07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har varit sjuk i en vecka. Så därav lungorna. Men lusten handlar mer om att det inte är roligt med ridningen längre. Bara en massa måsten. :(
Ush, lider med dig. Sådär har jag känt närmare ett år med mina hästar, bara slit o släp och inte mycket nöje. Nu känns det lite roligare, med en häst mindre att rida och inte lika "tvunget" längre.

Sådär har jag känt närmare ett år med mina hästar, bara slit o släp och inte mycket nöje.

Det är därför jag inte riktigt tror på det där med egen gård. Jag misstänker att för mig skulle det bli precis sådär, så mkt som ska skötas kring gården hela tiden så orken för ridning inte finns. Och finns inte orken då finns heller inte energin till att göra det där jag har häst för - träna. Och orkar jag inte träna då orkar jag inte tävla heller. Då tappar jag intresset.
De jag känner med egen gård är som sagt de som rider minst. Och har man då dessutom familjeliv och jobb utöver det ... ja, jag fattar inte hur man orkar.

Så gård som ensamstående = nej. Jag kan tänka mig att det är en annan sak om man hade haft en sambo som var intresserad av det livet. Då kanske det känts som ett mer överkomligt projekt.

Igår var jag tillbaka och provred den hästen jag fattade tycke för i förra veckan. Hade sagt åt ägaren att nu vill jag göra allting själv, ta in och göra iordning och dessutom rida den i en störig miljö utomhus. Jag vet ju redan att den fungerar i ridhuset.
Den reagerade inte öht på att det byggdes och kördes traktorer runtikring stallområdet. Däremot hoppade den och for iväg för saker som antagligen bara fanns i huvudet, vilket ägaren och sagt till mig redan innan. Ingen större fara iofs men störande att bli avbruten i ridningen för att hästen helt plötsligt befinner sig 3m åt sidan. Värst var att den spände till och blev ganska oridbar, den var snäll och gjorde sitt men man fick inte igenom så mkt och man kom definitivt inte ner på ryggen och kunde börja rida.

Min veckotränare var med och red en liten stund och på slutet sa jag att jag avslutar den på hoppbanan där en ponnyryttare var och tränade, för att se hur den beter sig med lite liv och rörelse runtikring. Bad ponnyryttaren galoppera runt lite så jag fick se vad han gjorde. Och precis som ägaren sagt taggade han till på sånt, inget hoppande och farande utan mer spänt och ville iväg. När ponnyn gick ut började de riktiga konststyckena och han fixerade sig vid ett hörn där han absolut inte kunde gå utan att kasta sig iväg och göra några ansatser till bockning. Varje gång. I säkert 10 min eftersom jag vägrade ge mig. Jag försökte lösa det genom att rida framåt i trav och då slutade han kasta sig men spänningen kvarstod. När han då hyfsat kunde gå förbi där gav jag mig.

Så den köper jag inte. Kräver så mkt jobb lösgörande i säkert flera månader för att det ska bli en trevlig känsla i ridningen, och sedan då dessa hjärnspöken. Jag kan ju bara tänka mig hur den är på en framridningsbana, och ägaren har inte lindat in nåt utan sagt att han är skitjobbig i ridningen pga dessa spänningar och hoppande. Jag förstår hur hon menar och då är jag ändå hälften så gammal och dessutom rätt van vid hästar med humör efter åren med min nuvarande. Men jag trodde det skulle gå att rida igenom det på ett bättre sätt än jag kände att det gick, även om jag inte tror nånting löser sig på ett ridpass så vill jag iaf se att det bli en respons i rätt riktning men jag kände snarare att det där får man leva med. Den kändes rätt opåverkbar för den liksom bara gör sin grej oavsett man skrittar på lång tygel eller jobbar med bytesserier, så det blir rätt svårt att avleda den med hårdare arbete...
Ska jag ha två hästar med allt det innebär vill jag iaf ha en till som är hyfsat lättsam och inte två krävande.

Just denna hästen är ju väldigt snabb i benen och har aldrig fallit förr. Men det är klart, den kan ju göra det igen, och då kanske inte ryttaren har samma tur. Känner inte till diskussionen, men många rider ju fullblod i fälttävlan?

Ja men fullblod är ju inga dressyrhästar :D

Nä men faktum är att fler och fler väljer bort fullbloden nu när banorna blir mer tekniska och dressyr och hoppning mer utslagsgivande. Man vill ha fullblod i stammen helt klart för uthållighetens skull.

Angående diskussionen som går är att många yngre ryttare väljer dressyrhästar eftersom dressyren är såpass utslagsgivande i fälttävlan idag, men att det blir farligt i terrängen då deras teknik inte är den bästa och i situationer där det gäller att vara snabba så fixar dom inte det utan faller. Dessutom har dom en spookyhet som inte är riktigt samma som en tittig hopphäst. Lyssnar man på Ridpodden med Piia Pantsu så pratar hon precis om detta.

Det är en hel del ryttare som fått välja bort hästar under åren som fallit och då har dom kommit betydligt längre upp i klasserna.
Det är faktiskt inte så vanligt att HÄSTEN faller, mer än på 3-4* nivå när det ibland är oundvikligt. Så man ska definitivt dra öronen åt sig när det händer. Man har inte råd att chansa!

Det är därför jag inte riktigt tror på det där med egen gård. Jag misstänker att för mig skulle det bli precis sådär, så mkt som ska skötas kring gården hela tiden så orken för ridning inte finns. Och finns inte orken då finns heller inte energin till att göra det där jag har häst för - träna. Och orkar jag inte träna då orkar jag inte tävla heller. Då tappar jag intresset.
De jag känner med egen gård är som sagt de som rider minst. Och har man då dessutom familjeliv och jobb utöver det ... ja, jag fattar inte hur man orkar.

Så gård som ensamstående = nej. Jag kan tänka mig att det är en annan sak om man hade haft en sambo som var intresserad av det livet. Då kanske det känts som ett mer överkomligt projekt.
Nej det gör man inte, I längden. Det var en kväll förra hösten som jag var sugen på att att köra samtliga hästar till Knorrevången. Som tur är gjorde jag inte det, jag tänkte att jag försöker bara ta mig igenom den här vintern så får vi se sen... Nu är ju hösten I antågande o det känns lite mysigt , längtar nästan till att stalla in, men nu ska ju mina pållar vara ute ett tag till och sen tror jag det blir lösdriften, just för att förenkla.

Jag har ju inte ens en egen gård, utan har mitt gamla barndomsstall kvar på min pappas gård, jag har dessutom mycket bete så djuren går ganska många månader på dygnetruntbete. Så allt skötsel med en gård har jag inte, jag har stall och stängsel, ridbana mm. Helt egen gård hade jag inte orkat med.

Här har vi riktig indiansommar . 18 grader varmt och ljumma vindar och sol . Fantastiskt härligt i kombo med höstfärgerna !
Har klippt två hästar på eftermiddagen - min egen och en femåring som aldrig blivit klippt tidigare . Gick som smort , femåringen var cool som en gammal åkarkamp, enda grejen var att den var så vänligt nyfiken på vad som skedde att den ville böja sig och kika , samt äta lite päls som trillade ;)
Min 00 har alltid varit snäll men lite spänd ändå, och vissa gånger har det inte gått att klippa nära nacken . Men idag stod han som ett ljus och helt avslappnad . Väldigt snabbt och enkelt tog typ 40 min inkl bägge (halvklippningar) .
Inte behövt klippa såhär tidigt på många år men de har satt så sjukt mycket päls tidigt så nu fick den ryka . Innebär att klippa en gång till istället om ngn månad sen är iallafall min egen klar med sättningen och är av typen att inget sen växer ut där man klippt på resten av vintern sen .

Vi har haft non stop regn sedan jag började bli frisk från min förkylning. :( Påverkar garanterat humöret. Sol lät trevligt...

Blir inte klok på mig själv, är i värsta svackan och ändå kollar jag in nästa års tävlingar? :banghead:

Känner mig hux flux mycket piggare! Tjoho! Håller med @mackan, härligt väder här med en stund på eftermiddagen.
Tog Bellona på en tur. Trodde inte jag skulle ha sådan energi men det var så roligt!
Använde naturen och tog riktmärke på buskar och stenar när jag jobbade olika former av övergångar mm. Är så himla roligt ibland tycker jag! Måste bli kvickare och mer konsekvent själv men vi jobbar på det :)!
Har ju glömt att jag inte riktigt tyckte det fungerade att rida ut själv på henne innan:)..
Hade iof hunden med mig, gör faktiskt sitt till inbillar jag mig.

Svackor kommer och går @Habina.. Tror du inte att iom du förmodligen har någon infektion i kroppen och det i kombo med vädret påverkar?

Jo, om man kombinerar det med att vi haft det väldigt intensivt med träningar/tävlingar/kurser sedan i april, så är det säkert en förklaring. Men jag vill inte ha någon svacka förrän det passar i min planering. ;)

Känner mig hux flux mycket piggare! Tjoho! Håller med @mackan, härligt väder här med en stund på eftermiddagen.
Tog Bellona på en tur. Trodde inte jag skulle ha sådan energi men det var så roligt!
Använde naturen och tog riktmärke på buskar och stenar när jag jobbade olika former av övergångar mm. Är så himla roligt ibland tycker jag! Måste bli kvickare och mer konsekvent själv men vi jobbar på det :)!
Har ju glömt att jag inte riktigt tyckte det fungerade att rida ut själv på henne innan:)..
Hade iof hunden med mig, gör faktiskt sitt till inbillar jag mig.
Jag vet inget bättre än just det du beskriver , när man tränar mycket och har disciplinerad plan och sen verkligen utifrån plan det passar att planerat rida ut och helt enkelt umgås och njuta av uteritt ! Det är ovärderligt !

Jo, om man kombinerar det med att vi haft det väldigt intensivt med träningar/tävlingar/kurser sedan i april, så är det säkert en förklaring. Men jag vill inte ha någon svacka förrän det passar i min planering. ;)
Kanske det är en grej i sak som påverkar dig att du har en press på dig själv som ingen annan har utan blivit din egen sanning i fråga om
Press och behov att redovisa dina ev resultat ?

Kanske det är en grej i sak som påverkar dig att du har en press på dig själv som ingen annan har utan blivit din egen sanning i fråga om
Press och behov att redovisa dina ev resultat ?

Jag tänkte skriva att det ju inte finns någon annan som har press på mig och vill att jag visar resultat, men det är inte hela sanningen. Det är mycket snack inom min ras att vi "måste" visa vilken bra ras vi har, dvs press på oss som har bra hästar (nu menar jag objektivt exteriört) att vara ute och tävla, för då får vi fler att förstå hur perfekt rasen är. Så där tar jag åt mig mer än jag skulle önska.

Själv är jag av den åsikten att det självklart är bra att rasen visar upp sig på bästa sätt, men att vi aldrig kommer att frälsa alla som sysslar med häst i Sverige. ;)

Sedan har jag förstås en tränare som gärna vill att jag tävlar, det ger ju henne bra reklam också. Även om hon inte är lika direkt med att pressa, utan mer säger saker i förbifarten.

Skriver inte så ofta här, men idag var jag bara så himla nöjd med vårat ridpass:love:, jag har av någon anledning fullständigt fegat ur när det gäller allt som har med galopp och bommar att göra (travhoppa serier går bra, även om jag känt mig stel och inte med för 5 öre), men idag, hoppade vi först lite serier, så kände jag mig nästan som förr om åren (sist jag hoppade något fristående högre än en bom var typ 2009), så jag tog mod till mig och satte upp ett ensamt hinder (eller ja, förhöjd bom, 50-60cm) som jag galopperade över på volt och han var så snäll med sin lilla matte, trots min fullständiga avsaknad av måttöga, så hoppade han så snällt, även när vi kom alldeles för nära ibland. Så jag var så nöjd när vi promenerade hem från ridhuset. Även om jag inte har några ambitioner att tävla i hoppning så vill jag gärna kunna gymnastikhoppa lite för hemmabruk

Men jag har en liten fundering, så fort jag fattar vänster galopp (inne i ridhuset) så går handbromsen i och galopperar mer uppåt än framåt, han är genomgången av veterinär och regelbundet av kiropraktor, men ingen hittar något fel, det enda veterinären kommenterade var att han tar för sig lite mindre med vänster bak när man longerar honom på volt, men när jag red hos dem, på deras stora utebana, så visade han inget av detta, någon som har något tips eller fundering på vad det skulle kunna vara? Jag ser ju det mesta i svart, och är övertygad om knäledsinflammation eller något värre, jag menar, han har ju redan varit konvalescent i 2x9mån under sin korta livstid...

Skriver inte så ofta här, men idag var jag bara så himla nöjd med vårat ridpass:love:, jag har av någon anledning fullständigt fegat ur när det gäller allt som har med galopp och bommar att göra (travhoppa serier går bra, även om jag känt mig stel och inte med för 5 öre), men idag, hoppade vi först lite serier, så kände jag mig nästan som förr om åren (sist jag hoppade något fristående högre än en bom var typ 2009), så jag tog mod till mig och satte upp ett ensamt hinder (eller ja, förhöjd bom, 50-60cm) som jag galopperade över på volt och han var så snäll med sin lilla matte, trots min fullständiga avsaknad av måttöga, så hoppade han så snällt, även när vi kom alldeles för nära ibland. Så jag var så nöjd när vi promenerade hem från ridhuset. Även om jag inte har några ambitioner att tävla i hoppning så vill jag gärna kunna gymnastikhoppa lite för hemmabruk

Men jag har en liten fundering, så fort jag fattar vänster galopp (inne i ridhuset) så går handbromsen i och galopperar mer uppåt än framåt, han är genomgången av veterinär och regelbundet av kiropraktor, men ingen hittar något fel, det enda veterinären kommenterade var att han tar för sig lite mindre med vänster bak när man longerar honom på volt, men när jag red hos dem, på deras stora utebana, så visade han inget av detta, någon som har något tips eller fundering på vad det skulle kunna vara? Jag ser ju det mesta i svart, och är övertygad om knäledsinflammation eller något värre, jag menar, han har ju redan varit konvalescent i 2x9mån under sin korta livstid...
Är du också kollad och genomgången? Till och från letar jag efter fel hos hästarna, och så ligger det hos mig själv i stället. En snedhet, stelhet, svaghet eller knasighet som påverkat min häst att göra olika fel i olika varv.

Jag tänkte skriva att det ju inte finns någon annan som har press på mig och vill att jag visar resultat, men det är inte hela sanningen. Det är mycket snack inom min ras att vi "måste" visa vilken bra ras vi har, dvs press på oss som har bra hästar (nu menar jag objektivt exteriört) att vara ute och tävla, för då får vi fler att förstå hur perfekt rasen är. Så där tar jag åt mig mer än jag skulle önska.

Själv är jag av den åsikten att det självklart är bra att rasen visar upp sig på bästa sätt, men att vi aldrig kommer att frälsa alla som sysslar med häst i Sverige. ;)

Sedan har jag förstås en tränare som gärna vill att jag tävlar, det ger ju henne bra reklam också. Även om hon inte är lika direkt med att pressa, utan mer säger saker i förbifarten.
Ok . Jag tänkte utifrån år tidigare då du skrev ngt om att du medvetet skaffat fjording för att slippa tävla /krav . Det känns oavsett som den press du lägger på dig själv är din egen inga andra lägger press .

Ok . Jag tänkte utifrån år tidigare då du skrev ngt om att du medvetet skaffat fjording för att slippa tävla /krav . Det känns oavsett som den press du lägger på dig själv är din egen inga andra lägger press .

Jag trodde i min enfald att det skulle vara så. :p Men tyvärr visade det sig inte vara så avslappnat och enkelt som jag trodde. Snacket går, det vet jag då jag hört det om andra hästar när jag varit med. :crazy:

Men självklart lägger jag en massa press på mig själv, hade jag varit bättre på att inte lägga press på mig själv så skulle jag ju inte heller ta åt mig press "utifrån". :meh:

Är du också kollad och genomgången? Till och från letar jag efter fel hos hästarna, och så ligger det hos mig själv i stället. En snedhet, stelhet, svaghet eller knasighet som påverkat min häst att göra olika fel i olika varv.

Nu förstår jag inte vad du menar :D, jag sned:eek:. Ha ha, nej, jag borde, är stelopererad i ländryggen sen 22 år tillbaka, är tyvärr lite snedbelastad. Han är ju lite likadan när andra rider, men det är klart, jag rider ju honom mest, så det hänger väl kvar när de andra rider också. Blev ordentligt masserad 4ggr i somras, smärtsamt, men jag kände mig lite rakare, kanske borde ta tag i det igen, bara så jobbigt för plånboken när man studerar, även om jag vet att jag tjänar på det i längden...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 732
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 369
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 893
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar