07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
En annan orolig släkting tyckte jag skulle skaffa ungar, så hade jag inte tid att hitta på farliga hästaktiviteter. :meh:

Ja men gaaaah!!!! Blir man nå less eller less på liknande kommentarer? Det är ju dessutom jävligt riskfritt med graviditeter, förlossningar och vårdnadstvister....

Är nåt jävelusiskt less på antagandet att jag bara måste skaffa barn, för det gör ju alla. Men sorry, jag är inte "alla". För "alla" kvinnor kör inte sitt eget rejs fullt ut, satsar på sig själv och sina intressen, stångas i en mansdominerad bransch och har noll intresse av att behaga och serva. Framförallt en karl.

Jag är en oerhört provocerande person har jag insett, eftersom jag 1. är ensamstående och klarar mig själv. 2. satsar på mitt eget intresse och endast det 3. har inte barn och vill inga ha. 4. jobbar i en gubbransch men fjäskar inte för dem 5. äter inte kött 6. älskar inte att supa mig full

(Nej det märks inte alls att jag precis kommit tillbaka till jobbet efter en rätt så lång semester :banghead: :angel:)

Mitt förslag är fö att tröstshoppa och titta på bra clinics på nätet :)

Alltså det där med barn. @stjarnfrugt om du känner dig ansatt-prova då var snart 35, gift och ändå inte vilja ha barn. Då är en så konstig att jag lika gärna kan komma från en annan planet. I taxin har folk heller inga gränser för vad de tydligen anser ha rätt att fråga om mitt liv. En man sa häromveckan åt mig att det "minsann var god tid att jag började skaffa barn". Spände ögonen i honom i backspegeln och sa "jag kanske inte KAN få barn". Då blev han tyst. Inte för att jag egentligen vill komma undan att det är mitt eget val, utan mest för att trycka till honom när han var så långt över en gräns för vad en säger till en människa som han inte känner.

@Fiorano precis, folk tar sig verkligen rätten att tala om för en att det är nåt fel på en just vad gäller detta. Tyvärr vet folk min inställning, så jag kommer inte undan med att inte kunna. Och desto mer provocerande blir det ju...

Jag har ju varit i förhållanden så jag vet precis vad du menar. Är oxå charmigt när man ska pådyvlas nån sorts skuld för att man är så hemsk att man förvägrar sin partner att bli en underbar pappa...
Mitt standardsvar är och har alltid varit, att det är fritt fram att skaffa barn. Men inte med mig. Då brukar svärmödrar bli tysta.

Släppte Plutten innan jag red igår och det behövdes tydligen för han galopperade omkring som en tok och bockade.
7ACF7E3F-A1F4-412E-A291-EB29966BA0E4_zpsqa7goh7t.jpg

I ridningen var han lite ofokuserad och lång som han lätt blir när han har vilat några dagar. Men efter lite snabba övergångar och lite fulridning fick vi till det och han blev mjukare och kom upp lite i fronten.

Fäller era hästar nu? Jag får av halva hästen när jag borstar och det är hår överallt.

@oxo Barbie har redan fällt klart och hunnit bli klippt två gånger... Indra fäller som tusan fortfarande, Hon må vara brunskimmel, men i fällningstider blir det mest skimmel:D. Vita hår öööööverallt.

Bellona fäller också. Skulle ev vilja klippa men väntar lite. Har en G-kås maskin som faktiskt iof är stark och bra men klipper lite "grovt". Ska kolla över mina skär dock.

Gahh, har sålt min Amerigo Alto..Passar inte Bellona och jag kommer inte riktigt ner i den tkr jag?
Får bättre sits i Ankyn jag också har och den ligger bra, har dock tänkt att den ska användas till min andra häst. Så ut i sadelträsket. Hoppas hitta något för en bit under 20tkr..
Pust.
Dock ingen panik då Anky Salineron passar oss bra med ju..

Ja jag höll på att dra fram klippmaskinen igår. Skimlar är fina när dom är rena och korthåriga, men när fällningen börjar undrar jag om de inte har väldigt många fler hårstrån än alla andra hästar. :eek: Men jag gör nog som @polly p och väntar några dagar (eller så kommer jag få panik och klippa ändå):p

Min häst fäller lite och har gjort ett tag. Hoppas på att slippa raka även denna vinter. Hon har extremt kort päls året runt och jag behöver ingen extra energi eller mer känslig häst. Många av hästarna i stallet är redan klippta.

@oxo Min fäller men har inte börjat sätta långpäls direkt. Förra året klippte jag första vändan i november och så har jag även gjort då jag bodde söderut. Men förra året helvilade hon ju halva hösten pga streptokockerna så det var ju annat läge. Nu är hon ju fullt igång.
Får se om jag helklipper i år pga värmeknölarna eller om jag halvklipper. Hon är ju snäll att klippa så det är mest frågan om hur jag ids. Vi har varmridhus och inne har hon ju täcke så det kanske är lika bra att helklippa....

Tränade idag för min veckotränare. Herregud detta var en klockren träning. Jag älskar min häst :love: Vi jobbade med att hon ska sluta trycka emot i handen och lossna där. Hon är oerhört känslig i munnen, vilket jag helt ärligt inte tänkt på eftersom jag blivit hemmablind. Jag är ju inte speciellt stark i handen, men det blir liksom att jag håller kvar, hon trycker emot och så har vi inte eftergift. Det gör även att saker och ting inte kommer igenom och det blir en tråkig fördröjning i allt vi gör eftersom vi går och drar emot varandra i handen.
Så vi skrittade och gjorde halt i ungefär halva passet. Bara jobbade med att jag ska vara följsam i handen, lösgöra henne i munnen och få henne att inse att det är mkt trevligare att ge efter. När poletten väl trillade ner så Halleluja! Såhär känslig har hon aldrig varit, även om hon i sig är väldigt känslig. Detta var snäppet bättre än någonsin. Äntligen kunde jag rida för sittbenen, när vi inte behövde forcera oss genom den där väggen i handen, då börjar hon liksom lyssna på smådetaljerna och man kan inte andas ett andetag fel för då agerar hon :) Och min häst är så fantastisk bara hon förstår poängen, då märker man att hon verkligen slår knut på sig själv för att göra rätt. Ambitiös och underbar. Men man får förtjäna det, precis så bra som hon var idag så precis så dryg kan hon vara om hon tjurar ihop. Ston ;)

Nu ska vintern ägnas åt detta. Inget jäkla distraherande programridande förrän vi fått detta automatisterat, tur att jag inte har nån tävling förrän i mars....

@stjarnfrugt det är verkligen roligt att höra att du är så glad över din häst nu ! Kommer ihåg hur du inte trivdes med henne alls och försökte sälja osv . Vad roligt att det känns så bra nu ! Hoppas ni får vara skadefria läääänge nu så du får möjlighet att njuta av känslan att du trivs med din häst och att ni kan arbeta vidare med utvecklingen !

Jag har ridit dubbelträning ikväll igen för tränare med bägge hästarna . Puh ;)
Min 00:a var först ut, det var mkt energi där på "fel" ställen när jag värmde innan - pigg pga klippningen igår och kall höstluft idag troligtvis och då blir han lite stark och "ångig" som det fullblod han trots allt är .
Detta kom vi snabbt ifrån dock direkt träningen började och det blev ordning på torpet med lite krav från tränaren . Hon är bäst :) Blev riktigt bra trots känslan på framridningen och några ytterligare steg på vägen .

07 blev det massor massor med jobb att hålla koll på bogar och ben att de var på rätt plats . Fick rida en massa öppnor och bästa på länge att hon verkligen bar sig korrekt i dom . Det är svårt att rida henne som jag gör bara då och då och ändå direkt hitta knappar som ändå leder till att träningen för tränare ger effekt i hennes utbildning framåt då hon dessutom är en helt annan typ av häst mot min egen .
Förvända galopperna i bågar gick hyfsat ikväll men massa jobb kvar där innan det är som det ska helt bärighetsmässigt .

Senast ändrad:
@stjarnfrugt håll den tanken nu och arkivera den hur nöjd du är med din häst . Kommer sticka känslan och citatet i nyllet på dig nämligen om du faller ner i ngn svacka sen och glömmer nuvarande status ;) väldigt positivt att du inte knappt minns hur illa du då den tiden tyckte det var och uttryckte hela tiden . Hejja - så ska det vara !

@oxo :rofl: Ariel fällde i juli och augusti... Hon har en rejäl päls nu och jag har länge tänkt klippa henne. Men så hamnade jag i det här konstiga limbot där jag inte vet vad jag vill längre, så jag avvaktar klippning tills vidare. Eftersom hon är utegångsfår (:o) så brukar jag inte klippa mer än halva halsen, bringan, halva bogarna och i ljumsken.

Sitter och läser allt ni skriver.
Har inte haft så mkt ork med stallet och Billy. Men i lördags longerade jag honom. Fick till så fin, lugn och bärig galopp i båda varven :love:
Igår blev han riden av en tjej i stallet. Hon körde ett barbacka pass i skritt. Mkt böjning och ställning.
Jag longerade även idag. Tog 40 min innan Billy bestämde sig för att lyssna på mig O_o men sen så fick vi till bra galopp och efteråt trav med bra påskjut.
Medryttaren ska rida några dagar nu.

Sitter och läser allt ni skriver.
Har inte haft så mkt ork med stallet och Billy. Men i lördags longerade jag honom. Fick till så fin, lugn och bärig galopp i båda varven :love:
Igår blev han riden av en tjej i stallet. Hon körde ett barbacka pass i skritt. Mkt böjning och ställning.
Jag longerade även idag. Tog 40 min innan Billy bestämde sig för att lyssna på mig O_o men sen så fick vi till bra galopp och efteråt trav med bra påskjut.
Medryttaren ska rida några dagar nu.

Skönt att medryttaren finns när orken tryter. Ta det lugnt och lyssna på dig själv. :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 357
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 886
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar