07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har en riktig skitdag ur sjukdoms perspektiv. Blir att höja lite mediciner för att kroppen ska funka och jag ska komma upp på morgonen :wtf: :wtf::wtf:

Har iaf lyckats ta mig upp på pållen idag. Han var rätt medgörlig :sneaky: tror han kände att idag var det inte läge att ifrågasätta. Liiite gjorde han men han gav sig snabbt.
Tränar mkt på öka och minska tempot nu i skritt och trav. Är jobbigt för han att minska i trav då han gärna går över i tölt men det kommer mer å mer. Och så får han maaaassor av beröm när han gör rätt och då blir han löjligt stolt :D

@stjarnfrugt Ska jag ha två hästar behöver jag ju rejält med hjälp med minst den ena av dem.

Är du garanterad det då? Jag räknar med att få göra allting själv ifall det blir en till. Medryttare osv har en tendens att få annat för sig förr eller senare, typ sambo, barn, studier... Här växer de heller inte på träd och jag ser det bara som en bonus om man får tag i en varaktig och vettig. Om jag inte ska få dubbelarbete kräver det en medryttare som rider min häst bra, annars är det inte till nån hjälp alls.

Har tränat för min tyska tränare idag. Herregud så bra det gick, jävla synd att ingen filmade... Jag berättade om vår tävlingssäsong och vad jag upplever är problemet - den ojämna bjudningen och att det är oharmoniskt. Och att det är när jag ridit fulridning som vi vunnit priser och det känns inte helt bra.
Vi jobbade på att få henne att bjuda och således med tempoväxlingar i trav och galopp. Lydig är hon, vilket visar sig med att övergångarna fungerar. Men tränaren tyckte att nu ska vi få fram lite energi och då kör vi med tempoväxlingar. Vilken hit. Tänk att man egentligen vet hur det ska vara men ändå inte får till det när ingen står där i mitten :banghead:

Hade sedan en givande diskussion om min ev nya häst. Nu känner jag mig kluven. Min tyska tränare känner till den och var mkt tveksam, men min andra tränare har godkänt den via filmer. Får se nu i helgen hur det känns när min vardagstränare ridit den. Alla tre känner nämligen till den ur lite olika vinklar.
Dagens tränare tyckte också att jag skulle lägga pengarna på att träna mer med den jag redan har, men jag vet inte... förstår poängen rent ekonomiskt att jag kan ju åka på kurser osv i rätt stor utsträckning för de pengar en till häst motsvarar. Men samtidigt känner jag ju att det är väldigt utvecklande med två olika hästar att rida. Medryttare och att rida andras hästar har jag redan testat men det blir ju aldrig nån kvalitet i det så därför känner jag att om jag köper en till egen får jag iaf göra vad jag vill och ingen annan stör :o

Och jag vill hellre bara ha en, men en frisk häst. Jag får för övrigt stanna nästan så länge jag vill här, eftersom han är själv och inte akut sjuk. Och det tar 50 min att köra hem, så jag sitter här och C sover...
Vad exakt om ngn diagnos har du fått ? Tex så inflammation i grovtarmen är rätt grav men inte nödvändigtvis måste hästen stå på klinik i veckor om den är pigg till större delen och har piggat på sig . Det mer intressanta är att fokusera på varför hästen fått ngt så pass sällsynt och komma tillrätta med ev möjligheter som orsakat det så det inte är en riskfaktor framöver . Det är väldigt sällsynt som sagt om det är en inflammation i grovtarmen diagnostiskt ....

Senast ändrad:
@Amanda_F Håller verkligen tummarna att han får komma hem snart. Är ju om inte annat så helsikes mkt pengar som tickar på varje vårddygn där...

Kan inte låta bli att tänka på att jag undrar hur man gjort om det drabbade ens häst här uppe där vi inte har någon möjlighet till heldygnsvård på klinik. Är det verkligen nödvändigt för att klara livhanken eller är det nåt man tar till för att det finns möjlighet? Har du talat med vet om det ens är tänkbart att ha honom hemma och vad för och nackdelarna är? Står han inne pga droppet eller vad är den stora anledningen? Kan han stå hemma med tillsyn av ambulerande veterinär? Det verkar ju vara ett himla bök för dig både ekonomiskt och tidsmässigt att pendla till Ultuna...

Vad exakt om ngn diagnos har du fått ? Tex så inflammation i grovtarmen är rätt grav men inte nödvändigtvis måste hästen stå på klinik i veckor om den är pigg till större delen och har piggat på sig .
Precis, det sa veterinären idag i telefon. De flesta åker hem med gifter kvar i blodet som försvinner tids nog. Och magsårsmedicinen ska vi också fasa ut hemma. Men över en viss mängd toxiner får man inte åka hem, då är det "för dåligt"... Återstår och se vad testet säger i morgon...

@Amanda_F Håller verkligen tummarna att han får komma hem snart. Är ju om inte annat så helsikes mkt pengar som tickar på varje vårddygn där...

Kan inte låta bli att tänka på att jag undrar hur man gjort om det drabbade ens häst här uppe där vi inte har någon möjlighet till heldygnsvård på klinik. Är det verkligen nödvändigt för att klara livhanken eller är det nåt man tar till för att det finns möjlighet? Har du talat med vet om det ens är tänkbart att ha honom hemma och vad för och nackdelarna är? Står han inne pga droppet eller vad är den stora anledningen? Kan han stå hemma med tillsyn av ambulerande veterinär? Det verkar ju vara ett himla bök för dig både ekonomiskt och tidsmässigt att pendla till Ultuna...
Jag har bra försäkring och inte uppe i halva det beloppet ännu så än är jag lugn och något annat än att vara här vill jag inte göra... Jag känner mig mycket tryggare när han är här än hemma men han skulle nog överleva där också med medicin två gånger om dagen. Problemet är droppet eftersom grovtarmen som är inflammerad är det stället där hästen tar upp vätskan. Det betyder att hästen relativt snabbt blir uttorkad, hur mkt den än dricker.

Men han har bara drop på nätterna för att han rör sig för mkt dagtid.

Jag har en fd tränare vars häst nästan dog av tarmvred vilket är en komplikation av det här så jag vågar inte chansa och plocka hem honom direkt. Den fick buköppnas och det blev mycket dyrare...

Vad exakt om ngn diagnos har du fått ? Tex så inflammation i grovtarmen är rätt grav men inte nödvändigtvis måste hästen stå på klinik i veckor om den är pigg till större delen och har piggat på sig . Det mer intressanta är att fokusera på varför hästen fått ngt så pass sällsynt och komma tillrätta med ev möjligheter som orsakat det så det inte är en riskfaktor framöver . Det är väldigt sällsynt som sagt om det är en inflammation i grovtarmen diagnostiskt ....
Och de vill inte säga någon specifik orsak mer än att med toppenfoder hade vi nog sluppit det här. Men det är inte säkert det heller. Vi hade inte ohygieniskt eller dåligt foder. Bara inte så bra som han hade behövt... Sen kan nedsatt immunförsvar och stallbyte göra sitt till.,,

@Amanda_F Hoppas han piggar på sig och får åka hem snart! Varför måste han stå på isoleringen? Min skulle också sprutlackera vägarna om hon placerades så, av ren stress.
Det beror på diarrén. Något enstaka fall om året i Sverige har tydligen salmonella och då måste alla hästar med diarré isoleras, för säkerhets skull, enligt lag.... Fast han testat negativt för det får han stå kvar. Tyvärr.

@stjarnfrugt Känner igen det där med tempoväxlingar, gör verkligen superskillnad på min. När hon känns seg, stor och lite skeppig på en gång. Jag tenderar å putta på och putta på. No, no..Tempo växlingar och övergångar, vilket härligt eget driv vi får till då.

Nu är jag förkyld som satan. Surt..Hinner ändå knappt med ridning kvalitativt då tösen startar sin första terräng på söndag och vi har lite fixjobb på klubben och så jobbar jag delad skit tur:meh:..

Fått chans nu att ev. prova en ny tränare..Varit sugen länge men tycker det är scary. A-tränare med massa erfarenhet.. Lite äldre dam som varit med länge. Vet att inte alla andra som tränar där å då för henne är superproffs men ändå sätter min dåliga självkänsla lite hinder för att våga..
Nästan lika irriterande som förkylningen;)..

Och de vill inte säga någon specifik orsak mer än att med toppenfoder hade vi nog sluppit det här. Men det är inte säkert det heller. Vi hade inte ohygieniskt eller dåligt foder. Bara inte så bra som han hade behövt... Sen kan nedsattet immunförsvar och stallbyte göra sitt till.,,
Fast va ? :( de vill inte ställa ngn teori /diagnos men samtidigt uttalar de sig så att fodret är olämpligt utifrån din häst ? Jag förstår inte :(

Fast va ? :( de vill inte ställa ngn teori /diagnos men samtidigt uttalar de sig så att fodret är olämpligt utifrån din häst ? Jag förstår inte :(
Diagnosen är grovtarmsinflammation och det orsakas bland annat av dåligt foder men det behöver inte betyda att det är den orsaken till att han blev dålig. Det kan ha varit andra orsaker i hans fall, inget är skrivet i sten..

Igår va min sambo verkligen snäll. Jag ska iväg på kurs i helgen för tränare rekommenderad av @stjarnfrugt :p. Och då vill man ju va snygg såklart så han hade köpt ett par superfina helskodda ridbyxor med blingbling och mockadetaljer:love:. Fick även en ny ryktväska ifrån eskadron för min gamla lyckades jag tvätta sönder:angel:.
Ska bli otroligt skönt att få komma iväg lite efter en jobbvecka med 100 h tillbringade på jobbet och svärfar har gått bort så känner jag att de ska bli så skönt att skingra tankarna lite. Ser verkligen fram emot att bli drillade ordentligt och få massa nya tips så vi kan dansa framåt lite i utvecklingen:banana:.

Idag är jag glad för min lilla häst! Har ridit och han var så duktig! Halva paddocken består av vatten efter de senaste dagarnas ösregn och Billy GÅR INTE i vattenpölar. Punkt. Men idag efter lite (!) övertalning gjorde han sitt bästa. Han försökte verkligen att gå i dem utan att bli uppäten av krockofanterna som bor i dem.
Rent ridmässigt gick det bra! Inget ifrågasättande alls (halleluja!). Vi skrittjobbade mkt. Gick igenom öka och minska skritten, öppna, skänkelvikning längs spåret, framdel och bakdelsvändningar.
I traven jobbade vi på stora mittvolten med öka och minska traven under lättridning. Gick super! Han kom upp i bra form och hade ett bra påskjut bakifrån.
Och dra på trissor, jag lyckades få till korta sektioner minskad trav under nedsittning UTAN att han slog över i tölt! Wohoo!

Någon här i tråden som rider eller har testat Micklem ? Jag är väldigt sugen på att testa på min för han går bäst med remontnosgrimma men håller jämt på att klia sig mycket och jag misstänker att det beror på att den hamnar så långt ner.

Idag är jag glad för min lilla häst! Har ridit och han var så duktig! Halva paddocken består av vatten efter de senaste dagarnas ösregn och Billy GÅR INTE i vattenpölar. Punkt. Men idag efter lite (!) övertalning gjorde han sitt bästa. Han försökte verkligen att gå i dem utan att bli uppäten av krockofanterna som bor i dem.
Rent ridmässigt gick det bra! Inget ifrågasättande alls (halleluja!). Vi skrittjobbade mkt. Gick igenom öka och minska skritten, öppna, skänkelvikning längs spåret, framdel och bakdelsvändningar.
I traven jobbade vi på stora mittvolten med öka och minska traven under lättridning. Gick super! Han kom upp i bra form och hade ett bra påskjut bakifrån.
Och dra på trissor, jag lyckades få till korta sektioner minskad trav under nedsittning UTAN att han slog över i tölt! Wohoo!
Åh vad härligt. De kan vara så fina lyckopiller de där hästarna.

Själv var jag både glad och orolig när C valde att lägga sig ned med mig i boxen igår. Trygg är han i alla fall när jag är nära. Sen fick han inte lägga sig för platt för då ringde jag på sköterskan som fick kolla att allt var ok. Men det var det. Puls, temperatur och magljudet i alla fall. Och slemhinnorna.. Så lite framåt går det. Jag kommer försöka ta med mig lite jobb och sitta i ett hörn där under eftermiddagen idag också. Så att han får många timmar att vila på. Det känns som om det är bäst för läkningen.

Igår va min sambo verkligen snäll. Jag ska iväg på kurs i helgen för tränare rekommenderad av @stjarnfrugt :p. Och då vill man ju va snygg såklart så han hade köpt ett par superfina helskodda ridbyxor med blingbling och mockadetaljer:love:. Fick även en ny ryktväska ifrån eskadron för min gamla lyckades jag tvätta sönder:angel:.
Ska bli otroligt skönt att få komma iväg lite efter en jobbvecka med 100 h tillbringade på jobbet och svärfar har gått bort så känner jag att de ska bli så skönt att skingra tankarna lite. Ser verkligen fram emot att bli drillade ordentligt och få massa nya tips så vi kan dansa framåt lite i utvecklingen:banana:.
Åh vad kul! berätta allt sen! Jag vill också kunna planera lite kurser, än så länge måste ni berätta allt vad roligt ni gör :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 740
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 084
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 401
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 924
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V