hästen är framför dig. Du får rida med högre huvud och mer tryck in i handen så han inte har en chans att smita ur ramen.
Du måste ha mer tyngd i stigbyglarna så du sitter stadigare.
När han stannade på hinder 3 eller vad det var så går du sen fram till hindret, stannar och klappar? varför det? Han var ju inte rädd. En rädd häst stannar flera meter innan hindret och då kan det vara befogat att gå fram och titta. Inte annars. Han stannade ju bara för att du slappnade av lite efter de första hinderna. Han tog sin chans helt enkelt.

Du kommer lösa detta galant! Lite jävlar anamma så blir det bra.
Du behöver rida mycket innanför spåret så du kan känna att du bestämmer väg, takt och tempo. När det är lätt i alla gångarter så tycker jag du kan köra bommar igen.
Om du prompt ska trava bommar innan så lägg dem mot en vägg så har du bara en sida att hålla koll på. När det känns tryggt så kan du köra på diagonal osv

Åh, stort TACK för detta inlägg! Jag red faktiskt för en jättebra dressyrtränare idag, som jag ridit några gånger tidigare för. Jag förklarade vad som hänt sen sist och hon sa "ok, du behöver ett system, det ska vi hitta". Sen JÄKLAR vad jag fick rida i 45 minuter. Problemet är precis som du skriver att han är nonchalant för mina hjälper och jag har inte varit tuff/duktig nog att få igenom dem. Tränaren hjälpte mig lite i hur jag ska rida för att få honom uppmärksam och engagerad, och det gav resultat. Jag tror att jag kanske, utan att riktigt vara medveten om det, börjat rida lite mesigare överlag efter min olycka. Med sämre självförtroende hos mig så har han istället tagit över mer och mer. Från marken har jag inte denna dipp och där har han istället blivit mycket lydigare i tömkörning och longering.

@Fiorano bra förslag att satsa på grundläggande dressyr och se till att lydnaden verkligen sitter utan bommar innan vi börjar försöka oss på det igen. Jag vill inte sitta och nöta med graman framöver och tror själv inte att det behövs heller. Han är faktiskt en ganska arbetsvillig häst egentligen, det handlar nog mest om att jag ska lära mig rida bättre så att han förstår vad jag vill. Tyvärr kommer jag bara ha honom på heltid i en dryg månad till, därefter kommer han att bo på lösdrift under hösten medan jag är utomlands och jobbar. Planen är dock att en duktig ryttare (som också red in honom en gång i tiden) ska rida honom en del i höst så att han inte tappar allt. I december/januari kommer jag att ta hem honom igen.

Din ponny är superfin, måste kännas härligt att ha gjort ett så bra grundjobb att hon är så lydig och duktig även om ni inte har en top notch-dag. Dit vill jag också nå i framtiden!

@snow kollade synen när ni var inne? Om det har eskalerat kan det ju vara synen som blir sämre inågon del av synfältet. Han känner sig tryggare med dig på marken då..

Vi kollade synen, den var helt normal. Jag hoppas/tror att det sitter i min ridning, för den om något kan ju jag påverka :)

@Werze Hoppas det löser sig för både dig och hästen! Kanske kommer en ny häst in i ditt liv så småningom som passar dig bättre?

Jag blir också lite avundsjuk på alla som åker runt och tävlar på okomplicerade hästar, men i mitt fall så har jag nog "den häst jag förtjänar". Om jag lyckad vända det här så kommer jag ha lärt mig jättemycket, och kanske till slut få en okomplicerad häst att åka och tävla med :). Han är min första häst och det är så mycket som är nytt för mig i hela situationen. Det är väl sällan saker och ting går som på räls jämt - jag tror att många av dem som har väluppfostrade och lydiga hästar idag säkert har haft olika sorters problem tidigare (kanske med andra hästar), men tagit sig igenom dem och lärt sig hantera olika situationer som kan uppstå på kuppen.

@mackan och @stjarnfrugt jag ska tänka över min hantering, absolut! Den enda olat han har i stallet är att skrapa med framhoven mot golvet när han är blir otålig. I övrigt är han lyhörd och går dit jag går, stannar när jag stannar osv. Möjligen att han som din häst @stjarnfrugt och är lite långsam och loj ibland, det kan jag nog jobba på så att han blir mer uppmärksam och kvick. Om vi går promenad i skogen på en smal stig där jag måste gå före så kan han försöka äta, men jag är noga med att säga åt honom då. Det är generellt lättare för mig att få honom att gå fram till eller över "läskiga saker" när jag är på marken än när jag sitter i sadeln.

Jag skulle säga att hans "sticka åt sidan-beteende" eskalerat de senaste två veckorna, ungefär... Innan dess gick det framåt med markarbetet, tyckte jag (och det började faktiskt jättebra igår också!). Sen så tror jag att en stor bov i min ridning är den olycka jag råkade ut för innan jul i samband med hoppning (bl.a. frakturer i nacken och 6 veckor utan ridning). Jag tror att han har påverkats av min osäkerhet helt enkelt, och att jag generellt är säkrare från marken än i sadeln.
Obehagligt med en sådan olycka, förstår att du blir försiktig!
Hoppas du får rätt på honom och att han börjar lyssna på dig :) har missat filmen på honom och dig så uttalar mig inte om det.

När jag läser om besvärliga/testande pållar känner jag mig précis som Fiorano också glad över mina snälla och okomplicerade hästar som alltid gör eller försöker göra det jag ber om. Visst, lite mer energi än önskvärt i GP för tillfället, men det är ju inte så konstigt, hon är ändå snäll och och skulle aldrig vägra gå eller tramsa eller dylikt. Men faktiskt så är mitt lilla halvblod ännu snällare och ännu mer okomplicerad så det finns jättesnälla halvblod också @Fiorano ;) Kan inte låta bli att skoja lite, men det är inte QE i mitt halvblod kanske därför hon är så snäll, bockar aldrig och går alltid fram. Hon har iof varit lite extra pigg nu i vår men har sansat sig lite nu med betesgång.

Jag har fått för mig att hässja lite hö i sommar, ska bli jättekul att testa :D
I övrigt går rehabiliteringen ganska bra, har hittat några nya backar att skritta uppför, rätt trevlig sommarridning ändå :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 736
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 379
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 893
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?