07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sassiball Det är nog för att jag inte reflekterar så mkt över det. Jag tycker inte att det är hästeriet som suger pengar, det är allt annat som suger pengar som jag hellre lagt på hästeriet :o Typ att bo ensam i radhuset, räkningar, mat... nu måste jag tex köpa en grill och utemöbler för jag har inget sedan innan då jag bott i lägenhet. Men inte har jag ju lust att köpa det för flera tusentals kronor som jag hade kunnat göra nåt hästrelaterat med istället :angel:

Faktum är att jag vill inte göra så mkt annat än rida, träna och tävla. Så jag är inte trött på hästeriet. Jag är bara så förbannat trött på att all tid och ork jag investerar i mitt intresse går åt på att lösa problem istället för att göra det jag vill...

@stjarnfrugt Vilken tur att du fick tag i hö. Hoppas du lyckas baxa ut den :)

Vi måste också börja leta hö nu. Hoppas på att få tag i mindre hösilagebalar men det kan nog bli lite meckigt.

Liten fråga till alla. Vad betalar ni för hö och kraftfoder per månad?

Kl
Idag har hästarna fått nya skor och fått sig en tandkoll. Plutten hade några små hakar som fixades till men i övrigt såg det bra ut. Gammeltanten var det ingenting att göra på. Väldigt skönt att få det kollat. :)

@oxo Kraftfoder betalar jag nog ca en hundring/månad. Som mest äter dom 0,5kg havre när dom är igång, och så får dom lite mineraler och ibland betfor. I höstas hade vi lite sämre hö och då gav jag soja också, men ärligt talat märkte jag nada skillnad så slutade med det:o. Hö ingår i min stallhyra, men räknar att mina äter 1,5 storbal/månad och de balarna kostar 350:-/st. Så tillsammans äter dom för ca 600:-/månad. Kan säga att mitt halvblod åt själv för betydligt mer per månad. Vidhåller det ekonomiska i att ha ponny:D.

@oxo Kraftfoder betalar jag nog ca en hundring/månad. Som mest äter dom 0,5kg havre när dom är igång, och så får dom lite mineraler och ibland betfor. I höstas hade vi lite sämre hö och då gav jag soja också, men ärligt talat märkte jag nada skillnad så slutade med det:o. Hö ingår i min stallhyra, men räknar att mina äter 1,5 storbal/månad och de balarna kostar 350:-/st. Så tillsammans äter dom för ca 600:-/månad. Kan säga att mitt halvblod åt själv för betydligt mer per månad. Vidhåller det ekonomiska i att ha ponny:D.

Tack! Ja kraftfodermässigt behöver inte min stora mer än ponnyn. Tyvärr måste vi köpa mindre balar för att kunna hantera dem. Jag kanske räknar i överkant när jag får summan 1200kr per månad i bara hö :o

Det är åtta år sedan jag hade hästarna hemma och köpte allt foder själv. Man glömmer bort fort hur allt var :)

@oxo 1200 kr för den stora och ponnyn lät inte så mkt.
Vi har ju den fördelen att vi kunnat ha storbal i hagen eftersom vi haft 5 stora halvblod i lösdriften, de har kostat 400 kr + moms per bal. Vi har fått byta dem efter 5-6 dagar. Jag har betalt var 5e så det har väl varierat vad det kostat per månad beroende på när min tur varit. Men säg 500-700 kr/mån.

Jag har nu köpt hö på stor fyrkantbal och det gav jag 1,80 kr/kg men fick en liten på 160 kg på köpet då det var lite hål i två balar så jag får antagligen slänga en del. Det är torrhö. Men jag vet de som fått betala 3-4 kg/kg också för att den är sån brist att få tag i nu...

Innan hon gick in i lösdriften i höstas köpte jag småbal och det kostade ca 2 kg/kg.

Kraftfoder har jag fått ge Krafft Muskel och mineraler hela vintern och det har väl kanske kostat 3-400 kr/mån. Nu "ger" jag lucern, dvs jag försöker ge lucern men min häst äter max en tugga per dag då hon avskyr det när hon har höbal och aldrig blir hungrig. Så jag antar att hon kommer börja äta det igen när hon stallas in. Just nu äter hon med andra ord bara hö men jag kan ju inte tvångsmata henne, dessutom är hon ju knappast undernärd. Kvoterna blir såklart åt helsike men hon ser iaf inte lidande ut.

Red ett pass i ridhuset idag, och faktiskt hostade hon bara en gång i framridningen. Dock hade hon en gul snorkråka i näsan när vi kom tillbaka, men jag hoppas det bara var nån rest...

Försökte fokusera på ytterhjälperna, ridvägar och min sits. Fick inte riktigt det stöd jag ville ha på yttertygeln, men ändå helt okej pass. Misstänker att jag har för lite skänkel generellt och då inte får till det. Men jag tycker inte om när jag hamnar i det läget att jag sitter och klämmer heller... Hon kändes pigg och glad och gick inte och krullade ihop sig iaf. Framförallt är jag nöjd med att jag inte satt och spände mig i axlarna och det är ju en seger i sig då det varit mitt största problem på sistone.

@stjarnfrugt 1200 var räknat bara på den stora, ponnyn lär bli något billigare. Detta är om jag hittar hö för 2,50kr/kg och han äter 15 kg om dan. Mina har ju knappt fått något kraftfoder men man vet ju aldrig vad man får tag i för hö.

@oxo behöver Men måste han äta 15kg per dag? Av torrhö ger jag min i regel runt 10 kg, kan ge mindre om jag har halm.
Nej nej, jag överslagsräknade bara så att jag inte ska få en chock när det ska betalas. :) Mer troligt är att han max kommer att äta 10-12 kg/dag eftersom han är väldigt lättfödd. Men jag gillar att ha koll på mina utgifter.

Som vanligt skriver ni så mkt att man inte hinner med allt. Jag har under 6 veckor tränat (gymmat) varje dag utom en. Va tvungen att göra något drastiskt inför sommaren och insåg att om jag sluta slö surfa och spela dåliga mobil-spel så fanns de tid. Men här har jag nästan läst dagligen....
I går va jag och kollad Elle på kliniken igen. Nu är hon riden i 2 månader och jag ville ha ok på att de fortfarande är bra, vilket de va. :) Så nu är de fortsatt igångsättning och bygga styrka igen så vi kan träna ordentligt till hösten.

Jag har grov och kraftfoder som ingår i hyran . Min fullblodsvalack får typ 1 liter krafft om dagen grovfodret har så fina värden att inget mer behövs . Det är eget producerat grovfoder de har och säljer till Baryard i granngården sen åratal så finns inte så mycket att klaga på :D

• Gilla
Reactions: oxo
Jag betalar 3,5kr/kg för hö. Hon äter 12 kg om dagen. 37kr om dagen alltså så 1180kr i månaden. 0,5 kg krafft muskel på det. That's it.
Inte billigt med hö i Stockholm.

Idag har Divan haft kiropraktor. Bättre än sist men låsningen var tillbaks som jag misstänkte. Nu hoppas jag på muskler som håller allt på plats.

Joline hade också kiropraktor och han tror inte hon har shivering. Vilket stämmer med min åsikt. Vi har lite olika saker som det skulle kunna vara. Blir spännande.

@mackan Så har jag haft det. Men nu kommer vi hyra ett stall och får fixa resten själva :) Man märker ju att man varit bortskämd med fint foder på gården.

@Jfrelin 3,5kr/kg hittade jag idag. Men jag blev lite snål eftersom det finns en hel del bra höbönder här i krokarna. Så jag ska ringa runt lite innan jag beställer:)

Jag ger 1.50 per kg för hösilage, hemkört. Förut köpte jag hösilage för 1 kr kg vitt men då var jag tvungen att komplettera med hö för 3 kr kg eftersom den ena hästen blev lös I magen av hösilaget. Tog flera år innan jag förstod att det var den hygieniska kvaliteten som var dålig, sen jag byte leverantör har ingen häst varit det minsta lös I magen så då kunde jag skippa 3kronorshöet.

Köper hösilage för ca 1000 kr I månaden, de får bara 8, 8, resp 5 kg hö var per dag, sen får de halm upptill. De är runda tillräckligt på det. Kraftfoder köper jag antingen havre eller korn, tar det som är billigast då mina hästar funkar på båda, de får bara lite granna. Har jag unghästar som behöver mer krut så köper jag grönfoderpellets då det ger mest protein för pengarna. Älskar att räkna ut hur jag bäst ska fodra hästarna på ett bra sätt, bra värden till bra pris, jättekul sysselsättning framåt hösten.

@Jfrelin Hur och när har egentligen Joline fått diagnosen shivering? Vad tror ni att det är istället? Hur yttrar det sig på henne egentligen? Har verkligen ingen erfarenhet alls av nåt sånt och jag är så frågvis:p!

@Fiorano hon fick diagnos efter fölningen när hon var 4 år hos fodervärd.
Hon ställer sig som en fånghäst, alltså lutar sig bakåt, och står sen och steppar med fram. Normalt skakar shiveringhästar med bakbenen. Det gör inte hon men det finns lite olika versioner vad jag har förstått.
Jag kan försöka filma imorgon.

Det första vi ska kolla upp är typ motsvarande tennisarmbåge på häst. Du ULar man armbågsleden och behandlar den och bursan om jag förstod rätt.
Sen ska vi kolla halskotpelaren. Det är ju mindre kul men inte så troligt men bra att kolla.
Kan vara en fraktur på bröstbenet också. Vet inte vad vi gör då.
Som sagt lite olika förslag.

Vad som talar mot shivering är att hon fick det så ung och symtomen är diffusa mot de vanliga.
Vad som talar för är att shivering kan ta många olika uttryck.

Vi får se.

Nu ska jag försöka skriva ett positivt inlägg i den här tråden för en gångs skull. Red ridlektion i grupp idag och eftersom det var sista gången gjorde vi en "specialövning" som var jätterolig! Ridläraren hade ställt upp fyra koner med 50 meter emellan, så totalt hade vi en bana på 200 meter. Sen skulle vi försöka pricka olika tempon att rida runt banan i, från 200 m/min till 400 m/min. Jättekul träning tyckte både jag och pålle. Jag var tvungen att koncentrera mig och försöka hitta en bra rytm, vilket i sin tur gör pålle lyhörd. Efter detta skulle de andra hoppa några språng men jag valde att bara skritta över en bomserie 2 ggr. Första gången kinkades det lite från hästens sida. Vi är inte där än helt enkelt och min prio de kommande veckorna är att han ska börja ta skänkeln. Tränade bakdelsvändningar medan de andra hoppade vilket pålle gör ganska bra, trots att hans matte är kass! (Jag tycker att det är skitsvårt.) Han blev supermjuk i sidorna efter detta och kändes mycket fin under avtravningen.

Vi jobbar vidare :)

@Jfrelin Aha, vad intressant ändå! Hoppas det går att hitta en lösning på det, annars går väl shivering ganska bra att leva med? Eller blir dom sämre och sämre?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 739
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 391
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 924
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar