07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi Var inte så säker på att en ruta håller henne still. Det där med liten hage uteslöt jag ju på min när hon var skadad och skulle hålla sig lugn. Bäst var att bara sätta ut i vettig hage och titta åt ett annat håll själv. Risken med liten ruta är att de börjar studsa när de väl rör sig, det är mkt värre än att de rör sig (sansat) i ett jämnt tempo utan att byta riktning hela tiden...

Om det funkade innan att ha henne ute på natten så kanske du ska ha det, eller bara inne ibland tex vid skitväder? Älgjakten kan ju inte störa henne nattetid tänker jag?

Nej det var så jag tänkte i början. Liten ruta brukar ju bädda för överskottsenergi så bättre att de får gå kvar i beteshagen. De ligger och sover mycket ute också, har sett dem ligga både tidig morgon och oftast sover de som stockar hela fm. De fick egentligen börja komma in mest för att det var äkta skitväder en natt och sen har det varit regnigt och blött så inte så inbjudande att ligga och vila ute, så jag fortsatte helt enkelt ta in dem. Väldigt uppskattat av pållarna som är alldeles spåniga på morgnarna. Men ja, tydligen gav ju det lite väl mycket energi åt damerna ifråga... :crazy:

Själva jakten stör ju inte nattetid, men det är ju mycket mer rörelse i skogarna såhär års än annars pga den. Så jag tänkte att de kanske inte är lika stilla om nätterna nu än förut, men vad vet jag... Det är ju kolsvart så helt omöjligt att se.

Ägnade iaf morgonen åt att stänga av till sommarhagen så nu är det vinterhagen som gäller. Den är som sagt rätt stor den också men jag hoppas det inbjuder mer till att gå och påta i backen än att dra täby-galopp-repor...

NU! Han är så frisk så han får åka hem! :banana::banana::banana::banana: Ingen feber sedan gårdagen, låga bakterievärden och inte så mkt gifter i blodet. Han får inget antiinflammatoriskt längre, bara magsårsmedicin som också ska fasas ut.

Men vi väntar till söndag för jag måste iordningställa med halm till boxen, hö i hönät (han får inte äta från marken på två veckor då han ska ha boxvila). Han kommer promeneras och får också skrittas uppsutten om några dagar. Ska betala för två promenader om dagen, en på förmiddagen och en strax efter lunch. Sen ska jag gå två promenader på kvällen med honom också. :love::love::love::love::love:

@Amanda_F Åh, så härligt!!

Men tar det två dagar att fixa halm och hönät??
Det tar inte två dagar (jag ska fixa det mesta i kväll) men veterinären rekommenderade att ta hem honom i morgon så hans mage får en dag till på sig att vila upp sig. I morgon är min dag dock helt bokad med olika saker (titta på nytt stall, bortbjuden på middag sedan 100 år osv) så det är lättare för mig att lägga hela söndagen på att fixa och umgås.

Har stött på ett dilemma i mitt nya stall. Lyxproblem kan tyckas, men ändå...

Är det nån här som inte har torkmöjligheter för täcken? Och hur gör ni då? Vi har tydligen inte det. Jag visste ju att det inte fanns nåt torkrum för smutsiga täcken, men att det finns en krok för reservtäcke i sadelkammaren och en täckesgalge i stallet. I min enfald trodde jag ju då att det var så att blött täcke hänger man på galgen i stallet och sedan tas torrt reservtäcke från kroken dagen efter om det andra inte är torrt... Så hade vi iaf i förra stallet.

Men så är det alltså inte här. Här finns bara galgen i stallet och därifrån tas täcket som hästen ska ha på sig. Oavsett det är blött eller ej. Man får alltså själv se till att ha ett torrt täcke där eftersom det alltså inte tas reservtäcke automatiskt om det inte hunnit torka på galgen.
Jättekul då för en annan som ibland jobbar natt och kväll och således inte tar in själv. Så länge jag själv tar in kan jag ju hänga fram ett torrt täcke på kvällen. Eller som nu då det ska regna flera dagar i rad och man inser att täcken inte kommer att hinna torka över natten.

Känner mig aningen gnällig men vafan...

Är det nån här som inte har torkmöjligheter för täcken? Och hur gör ni då? Vi har tydligen inte det. Jag visste ju att det inte fanns nåt torkrum för smutsiga täcken, men att det finns en krok för reservtäcke i sadelkammaren och en täckesgalge i stallet. I min enfald trodde jag ju då att det var så att blött täcke hänger man på galgen i stallet och sedan tas torrt reservtäcke från kroken dagen efter om det andra inte är torrt... Så hade vi iaf i förra stallet.

Men så är det alltså inte här. Här finns bara galgen i stallet och därifrån tas täcket som hästen ska ha på sig. Oavsett det är blött eller ej. Man får alltså själv se till att ha ett torrt täcke där eftersom det alltså inte tas reservtäcke automatiskt om det inte hunnit torka på galgen.
Jättekul då för en annan som ibland jobbar natt och kväll och således inte tar in själv. Så länge jag själv tar in kan jag ju hänga fram ett torrt täcke på kvällen. Eller som nu då det ska regna flera dagar i rad och man inser att täcken inte kommer att hinna torka över natten.

Ja lite gnällig är du nog . Det är standard att det täcke som ska användas på morgonen hänger på boxen eller angiven plats . Dvs du får se till att ha ett extra täcke där dvs alltid dubbla uppsättningar om du vill ha det du frågar efter . Vet typ inga stall där personalen ska ut i ngt annat utrymme för att hämta ett alternativt täcke .

@mackan Det är inte problemet att personalen inte letar täcken. Problemet är att det inte går att torka ett täcke nånstans, eller finns nånstans att hänga ett torrt täcke till dagen efter om det som hästen kommer in i är blött... Det finns bara två ställen att förvara täcke hängandes, en krok och en galge varav galgen är det ställe där morgondagens täcke tas ifårn. Dvs tanken är att det både ska torkas och tas från galgen.. Det säger sig självt att täcken inte torkar på så vis om de är dyngsura och dessutom hänger tätt ihop med 16 andra dyngsura täcken...

Edit: Man får bara ha ett täcke på galgen. Alltså går det ju inte att gardera sig genom att alltid ha ett i reserv där.

Senast ändrad:
@mackan Det är inte problemet att personalen inte letar täcken. Problemet är att det inte går att torka ett täcke nånstans, eller finns nånstans att hänga ett torrt täcke till dagen efter om det som hästen kommer in i är blött... Det finns bara två ställen att förvara täcke hängandes, en krok och en galge varav galgen är det ställe där morgondagens täcke tas ifårn. Dvs tanken är att det både ska torkas och tas från galgen.. Det säger sig självt att täcken inte torkar på så vis om de är dyngsura och dessutom hänger tätt ihop med 16 andra dyngsura täcken...

Edit: Man får bara ha ett täcke på galgen. Alltså går det ju inte att gardera sig genom att alltid ha ett i reserv där.
Fast du får ha ett extra täcke alltid hängandes på galgen som sagt dvs ha dubbla uppsättningar. Under tiden hänga det andra blöta täcket på krok för att torka.
Nej det är inte toppen men som sagt med alltid dubbelt sortiment slipper du problemet så att säga om du måste anpassa dig till rådande förhållanden. Inget ovanligt som sagt att täckes tork /uppvärmt för tork av täcken inte finns men brukar funka ändå utifrån reflektion.

Jag har en gammal skogskoja med avfuktare där jag hänger mina blöta täcken. :love:

När jag stod inackorderad i Uppsala var det helt enkelt så att om det inte hängde något täcke utanför boxen (fast det stod att hästen skulle ha täcke), så tog man täcket som hängde på tork på galgen. Dock var den "torken" i stallet, så luften blev inte så fräsch när det torkades täcken. :crazy:

@mackan man får inte ha två täcken på galgen..
Nähe då måste jag ha fattat dåligt hur du menade problemet var för jag missade totalt att problemet var att inte mer än ett täcke fick hänga på galgen .

jag har verkligen full förståelse för att som jag även har erf är standard i stall där service i fråga om täckespåtagning, ut och insläpp osv ingår i hyran , man inte har i hyran/servicen att springa ut och plocka andra täcken etc om de inte hänger framme . Vet inga stall som erbjuder sån service ens mot extra betalning ....

Men däremot om du verkligen inte har dubbel uppsättning täcken och att inte ett extra alltid får hänga på boxen blir det väl lite sådär i fråga om upplägg . Å andra sidan om det är vettig luft i stallet och bra täcken så även utan värme så brukar täcket torka väldigt bra på en natt bara det hängs upp någorlunda vettigt på hängaren , om man nu måste rationalisera så att säga .

Senast ändrad:
Efter åtta dagars vila red jag världens underbaraste tjej igen. :love: Hon var bitvis lite ofokuserad och sprallig, men inte så illa som jag trodde med tanke på hur hon betett sig i hagen tidigare. :p Vi kunde tom galoppera på grusvägen och göra sidvärts! :banana:

Imorgon är det hoppträning, jag längtar så! Sedan är det hopptävling (clear round) på söndag där jag tänkte starta 50 cm och 70 cm. Däremot har jag strukit mig från nästa helgs dressyrtävling då det inte kändes roligt längre. Får se om det blir några fler tävlingar i år eller inte.

@mackan Jag är nog dålig på att förklara....

Vi får alltså bara ha ett täcke på galgen, och inget på boxen. Vi får ha ett täcke på kroken i sadelkammaren men därifrån hämtar inte personalen. Galgen är enda stället där ett täcke eventuellt skulle kunna tänkas torka över natten. Men om det inte torkat så får ju hästen ett blött täcke på sig dagen efter... eller så får man göra som jag gjorde idag - åka dit före jobbet kl 6 och byta täcke på galgen. Det kan jag omöjligt göra varje dag eftersom jag inte alltid står i givakt före kl 7 för att se till att rätt täcke hänger på galgen. Jag är ibland på jobbet till kl 7, och ibland har jag jobbat till 23 och går ogärna upp före 7 för att byta täcke på galgen...

Mitt bästa alternativ när det maratonregnar är att ta täckena till jobbet och torka dem där. Men det är ju inte så praktiskt att sitta där i flera timmar och vänta på torkningen och sedan åka till stallet och hänga upp på galgen. Jag kan dessutom bara torka dem medan jag jobbar eftersom det inte är så tillåtet att ha hästtäcken hängandes på jobbet om fel folk skulle råka gå förbi. Det ser jag ju inte om jag inte är där.

Får hoppas på en torr höst, vinter och vår.

@stjarnfrugt Tycker inte du är gnällig. Tycker snarare att det är en jättemärklig rutin. Jag hade nog löst det med att bara ha skaltäcke sim ska läggas på. Har hästen redan torrt innetäcke är det inte hela världen om det läggs på ett fuktigt täcke nån gång.

@mackan Jag är nog dålig på att förklara....

Vi får alltså bara ha ett täcke på galgen, och inget på boxen. Vi får ha ett täcke på kroken i sadelkammaren men därifrån hämtar inte personalen. Galgen är enda stället där ett täcke eventuellt skulle kunna tänkas torka över natten. Men om det inte torkat så får ju hästen ett blött täcke på sig dagen efter... eller så får man göra som jag gjorde idag - åka dit före jobbet kl 6 och byta täcke på galgen. Det kan jag omöjligt göra varje dag eftersom jag inte alltid står i givakt före kl 7 för att se till att rätt täcke hänger på galgen. Jag är ibland på jobbet till kl 7, och ibland har jag jobbat till 23 och går ogärna upp före 7 för att byta täcke på galgen...

Mitt bästa alternativ när det maratonregnar är att ta täckena till jobbet och torka dem där. Men det är ju inte så praktiskt att sitta där i flera timmar och vänta på torkningen och sedan åka till stallet och hänga upp på galgen. Jag kan dessutom bara torka dem medan jag jobbar eftersom det inte är så tillåtet att ha hästtäcken hängandes på jobbet om fel folk skulle råka gå förbi. Det ser jag ju inte om jag inte är där.

Får hoppas på en torr höst, vinter och vår.
Kan du inte be någon annan inackorderad hänga fram torrt täcke om de skulle behövas någon kväll. De lär ju inte vara varje kväll du behöver den hjälpen. Så gjorde jag och mina vänner i förra stallet. Om de ösregna och jag kände oro att täcket inte skulle vara torrt till dagen efter så ringde man någon i stallet och bad dem fixa. I stallet jag står nu byts täcken om de behövs, utan att man behöver be om de.

Men hur läckiga täcken har du om de är så genomblöta efter en dag i hagen att de inte torkar på en natt ens i ocke uppvärmt utrymme om de hängs upp vettigt ut och in ? Jag har alltid haft kallstall och såvida täckena är vettiga för en dag utomhus i regn och sen hängs upp som de ska så torkar de väldigt vettigt ?

Låter helt sjukt att du tar täckena till jobbet för tork etc i smyg , det kan omöjligt vara nödvändigt om du har bra täcken som inte blir blöta igenom och hängs upp över natt vettigt utifrån möjligheterna ? Du får förklara ytterligare om vi totalt missläst varandra ?

@Amanda_F woho! Härligt! :banana:

@stjarnfrugt vi har inget torkrum men har däremot målarkrokar, 2 el fler, upphängda på boxarna där vi hänger våra blöta täcken. Får även hänga över skottkärror osv. Reservtäckena ska hänga åtkomligt på boxens täckeshängare

@Amanda_F härligt att höra! Hoppas han fortsätter hålla sig pigg.

I dag red jag första riktiga dressyrpasset sen helgens träningar. Hon kändes riktigt fin, och även i dag lyckades jag med skritten. :banana: I somras va jag nästan inställd på att jag skulle sälja och lägga ner ridningen helt. Jag kände mig helt värdelös som inte klarade av/vågade sätta i gång min egen häst efter vilan. :cool: Jag vet att vi kommer få bakslag men just nu känns de väldigt kul, och skulle ute byta bort henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 736
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 389
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 906
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar