07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano Fantastisk säsong, väl värd att skryta över och särskilt jobbet och tankearbetet bakom för att få en förändring för hållbarhet!

@stjarnfrugt Är inte så mkt att säga mer än skithäst! :(

@sassiball Men du, vad har hänt? Du har ju alltid varit så inspirerande och tränat och tävlat. Från det till detta miserabla tänk för att hästen en gång nu blivit halt? Och vad är der för knepig veterinär som resonerar sådär? Låter ju jättekonstigt och negativt, utan att egentligen veta vad som ligger bakom om jag förstått det rätt?
Nä jag vet inte, känner mig bara färdig med ridning och tävling. Däremot gillar jag pysslet fortfarande. Det är avkopplande att gå till stallet om kvällarna (eller sommarhagen just nu) och fixa lite, men just rida, nej jag har tröttnat.

Jag förstod veterinären som att det helt enkelt kan bli så att när man sätter igång en häst efter skada att det är lätt hänt att skadan går upp igen iom att jag måste styrketräna henne. Känns som om hon har en knepig hälta :( Just nu vet jag inte om hon är halt eller inte, jag tyckte det innan senaste återbesöket men då sa vet att hon såg bra ut så jag kan väl inte bedöma hältor helt enkelt.

Ber om ursäkt i förväg för detta inlägget känns löjligt skrytit:o. Men jag är så sjukt nöjd med vår tävlingssäsong under våren. Den blev två tävlingar kortare pga snor och hosta, men när den väl om igång blev den riktigt bra!
LA3, 65,14%, ett poäng utanför placering.
LB1, 70,5%, tvåa.
LB2, 67,5%, fyra.
LA3, 69,0%, tvåa.
LB2, 65,8%, femma.
LA3, 66,8%, ett poäng utanför placering.
LA4, 64,6%, tvåa.
MsvC1, 62,6% 7/18.
MsvC1, 61,9% 9/18 en felridning från kvalgräns.

Nästa tävling blir om ganska exakt två månader och sen är det faktiskt ganska bra med tävlingar under hösten. Kommer fortsätta rida LA/MsvC. Hoppas det kan bli ännu bättre efter en sommar av träning och mer styrka:).
Vad ni är duktiga, självklart inte skryt ! Ni är ett häftigt ekipage :)

Alltså, ni får ta mig för den veliga och ambivalenta människa jag är. :p I grunden står jag dock fortfarande fast vid att hoppa, HOPPA, min häst ska jag inte göra.

Iom den ändrade känslan i terrängen förra helgen kände jag ändå att jag ville se om jag kunde få känna min vanliga häst även på banan och jag ville göra det innan den andre testade igen. Sagt och gjort, ställde fram ett sockerbitshinder på högkant och sen på långsidan två galoppbommar, ett språng och oxer på typ 80cm.

Rider an mot lilla i trav och se där, hon driver fint och bjuder upp i galopp sista språnget. Tar det några gånger i trav och lika varje gång. I galopp sen bjuder hon ordentligt i svängen som blev tight då det stod på medellinjen.
Rider sen på "serien" och lika där, driver själv jättefint i sväng och rättar sig över bommarna. Tog det fyra gånger varav de två första jag egentligen inte red alls självutan bara kände.

Ett pass på typ 35min och tio språng men vilken skillnad i vilja och attityd. SÅ skönt! Nu kan den andre få testa igen för nu vet jag att hon känns fullt normal och som vanligt med mig. Strular det då så är det ju kemin som inte stämmer.
Härligt att hoppningen funkar :)

Jag tror att jag får hyra in ett proffs nästa gång jag ska longera och göra det inomhus. Nu var han på väg ner i ett dike utanför vår ridbana, det var det värsta. Då tänkte jag för en halv sekund att han skulle dö. Och att han tar sönder utrustning när han blir upprörd är också jobbigt. Inspänningstyglarna (spännena) var inte det första som rök tyvärr. Han funkar ju ok på töm, så jag får hålla mig till det och ridning antar jag.

Kl
Shit vad alla skriver har inte en chans att hinna med :(
Jag har tränat för tränare med 07 och det gick hyfsat men det är svårt när man trots allt inte rider mer än ngn gång/vecka Max . Hon går på bete utöver det så kanske lite känsla av det . Dock är hon så duktig och fin i skallen så hon bjuder till utifrån bästa förmåga tycker jag verkligen .

Min 00:a gick bästa passet ever för tränaren innan helgen . Så himla rolig träning , där känslan satt i och det mesta funkade . Finns det ngt bättre än när man kan plocka upp hästen ordentligt i formen, få till nyanser och variera i tryck och gång och det mesta funkar ? :)

@Amanda_F oj - är han van vid att linas med inspänning sen tidigare eller var det första gången ? För även om 07:Orna nu sen länge inte är några unghästar så är de inte vana får man ju ta i beaktning om de inte tränats så tidigare :)

@sommarminne din häst är verkligen STOR :cool: tycker det ser trevligt ut men hade önskat mer tryck och energi ( jobbar vi hela tiden på det oftast eller ? ;))

@mackan I dagsläget känns de helt omöjligt att sätta mer energi i honom utan att han spänner sig. Det har blivit mer och mer tydligt att han spänner till ryggen och blir stum i den när jag begär mer men jag hoppas det är en tröskel vi kommer över när jag kan lösgöra mer med hjälp av skolorna framöver. Och jag inbillar mig att det blir bättre när vi kan rida på bana oftare:angel:. Det va ungefär en månad sedan sist nu:o

@sommarminne ja herregud att ni inte ens haft ridbana fram tills nu , jag vet ju det men glömmer av det ändå ibland .
Ser F.ö att min sista mening möjligen kan misstolkas - den var avsedd att vi ALLA ständigt oftast söker mera energi och stuns i hästarna och att det är det man jobbar mest med hela tiden :) känslan när man kommer dit är ju priceless och det man verkligen hela tiden vill nå :)

Jag rider ju fullblod sen många år och har alltid haft hästar utöver det med mycket blod/skalle osv . Visst är det svåra att de ibland spänner till men samtidigt tror jag ändå att man måste våga pressa på lite för att utvecklas - att hästar spänner till det gör de helt enkelt emellanåt och då måste man som ryttare ändå våga rida vidare och ur det för att komma vidare . Eftersom din häst vad jag sett är väldigt lydig i sak och väl grundriden osv så tror jag utifrån det att du kanske ändå har nytta av min reflektion .

Senast ändrad:
Har filmat Juno idag när jag red. Jag tycker nog att han ändå ser bättre ut än innan. Men övergången till skritt var ju sådär med bak. Nu är han iofs otroligt svag bak och har dessutom gått in i period där han hakar ordentligt om morgonen. Så det är helt omöjligt att veta om den orenheten kommer från leden som är opererad eller om det är patellan. Kan vara vilket som.

På torsdag blir han skodd och får sulor runt om igen och sen är det åb på MK 24/6.

@sommarminne förlåt hann inte skriva klart innan tiden gick ut så fortsättning här :

Det funkar ju liksom inte bortifrån grundnivå att så fort hästen spänner till så betyder det att man backar 10 steg och bara återgår till att vaggsånga hästen in i avslappning . Ngnstans när grunderna ändå sitter väl måste man utsätta sig för lite omak / utanför komfortzon osv för att komma igenom till nästa steg . Så tänker jag :) hoppas jag lyckats förklara hur jag menar så det inte blir ngt fel tolkningsmässigt :)

@mackan Förstår precis vad du menar och håller med! Jag reder dock inte ut att få honom eller mig i någon bra balans utan jag håller på att skutta av och han spänner sig ännu mer och blir kortare och kortare i gången. Supersvårt att komma ur det där hamsterhjulet men de har blivit mycket mycket bättre sedan jag tillåter mig själv att rida lätt största delen av passen jag rider ensam för då hamnar vi inte i samma spände läge och då är han lättare att bara sjunka ner på utan att han spänner till:up:. Jag tror att jag tidigare tvingat mig själv att sitta ner i "fel" lägen när han inte är varken avspänd eller i ramen men de känns som att vi är lite på rätt väg men långsamt:D:o. Han är otroligt jobbig att sitta på... och jag är för klen:angel:.

@sommarminne det låter ypperligt klokt ! Din häst är gigantisk och du är liten och det är svårt oavsett det att sitta på en häst som rör sig stort , det tycker de ryttare som ligger över oss också ibland ;)
Ska bli spännande att höra hur det går nu sen ni har en ridbana ! Tror inte många hade lyckats att ändå fortsätta och komma vidare som du gjort , utan ridbana och få tillfällen att åka iväg och rida på en !

Hade provridning på Bruce idag, för första gången känns det som att han faktiskt kan bli såld :nailbiting:
Vet inte riktigt vad jag ska hoppas på egentligen, ska han säljas är de här nog bland de bästa man kan hoppas på som köpare, men nu har det lite gått så länge att jag liksom börjat räkna med att han kommer bli kvar :o. Nåja, det är ju långt kvar även om de skulle vara intresserade...

Hade provridning på Bruce idag, för första gången känns det som att han faktiskt kan bli såld :nailbiting:
Vet inte riktigt vad jag ska hoppas på egentligen, ska han säljas är de här nog bland de bästa man kan hoppas på som köpare, men nu har det lite gått så länge att jag liksom börjat räkna med att han kommer bli kvar :o. Nåja, det är ju långt kvar även om de skulle vara intresserade...

Svårt! Man fäster sig ju vid dem även om man vet att det bara är tillfälligt. Nu har det ju blivit ett väldigt långt tillfälle för er dessutom.

Jag funderar på framtiden. Får eventuellt möjlighet att låna en fin häst till hösten, hade varit så underbart att få prova att utvecklas mer med en annan häst. Å andra sidan har jag inte tid med två hästar under vintern, så då måste jag hitta nåt bra ställe att göra av min egen.

@mackan han hade tydligen inte blivit inspänd i sitt liv så då kan jag bättre förstå chocken. Jag trodde han hade det eftersom de inspänningstyglarna hängde bredvid gjorden. Förra ägaren hade tydligen bara haft dem på unghästen någon gång, men annars aldrig. Han kändes ok idag i alla fall så förhoppningsvis blev det ingen större skada skedd.

@sassiball Med tre barn så kan jag förstå att motiveringen försvinner. Däremot tror jag den kommer tillbaka för annars hade du inte tyckt att pysslet var roligt heller. Håll ridningen på den nivån du gör nu eller t om ännu lägre så ska du se att när barnen växer så kommer din känsla tillbaka. Ang GP har jag bara ett råd, byt veterinär.

@sassiball Med tre barn så kan jag förstå att motiveringen försvinner. Däremot tror jag den kommer tillbaka för annars hade du inte tyckt att pysslet var roligt heller. Håll ridningen på den nivån du gör nu eller t om ännu lägre så ska du se att när barnen växer så kommer din känsla tillbaka. Ang GP har jag bara ett råd, byt veterinär.
Tack för goda råd.

@sassiball Jag tycker också att du ska åka till nån annan veterinär och få ett utlåtande. Där du bor finns det ju fler än en att tillgå, till skillnad från i det här u-landet där det bara är att ta det sim finns ;)

Ja, framgångsrikt är bara förnamnet... Och jag blir så jävla förbannad och less för jag Vill verkligen och jag Försöker men det blir bara skit och pannkaka ändå. Livet är förbannat otacksamt, och hästlivet är bara ett stort hån mot mig personligen. Jag kan i min bitterhet inte se Någon annan förklaring än att det måste finnas en högre makt som valt ut mig som objekt att jävlas med.

Här där jag bor nu känner jag inte till någon som är hälften så ambitiös, noggrann och målmedveten som jag är. Och det går bara åt helvete ändå. Vem har sagt att hårt arbete lönar sig? Isf undrar jag vafan som är hårt arbete :arghh:

Jag har heller inte haft tid att rida min häst på två dagar, pga kaoset på mitt jobb och att varje ledig vaken timme utöver det gått åt till att styra upp höfrågan och jaga hö i hela länet. Så ärligt talat vet jag inte ännu om hon gjort illa sig då hon rullade fast, men jag kände iaf inget när jag kände igenom henne igår.
Jag hade ridlektion inbokad idag och såg fram emot det. Men precis då jag skulle iväg så avbokade instruktören pga sjukdom igen. Jaja, inte mkt att göra nåt åt. Det är bara att tillföra det till listan av framgång.

Nåväl. Det enda positiva är att jag hittade hö hos typ den femtonde jag ringde till. Så istället för att rida var det bara att slänga sig iväg och köra 10 mil och hämta på studs innan nån annan hunnit före. Så nu har jag 700 kg hö i plastad fyrkantbal, fanns inte att få tag på småbal så jag köpte mkt för att gardera mig om jag måste slänga vissa partier pga att några balar var trasiga. Vetefan hur jag ska få ut det ur släpet men ärligt talat så SKITER JAG I DET. Hästjäveln får väl äta sig genom släpet då tills det är tomt, jag lär ju ändå inte behöva det för de där tävlingarna vi ändå aldrig kan åka till pga att hon aldrig håller sig Både frisk Och ridbar samtidigt.

Det är väl iofs bra att hon vilar varannan vecka, för hovslagaren meddelade igår att han tar semester nu och inte är kontaktbar förrän i augusti. Och känner jag min häst rätt behöver hon skos i slutet av juli för så är intervallet varje sommar. Det finns heller ingen annan hovslagare tillgänglig om man inte vill anlita nån av klåparna som det däremot finns ett överflöd av, så jag kan väl lika gärna ta hem en rondellslip från jobbet om hovarna växer för mkt och sen spika fast oriktade skor själv. Det blir samma kvalitet på arbetet men det är iaf gratis.

Alltså, varför håller man på med hästar? Det är ju bara ett evigt problemlösande. Och endast det. Jag tycker all energi går åt till att hålla det flytande, men nån medvind kommer ju inte i onödan.

Ja, jag är spyless och ja, jag tycker synd om mig själv just nu. Men jag orkar inte ens hyckla med det. Livet suger helt enkelt. Det enda positiva är att jag är ledig från jobbet veckan ut så jag slipper sitta där och lyssna på surgubbar :yuck:

@sassiball Jag tycker också att du ska åka till nån annan veterinär och få ett utlåtande. Där du bor finns det ju fler än en att tillgå, till skillnad från i det här u-landet där det bara är att ta det sim finns ;)

Ja, framgångsrikt är bara förnamnet... Och jag blir så jävla förbannad och less för jag Vill verkligen och jag Försöker men det blir bara skit och pannkaka ändå. Livet är förbannat otacksamt, och hästlivet är bara ett stort hån mot mig personligen. Jag kan i min bitterhet inte se Någon annan förklaring än att det måste finnas en högre makt som valt ut mig som objekt att jävlas med.

Här där jag bor nu känner jag inte till någon som är hälften så ambitiös, noggrann och målmedveten som jag är. Och det går bara åt helvete ändå. Vem har sagt att hårt arbete lönar sig? Isf undrar jag vafan som är hårt arbete :arghh:

Jag har heller inte haft tid att rida min häst på två dagar, pga kaoset på mitt jobb och att varje ledig vaken timme utöver det gått åt till att styra upp höfrågan och jaga hö i hela länet. Så ärligt talat vet jag inte ännu om hon gjort illa sig då hon rullade fast, men jag kände iaf inget när jag kände igenom henne igår.
Jag hade ridlektion inbokad idag och såg fram emot det. Men precis då jag skulle iväg så avbokade instruktören pga sjukdom igen. Jaja, inte mkt att göra nåt åt. Det är bara att tillföra det till listan av framgång.

Nåväl. Det enda positiva är att jag hittade hö hos typ den femtonde jag ringde till. Så istället för att rida var det bara att slänga sig iväg och köra 10 mil och hämta på studs innan nån annan hunnit före. Så nu har jag 700 kg hö i plastad fyrkantbal, fanns inte att få tag på småbal så jag köpte mkt för att gardera mig om jag måste slänga vissa partier pga att några balar var trasiga. Vetefan hur jag ska få ut det ur släpet men ärligt talat så SKITER JAG I DET. Hästjäveln får väl äta sig genom släpet då tills det är tomt, jag lär ju ändå inte behöva det för de där tävlingarna vi ändå aldrig kan åka till pga att hon aldrig håller sig Både frisk Och ridbar samtidigt.

Det är väl iofs bra att hon vilar varannan vecka, för hovslagaren meddelade igår att han tar semester nu och inte är kontaktbar förrän i augusti. Och känner jag min häst rätt behöver hon skos i slutet av juli för så är intervallet varje sommar. Det finns heller ingen annan hovslagare tillgänglig om man inte vill anlita nån av klåparna som det däremot finns ett överflöd av, så jag kan väl lika gärna ta hem en rondellslip från jobbet om hovarna växer för mkt och sen spika fast oriktade skor själv. Det blir samma kvalitet på arbetet men det är iaf gratis.

Alltså, varför håller man på med hästar? Det är ju bara ett evigt problemlösande. Och endast det. Jag tycker all energi går åt till att hålla det flytande, men nån medvind kommer ju inte i onödan.

Ja, jag är spyless och ja, jag tycker synd om mig själv just nu. Men jag orkar inte ens hyckla med det. Livet suger helt enkelt. Det enda positiva är att jag är ledig från jobbet veckan ut så jag slipper sitta där och lyssna på surgubbar :yuck:
Ush vad jobbigt det låter. Problemlösande, ja ofta är det så kan bara instämma. Du glömde dyrt :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 739
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 391
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 924
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar