07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt Clinicen är med min tränare och Dressage for future som är en ny satsning på amatörryttare. Blir kul.
Tycker inte du ska stryka dig från tävlingen ännu. Rid på i den mån hon orkar nu och avvakta. Mycket kan hända på en vecka.

@stjarnfrugt håller helt med Frelinskan, stryk dig inte. Tror det kommer släppa helt med hostan tills dess. Dessutom verkar det heller inte vara nåt smittsamt skräp eftersom ingen annan är sjuk och hon har inte ens haft feber.

Okey, lite off-topic kanske, men äre någon annan som lyssnat på Ridpodden?
Jag har gjort det denna vecka medan jag mockat, och jag är så fylld med tankar o inspiration o beslutsamhet att om jag inte får börja rida ordentligt snart kommer jag spricka! :love:

Skrittade ut en sväng barbacka på Nelly i förrgår, longerade igår och tänkte nog prova på ett mini-pass på banan ikväll. Hon känns 1000 gånger bättre och piggare och fräschare, och det ska bli spännande att prova på justeringarna jag har finulat ihop i huvudet :)

@Docka yes - jag ! Jättenyttiga och välgjorda ! :) Jag har lyssnat när jag kör bil och mockar och man typ ser fram emot det ;)
Hoppas det kommer fler snart , vet att Lisen är på G men inte hur snart i framtiden det ligger .

@Jfrelin Mkt intressant clinic :) Roligt att det satsas på amatörryttare nån gång, vi utgör ju faktiskt majoriteten av ridsporten i det här landet.

@Fiorano Jag kommer inte stryka LB:1 men LA:1 går definitivt bort. Vi var inte direkt mogna för den ens när jag anmälde mig men jag tänkte att jag hade nästan en månad på mig att träna (dessutom med tränare vid ett par inbokade tillfällen) så det iaf kan gå att ta sig igenom. Men nu har vi ju gått miste om så mkt träning pga hosta och snor att det är direkt korkat att rida den. Vi får inte till galoppen i 10m-volterna och halvt igenom med förvända galoppen kunde vi med nöd och näppe göra på 12m för två veckor sedan.
Jag rider ju inte för seger men jag tycker liksom inte att det är roligt att gå ut i en klass där man vet att man inte ens får ihop momenten på träning. Jag har inte ridit igenom programmet på 1,5 år. Galoppen är hennes sämsta gångart nu dessutom och LA:1 är ju till stor del galopp. Känns inte roligt för mig och inte rättvist mot hästen att rida den så kort inpå.

@Docka Jag har helt missat det där med podd. Hur funkar det liksom? :o Jo jag ÄR stenålders, jag skaffade smartphone för första gången i höstas och enbart för att jag fick den gratis och min gamla goding med knappar pensionerade sig... :angel:

@Docka Jag har helt missat det där med podd. Hur funkar det liksom? :o Jo jag ÄR stenålders, jag skaffade smartphone för första gången i höstas och enbart för att jag fick den gratis och min gamla goding med knappar pensionerade sig... :angel:
Om du börjar med att ladda ner en app som heter podcaster till exempel , så kan du sen i den ladda hem program , prenumerera på specifika program etc . Det är underbart ! Aldrig en tråkig stund typ !

@Docka menar du de som släpptes förra året eller har det kommit flera?

@Jfrelin de är väl typ semiproffs? De flesta av dem tjänar ju pengar på ridsporten på något sätt. Som ridlärare/tränare/domare. Men jag tycker det är kul ändå. Att folk som rider på lite mer "dödlig" nivå uppmärksammas.

Själv har jag fått någon sorts låsning i bröstryggen och halvt nackspärr. Helt fel tid men jag tror att jag kan få akuttid hos min naprapat. hoppas jag.

@stjarnfrugt

Min app heter "podcasts" o fungerar typ som iTunes, man liksom bara laddar ner vilken podd man vill lyssna på o när den är nedladdad är de bara o köra :)
Mina poddar har inte kostat något, men det finns kanske de som gör det? I dont know!

Bra äre i alla fall!

@Amanda_F
De gamla var väl från "ridsportpodden" denna nya är "ridpodden", eller ja, de är nya gör mig iaf?
Nej de är två olika poddar med olika innehåll, regi och fokus . Ridsportpodden har fortfarande nya program som kommer in , ridpodden är slut för tillfället men som sagt nya avsnitt planeras .

Det kostar inte att ladda ner de flesta podd program . Blir som ens egen privata radio typ - toppen :)

hoppas den går att se, igår red min lilla 14-åriga systerdotter på min 07:a, var tvungen att muntra upp henne då hennes egen ponny står på sjukhus med bukhinneinflammation (andra gången på en månad) och anaplasma :'(. Nästa projekt är att hon vill hoppa honom, men han kan lätt gräva ner sig och bli stark efter hindren, någon som har bra tips för hur man underlättar för henne? Han går på vanligt bett, kanske prova något annat

hoppas den går att se, igår red min lilla 14-åriga systerdotter på min 07:a, var tvungen att muntra upp henne då hennes egen ponny står på sjukhus med bukhinneinflammation (andra gången på en månad) och anaplasma :'(. Nästa projekt är att hon vill hoppa honom, men han kan lätt gräva ner sig och bli stark efter hindren, någon som har bra tips för hur man underlättar för henne? Han går på vanligt bett, kanske prova något annat

Och där försvann alla anonymitet :rofl::rofl::rofl:, tur man inte är så hemlig av sig

Idag provade jag att rida för den där instruktören jag tidigare bokade men som blev inställt pga sjukdom. Min häst är ju inte i bästa form men hon är iaf ridbar nu och hostar inte tyglarna ur händerna så fort man travar, så jag tänkte att vi gör väl vad vi kan istället för att ställa in.

Det gick mkt bra. Känner mig Så nöjd och kommer att fortsätta rida för den här instruktören. Hen rider resp. har ridit för båda mina nuvarande tränare och jag känner mig mkt hemma i systemet, var lite orolig för att få in en tredje person som ska ha ett tredje sätt att se på saker men detta var snarare ett mellanting av mina andra tränare :) Det känns som en tiopoängare att jag lyckats hitta denna som dessutom - hör och häpna - kan komma och träna mig VARJE vecka som det ser ut i dagsläget :banana: Jag trodde knappt det kunde vara sanning när jag frågade om regelbundenheten, men hen har just nu inga fasta uppdrag på andra orter så för tillfället är det inget hinder att komma ut hit enkom för mig.
Jag är så lycklig :love: Tänk om man nu skulle kunna få komma igång ordentligt med ridningen!? Jag kommer att boka hen varje vecka som inte tyska tränaren eller den andra är här. Dvs oftast. Och jag ska verkligen se till att det blir en hårdkörare nu speciellt i början, så att vi inte sitter och rider för oss själva och hamnar i dåliga spår. Nu ska jag pränta in så mkt träning att jag aldrig får utrymme att falla in i gamla vanliga mönster, utan gå vidare och utveckla ett nytt istället så att det blir vardagsridningen och inte nåt jag får börja om med varje gång mina andra tränare kommer hit :)

Känns som en obeskrivlig lättnad. Såhär har jag inte känt sedan vi bodde söderut innan min häst skadade sig. Det finns hopp om livet med andra ord. Om jag hade haft nån att fira med så hade jag bakat en tårta :D

Idag provade jag att rida för den där instruktören jag tidigare bokade men som blev inställt pga sjukdom. Min häst är ju inte i bästa form men hon är iaf ridbar nu och hostar inte tyglarna ur händerna så fort man travar, så jag tänkte att vi gör väl vad vi kan istället för att ställa in.

Det gick mkt bra. Känner mig Så nöjd och kommer att fortsätta rida för den här instruktören. Hen rider resp. har ridit för båda mina nuvarande tränare och jag känner mig mkt hemma i systemet, var lite orolig för att få in en tredje person som ska ha ett tredje sätt att se på saker men detta var snarare ett mellanting av mina andra tränare :) Det känns som en tiopoängare att jag lyckats hitta denna som dessutom - hör och häpna - kan komma och träna mig VARJE vecka som det ser ut i dagsläget :banana: Jag trodde knappt det kunde vara sanning när jag frågade om regelbundenheten, men hen har just nu inga fasta uppdrag på andra orter så för tillfället är det inget hinder att komma ut hit enkom för mig.
Jag är så lycklig :love: Tänk om man nu skulle kunna få komma igång ordentligt med ridningen!? Jag kommer att boka hen varje vecka som inte tyska tränaren eller den andra är här. Dvs oftast. Och jag ska verkligen se till att det blir en hårdkörare nu speciellt i början, så att vi inte sitter och rider för oss själva och hamnar i dåliga spår. Nu ska jag pränta in så mkt träning att jag aldrig får utrymme att falla in i gamla vanliga mönster, utan gå vidare och utveckla ett nytt istället så att det blir vardagsridningen och inte nåt jag får börja om med varje gång mina andra tränare kommer hit :)

Känns som en obeskrivlig lättnad. Såhär har jag inte känt sedan vi bodde söderut innan min häst skadade sig. Det finns hopp om livet med andra ord. Om jag hade haft nån att fira med så hade jag bakat en tårta :D

Hehe, baka en tårta och skicka den till mig:D. Kul att du hittat någon, bra period nu också att komma igång med träning!

@Lilla_Gubben Jag är ju skittråkig, men jag tycker inte att man ska börja mixtra med utrustningen i första hand. Förutsatt då att den passar hästen vill säga, inte är fel stl eller annat. Jag tycker att hästar ska utbildas på tränsbett och gå att rida på tränsbett. Punkt :o

Om hästen blir framtung är den inte bärig, då måste man ju få den att bära sig. Felet många gör är att de håller upp hästen i bettet som ett stödhjul, mkt svårt att aktivera bakdelen då och där tycker jag felet ligger. Är hästen tung fram beror det på att den är lätt bak, så att säga. Den kommer inte att aktiveras bak av att betsas upp, snarare får man bara ett större motstånd fram alt att hästen knäpper av och undandrar sig bettet (och ryttaren upplever att hästen är lättare i handen - falsk framgång). Dit vill man inte komma, det är mkt svårare att få en häst att lära sig att inte undandra sig bettet om den lärt sig det, än att lära den att bära upp sig själv bakifrån.

Att han blir framtung och drar iväg efter hindren beror sannolikt på att han inte har balans efter hindren. Det löses ju inte av att betsla upp. Han måste lära sig att bära sig istället. Och hur gör man det då? Det självklara, och tråkigaste, svaret på det är som vanligt att rida för en bra tränare :o

@stjarnfrugt grattis till tränaren ! Jag sa ju till dig att inte ge upp utan prova vidare för ngn lär det finnas ;)
Vad kul ! :)

Kl
Vi har släppt alla våra dressyrisar i sommargräshagarna idag . Min 00 släpptes med en "ny" kompis fast de har gått brevid varandra i vinterhagar hela vintern så de tyckte typ som väntat och vi hoppats på , att de redan gått tillsammans , sprang bara en kort vända och ägnade sig sen åt gräset fast gärna nära varandra då , varvat med total självständighet i betandet däremellan. Lugnt som i vassen att ta in dem sen på em :)

@Lilla_Gubben Jag är ju skittråkig, men jag tycker inte att man ska börja mixtra med utrustningen i första hand. Förutsatt då att den passar hästen vill säga, inte är fel stl eller annat. Jag tycker att hästar ska utbildas på tränsbett och gå att rida på tränsbett. Punkt :o

Om hästen blir framtung är den inte bärig, då måste man ju få den att bära sig. Felet många gör är att de håller upp hästen i bettet som ett stödhjul, mkt svårt att aktivera bakdelen då och där tycker jag felet ligger. Är hästen tung fram beror det på att den är lätt bak, så att säga. Den kommer inte att aktiveras bak av att betsas upp, snarare får man bara ett större motstånd fram alt att hästen knäpper av och undandrar sig bettet (och ryttaren upplever att hästen är lättare i handen - falsk framgång). Dit vill man inte komma, det är mkt svårare att få en häst att lära sig att inte undandra sig bettet om den lärt sig det, än att lära den att bära upp sig själv bakifrån.

Att han blir framtung och drar iväg efter hindren beror sannolikt på att han inte har balans efter hindren. Det löses ju inte av att betsla upp. Han måste lära sig att bära sig istället. Och hur gör man det då? Det självklara, och tråkigaste, svaret på det är som vanligt att rida för en bra tränare :o

@stjarnfrugt
Visst är det så, han är inte så stark just nu, är lite som din, otursförföljd... Han ska absolut fortsätta gå på sitt vanliga bett, var bara en tanke att underlätta för min 40kg tunga systerdotter när hon ska prova hoppa, vi andra kan ju ta tillbaks honom. Just nu jobbar vi med uppbyggnad (för femti-elfte gången), så förhoppningsvis bättrar han på sig snart.

@mackan Ja det känns helt otroligt. Hen har ju iofs jobbat mkt på annan ort innan och risken är ju alltid att det blir så igen, men för tillfället funkar det ju bra. Är ju perfekt för oss just nu att få hjälp varje vecka, eftersom vi bara går i cirklar med uppsving precis när tränare är här och sedan faller tillbaka i gammal skit under de 1-2-5 månader det kan gå mellan träningarna för mina vanliga tränare. För att inte tala om alla skade- och sjukdomsavbrott under tiden :o

Hade bara varit så fantastiskt skönt att komma igång med vettig ridning en gång för alla. Då kanske man tom kan stå ut i det här u-landet :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 367
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 893
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?