07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F min stallkompis häst som är jättetittig annars var typ loj där inne och brydde sig alls. Så himla märkligt.
Trodde Divan kanske skulle reagera på bokstäverna med ormbunkar på men de var helt okej.

Det går bra nu. Jag ringde idag och skulle bestämma tid för höhämtningen av det hölass jag tyckte att jag hade bokat. Då var det sålt. Jag har nu inget hö för hela juli, juni kan jag nog täcka upp via stallägaren. Kan inte heller flytta till mitt nya stall där det finns hö, eftersom ingen annan häst ska bo där i juli och vi blir ensamma.

Känns verkligen helt fantastiskt. Inget hö till en häst som inte ska gå i beteshage, hosta som inte ger sig och nu i helgen såg jag några begynnande hårlösa fläckar på huvudet. Baddar som en tok med virkon och hoppas på det bästa.

Till saken hör att helgen varit bland de värsta jobbmässigt sen jag började på det här jobbet och jag känner mig konstant värdelös där. Har mest lust att dra ner rullgardinen. Men nånting måste ju finansiera mitt framgångsrika hästliv så det är ju bara att bita ihop och låssas att man inte bryr sig. För det känns jävligt lätt att rycka på axlarna nu när allt annat går så himla bra...

Senast ändrad:
@stjarnfrugt Usch, finns som inget att säga än att försöka peppa dig! Tycker du sa flytta till Sundsvall, om inte annat är det lätt att få tag på hö här:p.

Tredje dagens tävling och idag kändes Barbie rätt less på det hela. Märktes under den yttepyttelilla framridning jag lyckades få till att genomsläppligheten var betydligt sämre än de andra två dagarna. Tro sjutton det när jag inte kunnat rida fram ordentligt. Trodde det skulle funka bättre idag när vi var andra start för dagen och ridhuset hade vädrat under natten, men nä, fortfarande fuktigt som i tropikerna. Till slut red jag lite ute vid ena uppstallningen på en fyrkant om 15x15... Ute finns som inte en tillstymmelse till att hosta. I efterhand skulle jag helt klart ridit fram hemma och sen kört dit, lätt att vara efterklok.

Dagens mål på banan var att slutorna skulle vara bättre och samma med de enkla bytena. Det lyckades jag faktiskt med! Marginelöt vosserligen, men bättre ändå. Sen var annat inte så bra och jag tabbade mig i förvända högergaloppen igen. I vänstra förvända glömde jag bort vilket program jag red och fortsatte på LA3 vägen. Det var dumt för de -2 gjorde att jag hamnade på 61,9%. Inte för att det är aktuellt med MsvB på ett år iaf, men det hade varit kul att ha kvalen klara.

11406893_10205841051137360_1848957621296256723_n.jpg

När jag kom hem släppte jag ut dom i gräshagen och det var lyckliga ponnier trots att regnet hällde ner över dom:D
11535818_10205842975985480_6919117231539269053_n.jpg

@Fiorano Ja pepp behövs verkligen :o Den här hästjäveln alltså... Nu är det ju förvisso inte hennes fel att det är höbrist, men jag kan ju inte påstå att hon tillfört ens hälften så mkt energi i mitt liv det sista året, som stress och leda. Nu det senaste att igår vid 21 ringde dom från stallet och sa att hon rullat fast ute i vindskyddet men att dom hört och fått loss henne och hon verkade okej. Jävla häst att lyckas alltså :arghh: Hon är ju proffs på att rulla fast inne, så jag har känt mig ganska lugn av att hon går ute även om jag vallat upp spånet mot väggarna inne i boxen för att eliminera riskerna där. Då rullar hästfan fast sig ute också... hon är exceptionellt jävla klantig helt enkelt.
Så jag får väl se nu när jag kommer dit efter jobbet om ett par timmar, om hon sträckt sig eller nåt annat härligt som kräver vila och rehab. Om så är fallet kanske det råkar hända att jag bygger en rasthage på järnvägsspåret :rage:

@Fiorano Ja pepp behövs verkligen :o Den här hästjäveln alltså... Nu är det ju förvisso inte hennes fel att det är höbrist, men jag kan ju inte påstå att hon tillfört ens hälften så mkt energi i mitt liv det sista året, som stress och leda. Nu det senaste att igår vid 21 ringde dom från stallet och sa att hon rullat fast ute i vindskyddet men att dom hört och fått loss henne och hon verkade okej. Jävla häst att lyckas alltså :arghh: Hon är ju proffs på att rulla fast inne, så jag har känt mig ganska lugn av att hon går ute även om jag vallat upp spånet mot väggarna inne i boxen för att eliminera riskerna där. Då rullar hästfan fast sig ute också... hon är exceptionellt jävla klantig helt enkelt.
Så jag får väl se nu när jag kommer dit efter jobbet om ett par timmar, om hon sträckt sig eller nåt annat härligt som kräver vila och rehab. Om så är fallet kanske det råkar hända att jag bygger en rasthage på järnvägsspåret :rage:
Ush jag förstår att du tröttnar. I ditt förra inlägg kunde jag inte låta bli att skratta lite ändå, när du skrev att något ju måste finansiera ditt framgångsrika hästliv :D Haha, vem har inte kännt så ibland? jag är också trött på mina hästar, I alla fall när det kommer till ridning. Jag tycker inte GP känns varken bättre eller mer jämnt musklad ut så jag undrar vad jag håller på med egentligen. Jag följer veterinärens råd helt enkelt. Men hon passar bra som hagprydnad, jättesnygg :)

Fendi (halvblodet) hade jag tänkt ställa av lite nu under sommaren men hon har blivit extremt rund på betet så jag vågar inte låta bli att rida henne. Men nu är hon inflyttad till ponnyhagen och magen har minskat i omfång redan som väl är så nu slipper jag snart motionera henne. Jag känner mig helt vilsen i hästlivet, vet inte alls vart jag är på väg. Dottern vill ha sin ponny i alla fall, det är allt jag är säker på. Hade tänkt att hon kunde ärva halvblodet om några år när hon är större och halvblodet äldre. Men jag hoppas ibland på att hennes hästintresse ska avta.

Jag kan inte låta bli att fundera lite på vad det ska bli av GP sen. Enligt veterinären kan hon mycket väl bli halt en eller ett par gånger till under resans gång, det är något jag får räkna med helt enkelt. Så inspirerad man blir när man hör sådant. Det är ju précis det man är sugen på, åka in och behandla med jämna mellanrum, däremellan skritta upp och nerför en backe... så här har du en till som känner att hästlivet är mycket framgångsrikt för tillfället @stjarnfrugt

Sen undrar jag för vems skull jag sätter igång henne, jag är ju inte ens intresserad av att rida längre.. men det är klart , jag vill ändå ge henne en chans att bli bra. Så det är väl för hennes skull. Men många tankar som far genom huvudet hela tidan angående kusarna.
Nu är det lite semester för mig, två veckor nu, sen en veckas arbete och sen två veckor semester igen, ska bli skönt.
Har slagit lite gräs igår med lien, idag ska jag försöka få upp det på en hässja.

Känns som att det va evigheter sedan jag skrev men jag läser om er alla emellanåt iallafall :D. Jag har varit utomlands en vecka så Knatte har fått lite semester i 1,5 vecka. Jag kom hem förre helgen och hade bokat in tävling nu på lördag och va supertaggad. Knatte har känts väldigt pigg och fräsch hela veckan och det va med stor besvikelse jag öppnade boxdörren i lördags morse. Han hade troligtvis blivit angripen av en knott invasion:mad:. Helt prickig över ena sidan i sadelläget och bogen givetvis:banghead:. Kändes inte ok att åka och tävla på de utan de va bara att avanmäla. Va orolig över att det skulle bli värre men det gick tillbaka under dagen så vi kunde åka och träna igår iallafall. Vi tog på allvar tag i slutord igår och det kändes faktiskt ok! Tycker att de är svårt som attan men i framförallt galoppen flöt dom på riktigt bra:banana:. Ska se om jag kan få lite film i morgon.
Annars blir det tyvärr inget mer tävlande nu innan semestern så jag tänkte köra på med en lite mer intensiv träningsperiod.
I morgon ska jag plocka lite sten på ridbanan så snart ska den va ridbar:bump:

Oj vad ni skriver! Jag har haft en underbar semester och Plutten verkar ganska nöjd över att ha gått och skrotat i hagen.

Troligtvis får han vila idag också för det skramlar om fötterna och hovslagaren kommer i morgon och även vet för en tandkoll :)

Sen blir det troligtvis flytt till ett nytt stall under sommaren. Ett väldigt sött litet stall med fler bekvämligheter än vi haft nu och större ridbana. Får hoppas att vi kommer att trivas :)

Ber om ursäkt i förväg för detta inlägget känns löjligt skrytit:o. Men jag är så sjukt nöjd med vår tävlingssäsong under våren. Den blev två tävlingar kortare pga snor och hosta, men när den väl om igång blev den riktigt bra!
LA3, 65,14%, ett poäng utanför placering.
LB1, 70,5%, tvåa.
LB2, 67,5%, fyra.
LA3, 69,0%, tvåa.
LB2, 65,8%, femma.
LA3, 66,8%, ett poäng utanför placering.
LA4, 64,6%, tvåa.
MsvC1, 62,6% 7/18.
MsvC1, 61,9% 9/18 en felridning från kvalgräns.

Nästa tävling blir om ganska exakt två månader och sen är det faktiskt ganska bra med tävlingar under hösten. Kommer fortsätta rida LA/MsvC. Hoppas det kan bli ännu bättre efter en sommar av träning och mer styrka:).

Hur gör man med en häst som inte gillar att sitta fast? igår fick C rycket för att han insåg att han hade inspänningstyglarna på när jag longerade. Hade inte hunnit spänna in honom alls, utan hade den så han kunde sträcka ut hela långa halsen, men att det tog emot det minsta fick honom att knasa ut helt. Kastade sig bakåt för att komma undan och var helt okontaktbar under några sekunder. Det går ju hyfsat att longera honom i bara tränset men det är ju inte riktigt den effekten jag var ute efter... Gissar att obehaget har att göra med att han har lite sämre egen balans i höger varv och att han då tyckte det var obehagligt att inte "få" hålla balansen själv med den långa halsen i galoppfattningen...

Bakslag kommer ju alltid i "lära-känna-processen" men panikattacker är ju lite onödigt. :crazy:

Ber om ursäkt i förväg för detta inlägget känns löjligt skrytit:o. Men jag är så sjukt nöjd med vår tävlingssäsong under våren. Den blev två tävlingar kortare pga snor och hosta, men när den väl om igång blev den riktigt bra!
LA3, 65,14%, ett poäng utanför placering.
LB1, 70,5%, tvåa.
LB2, 67,5%, fyra.
LA3, 69,0%, tvåa.
LB2, 65,8%, femma.
LA3, 66,8%, ett poäng utanför placering.
LA4, 64,6%, tvåa.
MsvC1, 62,6% 7/18.
MsvC1, 61,9% 9/18 en felridning från kvalgräns.

Nästa tävling blir om ganska exakt två månader och sen är det faktiskt ganska bra med tävlingar under hösten. Kommer fortsätta rida LA/MsvC. Hoppas det kan bli ännu bättre efter en sommar av träning och mer styrka:).
Grymt bra. Tänkte på det efter något av dina andra inlägg att ni verkligen gått framåt sen förra året. Nu är ni med och nosar i MsvC och förra året var det som att det var en omöjlighet. :)

@Amanda_F
Sådär gjorde min 10a nån gång också. Han vägrade ta stöd i bettet utan slog hellre upp huvudet. När jag kopplade inspänningar i de lägsta ringarna på sidan kom han undan, drog jag åt dom slängde han sig och levde rövare. Jag satte ett delta och en inspänningstygel in under magen till gjorden och var jävligt beredd. När han höjde huvudet och skulle till å backa så fick han en redig kyss i ändan och sen var det problemet löst. Han behövde bara lära sig att han KUNDE gå framåt även fast det tog emot och såsmåningom lärde han sig att ta stöd framåt neråt. Fortsatte med snodd sen när jag longerade. Kanske inte samma bekymmer som för dig dock... Men min lärde sig fort. Timing är det viktigaste, att ligga ett halvt steg före så man hinner stoppa.

@Fiorano
Vilken vårsäsong! Grattis! :)

@stjarnfrugt
Din häst alltså... Förstår mer än väl att du lackar ur. Trist med höet, hoppas du får tag på annat. Kan du inte få köpa från nya stallet även fast du inte har hästen där än?

@sassiball
Åh, jag känner igen mig... Sambon tyckte vi skulle köpa en shettis till kommande liten. Han blev rätt paff när jag uttryckligen sa att jag hellre önskade en annan fritidssysselsättning. :p

@Fiorano Jättebra säsong! Det är ni verkligen värda.

@Amanda_F Jag skulle tömköra så du lättare kan ge efter om han spårar. Jag tycker ju att det är en utbildningssak att kunna gå inspänd, nu får jag väl ungefär 1000 bukare på mig :P Jag ska tömköra Joline ikväll och vill minnas att hon inte gillade inspänningar vid inridningen men att lägga på sadel och sitta upp tog 3 dagar :p

Jag har en tävling kvar 26/6. Det blir en MSV C ute, kan ju gå hur som helst.
Blir inge Gripen för mig. Det blir för dyrt.
I höst hittade jag 4-5 starter med Divan och 2-3 med Joline kanske. Lite dåligt men så är jag borta nästan hela oktober och missar typ alla tävlingar som är nära.

@Amanda_F Ja det blir väldigt tydligt nu att vi förbättrats en hel del:). Förra året var vårt bästa resultat i MsvC 61,2 och då var jag så sjukt nöjd och kände att det var det bästa vi verkligen kunde göra! Om jag i lördagens start hade ridit skolorna och de enkla bytena lika bra som i söndagens start hade jag ridit på nästan 66%! Så nog sjutton är det skillnad:bump:!

@snow Haha ja du, den första nyckeln är tur faktiskt. Tur att ha en häst som håller sig frisk och fräsch, och tur att vi verkligen passar ihop. Jag rider verkligen inte bättre än nån annan i tråden och jag har ju en häst till som inte är i närheten av att prestera på tävlingsbanan, mycket pga otur och elände.

Barb gjorde en fin säsong förra året också med mycket placeringar, men både hösten -13 och -14 fick jag behandla framkotor och bakknän för att hon inte var fräsch. Det var inte stora reaktioner, men dom var där. Detta fick mig att verkligen revidera min ridning och vad jag gjorde för fel när min häst i slutet av säsongerna var ofräsch. Jag fick mycket bra tips här i tråden om ett annat ridtänk, där de stora punkterna att ändra var kontakten fram och rakriktningen. Så inför igångsättningen i vintras satt jag och tittade på massor av ridfilmer med Ingrid Klimke, Kyra och Charlotte Dujardin (youtube är fantastiskt!).

I början red jag jättemycket barbacka för att hitta balansen i mig själv. Ridningen såg nog vansinnigt tråkig och ful ut för dom som såg oss:D. Det var långsida på långsida där jag jobbade med att hitta en kontakt och ha henne låg och ändå framme med näsan. När det funkade längs med väggen var det samma jobb på kvartslinjen. Så satt jag och red i 1,5 månad innan jag började göra annat. Kvartslinjerna är fortfarande jätteviktiga och rider på dom varje pass. Rakriktningen är bättre och jag har lyckats få en och annan 8a på uppridningar tack vare detta. Men den stora skillnaden är ändå kontakten fram! Nu känns hon inte längre "tom" när jag vill förändra henne och kvittot på det är sannerligen våra travlängningar som nu verkligen är riktiga längningar och inte bara att hon springer fortare. Tror att travkvalitén överlag kommer att fortsätta förbättras med detta jobbet och att vi så småningom även kan rida en samlad trav med lite häng i:).

Haha, kollade på vår första start på tuben, detta var en LA3 på 60%

I år i samma klass på 69%

Senast ändrad:
@Fiorano Fantastisk säsong, väl värd att skryta över och särskilt jobbet och tankearbetet bakom för att få en förändring för hållbarhet!

@stjarnfrugt Är inte så mkt att säga mer än skithäst! :(

@sassiball Men du, vad har hänt? Du har ju alltid varit så inspirerande och tränat och tävlat. Från det till detta miserabla tänk för att hästen en gång nu blivit halt? Och vad är der för knepig veterinär som resonerar sådär? Låter ju jättekonstigt och negativt, utan att egentligen veta vad som ligger bakom om jag förstått det rätt?

Alltså, ni får ta mig för den veliga och ambivalenta människa jag är. :p I grunden står jag dock fortfarande fast vid att hoppa, HOPPA, min häst ska jag inte göra.

Iom den ändrade känslan i terrängen förra helgen kände jag ändå att jag ville se om jag kunde få känna min vanliga häst även på banan och jag ville göra det innan den andre testade igen. Sagt och gjort, ställde fram ett sockerbitshinder på högkant och sen på långsidan två galoppbommar, ett språng och oxer på typ 80cm.

Rider an mot lilla i trav och se där, hon driver fint och bjuder upp i galopp sista språnget. Tar det några gånger i trav och lika varje gång. I galopp sen bjuder hon ordentligt i svängen som blev tight då det stod på medellinjen.
Rider sen på "serien" och lika där, driver själv jättefint i sväng och rättar sig över bommarna. Tog det fyra gånger varav de två första jag egentligen inte red alls självutan bara kände.

Ett pass på typ 35min och tio språng men vilken skillnad i vilja och attityd. SÅ skönt! Nu kan den andre få testa igen för nu vet jag att hon känns fullt normal och som vanligt med mig. Strular det då så är det ju kemin som inte stämmer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 736
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 082
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 388
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 895
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben