07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano Funderar på att ha utetäcke på henne inne när stalltäckesäsongen kommer igång, och bara ett skal ovanpå. Precis som jag hade på lösdriften. Då är det ju safe för om skalet nu skulle missa att torka en natt, utetäcken har ju bättre yta än innetäcken. Det borde ju funka om man köper kvalitetstäcken med andningsförmåga... Problemet är ju större nu när de är nakna inne.

@mackan Prova hänga upp 16 blöta täcken tätt packade på täckesgalgar, i ett stall dvs inte ett torkrum, och se om de är torra på morgonen. Min häst kommer inte in kl 15 utan går ute ca 8-21, möjligen till 18 vid skitväder som idag. Dvs täckena är mer genomblöta och har kortare tid på sig att torka.
Idag var täcket blött på insidan av hals (regnat in trots halvhals) och undertill där det kommit in under kanten. Hästen torr på ryggen tackolov. Jag tvivlar inte på att det torkar om man får hänga det luftigt, men det kan vi ju inte då alla täckena hänger på samma ställe och packas ihop.

Jag har både billiga (Horze, Hansbo) och dyrare (Bucas) varianter av tunna regntäcken. De med lite foder i håller emot vid skitväder så länge hästen har dem på sig, men blöter igenom när man tar av dem. Det bygger ju på att hästen värmer upp inifrån om insidan ska hålla sig torr. Det märker jag om jag tar in henne dyngsur efter halva dagen ute, rider en timme och sen är täcket genomblött trots att det var torrt på insidan före jag red. Samma täcke är även torrt på insidan efter en hel dag ute med regn, så det är tydligt att det bara funkar så länge hästen värmer inifrån. Därav min oro att det inte hinner torka över natten, då värmer ju inte hästen...

Ikväll efter jobbet fick jag återigen 07 "levererad" och klar till mig för lite träning för tränare . Känns lyxigt eller vad man ska kalla det för, men enda möjligheten just nu för mig att hinna och i samarbetet med ägaren är vi Överrens om den lösningen :)
Blev en bra träning . Kändes bra och ganska stabilt , hon fortsätter bli starkare och utbildningen sitter i , och jag hittar mer knappar utifrån det . Hade givetvis varit mer utveckling ändå ytterligare om jag ridit mera regelbundet än det blir på henne , men eftersom det ser ut som det gör och förutsättningarna är som de är , tycker jag ändå det är givande som det utvecklar sig .

@stjarnfrugt skippar det - vi pratar nog om varandra och har helt skilda referenser . Om täcket skulle vara lite fuktigt på insidan på morgonen , så värmer ju hästen upp det blixtsnabbt och det torkar upp det sista direkt utan att hästen blivit kall . De fryser ju inget pga det direkt öht det viktiga är ju att rygg/länd/kors inte fryser . End of Comment i frågan då vi verkar utgå från olika sidor av planeten och inget fel med det men längre kommer vi inte tippar jag . Hoppas det löser sig så du hittar en bra lösning som funkar för dig oavsett som du blir nöjd med :)

Senast ändrad:
@stjarnfrugt Jag har under många år haft hästarna i kallstall utan torkmöjligheter eller täckesservice. Vi gjorde så att vi hade skaltäcke så att täcket under var torrt och bytte bara det. Men många gånger fick täckena torka på hästen om dom inte var blöta igenom. I ditt fall hade jag nog bett en stallkompis byta täcket på galgen vid behov.

@stjarnfrugt
Jag måste vara sjukt bortskämd med hur täcken hanteras, ni andra tycks ha helt andra referenser i frågan, men det där låter ju galet! Hur sjutton ska alla täcken hinna torka under de förhållandena!? I vinter då när det kräksnöat så det är dyngsura täcken med istappar på sidorna? Jag ser framför mig galgar/hängare som i butiker, i ett stall med kondens och allt vad det nu heter. Hut i hela friden ska täckena torka under de förhållandena?

På ridskolan där jag höll till i typ 15 år och hann vara alltifrån ridskoleelev, gymnasieelev, hästägare, lärare och stallpersonal, hade vi ett separat torkrum med plats för ett täcke per häst. Det var såklart i ena kortänden av stallet så långt att gå emellan. Det var jäkligt slitsamt att bära dit 21 tunga blöta täcken på helgkvällarna, men man kunde då iaf vara säker på att alla hästar fick på sig ordentligt torra täcken även dag två med konstant regn och/eller kräksnö. Var det torra täcken hängdes de på boxarna. Där hade man möjlighet att hänga fram så många man fick dit typ. Det byttes till/från stalltäcke på nätterna och det var individuella tavlor på varje box där täckesinfo inför olika väder stod. Både på ridskolehästar och privata.

Jag skulle inte vilja lägga på en häst ett redan blött täcke om det fortfarande är blötväder ute... Mycket konstiga regler enligt mig...

Just ja! Kom på att jag ju hade Ariel inackorderad när Ricky skulle avvänjas också... Då hade vi ett separat torkrum, med två hängare per häst. Ville man att hästen skulle ha täcke så sade man till stallägaren. Hon tog sedan på det täcke som var torrast. Var inte bägge täckena torra, så slog hon dessutom på fläkt + värme på högre effekt, för tanken med torkrummet var att det aldrig skulle vara blöta täcken. ;)

Fast det var ett lyxigt ställe på många vis, med utsläpp och lunchfodring alla dagar i veckan...

@stjarnfrugt väldigt konstigt. Vad hände med att behandla andra som man själv vill bli behandlad?

Idag har jag hämtat halm till min häst. Finaste och dyraste sorten. Hemma hos en pappa och hans barn bara några km från Ultuna. Hans dotter berättade snabbt att mamma hade flyttat för hon ville resa och inte hålla på med Hö och sånt haha. Sen tyckte dottern att jag skulle komma med dem in. 47 balar senare tackade jag, gav min adress för fakturering och sa hej då till en generad pappa. Gulligt!

I vårt stall hänger vi blöta täcken på tork i sadelkammaren. Det är trångt och luktar illa men vi har en helt super avfuktare så allt läder är helt opåverkat. På ridskolan där jag stod innan häruppe hade de ett riktigt bra torkrum.

Jag borde vinna på lotto, gå ner på deltid på jobbet och köpa en liten gård... Där skulle det finnas två hagar modell lite större. En liten ligghall/vindskydd. Ett torkrum. 2-4 boxar. En spolspilta. Ett rejält förvaringsutrymme för saker och foder så man slipper hämta hö varannan vecka. Ridavstånd till ridhus.

Då skulle jag kunna sköta mitt som jag vill och inte besväras av att vara gnällig över petitesser som att mina hästar ska få röra sig ute, se annat än boxväggen efter kl 15, ha ett torrt täcke, få mat med vettiga intervall och annan onödig komfort som jag lätt verkar vara störd av :o

Synd att man jobbar heltid och är ensamstående utan hästintresse i familjen. Det finns inte en chans i världen att jag kan vara annat än inackorderad under rådande omständigheter.

Usch, är fortfarande ganska förkyld och hängig! Hade en piggelintopp på fm och fixade då lite i stallet. Ridning orkar jag inte tänka på för Bellona är ingen söndagspromenad att rida. Världens snällaste men iom att hon rör sig en del så känns det som hon får vara. Min 15-åring tog henne en sväng igår så lite vardagslullridning. Har två pass för tränare i nästa vecka och tävling på lördagen så vore käckt om jag frisknade till:crazy:.
Ska ägna delar av dagen åt att hjälpa 17-åriga dottern att makeovra påwnien med lite klipp och ryckning.
Imorgon rider hon p-70. Jag kommer vara nervös;)..

Känner mig lite nöjd över att ha eget stall ang täckesdiskussionen bla men sen när det blir mer vinter svär jag över vår otillgänglighet.
Finns perioder när man med lite sunt förnuft får välja att inte ge ut sig ut med trailer etc. Ändå bor jag i Västra Götaland men vår lilla, lilla grusväg med relativt mycket tung trafik är ingen hit vintertid alltid..

Wroom ut och fixa. Tror jag däckar ner mig i em..brukar bli så:yuck:..

Terrängträning med Troll igår. Hon var jättefin och vi samarbetade mycket bättre. Hon tog mina halvhalter och drog inte inför hinder, så jag kunde mjukna i handen och driva. :love:

På slutet hoppade vi en bana som gick bra tills vi skulle hoppa en kombination med två språng rakt fram efter första hindret, där det andra hindret står snett typ 45 graders vinkel.
Om jag kommer ihåg rätt så bröt hon ut till höger, och vi red på igen. Sen minns jag inte vad som hände men hon hade tydligen försökt bryta ut till vänster och jag var ovanligt snabb att korrigera, så hon bestämde sig för att hoppa, men var på väg åt fel håll, hakade i med frambenen och voltade över hindret! :eek:

Enligt tränaren såg det ut som att hon försökte undvika att landa på mig, så vi flög på varsitt håll. Jag störtade på huvudet och höger axel, hon har fått lite skrapsår. Hon tappade balansen när hon skulle resa sig och råkade sparka mig lite på benen. (Snygga hematom på låret och foten!)

Jag vaknade som efter att ha drömt och låg och tittade på himlen medan folk babblade om ambulanser. ( jag hade tydligen skrikit INGEN ambulans, men det var det ingen som brydde sig om.)

Så nu kvalitetstestar jag vården från andra hållet. :crazy:
Min bästa vän som var jour och tog emot mig på akuten. Jag var skitkaxig och sa att jag INTE skulle stanna kvar på sjukhuset men nu ligger jag här. :o

Ful fraktur i nyckelbenet på höger sida och ortopederna har bestämt sig för att operera för att säkerställa att jag får tillbaka fullgod funktion i högerarmen så att jag kan fortsätta att operera (och rida, förstås, men det har jag inte tagit upp ännu :angel:)

Nu ligger jag här och har ont och TRÅKIGT och har hästanstinens, men får väl vara glad att jag fortfarande är med och kan känna något alls. :crazy:

Så kan det gå. :o

Terrängträning med Troll igår. Hon var jättefin och vi samarbetade mycket bättre. Hon tog mina halvhalter och drog inte inför hinder, så jag kunde mjukna i handen och driva. :love:

På slutet hoppade vi en bana som gick bra tills vi skulle hoppa en kombination med två språng rakt fram efter första hindret, där det andra hindret står snett typ 45 graders vinkel.
Om jag kommer ihåg rätt så bröt hon ut till höger, och vi red på igen. Sen minns jag inte vad som hände men hon hade tydligen försökt bryta ut till vänster och jag var ovanligt snabb att korrigera, så hon bestämde sig för att hoppa, men var på väg åt fel håll, hakade i med frambenen och voltade över hindret! :eek:

Enligt tränaren såg det ut som att hon försökte undvika att landa på mig, så vi flög på varsitt håll. Jag störtade på huvudet och höger axel, hon har fått lite skrapsår. Hon tappade balansen när hon skulle resa sig och råkade sparka mig lite på benen. (Snygga hematom på låret och foten!)

Jag vaknade som efter att ha drömt och låg och tittade på himlen medan folk babblade om ambulanser. ( jag hade tydligen skrikit INGEN ambulans, men det var det ingen som brydde sig om.)

Min bästa vän som var jour och tog emot mig på akuten. Jag var skitkaxig och sa att jag INTE skulle stanna kvar på sjukhuset men nu ligger jag här. :o

Ful fraktur i nyckelbenet på höger sida och ortopederna har bestämt sig för att operera för att säkerställa att jag får tillbaka fullgod funktion i högerarmen så att jag kan fortsätta att operera (och rida, förstås, men det har jag inte tagit upp ännu :angel:)

Nu ligger jag här och har ont och TRÅKIGT och har hästanstinens, men får väl vara glad att jag fortfarande är med och kan känna något alls. :crazy:

Men hjälp vad obehagligt! Hoppas operationen går bra och det läker fint.

Marvin Sorry men det avgör saken! Den hästen ska du inte köpa! Hästar som faller på det sättet skulle jag pollettera av direkt! (Fick ju en ingående beskrivning på fb)

Olyckor händer ju lätt och kan hända oavsett.. men det är nog en av de nackdelarna varför jag aldrig skulle våga välja en dressyrstammad häst att rida fälttävlan på.. Dom har inte den där inbyggda snabbheten och frambenstekniken som en hopphäst. Det är ju inte säkert att ditt fall berodde på det just nu men det diskuteras ju väldigt mkt inom ft just nu att en del rider terräng på dressyrhästar.

Fälttävlan är en farlig sport och en av sakerna att göra den säkrare är hästmaterialet! På 30 år har jag inte haft en enda häst som fallit i terrängen, JAG har ramlat av för jag har tappat balansen när man fått något dåligt språng eller hästen har hakat i och det tar tvärstopp men hästen har alltid stått på benen!!

Var rädd om dig!!!

Senast ändrad:
Men Jesus @Marvin :nailbiting::nailbiting:
Säger ju att det är livsfarligt att hoppa.

Själv har vi varit i väg och ridit MSV C.
Red som en kratta.
Framridningen var katastrof då deras utebana var helt vattensjuk och inte gick att rida på så alla fick rida på en rundbana som fanns där. Verkligen skitlätt att rida fram när man inte kan göra volter. Resulterade såklart i att Divan blev het och inte alls igenom och hamnade bakom hand hela tiden typ.
Att jag red dåligt hjälpte ju inte saken direkt.
61.7% och 9a av 20. 10 poäng från sista placerade nr 5

Här kommer filmen, är överens om alla poäng utom enkla bytena som jag fick 4 och 5 på. Det tycker jag är väldigt hårt bedömt med den kommentaren hon skrev: travsteg på första och suddig på andra. Vaddå suddig?
Skit samma. På't igen på fredag.

@fio hur går snacket då, är det farligare med en dressyrhäst I hoppning/fälttävlan? Beror det på att de saknar kvickhet I frambenen och därmed lättare gör ett utbryt eller vad? har lite funderingar om varför min dressyrstammade unghäst ofta måste stanna på första hindret när man tränar hoppning, resten går hon jättefint och kan emellanåt kännas riktigt säker. Men något gör (som jag inte känner igen från andra hästar jag hoppat in) att hon plötsligt kan få för sig att ett hinder är livsfarligt som hon hoppade 20 ggr dagen innan..... Det beror inte på mig, såpass vet jag då jag har hoppat in en del unghästar.

Kom på att jag glömde lägga ut om vår H100-debut förra helgen i denna tråden! :) Vi hamnade långt ner i resultatlistan (ok dressyr, tre ner i hopp och två stopp i terrängen) men målet var bara att vi skulle ta oss runt med tanke på att planen egentligen inte alls var att rida H100 redan i år. Vi kom runt och det kändes egentligen inte svårt utan det dök bara upp en ny hindertyp som Bruce ville titta lite på innan han hoppade. Sedan fick vi ett missförstånd på en linje vi tränat på flera gånger, vet inte riktigt varför men funderar på om det kan vara annat runtomkring som störde (var ganska nära publikfållan och där brukar ju inte vara folk när vi tränar). Menmen, vi kom över i alla fall ;)

Sedan idag startade vi vår första hopptävling, lagtävling allsvenskan div II med klubben. Vi var felfria i förklassen (1m bed A) trots att jag red jättedåligt på de två sista hinderna och hade ett ner i lagklassen (också 1m), helt mitt fel det också, plockade helt bort galoppen på honom inför ett hinder. Men två av lagkompisarna fixade felfria rundor och det räckte till en andraplats! Bruce hoppade jättefint, skönt att känna att vi faktiskt kan sätta en felfri runda också eftersom fälttävlanshoppningarna har gått sådär...

@Marvin
Men herregud! :eek: :nailbiting: Låter som en tvättäkta mardrömsvurpa! Usch och fy, vilken himla tur att det inte blev värre än så! Hade ju kunnat gå rysligt illa! Hoppas nu att nyckelbenet läker bra...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 736
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 079
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 384
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 893
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar