07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad härligt. De kan vara så fina lyckopiller de där hästarna.

Själv var jag både glad och orolig när C valde att lägga sig ned med mig i boxen igår. Trygg är han i alla fall när jag är nära. Sen fick han inte lägga sig för platt för då ringde jag på sköterskan som fick kolla att allt var ok. Men det var det. Puls, temperatur och magljudet i alla fall. Och slemhinnorna.. Så lite framåt går det. Jag kommer försöka ta med mig lite jobb och sitta i ett hörn där under eftermiddagen idag också. Så att han får många timmar att vila på. Det känns som om det är bäst för läkningen.

Ja ibland kan de vara det!

Skönt att det går frammåt med C! Håller tummarna hårt!

Någon här i tråden som rider eller har testat Micklem ? Jag är väldigt sugen på att testa på min för han går bäst med remontnosgrimma men håller jämt på att klia sig mycket och jag misstänker att det beror på att den hamnar så långt ner.

Jag har testat på Billy. Blev ingen skillnad. Nu går han ju inte med remont dock. Trivs med mina 3 PS träns

Någon här i tråden som rider eller har testat Micklem ? Jag är väldigt sugen på att testa på min för han går bäst med remontnosgrimma men håller jämt på att klia sig mycket och jag misstänker att det beror på att den hamnar så långt ner.

Jag rider min C på micklem bl.a.
Hon har alltid funkat bra på allt som sitter nedanför bettet. Alltså Pullar, remont och aachen, micklem likaså!
Jag har turen att ha en del prylnördar i stallet så jag kan oftast prova den utrustningen jag är sugen på innan jag köper :D

@spinxx Vilken tur du har:D. Min har xfull så det brukar va väldigt svårt att få tag i något att prova men det kanske går att vaska fram någon i vanlig full så jag har en aning om de fungerar iallafall:up:.

@Amanda_F Lovar att berätta massa! Jag hade så himla gärna velat åka någonstans och träffa alla er bukare här framöver. Hade varit så himla kul!

@spinxx Vilken tur du har:D. Min har xfull så det brukar va väldigt svårt att få tag i något att prova men det kanske går att vaska fram någon i vanlig full så jag har en aning om de fungerar iallafall:up:.

Ja! För de är konstiga i storlekarna...:crazy: Min är väl en normal full på längden men inte om man mäter romkrets på näsan :D, de flesta nosremmar hade passat bättre i Xfull. Och eftersom många gnällt över att micklem är så små i storlekarna så provade jag ett Xfull som blev på tok för stort!
storlek full räckte gott och väl! mycket underligt... Sedan säger vår tandis att nosdelen skall sitta lika lågt som en remont, medan andra säger att nosdelen skall sitta lite lägre än en engelsk, vilket ju också påverkar storleken just omkretsmässigt väldigt mycket..:banghead:

@Amanda_F Det är tyvärr 55 mil för mig att åka så de känns lite väl långt med häst men jag har en syster i Stockholm så jag kan ju flörta mig in där och komma dit och heja på er!

Sitter nu i soffan och hör hur regnet verkligen hamrar mot rutan. Är lite kluven på om jag ska ta in eller inte. Enligt prognosen ska det sluta regna efter tre men hur ofta stämmer prognoser... De har varit ute sen halv sex i morse, bytte täcken vid lunch och de såg iofs rätt nöjda ut. Har dessutom klätt på dom med 200gr och helhals:o och de har ett hus i hagen (som iofs Drottning Barb regerar över). Får hoppas att dom inte smälter bort:p.

Här även fått hem nästan 4 kilo olika örter till Barb. Nu ska det kokas blandning på timjan, lakrits, anis och eucalyptus:D.

Sitter nu i soffan och hör hur regnet verkligen hamrar mot rutan. Är lite kluven på om jag ska ta in eller inte. Enligt prognosen ska det sluta regna efter tre men hur ofta stämmer prognoser... De har varit ute sen halv sex i morse, bytte täcken vid lunch och de såg iofs rätt nöjda ut. Har dessutom klätt på dom med 200gr och helhals:o och de har ett hus i hagen (som iofs Drottning Barb regerar över). Får hoppas att dom inte smälter bort:p.

Här även fått hem nästan 4 kilo olika örter till Barb. Nu ska det kokas blandning på timjan, lakrits, anis och eucalyptus:D.

Jag kokar inte mina örter utan ger lakritsroten och aniset blandat med maten

@Magica Ja det funkar också:). Har googlat runt lite och förstått det som att upptaget blir bättre om det kokas eftersom de verksamma substanserna kommer mer till sin rätt. Så jag testar det:).

[URL=http://s124.photobucket.com/user/susarunt/media/Mobile%20Uploads/20150916_201833_zpsmk2dbnpe.jpg.html][/URL]

[URL=http://s124.photobucket.com/user/susarunt/media/Mobile%20Uploads/received_10153204898838366-1_zpspiqrlc87.jpg.html][/URL]

[URL=http://s124.photobucket.com/user/susarunt/media/Mobile%20Uploads/received_10153204896328366-1_zps4qnry3uu.jpg.html][/URL]
received_10153204898838366-1_zpspiqrlc87.jpg
20150916_201833_zpsmk2dbnpe.jpg
received_10153204896328366-1_zps4qnry3uu.jpg

:love:

Dagens info finns på länken. Konstigt egentligen, jag tycker det är superjobbigt att upprepa hela tiden när folk frågar. Det är som att det verkligen är sant då. Jag vill ju hoppas att det inte är så farligt lixom. Just nu är jag ju övertygad om att det kommer lösa sig men sen då? Vad händer om jag måste sälja? Kommer folk förstå och inte slarva och ge honom massa silage och betfor som han inte tål? Jag har nog för mkt att tänka tror jag...

https://instagram.com/p/7vOqXwDJto/

Jag är på bättringsvägen men hoppträningen blev inställd på grund av regnet. :arghh: Nu är planen att rida ut och jobba lösgörande imorgon (grusvägen lär vara mjuk och fin), hoppträna på lördag istället och så tävla på söndag. Blir nog bra...

Har börjat "ladda" Ariel med kraftfoder inför nästa helgs dressyrtävling och det i kombination med vilan har gett mig en väldigt pigg häst.... :nailbiting: Busade en massa i hagen igår, det räckte att jag gick in i hagen med dressyrspö så var det klippt... :rofl: Matte var "farlig" och givetvis hakade hennes son på så det blev ännu mer bus. Men ropade jag så kom de fram till mig bägge två. :love: För att sedan vi hälsat förstås tvärvända och busa vidare. :D

Kl
Min grå som alltid är lugnet själv ute har fått börja komma in på nätterna nu så att jag vet att hon tar det lugnt även nattetid. Älgjakt här nu så det lär ju röra sig endel i skogarna runtomkring. Backontrack-lindor fram och ligga och sova i spån gör matte lugn och benen gott.

Men ja, "lugnet själv" gick bananas idag. :crazy: Både hon och lilla shettisen har fått fortsätta gå på bete dagtid, de är så feta båda två så näringsfattigt höstgräs är alldeles lagom mat. Men efter dagens rodeo och galoppshow är jag inte så säker på att de får gå i stora hagen nåt mer... Inte nog med att hon inte borde springa alls så är det dyngblött och halt ute så de sprang stelt och struttigt båda två för att inte halka, kan inte vara nån bra kombo alls... Ikväll när de kom in tyckte jag kotan var varm (vilket jag inte känt nån direkt skillnad på förut) och hon hade ganska kraftig puls båda fram, om än liksidigt. När hon flashade runt i trav idag tyckte jag visserligen att hon såg bättre ut, men aaaaaah! Jäkla häst!

Blir så ledsen... :( Klart jag kan fodra dem med hö istället, inga problem på så vis. Är bara rädd att hon ska förvärra nånting... Inte trodde jag att en näve betfor och ordentlig vila på nätterna skulle locka fram ett litet vilddjur. :crazy: Får börja med att helt enkelt stänga av så de bara går i vinterhagen from imorgon. Den är visserligen också rätt stor men inte fullt lika inbjudande att få fnatt i som tre hektar öppen lägda. Ser jag att hon härjar ändå blir det väl helt enkelt en liten ruta. Suck...

@Maja_Kandi Var inte så säker på att en ruta håller henne still. Det där med liten hage uteslöt jag ju på min när hon var skadad och skulle hålla sig lugn. Bäst var att bara sätta ut i vettig hage och titta åt ett annat håll själv. Risken med liten ruta är att de börjar studsa när de väl rör sig, det är mkt värre än att de rör sig (sansat) i ett jämnt tempo utan att byta riktning hela tiden...

Om det funkade innan att ha henne ute på natten så kanske du ska ha det, eller bara inne ibland tex vid skitväder? Älgjakten kan ju inte störa henne nattetid tänker jag?

Försökte mig på att rida en repetition av gårdagens träning idag. Givetvis gick det inte lika bra som när en tränare står i mitten, men ändå bättre än att sitta helt på egen hand utan instruktioner färska i minnet. Jobbade med tempoväxlinganra i trav och galopp. Fick till vissa och andra inte men sanning är iaf att hon galopperar mkt bättre nu än jag fick till innan. Red galoppvägen ur LA:3 och det var då inga problem. Inte heller galopp -halt, eller galopp-halt-rygga-trav. Tänk vad lite träning och fram för skänkeln kan göra :cautious:
Imorgon blir vilodag då jag inte ids rida ut i det här spöregnet. Lördag rider min hästvakt och jag åker och provrider min ev nya häst. Får sedan fatta nåt sorts beslut om hur jag ska gå vidare med den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 736
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 389
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 906
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar