07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu förstår jag inte vad du menar :D, jag sned:eek:. Ha ha, nej, jag borde, är stelopererad i ländryggen sen 22 år tillbaka, är tyvärr lite snedbelastad. Han är ju lite likadan när andra rider, men det är klart, jag rider ju honom mest, så det hänger väl kvar när de andra rider också. Blev ordentligt masserad 4ggr i somras, smärtsamt, men jag kände mig lite rakare, kanske borde ta tag i det igen, bara så jobbigt för plånboken när man studerar, även om jag vet att jag tjänar på det i längden...
Jag hinner inte riktigt träna då mkt som jag skulle vilja men jag har ett stretchprogram och några rehabövningar som gör att jag håller mig hyfsat rak, kanske kan vara något?

@Lilla_Gubben Jag ger inte mkt för massage, generellt är det en övertro till massage som behandlingsform. Det är "skönt" för stunden och direkt efteråt, men är man sned behöver man annat än massage. Gå till en sjukgymnast istället, där kan du få hjälp med vad du behöver träna på samt konstatera om du verkligen är sned i kroppen.

Jag är undrar om det inte är ridrelaterat ändå det du känner i galoppen. Är du säker på att du inte fastnar i innertygeln tex? Då låser du ju hästen i galoppen. Rider du ordentligt på framåt? Om de inte går framåt blir det ju lätt kantigt och känslan att det går mer uppåt eller på stället. Hur är han på rakt spår ute där det verkligen finns plats att galoppera ordentligt framåt?
Hur är det med framåt-tänket i övriga gångarter?
De flesta hästar är ju svagare i en sida, det är ju inget konstigt. Man måste "bara" se till att träningen gör dem mer liksidiga.

@Lilla_Gubben Jag ger inte mkt för massage, generellt är det en övertro till massage som behandlingsform. Det är "skönt" för stunden och direkt efteråt, men är man sned behöver man annat än massage. Gå till en sjukgymnast istället, där kan du få hjälp med vad du behöver träna på samt konstatera om du verkligen är sned i kroppen.

Jag är undrar om det inte är ridrelaterat ändå det du känner i galoppen. Är du säker på att du inte fastnar i innertygeln tex? Då låser du ju hästen i galoppen. Rider du ordentligt på framåt? Om de inte går framåt blir det ju lätt kantigt och känslan att det går mer uppåt eller på stället. Hur är han på rakt spår ute där det verkligen finns plats att galoppera ordentligt framåt?
De flesta hästar är ju svagare i en sida, det är ju inget konstigt. Man måste "bara" se till att träningen gör dem mer liksidiga.
De människor som går på regelbunden massage pga problem i kroppen kan nog intyga att det inte är "skönmassage" det handlar om
Öht så där har du nog missuppfattat det . Snarare handlar det om ganska icke sköna behandlingar . Finns tydligen en stor myt fortfarande att folk ligger och myser när de går på massage regelbundet. Det är inte SPA besök a la semester Spa i dessa fall ;)

@mackan Jag är fullt medveten om att det inte är mysmassage vi snackar om. Därav mina citationstecken. Men jag vidhåller att om man är sned på riktigt så är det inte massage man behöver i första hand, utan en genomgång om vart ev snedheter sitter och vad man gör åt dem. Förslagsvis genom stretching och träning.

@mackan Jag är fullt medveten om att det inte är mysmassage vi snackar om. Därav mina citationstecken. Men jag vidhåller att om man är sned på riktigt så är det inte massage man behöver i första hand, utan en genomgång om vart ev snedheter sitter och vad man gör åt dem. Förslagsvis genom stretching och träning.

Instämmer helt med det! Vi får massage genom jobbet, 30 min/månad. Superbra! Men trots att jag gått hos massösen i snart två år, så var det först när jag kom till sjukgymnast som det upptäcktes hur låst jag var i höger bäcken... ;) Så nu kan jag njuta av nack- och ryggmassage som gör lite sådär skönont samtidigt som jag gör mina stretchövningar själv så jag håller mig rak. :)

Det får man hjälp med hos de flesta som i samband sen erbjuder fortsatt massage och en fortsatt dialog .
ok då är vi överrens .;)

Det finns massage och det finns massage (den här var djupgående + laser, blåmärken över hela sätesmuskulaturen, tur att det var dålig sommar i år:p)... är faktiskt rekommenderad brutalmassage av läkare, eftersom jag är så spänd i min vänster sida och efter 2ggr började det släppa och att man faktiskt kunde ta i sätesmuskeln utan att jag studsade högt, efter 4ggr kände jag mig mycket rakare. Sjukgymnaster har jag hängt med många under åren, men där får jag mest övningar att göra (som man ska komma ihåg att göra:angel:) men faktiskt gjorde den här massagen skillnad, jag är annars rätt skeptisk jag också.

Alltså grejen är den, det spelar ingen roll om jag rider på långa tyglar, galoppen är den samma, och absolut, han har ingen bjudning framåt i det varvet, precis som att handbromsen går i så fort jag fattar vänster galopp, traven är super oavsett varv. Ute är jag mesig, så jag galopperar sällan där (för mkt tvära sidokast när' hököga' är inkopplad) men min syster säger att det inte märks någon skillnad på galopperna där, utan att de fräser fram lika bra i båda galopperna . Visst är det så att det 'bara' är att träna liksidigt, så svårt bara att hitta övningar, vi klättrar en del i skogen, har några tunga backar vi brukar hänga i.

@Lilla_Gubben sådär har ju Divan varit lite till och från och det satt i hö höft. Visade sig som problem att fatta vä galopp, handbromsen i och liten rörelsestörning.
Svårt att hitta utan en svinbra kiropraktor, som min :), eller jävligt bra veterinär.

Alltså min stallägare är ju kiro med gott renommé, men hon har inte hittat något :/, men kanske värt att prova någon ny, jobbiga är ju bara att då får jag nog lasta och åka iväg, inte så populärt att ta hem någon till hens behandlingsstall... och jag trivs ju rätt bra, så man får hålla sig väl med stallägaren :). Om du har lust får du gärna pm:a om tips

Och jag är så där glad idag igen:). Barb har gått kalasbra, idag blev det galoppjobb eftersom fokus låg på traven igår. Avslutade dock med ett par travlängningar som kändes helt underbara! Hoppas att jag kan bibehålla den här fräschheten till sista tävlingarna, för då hade jag kunnat rida på lite högre %.

Indra har också varit jätteduktig. Hon hittar formen mer och mer trots att jag fortfarande rider bettlöst. Idag blev det riktig miljöträning med hästar i ridhuset som gick när vi kom, sen var vi ensamma på mitten och sen kom en ny häst in. Allt sånt är så himla nyttigt att hon får vara med om och även att hon blir spänd så uppför hon sig jättebra:).

Har även ridit den andra Juno-ponnyn idag, en månad sen sist och det märktes. Men kul att rida honom ändå. han är väldigt fint utbildad. Nu måste jag ta tag i det här med att starta företag så jag kan rida lite mer och faktiskt kanske tjäna nån liten krona på det:)

@Lilla_Gubben Om den nu är genomgången ordentligt utan några direkta anmärkningar så hade jag jobbat med bjudningen. Jag märker stor skillnad på min hästs galopp när jag verkligen får fram henne för skänkeln och inte, vid det senare så blir den mer uppåt och studsig och inte speciellt markvinnande och energisk. Man ska känna att de galopperar genom hela kroppen, inte paddlar runt. Det är inte automatiskt så att bjudningen kommer mer på lång tygel, snarare tvärtom. Du ska ju rida hästen fram till handen, inte handen bak till hästen ;) Däremot ska handen inte bromsa hästen, medvetet eller omedvetet. Jag skulle säga att de flesta ryttare omedvetet fastnar i innertygeln och bromsar hästen där.

C är hemma nu, verkar nöjd! Han såg ut som om han inte trodde det var sant när vi parkerade hemma och på vår första promenad stannade han flera gånger och tittade så där "ut i evigheten". Jag hoppas verkligen att magen håller sig nu!

I mitt stall och i min klubb hade vi stora framgångsdagen, klubben vann DM och samtliga från stallet blev placerade på den andra tävlingen, som jag också skulle varit med på...
så det var glatt hos oss! Försökte anmäla mig till en tävling men blev reserv 28 typ. Det är nog så att vi ska träna i år, inte tävla!

Har haft dåligt med tid att kommentera de sista men de är ändå så kul att bara gå in och skumma igenom vad alla har hittar på och följa utvecklingen!

Vi har varit iväg i helgen på dressurkurs och jag är helt slut:o:D. Troligtvis tröttare än hästen:p.
Vi kom dit redan i fredags och han har ätit och druckit precis som hemma och varit väldigt lugn i stallmiljön men hade dessvärre problem med att släppa en plansch på Arthur Kottas i ridhuset. Vi red två pass om dagen och på lördagen va han väldigt spänd och jag hade väldigt dålig känsla båda passen. Kände mig både lite frustrerad och lite besviken över att han va så tittig och ofokuserad!:down:
Laddade om till söndagen och han gick kanon! Helt nytt system att rida utefter så det va svårt och min fantastiska hemmatränare kom dit för att kunna vägleda oss på hemmaplan på bästa sätt vilket känns som ett stort plus.
Väldigt nöjd med hästen i det stora hela och jag har nog aldrig fått så fina lovord om honom innan:bow::banana:.
Så nu ändrade vi planen lite och avanmälde oss från höstens tävlingar och satsar på att träna nu istället. Väldigt givande helg med sanslöst God mat och trevligt folk!:heart

På tal om era snedheter och åkommor så kan jag sympatisera med en 6 månaders lång nackspärr som jag med kiro precis fått loss för en vecka sedan..:D Behandlingsmetod: Kiropraktik, triggerpunktbehandling och laser. :cool: Skönt? - nej, effektivt?- ja.

Jag åkte på en sådan sjuhelvetes smäll underifrån hakan på en uteritt i våras och det tog alltså över ett halvår att få nackmuskulaturen att släppa taget och förstå att huvudet fortfarande sitter fast på kroppen...
Snedheten visar sig fortfarande i ridningen där vänstra handen och armen inte riktigt hänger med... Tränaren kallar den för mupp-handen :angel:
Men som sagt, det är ju åtgärdat och klart så nu är det "bara" rehab som gäller.
Tur att man är PT så att mycket sitter i bakhuvudet.. Rider dessutom med ett spö lagt under bägge tummarna när jag rider, för att tvinga v.handen att vara upprätt och med i matchen. sjukt jobbigt men effektfullt :devil:

Igår var jag och C på klättringtur i skogen, som f.ö blivit orange och röd och gul istället för grön :love: Så himla vackert!
C tänkte nog inte på det när vi kom upp på toppen av femte backen och hon stönade som om hon precis kommit i mål på Kentucky derby.
Skämdes lite över att hon tyckte att det var så jobbigt.. Så nu blir en det klättring en gång i veckan! Finns liksom inga ursäkter.
Har dessutom vant henne med pannlampan, för att liksom skjuta mig själv lite i foten :D så nu kan jag inte ens skylla på att det är mörkt!

.
Vi kom dit redan i fredags och han har ätit och druckit precis som hemma och varit väldigt lugn i stallmiljön men hade dessvärre problem med att släppa en plansch på Arthur Kottas i ridhuset.

:laugh::rofl::rofl: Alltså jag skrattade så jag nästan grät över denna beskrivning :rofl:
Kottas var väl helt enkelt traumatiserande tyckte han!

:bow:

@mackan Jag kan lova dig att vi har skrattat åt detta något sjukt också haha. Så fruktansvärt komiskt när vi kom in i ridhuset första gången och Knattes ögon höll på att trilla ut:nailbiting:. Sen pratade något ut från högtalare i taket med:eek:. Så varje gång jag passerade Kottas på den vita hästen som anföll va Knatte tvungen att snegla på honom:cautious::crazy: eller hoppa snabbt åt sidan så Arthur inte gav den läskiga hästen order om att anfalla:nailbiting:!!!

Håll i er. Här är han!:nailbiting:

[URL=http://s124.photobucket.com/user/susarunt/media/Mobile%20Uploads/IMG_20150918_185106_zpsv2cqsvaq.jpg.html][/URL]
IMG_20150918_185106_zpsv2cqsvaq.jpg

Och här bodde vi:love:

IMG_20150918_193657_zpsy4dqksen.jpg
[URL=http://s124.photobucket.com/user/susarunt/media/Mobile%20Uploads/IMG_20150918_193657_zpsy4dqksen.jpg.html][/URL]

@sommarminne Haha, läskigt värre!!

Jag är hemma igen! :)
Opererades igår, då de reponerade de två stora benbitarna, och då föll de mindre fragmenten helt ok på plats. Fixerad med metallplatta och 6 skruvar. Väldigt mycket mindre ont nu!

Ridsugen!! :o

Vad gör man när man inte kan jobba eller rida?
Pappa förslog frimärkssamlande, jag har ju funderat på det tidigare när jag och Chatsi har funkat dåligt, och kommit fram till att jag skulle bli galen efter ungefär 7,5 minuter... :o

Det enda jag kan komma på är tröstshopping och tröstätande, då lär jag rulla fram om några veckor! :eek:

En annan orolig släkting tyckte jag skulle skaffa ungar, så hade jag inte tid att hitta på farliga hästaktiviteter. :meh:

@sommarminne Haha, läskigt värre!!

Jag är hemma igen! :)
Opererades igår, då de reponerade de två stora benbitarna, och då föll de mindre fragmenten helt ok på plats. Fixerad med metallplatta och 6 skruvar. Väldigt mycket mindre ont nu!

Ridsugen!! :o

Vad gör man när man inte kan jobba eller rida?
Pappa förslog frimärkssamlande, jag har ju funderat på det tidigare när jag och Chatsi har funkat dåligt, och kommit fram till att jag skulle bli galen efter ungefär 7,5 minuter... :o

Det enda jag kan komma på är tröstshopping och tröstätande, då lär jag rulla fram om några veckor! :eek:

En annan orolig släkting tyckte jag skulle skaffa ungar, så hade jag inte tid att hitta på farliga hästaktiviteter. :meh:

Skönt att du är opererad och hemma. :heart När man inte kan rida rekommenderar jag att samla på modellhästar, en mycket rolig men dyr hobby. :rofl:

Här är en av mina favoriter, som jag gärna skulle provrida. :love:

rasmus2_550c425bddf2b350f4cba7fd.jpg

Här är film från helgens hopptävling, Bruce fick rädda mig rätt duktigt i första klassen de sista hinderna när jag hade för mkt bry med att försöka fixa korsgaloppen och missade att kolla vart hindret stod, och i andra klassen fick jag någon slags hjärnsläpp och plockade bort all galopp när jag märkte att jag inte fick någon bra distans till 3an...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 368
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 893
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"