07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Red Joline för min tränare idag. Gick bra. Hon gick på tygeln och allt :D Appropå okomplicerade hästar så är Joline en sån.
Divan är så om man håller henne i ramen men ger man henne lite slack :p

Red Divan efter Joline fast inte för tränaren. Red lösgörande och lite valda delar från programmet kändes helt okej,
@Amanda_F Syns säkert imorgon. Jag är dock väldigt mycket in/ut på tävling så kommer nog inte förrän typ 1 tim innan min start.

Det verkar som om vi LB-ryttare ska hinna fly innan ni kommer. Det är drygt 2,5 timmar mellan våra starter så vi ses nog inte i morgon @Jfrelin

@Fiorano jo man kan ändra lite. Tömma fram och fylla på bak. Men då kan jag lika gärna specialbeställa en. Tror det blir bäst så faktiskt. Har funderat på att testa andra modeller men jag gillar close contact, fast nu är jag så svag så jag borde ha lite mer stöd. Orkar inte rida som jag borde göra :(

@Jfrelin Tack för ditt inlägg ang att inte känna sig förberedd. Känns väldigt skönt att man inte är ensam om att stryka sig för att det känns lönlöst.

Jag får ofta känslan bland de jag känner här som tävlar, att det är bara att tuta och köra oavsett hur det känns. Att jag är löjlig och perfektionistisk som inte vill åka om det inte känns bra, och får gliringar om att jag är en sån som inte ids starta om jag inte kan vinna. Jag blir faktiskt lite lessen om det är så man ser på mig. Jag rider inte alls för att vinna, framförallt inte med min häst i det skick vi är i efter senaste året. Men jag vill faktiskt ha en ärlig chans att prestera utifrån den nivå man kan säga att vi är på. Och jag tycker att vi faktiskt ska kunna rida på godkända procent bara jag liksom fått rida min häst veckorna innan.
Förvisso är det väl miljöträning i all ära, men jag är för mkt tävlingsmänniska för att orka dra iväg 10 mil enkel väg för att rida ett program jag inte ridit igenom vettigt hemma, på en häst som inte känns igång. Då får man väl kalla det vad man vill om att jag inte brinner tillräckligt för min sport. Men jag tror inte att det är bra för självförtroendet heller att göra starter där man redan vet innan man rider in på banan, att man inte har en chans att göra en uppvisning man kan känna sig nöjd med för att an inte fått ha ett vettigt upplägg innan... Jag har iaf inte den tävlingsrutinen att jag kan rida program helt oförberedd.

@Fiorano Grattis till fin placering! :)

Jag undrar vad som hände med min tränare dock med tanke på resultatlistan på equipe..?

@sassiball Jag har inte heller QE i min häst ;)

Min förra SWB e:Hubertus var dock en häst jag red barbacka varje dag, i alla gångarter i skogen. Han var som en hund. Dock valde han sin människa och de han inte gillade de gillade han inte. Så att säga.

@Fiorano jag glömde att gratta! Grymt bra ju! Håller tummarna för idag :)

@stjarnfrugt jag är ju en sån som tutar och kör när det gäller tävling. Vinner gör jag nästan aldrig ändå. Men det ska kännas lätt för hästen så det blir roligt för den. Därför har jag avanmält sommarens LA. Det ska få ta tid att bli stadig i LB och få en stark häst, både fysiskt och psykiskt... Känns ganska vuxet.

@stjarnfrugt det är jättevanligt att framförallt dressyrryttare stryker sig om det inte känns bra. Nu är jag inte dressyrryttare men ibland kan jag starta dressyr. Visserligen var det flera år sedan nu för jag kommer aldrig till start i just den grenen för det känns aldrig tillräckligt bra.

Dock måste jag ju rida dressyrmomentet i fälttävlan om jag ska komma till terrängen och då får det ju bli som det är.

Meeeeeen! Jag vill OCKSÅ ut o tävla dressyr!
Nelly är inte halt längre och jag har ridit i 5 dagar nu men har bestämt mig för att väva in betydligt mer longering och tömkörning i hennes träningsprogram för att stärka hennes egen balans och form. Jag har kommit till insikten att jag det senaste året tagit ifrån henne alldeles för mycket självständighet i arbetet... Så snart tränare började hinta om att det var dags att avancera, börja kräva kvalite och jobba mot den högre formen så har jag sakta men säkert tagit mer och mer ansvar i ridingen upp till det att jag nu har 100% kontroll hela tiden och Nelly gör inget på eget bevåg, och det är faktiskt inte kul och gynnar varken mig eller henne...

Jag hatar att inse att jag gjort fel, speciellt när det handlar om så mycket som ETT ÅR!
Men, nu är det bara att hitta tillbaka till samspelet och vår "team spirit". Gör om, gör rätt liksom.

PLUS att hon är gigantiskt. For gods sake! Jag hatar sommaren och gräset, men det gör inte Nelly, haha! :banghead: :rofl: :turd:

@Docka Åh Nelly måste vara en av de coolaste hästarna någonsin, hon hoppade väl högt redan som ung och ändå verkar hon vara sådär skönt stabil och cool? Och vacker som ingen annan DESSUTOM! :love:

Idag red vi således MsvC1. Jag var jättenervös när jag stod och flätade, och just det momentet när det känns som om tiden antingen sniglar eller rinner iväg när en flätar och borstar avskyr jag. När jag väl har lastat och är på väg brukar det alltid kännas bättre.

Blev lite kass framridning även idag. Försökte hålla mig nära den öppna porten och var endast uppe i den delen av ridhuset för att luften skulle vara så bra som möjligt. Kunde rida i treminutersintervaller typ, innan hon frustade och hostade... Inte så kul. Men hon kändes egentligen helt otroligt bra så det var tur det iaf även om jag önskade att jag kunde rida fram bättre. Inne på banan hann jag rida två travlängningar och där lyckades jag hitta fint flyt.

I programmet hittade jag inte den där toppkänslan idag heller även om travdelen faktiskt kändes rätt bra! Skolorna behver vi som jag vet träna mycket mer på, 4or på båda slutorna:o. I galoppen tog nervositeten lite överhanden och jag lyckades få ett omslag i den ena och sen blev inte de enkla bytena alls så bra som vi kan heller.

Är helt galet nöjd att vi trots detta red ihop 62,6%! 7a av 18 startande:). Duktig ponny!

Min charmiga åsna:D
11403443_10205836509463821_1668934471892169467_n.jpg

Caspian fyller åtta år idag. Nu får jag nog räkna honom som vuxen tror jag. Vi var och red en LB:3 idag och han verkar gilla att tävla, han skötte sig SÅÅÅÅ bra. 63,636 % (samma som förra helgen), och inte en enda större miss. För utom att jag berömde honom så mycket att jag fick tillsägelse av domaren på prisutdelningen :angel: Ska försöka lägga in en film också, men här kommer tre bilder. Tyckte det kändes bäst att rida fram med säkerhetsväst efter förra veckans markkänning...

Hade med en kompis som ev ska rida honom i lite höst också när jag behöver avlastning, och hon tyckte han var trevlig. Kändes mycket bra!

10995601_10155648404475497_4263428350696485571_n.jpg

11401429_10155648404905497_5911460485905771756_n.jpg

11200811_10155648404920497_1020864368397822675_n.jpg

@fio och @Amanda_F Nu tror jag iofs att den här tävlingen redan löst sig själv. Hon hostar ju fortfarande och även om jag vet att det inte är nåt allvarligt, eftersom ingen annan i hela stallet eller ens samma hage har symptom, så vill jag inte skapa nåt tjäbbel på tävling. Så viktigt är inte en start i LB för mig. Dessutom såg jag imorse att jag blivit kallad på ett möte givetvis just på ons kväll. Ett möte som är viktigt att jag går på. Så det känns inte direkt som att den här tävlingskarriären är ment to be just nu :meh:

Jag släppte min på bete igår, ska bli väldigt skönt att slippa stora stallet ett tag.
Idag red jag ut på ett stångbett, min tränare tyckte jag skulle prova det för att kunna hamna i ett läge där jag håller väldigt lite i tygeln. Red med det på ridbanan häromdagen och Chatsi var rättså arg. Idag red vi ut och det gick bra. Gjorde massor med övergångar och galoppfattningar från skritt, med väldigt lätt tygelkontakt.

Nåt som är så skönt med min häst är att man kan flytta henne, släppa henne i en ny flock. Och sen gå och hämta henne i hagen (hon kommer och möter), ha henne lös bredvid bilen när man gör i ordning, sitter upp och sen rider iväg och letar nya ridvägar. Hon bara går. :heart

Var ju iväg och tävlade. Vi satte rekord!!! I sämsta poäng ever :p
Hon kändes fin på framridningen och jag tänkte placering. Skulle jag inte gjort för när vi kom in på banan var det hästätande rör på 4 ställen runt banan och det var minsann inte okej!!!
Lyckades som av ett mirakel rida igenom programmet och gjorde sakerna ungefär där de skulle vara :D
49,7% och jag vet inte om det var tur eller tråkigt att det inte finns film hahaha
Betygen var allt från 1 till 7. Så kan det gå.

Grattis @Amanda_F till placering och grattis @Fiorano till kval!

@Docka Åh Nelly måste vara en av de coolaste hästarna någonsin, hon hoppade väl högt redan som ung och ändå verkar hon vara sådär skönt stabil och cool? Och vacker som ingen annan DESSUTOM! :love:

MEN DU RA!! :love:
Jag blir ju som på nytt kär i min pålla när du talar på det där viset..!
Nelly är fortfarande lika cool, och hoppar fortfarande sådär gigantiskt o i Slow motion :nailbiting:
Vi jobbar lite i uppförsbacke för tillfället, men jag hoppas att vi hittat roten till problemet nu och kan börja hitta tillbaka till den där superhästen du beskriver :heart

Tack för att du påminde mig om vad det är jag kämpar för!

MEN DU RA!! :love:
Jag blir ju som på nytt kär i min pålla när du talar på det där viset..!
Nelly är fortfarande lika cool, och hoppar fortfarande sådär gigantiskt o i Slow motion :nailbiting:
Vi jobbar lite i uppförsbacke för tillfället, men jag hoppas att vi hittat roten till problemet nu och kan börja hitta tillbaka till den där superhästen du beskriver :heart

Tack för att du påminde mig om vad det är jag kämpar för!

❤️❤️❤️❤️

@stjarnfrugt visserligen har vi inte varit ute sen september/oktober men hon är ju inte direkt tävlingsovan
Apa helt enkelt. Hon har aldrig varit såhär på tävling förrut så det var ju bra att vi fick träna på det också men en gång räcker.

@Jfrelin det verkar som om de antingen bryr sig jättemkt eller är helt coola där. C försökte faktiskt spänna till nere i hörnet mellan H och domaren. Där är det ju ett hål med en brummande fläkt i. Men konstigt nog litade han på mig när jag sa att det var lugnt. Zalmiac som jag startade två gånger på där förra året tittade nästan aldrig på något men just det hörnet var tydligen livsfarligt. Och flera har sagt att det är ett dumt ställe att miljöträna på för det är så tittigt, men det gick tydligen ok ändå.

Vi startar inte igen för än på Gripen, är det någon mer som ska dit?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 736
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 082
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 388
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 895
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben